Ražošana

Akumulatoru pārstrādes uzņēmums EcoLead perspektīvā domās par svina plašāku apstrādi

LETA,22.08.2024

Jaunākais izdevums

Akumulatoru pārstrādes uzņēmuma SIA "EcoLead" attīstības tālākais posms būtu lielākas pievienotās vērtības radīšana, negatavojot tikai svina lietņus, bet no tiem jau tālāk ražojot produktus autobūves vai citiem uzņēmumiem, intervijā aģentūrai LETA sacīja "EcoLead" izpilddirektors Kaspars Fogelmanis.

Patlaban uzņēmums ražo svina lietņus, un kā palīgprodukts ir sasmalcināta plastmasa. Tas viss pārsvarā tiek realizēts jaunu akumulatoru ražotājiem, un no tā top jauni akumulatori vai citas autobūves rūpniecībā nepieciešamas detaļas.

Fogelmanis stāstīja, ka gan svinu, gan plastmasu "EcoLead" simtprocentīgi eksportē uz citām Eiropas Savienības (ES) valstīm - ir eksports uz Čehiju, Poliju, Vāciju. Fogelmanis uzsvēra, ka realizācijas iespējas Eiropā ir, tikai jāpārliecina pircēji, ka "EcoLead" ir stabili un nav vienas dienas ražotāji.

Fogelmanis pauda, ka ir iespējas ražošanu paplašināt, jo autorūpniecība attīstīsies vēl vairāk. Tas pats attiecas uz citām smagās rūpniecības nozarēm, un svins būs pieprasīts produkts. Tāpat Fogelmanis norādīja, ka nevar aizmirst ES normas par otrreizējo pārstrādi, un šis ir otrreiz pārstrādāts produkts, kurš nav nemaz sliktāks par pirmreizējo svinu, kuru iegūst raktuvēs.

"Tiem, kuri ražo jaunus akumulatorus, gribot negribot, būs vairāk jāizmanto otrreizējais materiāls. Tādēļ es domāju, tā ir perspektīva. Mēs varētu kļūt par vienu no stratēģiskajiem ražotājiem kādā no piegādes ķēdēm. Svinam ir plašs pielietojums," teica Fogelmanis.

Pašlaik "EcoLead" strādā, lai kompānijas ražotajam produktam dotu lielāku pievienoto vērtību, negatavotu tikai svina lietņus, bet no tiem jau tālāk ražot produktus. Fogelmanis minēja, ka tās var būt sagataves autoindustrijai, svina uzmavas un citi produkti.

Fogelmanis domā, ka pieprasījums pēc šādām precēm ir, bet konkurences cīņa noteikti arī būs. Tāpat tas prasīs investīcijas, jo tas ir vesels pasākumu komplekss.

"Tam vajadzētu notikt nākamo trīs līdz piecu gadu laikā. Mēs vairāk sāksim sadarboties ar lielajiem autobūves gigantiem un skatīsimies, kas specifiski viņiem ir nepieciešams. Taču pašlaik mēs izcīnām savu vietu svina lietņu tirgū, jo tas arī nemaz nav tik viegli," sacīja Fogelmanis.

Viņš piebilda, ka "EcoLead" nespēs nodrošināt lielus konveijera apjomus, bet uzņēmums ir interesants ar to, ka spēj saražot specifiskus nišas produktus, kurus nevajag milzīgos apjomos. Tas varētu būt kompānijas darbības nākamais mērķis.

"EcoLead" 2023.gadā strādāja ar 4,102 miljonu eiro apgrozījumu un cieta 1,838 miljonu eiro zaudējumus, liecina "Firmas.lv" informācija. Uzņēmums reģistrēts 2007.gadā, un tā pamatkapitāls ir 1 446 710 eiro.

"EcoLead" kapitālā 49,15% īpašnieks ir Deniss Uļjanovs, 45% pieder Igaunijas uzņēmumam "Unimet Estonia", bet vēl 5,85% - Uļjanovam piederošajai SIA "Metalekspo".

