Jaunākais izdevums

Uz Eiropas Savienības (ES) ārējās robežas un iekšējā tirgū 2024. gadā konfiscēto viltoto preču vērtība sasniegusi līdz šim augstāko summu – 3,8 miljardus eiro.

Eiropas Savienības Intelektuālā īpašuma biroja (EUIPO) un Eiropas Komisijas Nodokļu un muitas savienības ģenerāldirektorāta kopīgajā ziņojumā norādīts, ka kopumā pagājušajā gadā konfiscēti 112 miljoni viltotu preču – tas ir otrais augstākais rādītājs vēsturē.

Uz ES ārējās robežas kopumā konfiscēti 19,7 miljoni viltotu preču, kas ir par 12,25 % vairāk nekā gadu iepriekš, savukārt šo preču kopējā vērtība sasniegusi pēdējo desmit gadu augstāko summu – 1,5 miljardus eiro.

Tikmēr ES iekšējā tirgū konfiscēti 98 miljoni viltotu preču, kuru kopējā vērtība bija 2,4 miljardi eiro – par 50 % vairāk nekā 2022. gadā, bet vienlaikus mazāk nekā 2023. gadā. ES iekšējā tirgū visvairāk viltoto preču 2024. gadā konfiscēts Itālijā, kam seko Spānija, Francija, Nīderlande un Portugāle.

Ziņojuma autori norāda, ka rekordsumma galvenokārt saistīta ar viltoto preču vērtības pieaugumu, proti, tām ir augstāka tirgus cena. Visvairāk viltotais intelektuālā īpašuma veids joprojām ir preču zīmes, autortiesības un dizainparaugi.

Lielākā daļa konfiscēto viltoto preču bija CD/DVD produkcija (34,84 %), rotaļlietas (17,98 %), apģērbi (7,5 %), apģērbu aksesuāri (6,25 %), cigaretes (tostarp arī elektroniskās) (4,44 %), smaržas un kosmētika (3,04 %).

Lielas izmaiņas nav vērojamas valstu sarakstā, no kurām viltotās preces tiek eksportētas uz Eiropu – joprojām augšgalā ar lielāko viltojumu apjomu ir Ķīna, kam seko Turcija, bet pirmo reizi starp pirmajām trim valstīm ierindoti Apvienotie Arābu Emirāti.

Tāpat joprojām visvairāk viltoto preču tiek transportēts pa jūras ceļiem (7 miljoni preču), kam seko sauszemes transports (4 miljoni preču) un gaisa transports (954 tūkstoši preču).

Populāri ir arī ekspreskurjeru sūtījumi (781 tūkstotis preču) un sīkpakas (543 tūkstoši preču). Lielākajā daļā gadījumu viltotās preces tika iznīcinātas (81,83 %), savukārt 5,76 % gadījumu tiesību īpašnieki neveica nekādas darbības; vēl citos gadījumos ir ierosinātas krimināllietas vai arī lietas tiek izskatītas tiesā.

Eksperti

Luksuss preces kā ieguldījums: iegādāties Hermès rokassomiņu vai ražotāja akcijas?

Dina Tračuma, Luminor Private Banking pārvaldes vadītāja,10.05.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Porsche, Ferrari, LVMH (Moët Hennessy Louis Vuitton), Hermès, Cartier – šie ir labi zināmi luksusa zīmoli, ar ko nav nepieciešams īpaši iepazīstināt. Tie ir ne tikai prestiži zīmoli, bet arī biržā kotēti uzņēmumi, kuru akcijas jau daudzus gadus nodrošina investoriem stabilu peļņu. Kas patiesībā ir ienesīgāk – ieguldīt luksusa produktos vai to ražotāju akcijās.

Par “luksusa investīcijām” dažkārt dēvē augstās modes rokassomiņas, pulksteņus, rotaslietas, automašīnas un pat vīnu. Daži no tiem laika gaitā patiešām var dot ievērojamu peļņu, jo īpaši, ja to pieejamais daudzums ir ierobežots.

Luksusa preču tirgus darbojas citādi nekā lielākā daļa tradicionālo nozaru – priekšmetu vērtību nosaka ne tikai materiālu kvalitāte, bet arī dizaina ekskluzivitāte, ierobežota pieejamība patērētājiem un spēcīgs zīmola tēls. Ierobežotas tirāžas Hermès rokassomiņas, piemēram, Birkin vai Kelly modeļi, izsolēs bieži tiek pārdotas par daudz augstāku cenu nekā iegādes brīdī. Tas pats attiecas uz kolekcionāru pulksteņiem vai retu vīnu kolekcijām.