Eksperti

Decentralizētas IKT pārvaldības rezultāts – miljoniem eiro zaudējumi valsts budžetā

Jorens Liopa, IKT pārresoru projektu eksperts,27.11.2025

Jaunākais izdevums

Valsts informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (IKT) vide gadiem ir funkcionējusi kā mozaīka bez kopīga rāmja. Katrai institūcijai ir savas sistēmas, pakalpojumu portāli, savi risinājumi un savas problēmas — taču nav vienotas atbildības un koordinācijas.

Šī sadrumstalotība rada milzīgus resursu zudumus un apgrūtina drošības standartu ieviešanu, ik gadu valstij izmaksājot miljonus. Mēs zaudējam naudu un riskējam ar valsts drošību.

Digitālās infrastruktūras fragmentācijas galvenais risks - drošība

Sadrumstalota infrastruktūra būtiski palielina izdevumus, bet vēl svarīgāk — vājina valsts digitālās pārvaldības drošību. Kritiskajām informācijas sistēmām ārkārtas situācijās ir jāstrādā nepārtraukti, taču pašlaik tās tiek pārvaldītas atšķirīgi un nereti bez savstarpējas saskaņotības. Viena vājākā posma kļūme var paralizēt veselu valsts pakalpojumu ķēdi.Lai to novērstu, valstij ir jāievieš vienots datu centru pārvaldības un resursu izmantošanas modelis. Vienam kompetences centram ir jāuzņemas datu centru pakalpojumu brokera funkcija visām valsts un pašvaldību iestādēm, nodrošinot vienotu drošības politiku, kapacitātes plānošanu un incidentu vadību. Tajā pašā laikā ir jāuztur vairāki ģeogrāfiski neatkarīgi tehniskie resursi, nodrošinot slodzes balansēšanu un infrastruktūras rezerves jaudu. Tāpat arī jāvērtē rezerves iespēja izmantot starptautisko datu centru mākoņpakalpojumus.

Valstij ir jāspēj izmantot gan vienotus, gan alternatīvus risinājumus — arī sertificētus privātā sektora datu centrus, ja tie atbilst augstākajiem drošības standartiem. Tas nozīmē, ka jau šobrīd ir nepieciešams ar Ministru kabineta lēmumiem veidot vienotu IKT pārvaldību, deleģējot šīs funkcijas vienam IKT kompetences centram, ja nepieciešams konsolidējot resursus un apvienojot iestādes, vienlaikus paplašinot privātā sektora savstarpējās konkurences iespējas un pakalpojumu sniegšanas apjomu valsts pārvaldei, ļaujot pārņemot funkcijas, kas valsts pārvaldes iestādēm rada grūtības, piemēram, sistēmu lietotāju diennakts uzturēšanas pakalpojumus.

Digitālajai pārvaldībai jābūt valsts augstākajā dienaskārtībā

Šāda pieeja nodrošina būtiski augstāku valsts digitālās infrastruktūras noturību, samazina operacionālos riskus un ļauj efektīvi pārvaldīt kritiskās informācijas sistēmas arī krīzes situācijās. Digitālajai pārvaldībai jābūt valsts augstākajā dienaskārtībā – tā ir drošības, suverenitātes un uzticēšanās infrastruktūra. Mūsdienās digitālā pārvaldība vairs nav IT jautājums. Tas ir valsts drošības un iedzīvotāju apkalpošanas jautājums. Valsts izveidotā kompetences centrā būtu jāapvieno valsts, akadēmiskā sektora un privātā tirgus ekspertīze, lai nodrošinātu vienotu, drošu un koordinētu pieeju digitālās pārvaldības attīstībai.

Centralizācija pati par sevi nav mērķis - tā ir instruments drošībai un profesionālai pārvaldībai. Digitālā pārvaldība ir valsts drošības un noturības pamats. Šobrīd digitālās drošības jautājumi Latvijā atrodas “pabērna” lomā. Diemžēl digitālās pārvaldības sistēmas attīstība nav valstiski definēta kā prioritāte, turklāt Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) paspārnē esošajai Valsts digitālās attīstības aģentūrai (VDAA) tiek samazināts finansējums, lai gan šī aģentūra pārvalda vairāk nekā 40 valstiski nozīmīgas informācijas sistēmas un tehnoloģiskos resursus. Tā vietā, lai samazinātu finansējumu stratēģiski nozīmīgai aģentūrai, nepieciešams padarīt efektīvāku sistēmu, lai nevis zaudētu miljonus, bet gan tos ieguldītu kiberdrošībā, cilvēkresursu izglītošanā un kritiskās infrastruktūras attīstībā. Tādejādi stiprinot arī valsts drošību.