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

SIA "EcoLead" svina akumulatoru pārstrādes rūpnīca Kalnciemā, kas tika atklāta 2023.gadā, arvien turpina attīstīties.

Uzņēmuma izpilddirektora Kaspara Fogelmaņa ieskatā jau šobrīd ir ar ko lepoties, tai skaitā apgrozījuma, nodokļu un saražotās produkcijas rādītāji, 42 darbinieki un iesaiste Kalnciema norisēs.

2023.gadu SIA "EcoLead" noslēdza ar vairāk nekā 4,1 miljons eiro apgrozījumu. 2023.gadā apgrozījumu pārsvarā veidoja saražotā svina produkcijas realizācija. Saskaņā ar uzņēmuma biznesa plānu un prognozēm, 2024.gadā plānots apgrozījumu būtiski kāpināt.

2023.gadā SIA "EcoLead" nodokļos ir samaksājusi 0,7 miljons eiro, tai skaitā 271 684 eiro valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas un 168 033 eiro iedzīvotāju ienākuma nodoklis. Plānots, ka 2024.gadā samaksāto nodokļu apjoms būs lielāks, gan tāpēc, ka tiks kāpināts saražotās produkcijas daudzums, gan arī par vismaz 20% pieaugot valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksām un iedzīvotāju ienākuma nodoklim, jo dažas štata vietas tika izveidotas un aizpildītas tikai 2023.gada nogalē.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nolietoto svina akumulatoru pārstrādes rūpnīca Latvijā SIA “EcoLead” uzsākusi svina pārdošanu Čehijā un Nīderlandē. Tas paver uzņēmumam jaunas iespējas paplašināt eksporta apjomus un attīstīt augstākas pievienotās vērtības ražošanu Eiropas mērogā.

“Ieiešana jaunos noieta tirgos ir būtisks solis “EcoLead” attīstībā. Līdz šim mūsu galvenie eksporta tirgi bija Vācija un Polija, un šī gada martā uzsākām sadarbību arī ar Izraēlu. Eksporta paplašināšana ļauj nostiprināt pozīcijas Eiropas aprites ekonomikā un apliecināt, ka arī Latvijā iespējama augstas kvalitātes pārstrādes industrija, kas spēj konkurēt starptautiskā līmenī. “EcoLead” stratēģiskais mērķis ir turpināt attīstīt pievienotās vērtības produktus, tādējādi sniedzot lielāku pienesumu Latvijas tautsaimniecībai,” saka Kaspars Fogelmanis, “EcoLead” izpilddirektors.

“EcoLead” pārstrādes kapacitāte ir aptuveni 10 tūkstoši tonnu nolietotu akumulatoru gadā, ar stabilu pieauguma tendenci — apmēram 7% gadā. Rūpnīcas tehnoloģiskā kapacitāte sasniedz līdz 15 tūkstošiem tonnu, kas ļauj pārstrādāt visus Latvijā savāktos nolietotos svina akumulatorus un nodrošināt papildu apjomu eksportam.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nolietoto svina akumulatoru pārstrādes rūpnīca Latvijā SIA EcoLead sadarbībā ar Latvijas Investīciju un attīstības aģentūru un tās tirdzniecības pārstāvi Irinu Rubinčiku aizvadījusi veiksmīgu vizīti Izraēlā, kur parakstīti jauni līgumi un uzsāktas jaunas sadarbības.

Izraēla ir jauns tirgus ar nozīmīgu potenciālu, un EcoLead saskata vērtīgas iespējas paplašināt eksportu un attīstīt augstākas pievienotās vērtības ražošanu.

12 gadi no ieceres līdz ražošanai

EcoLead ir Latvijā vienīgā svina akumulatoru pārstrādes rūpnīca, kas darbu sāka 2023. gada...

