Eksperti

55% uzņēmumu ilgtspējas rīcība joprojām nav saistīta ar biznesa stratēģiju

Diāna Krišjāne, EY Partnere Baltijas valstīs,17.06.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Profesionālo pakalpojumu uzņēmuma EY jaunākais ilgtspējas un uzņēmējdarbības integrācijas pētījums The Future of Sustainability in Business atklāj, ka joprojām vairākumā jeb 55% gadījumu uzņēmumu ilgtspējas stratēģijas nav saistītas ar kopējo uzņēmuma biznesa stratēģiju, bet 19% uzņēmumu šāda integrācija ir veikta daļēji.

Tomēr 22% uzņēmumu vadītāju norāda, ka ilgtspējas stratēģijas jau ir lielā mērā integrētas ar biznesa stratēģiju un 5% atzīmē, ka šīm stratēģijas vairs nav nošķiramas – tās veido vienu kopēju biznesa redzējumu.

EY pētījums arī izgaismo vairākas ilgtspējīgai attīstībai satraucošas atziņas, proti, 57% uzņēmumu vadītāju atzīst, ka tad, kad nepieciešams samazināt izmaksas, ilgtspējas iniciatīvas tiek pārtrauktas vai ierobežotas vispirms – tikai pēc tam seko pamata biznesa iniciatīvu pārskatīšana. Tāpat 39% uzņēmēju uzskata, ka ilgtspēja ir un vienmēr ir bijusi zemākas nozīmes prioritāte nekā uzņēmuma komerciālā darbība. Un tikai 18% uzņēmēju ir pārliecināti, ka viņu ilgtspējas stratēģija risina ilgtermiņa izaicinājumus.

Mēs redzam, ka ilgtspēja vēl nebūt nav ieviesta kā biznesa stratēģijas sastāvdaļa un daudzi uzņēmumi pret to joprojām izturas kā pret ārēju, ar komercdarbību nesaistītu prasību vai kustību. Tomēr mūsu pētījums parāda interesantu secinājumu – proti, tie vadītāji, kas atzīst, ka viņu uzņēmumā ilgtspēja jau ir lielā mērā vai pilnībā integrēta kopējā biznesa stratēģijā, ir būtiski pārliecinātāki par sava biznesa kopējo attīstības izdošanos. Tā, piemēram, šie 94% šo uzņēmēju ir droši, ka tuvākā gada laikā viņu uzņēmums uzrādīs izaugsmi un peļņu, kamēr tā domā vien 71% to uzņēmēju, kas ilgtspēju savā biznesa stratēģijā nav integrējuši. Tāpat arī 92% uzņēmumu ar integrētu ilgtspējas stratēģiju uzskata, ka tuvākā gada laikā varēs piesaistīt un noturēt talantīgākos darbiniekus. Tā domā tikai 68% pārējo vadītāju. Līdzīga atšķirība ir novērojama vēl daudzās biznesa attīstības šķautnēs un tas parāda, ka ilgtspēja veicina biznesa veiksmi un dod tam pozitīvu impulsu un ir vērts uz to raudzīties kā vērtīgu komercdarbības sastāvdaļu.

Ilgtspējas ieviešanu virza investoru un darbinieku spiediens

Saskaņā ar EY pētījumu, pārliecinoši lielākā daļa uzņēmumu vadītāju pēdējo divu gadu laikā ir izjutuši spiedienu ieviest ilgtspējīgas uzņēmējdarbības prakses savā biznesā. Tā, piemēram, 91% vadītāju atzīst, ka pēdējo divu gadu laikā izjūt investoru spiedienu paātrināt savus ilgtspējas centienus, bet 83% saka, ka šādu spiedienu izjūt no darbinieku puses, bet 79% - no dažādām ilgtspējas aktīvistu grupām.

Interesanti, ka salīdzinoši mazāk, jeb tikai 48% uzņēmumu vadītāju šādu spiedienu izjūtu no valdību vai politikas veidotāju puses un tikai 42% no patērētājiem, 24% - no medijiem un visbeidzot 19% no sociālo mediju influenceriem.

Visvairāk investē ilgtspējīgu produktu izveidē un atjaunojamā enerģijā

EY pētījums parāda, ka liela daļa uzņēmumu vadītāju īsteno veselu virkni ilgtspējas iniciatīvu, lai uzlabotu biznesa ikdienas darbību un ieviestu tajā ilgtspējas principus. 62% uzņēmumu strādā pie “zaļu” jeb ilgtspējīgu produktu un procesu izveides, bet 61% fokusējas uz atkritumu apjoma samazināšanu savā biznesā un iedibina aprites ekonomikas principus. Vēl 53% uzņēmumu vadītāju atzīmē, ka meklē iespējas kā uzlabot ilgtspējīgu darbību piegādes ķēžu jomā. 19% mērķtiecīgi strādā pie resursu optimizācijas.

Runājot par ilgtspējas jomām un tehnoloģijām, kurās pētījuma respondentu vadītie uzņēmumi investē visvairāk jeb 81% biznesa līderu atzīmē, ka tie investē atjaunojamās enerģijas un enerģijas efektivitātes tehnoloģijās, kamēr 77% iegulda piegādes ķēžu ilgtspējas uzlabošanā un caurskatāmībā. Savukārt, 30% uzņēmēju investē ilgtspējīgā transportā, bet 27% iegulda ilgtspējas vadības sistēmu izveidē.

EY The Future of Sustainability in Business pētījums balstās uz vairāk kā 200 uzņēmējdarbības vadītāju intervijām vairāk kā 30 valstīs, tostarp visās ES valstīs. Pētījums veikts šī gada pirmajā kvartālā.