Pārresoru digitalizācijas projektu ieviešanā prioritātei jābūt lietotāju iesaistei un pārmaiņu vadībai

Starpnozaru digitālajos projektos, kuros vienota mērķa sasniegšanai ir iesaistītas vairākas iestādes un to dažādie tehniskie resursi — piemēram, strukturētu e-rēķinu ieviešana privātajā sektorā vai pakalpojums, kas privātpersonai ļauj vienuviet uzzināt zemes īpašuma attīstības iespējas — politikai jābūt skaidri definētai jau projekta sākumposmā. Šādi projekti jāplāno kā programmas, kur galvenā prioritāte ir lietotāju vajadzību izpēte, nozares iesaiste un pilnvērtīgs pārmaiņu vadības process, nevis tikai tehniskā risinājuma izstrāde.Lai digitālās pārmaiņas būtu veiksmīgas, paralēli tehniskajai izstrādei ir jāparedz finansējums lietotāju atbalsta struktūrām — zvanu centriem, konsultantiem, apmācībām un lietotājiem sniegto pakalpojumu monitoringa un atbalsta dienestam. Tikai tā iespējams pakāpeniski, droši un pārdomāti ieviest jaunos risinājumus, ļaujot iedzīvotājiem un uzņēmējiem tos patiesi saprast un lietot.

Lietotāju iesaiste jau agrīnā posmā būtiski samazina risku, ka projekts beidzas ar dārgiem, bet praktiski neizmantotiem tehnoloģiskiem risinājumiem, kas vēlāk prasa miljonos mērāmus papildinājumus.Plānojot projektus, kuri skar plašu sabiedrības daļu, normatīvais regulējums ir jāizstrādā sadarbībā ar nozares pārstāvjiem un jāparedz finansējums tieši lietotāju iesaistes aktivitātēm. Tas ļaus ne tikai radīt funkcionējošus risinājumus, bet arī nodrošinās, ka iestāžu sadarbība un pārmaiņu vadība tiek īstenota kvalitatīvi un ilgtermiņā ietaupa valsts līdzekļus.

Vienota IKT arhitektūra un centralizēta tehnisko resursu iegāde — būtisks priekšnoteikums efektīvai digitālajai pārvaldībai

Valsts turpina zaudēt ievērojamus finanšu līdzekļus, ja katra iestāde un pašvaldība turpina neatkarīgi iepirkt savas sistēmas, pakalpojumu portālus, datorus un programmatūras licences — sākot ar ikdienā lietojamām Microsoft licencēm un beidzot ar dārgām profesionālām ģeotelpisko datu apstrādes un kartogrāfijas programmatūrām. Šāda pieeja ne tikai rada dublējošus risinājumus un liekus izdevumus, bet arī ievērojami sarežģī iestāžu savstarpējo sadarbspēju un pakalpojumu kvalitāti. Šādu tehnisko resursu un licenču vienotas iegādes pieeju valsts pārvaldes ietvaros ir iespējams nodrošināt ātri un efektīvi ar Ministru kabineta rīkojumu atbildīgajām ministrijām un institūcijām. Tāpat centralizācija un iestāžu apvienošana ir jāīsteno izlēmīgi, lai novērstu līdzīgu funkciju dublēšanos dažādos resoros un koncentrētu kompetences vienotā IKT centrā, kas nodrošina labāko (piemēram darbstaciju uzturēšanā) un racionālu resursu izmantošanu.

Vienotas valsts IKT arhitektūras un centrālā kompetenču centra izveide būtu risinājums, kas nodrošina pārdomātu resursu izmantošanu, vienotu drošības politiku un konsekventu tehnoloģisko standartu ieviešanu. Tas ļautu valstij atteikties no dārgas paralēlas infrastruktūras uzturēšanas un nodrošinātu vienkāršāku, lietotājiem draudzīgāku un budžetam izdevīgāku digitālo pakalpojumu attīstību. Ja valsts neveidos kopēju IKT pārvaldības modeli, fragmentācija turpinās pieaugt, palielinot izmaksas un apgrūtinot gan iedzīvotājus, gan valsts pārvaldi. Tādēļ ir būtiski, jau šobrīd, plānojot turpmākos digitālās attīstības uzdevumus un valsts budžetu turpmākajiem gadiem, paredzēt šo resursu konsolidāciju, kas vidējā termiņā dos gan efektivitāti, gan finanšu ieguvumu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Par pārkāpumiem pašvaldību vēlēšanu informācijas tehnoloģiju procesu organizēšanā amatā pazemināts Valsts digitālās attīstības aģentūras (VDAA) direktors Jorens Liopa.