"Mēs ticam abpusēji izdevīgām partnerībām, kas atver jaunus tirgus un veicina inovācijas. Augstas kvalitātes pārstrādātās izejvielas no Latvijas var atstāt nozīmīgu ietekmi tirgos visā pasaulē," saka Irina Rubinčika, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras Tehnoloģiju un inovāciju pārstāvniecības vadītāja Izraēlā.

"EcoLead ir apņēmies turpināt ilgtspējīgu izaugsmi, un Izraēla sniedz lielisku iespēju paplašināt mūsu eksporta potenciālu, papildinot jau esošos eksporta tirgus Eiropas Savienībā," uzsver Kaspars Fogelmanis, EcoLead izpilddirektors.

EcoLead darbu uzsāka 2023. gada aprīlī un šobrīd rūpnīcā strādā 43 darbinieki, no kuriem 40 % ir Kalnciema iedzīvotāji. EcoLead nodrošina pilnu akumulatoru pārstrādes ciklu, pārstrādājot visus Latvijā nolietotos svina akumulatorus. Uzņēmuma vīzija ir kļūt par vadošo svina akumulatoru pārstrādes rūpnīcu Baltijas jūras reģiona valstīs.

Eksperti

Antiindustriālais noskaņojums – kluss drauds Latvijas attīstībai

Kaspars Fogelmanis, “EcoLead” izpilddirektors,15.07.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā jaunu industriālu projektu ieviešana bieži sastopas ar ievērojamiem izaicinājumiem. Aizvien biežāk tās aizkavē vai pilnīgi bloķē sabiedrības attieksme, ko citviet pasaulē apzīmē ar terminu "nimbisms" (no angļu valodas "not in my backyard" jeb "tikai ne manā pagalmā").

Tas apraksta situāciju, kad vietējā sabiedrība kategoriski iebilst pret projektiem savas dzīvesvietas tuvumā, pat ja tiem ir sabiedrības kopējs labums. Manā pieredzē ir situācija, kurā Latvija varēja zaudēt nozīmīgas investīcijas ļaunprātīga nimbisma dēļ, un cīņa pret šo sociālo fenomenu ilga veselus 12 gadus. “EcoLead” rūpnīcas izveide Kalnciemā prasīja teju dekādi, lai gan tā tika plānota jau esošā industriālā teritorijā. Šī pieredze izgaismo sistēmisku problēmu, kas skar daudzus projektus visā valstī.

Iedzīvotāju “viedoklis” un profesionālie apstrīdētāji

Antiindustriāls noskaņojums Latvijā nav nekas jauns – mazāk izteikts tas bija pirmajos gados pēc neatkarības atgūšanas, bet pēdējās desmitgadēs lielākoties esam bijuši pret. Negribam vēja enerģijas parku, negribam ražotni, savulaik bija pat protesti pret t.s. “Saules akmens” augstceltni, “Swedbank” Centrālo ēku Ķīpsalā. Šāds noskaņojums ir pateicīga augsne populistiem politikā – atliek vien piebalsot protestiem, pieliet eļļu ugunī, attīstot dažādas sazvērestības teorijas, un politiskais kapitāls tiks garantēti vairots. Šādu scenāriju esmu izbaudījis uz savas ādas, attīstot “EcoLead” svina akumulatoru pārstrādes rūpnīcu Kalnciemā, Jelgavas novadā. Degradētā teritorijā, kas jau kopš 1930. gada un arī padomju laikā bija industriālā zona – savulaik te bija ķieģeļu un minerālvates rūpnīcas, un teritorijas detālplānojumā tā bija paredzēta rūpniecības attīstīšanai. Tāpēc, uzsākot šo projektu, mums bija pārliecība, ka aptuveni trīs gadu laikā ražotnei vajadzētu sākt darbu. Trīs gadi pārvērtās veselos 12, jo 2012. gadā sākās iedzīvotāju protesti, kas, kā izrādījās vēlāk, bija mērķtiecīgi organizēti. Esam izgājuši cauri visām trim tiesu instancēm, visās uzvarējuši, un tagad, kopš rūpnīca 2023. gada nogalē sāka strādāt, skaidri redzam, cik nepatiesa bija pret uzņēmumu sarīkotā kampaņa.

