Enerģētika

Dekarbonizācija bez plāna nedos rezultātu

Armanda Vilciņa,07.07.2025

Jaunākais izdevums

Nozaru dekarbonizācija prasa būtiskas pārmaiņas gan infrastruktūrā, gan tehnoloģijās, taču Latvijas līdzšinējais attīstības temps joprojām atpaliek no izaicinājuma mēroga, vienisprātis ir eksperti.

Mums joprojām jāpiestrādā, lai radītu skaidru redzējumu, kā dažādos enerģētikas segmentos īstenot pāreju uz ilgtspējīgām tehnoloģijām, norāda Aivars Tihane, AS Gaso valdes loceklis. Viņš atzīmē, ka bez vienotas pieejas un rīcības konsekvences pastāv risks, ka pārmaiņas notiks sadrumstaloti un nenesīs gaidīto rezultātu. Šobrīd aktuāla ir, piemēram, biometāna ražošanas nozares attīstība, jo drīzā nākotnē ir cerības uz jauniem uz ūdeņradi bāzētiem risinājumiem, atzīmē A.Tihane, aicinot nepieņemt pārsteidzīgus lēmumus. Mēs nedrīkstam iznīcināt sistēmu, kas strādā, pirms esam radījuši ko jaunu, spriež A.Tihane, uzsverot, ka esošā infrastruktūra ir efektīva un tās vērtība ir maksimāli jāizmanto.

Vajadzīgs pamatojums

Jebkura procesa virzīšanā ir divi instrumenti, kas palīdz motivēt iesaistītās puses veikt nepieciešamās pārmaiņas, – burkāns un pātaga, atzīmē A.Tihane. “Ja runājam par atjaunojamo energoresursu (AER) izmantošanu, tad burkāns šajā gadījumā noteikti ir nauda. Pēdējos gados, piesaistot finansējumu jebkādam projektam, obligāti jāpievērš uzmanība emisijām un ne tikai paša patēriņam, bet drīzumā - arī upstream un downstream ietekmei. Ilgtspējīgiem risinājumiem iespējas šobrīd ir daudz plašākas - pieaug gan pieejamā publiskā atbalsta apjoms, gan investoru interese. Pātaga šajā kontekstā savukārt ir normatīvā vide, kas nosaka arvien stingrākas prasības, nepārprotami virzot tirgus dalībniekus uz dekarbonizāciju,” norāda A.Tihane.

Uldis Bariss, AS Conexus Baltic Grid valdes priekšsēdētājs, uzskata, ka, lai nodrošinātu Latvijas enerģētikas sektora pāreju uz zaļākām un ilgtspējīgākām tehnoloģijām, pirmkārt nepieciešams ekonomiskais pamatojums. “Šobrīd mēs redzam vairākas nozares un segmentus, kuros attīstība notiek tieši tādēļ, ka pastāv šis ekonomiskais pamatojums. Savukārt tajās jomās, kurās tā trūkst, tirgus pats par sevi šo virzību nodrošināt nespēj. Tur nepieciešams valsts atbalsts vai atbilstošs regulējums. Vienlaikus mums gan jāapzinās, ka Latvijas ekonomikai nav iespēju nodrošināt apjomīgas subsīdijas visām nozarēm, tāpēc šobrīd mums ir ļoti rūpīgi jāizvērtē, kurās jomās mēs ieguldām un kurās nē,” domā U.Bariss.

Visu rakstu lasiet 1.jūlija žurnālā Dienas Bizness!

Abonēt ir ērtāk: e-kiosks.lv.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dabasgāzes sadales sistēmas operatora AS "Gaso" apgrozījums pagājušajā gadā, pēc provizoriskiem datiem, bija 67,639 miljoni eiro, kas ir par 19,6% vairāk nekā 2023.gadā, bet uzņēmuma peļņa pieauga par 80,3%, sasniedzot 13,063 miljonus eiro, liecina kompānijas publiskotais finanšu pārskats.