Kā informēja Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) Sabiedrisko attiecību nodaļa, izmeklēšanas gaitā konstatēts, ka VDAA direktors, pildot iestādes vadītāja amata pienākumus, pieļāvis disciplinārpārkāpumu.

Ņemot vērā izmeklēšanas rezultātus, pieņemts lēmums par viņa pazemināšanu amatā uz diviem gadiem, pārceļot viņu uz šo termiņu Dabas aizsardzības pārvaldes Dabas aizsardzības departamenta direktora vietnieka amatā.

Savukārt VDAA Elektronisko iepirkumu departamenta direktoram Oļegam Fiļipovičam par pieļautajiem pārkāpumiem nolemts izteikt aizrādījumu.

Kā informēja VARAM, dienesta pārbaudes komisija konstatējusi, ka šī gada 27.maijā vēlēšanu platformas vairāku komponenšu veiktspēju nevarēja atzīt par apmierinošu, un komisijas rīcībā nav ziņu, ka līdz pašvaldību vēlēšanu dienai būtu veikts atkārtots sistēmas audits.

Politika

CVK: Balsīm pašvaldību vēlēšanās jābūt saskaitītām līdz svētdienas plkst.13

LETA,08.06.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Visām balsīm pašvaldību vēlēšanās jābūt saskaitītām līdz svētdienas plkst.13, pavēstīja Centrālās vēlēšanu komisijas (CVK) pārstāvis Andrejs Vaivars.

Viņš skaidroja, ka šāds lēmums CVK ārkārtas sēdē pieņemts, ņemot vērā, ka Valsts digitālās attīstības aģentūra (VDAA) kā šo vēlēšanu tehnisko risinājumu nodrošinātājs, nav spējis nodrošināt automātisko balsu skaitīšanas procesu, kā rezultātā ir jāpāriet uz manuālo balsu skaitīšanu.

Ņemot vērā, ka vēlēšanu iecirkņu darbinieki bez pārtraukuma ir strādājuši daudzas stundas, nolemts dot iespēju viņiem atpūsties, ja tas nepieciešams. Vienlaikus noteikts, ka atpūtā var doties tie vēlēšanu iecirkņi, kuros noteikts balsu sadalījums pa kandidātu sarakstiem.

"VDAA ir atzinusi, ka jaunā balsu skaitīšanas sistēma nespēj darboties, tāpēc balsis jāskaita manuāli. Ilgāk par CVK sēdē noteikto laiku vilcināties vairs nedrīkst - sabiedrībai ir tiesības iespējami ātri uzzināt vēlēšanu rezultātus," uzsver CVK priekšsēdētāja Kristīne Saulīte.

Politika

Čudaru apstiprina viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministra amatā

LETA,19.06.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Parlamentārieši šodien atbalstīja esošā Saeimas deputāta Raimonda Čudara (JV) apstiprināšanu viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministra amatā.

Par Čudara apstiprināšanu nobalsoja kopumā 52 deputāti no koalīcijas, kā arī Oļegs Burovs (GKR), Andrejs Ceļapīters un Igors Rajevs. Pārējie deputāti nebalsoja.

Premjerministre Evika Siliņa (JV) pirms balsojuma Saeimas sēdē norādīja, ka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) ir plaša nozaru ministrija, kur vienlaikus jārisina jautājumi, kas saistīti ar digitalizāciju, pašvaldībām, reģionu attīstību un vēlēšanu procesu. Šādos apstākļos nepieciešams cilvēks ar plašu skatījumu, pieredzi un augstu profesionalitāti.

Viņa uzsvēra, ka Čudars vairāk nekā desmit gadus vadījis Salaspils pašvaldību, kas apliecina gan izpratni par pašvaldību darbu, gan spēju ilgtermiņā vadīt un attīstīt to. Papildus tam viņš ir bijis klimata un enerģētikas ministrs, pieredzējis Saeimas deputāts un izglītots jurists, kurš labi orientējas valsts pārvaldē un likumdošanas procesā. Siliņa pauda pārliecību, ka Čudars spēs sākt darbu bez nepieciešamības pēc ieskriešanās perioda.