Ražošana

12 gadi no ieceres līdz ražošanai

Jānis Goldbergs,28.02.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

EcoLead ir Latvijā vienīgā svina akumulatoru pārstrādes rūpnīca, kas darbu sāka 2023. gada aprīlī, bet tās iecere radusies 2010. gadā. Ir aizvadīts pirmais pilnais uzņēmuma darba gads, visu produkciju eksportējot un nodarbinot vairāk nekā 40 darbiniekus.

Dienas Biznesa interese ir par ilgo uzņēmuma tapšanas laiku, kas nav vien šī uzņēmuma bēda, bet valstiska mēroga problēma, kas kavē uzņēmējdarbības attīstību kopumā, tāpēc izjautājām EcoLead izpilddirektoru Kasparu Fogelmani.

Fragments no intervijas.

Kā radās ideja par akumulatoru pārstrādi Latvijā?

Mūsu uzņēmuma īpašniekam Denisam Uļjanovam jau tolaik – 2010. gadā – piederēja metāllūžņu savākšanas uzņēmums Metalekspo. Viņš pirmais Latvijā bija ieguvis akumulatoru savākšanas un realizācijas notifikāciju, kas nozīmē, ka tos varēja savākt un pārdot tālāk pārstrādei. Tie ir ļoti strikti noteikumi. Pārstrādes rūpnīca atradās Igaunijā, un visus akumulatorus veda uz kaimiņvalsti vai citu valstu pārstrādes rūpnīcām. Saprotams, ka tika apsvērta doma – pārstrādāt tepat Latvijā, jo pārvadājumi tomēr prasa savus izdevumus. Līdztekus šo pārvadājumu samazināšana mazina arī CO2 pēdu uzņēmumam, kur jau tolaik domāja par vidi. Tas arī atbilst vienam no galvenajiem aprites ekonomikas princi- 25. februāris, 2025 39 Ražošana piem, ka atkritumu pārstrādei ir jābūt pēc iespējas tuvāk to izcelsmes vietai.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Biznesa veiksmes pamatā ir līdzsvars starp ideju, izpildi un cilvēkiem, uzskata Kaspars Fogelmanis, nolietotu svina akumulatoru pārstrādes uzņēmuma EcoLead izpilddirektors.

Veiksmīgs uzņēmums sākas ar spēcīgu un aktuālu biznesa ideju, kas atbilst tirgus pieprasījumam, spriež K.Fogelmanis, uzsverot, ka biznesa panākumi Latvijā prasa tālredzīgu vadību, spēju pielāgoties, kā arī skaidru fokusu uz klientu vajadzībām un vērtībām. Tāpat ļoti būtiska ir arī lokālā tirgus izpratne, kā arī kompetenta un motivēta komanda. Cilvēki ir uzņēmuma mugurkauls, tāpēc, ņemot vērā ierobežoto darbaspēka pieejamību Latvijā, ir svarīgi ieguldīt darbinieku attīstībā un lojalitātē, pārliecināts ir EcoLead izpilddirektors.

Gūst skarbas mācības

Vienmēr esmu gribējis daudz ceļot, tāpēc bērnībā sapņoju kļūt par jūrnieku, atminas K.Fogelmanis. “Tā bija viena no retajām profesijām, kur tolaik varēja legāli nopelnīt labu naudu un vienlaikus apceļot pasauli. Šī doma man šķita vilinoša - tā apvienoja praktisku ieguvumu ar sapni par plašāku pasaules izzināšanu. Lai gan par jūrnieku galu galā nekļuvu, manas profesionālas gaitas tik un tā izvērtās gana raibas - pilnas izaicinājumu, jaunu iespēju un negaidītu pagriezienu. Mana pirmā nopietnā darbavieta bija uzņēmums Brīvais vilnis, kur nonācu pēc dienesta armijā. Šis laiks man deva gan stabilu finanšu pamatu, gan ļoti skarbu mācību brīžos, kad viss tika zaudēts un bija jāsāk no nulles. Tieši tas notika 1998. gadā, kad Krieviju skāra ekonomikas krīze, kas būtiski ietekmēja arī biznesu Latvijā. Tas bija īsts pagrieziena punkts, kas lika apzināties gan ekonomikas cikliskumu, gan riskus, ar kuriem saskaras uzņēmums, ja tas ir atkarīgs tikai no viena noieta tirgus,” stāsta K.Fogelmanis, atzīstot, ka daudz žēloties un šaubīties laika gan nav bijis.

Citas ziņas

Uzņēmēju žurnāla Dienas Bizness izdevums #28

DB,22.07.2025

Dalies ar šo rakstu

Pasaules investīciju vidē nozīmīgu lomu spēlē turīgu ģimeņu izvēlētā investīciju politika, un tieši šobrīd var teikt, ka arī Latvijā Family Office investīcijas kļūst pietiekami nozīmīgas. Valstij uzmanību pievērsuši Family Office konsultanti, kas sniedz pakalpojumus turīgām ģimenēm, un mums ir arī turīgi uzņēmēji, kurus, līdzīgi kā kaimiņvalstīs, varam saukt par investīciju flagmaņiem.

Vēl uzņēmēju žurnāla Dienas Bizness 22.jūlija numurā lasi:

DB Analītika

Pērn saules elektrostacijās saražots divreiz vairāk

Tēma

Latvijas zemo dzimstību nosaka nepietiekams sieviešu skaits fertilā vecumā

Enerģētika

Igauņu atomelektrostacija varētu izmaksāt 3,3 miljardus eiro

Ekonomika

Uzņēmumu kopaina rāda stagnāciju

Apvienošanās

Notiek lielākā mediju aģentūru saplūšana Latvijas vēsturē

Portrets

Kaspars Fogelmanis, nolietotu svina akumulatoru pārstrādes uzņēmuma EcoLead izpilddirektors

Brīvdienu ceļvedis

Ginta Salmane, TV3 Group vadītāja

Uzņēmumu jaunumi

Abonēt ir ērtāk: e-kiosks.lv.

Ražošana

Mercedes-Benz Vācijā atklāj elektroauto akumulatoru pārstrādes rūpnīcu

LETA--AFP,22.10.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vācijas autobūves uzņēmums "Mercedes-Benz" pirmdien valstī atklāja rūpnīcu elektrisko automobiļu akumulatoru pārstrādei, tādējādi cenšoties veicināt šīs nozares ilgtspējību.

Rūpnīca Kupenheimā, Vācijas dienvidrietumos, gadā spēs pārstrādāt 2500 tonnas materiāla, ko pēc tam varēs izmantot aptuveni 50 000 elektroauto akumulatoru ražošanā.

"Mercedes-Benz" vadītājs Ola Kelleniuss norāda, ka šī rūpnīca veicinās izejmateriālu ilgtspējību, un Vācijas kanclers Olafs Šolcs, kurš apmeklēja rūpnīcas atklāšanas pasākumu, sacīja, ka pārstrāde elektrisko automobiļu akumulatoru ražošanā ir ārkārtīgi svarīga.

Eiropas Savienība noteikusi mērķi līdz 2035.gadam pakāpeniski pārtraukt jaunu ar iekšdedzes dzinējiem aprīkotu automobiļu tirdzniecību, tāpēc aizvien vairāk tiek uzmanība pievērsta elektrisko automašīnu akumulatoru ražošanai un pārstrādei bloka valstīs.