Tostarp "Gaso" ieņēmumi no dabasgāzes sadales 2024.gadā bija 66,448 miljonu eiro apmērā, kas ir par 25,6% vairāk nekā 2023.gadā, kad kompānijas ieņēmumi no dabasgāzes sadales bija 52,909 miljoni eiro. Vienlaikus kompānijas ieņēmumi no sadales sistēmas pieslēguma maksas 2024.gadā veidoja 287 000 eiro, bet citi pamatdarbības ieņēmumi bija 904 000 eiro apmērā.

"Gaso" sadales tīklos lietotājiem padotās dabasgāzes apmērs pērn pieaudzis par 8,6% - līdz 8,8 teravatstundām (TWh).

Finanšu pārskata vadības ziņojumā norādīts, ka dabasgāzes patēriņa izmaiņas ietekmēja zemāka temperatūra 2024.gada janvārī nekā 2023.gada attiecīgajā periodā, tādējādi lietotāju nepieciešamība pēc dabasgāzes pieauga. Sadales pakalpojuma ieņēmumu pieaugums skaidrojams ar to, ka pērn palielinājās lietotājiem nodotais dabasgāzes daudzums un no 2024.gada 1.janvāra ir spēkā jaunie dabasgāzes sadales sistēmas pakalpojuma tarifi.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dabasgāzes sistēmas operators AS "Gaso" dividendēs no iepriekšējo gadu nesadalītās peļņas izmaksās 10,347 miljonus eiro, liecina kompānijas publiskotā informācija par akcionāru sapulcē pieņemtajiem lēmumiem.

Atbilstoši akcionāru sapulces lēmumam dividendēs tiks izmaksāts kopumā 10,347 miljoni eiro jeb 0,26 eiro par akciju, izmaksu veicot no iepriekšējo gadu nesadalītās peļņas, kas radusies pēc 2018.gada 1.janvāra.

Tāpat pieņemts lēmums "Gaso" 2024.gada peļņu 13 062 902 eiro apmērā ieskaitīt uzņēmuma nesadalītajā peļņā.

Akcionāru sapulcē apstiprināts "Gaso" gada pārskats un atkarības pārskats par 2024.gadu.

Pieņemts lēmums arī apstiprināt papildu atlīdzības izmaksu SIA "PricewaterhouseCoopers"4900 eiro bez pievienotās vērtības nodokļa (PVN) apmērā par papildus revīzijas izmaksām, kas radās "Gaso" pamatlīdzekļu pārvērtēšanas rezultātā.

"Gaso" apgrozījums pagājušajā gadā bija 67,639 miljoni eiro, kas ir par 19,6% vairāk nekā 2023.gadā, bet uzņēmuma peļņa pieauga par 80,3%, sasniedzot 13,063 miljonus eiro.

Pakalpojumi

Gaso nākamajā desmitgadē galvenokārt plāno ieguldīt objektu rekonstrukcijā un uzturēšanā

LETA,18.08.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dabasgāzes sadales sistēmas operators AS "Gaso" nākamajos desmit gados ieguldījumus sadales sistēmā galvenokārt plāno novirzīt objektu rekonstrukcijai un uzturēšanai, liecina informācija Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) mājaslapā.

SPRK apstiprinājusi "Gaso" iesniegto dabasgāzes sadales sistēmas attīstības plānu 2026.-2035.gadam. Plānā iezīmēts uzņēmuma stratēģiskais skatījums uz dabasgāzes sadales infrastruktūras uzturēšanu un attīstību nākamajā desmitgadē, paredzot arī būtiskus ieguldījumus drošas, efektīvas un ilgtspējīgas sistēmas nodrošināšanai.

"Gaso" izstrādātais plāns ietver gan esošās infrastruktūras tehnisko novērtējumu, gan attīstības rādītājus, kā arī kapitālieguldījumu plānus katrā no sadales sistēmas iecirkņiem. Īpaša uzmanība pievērsta lietotāju vajadzību un pakalpojumu pieprasījuma prognozēšanai, infrastruktūras atjaunošanai un jaunu ieejas/izejas punktu attīstības scenārijiem.

Enerģētika

Siltuma ražotāji nerada būtisku piesārņojumu

Armanda Vilciņa,29.09.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Publiskajā telpā nereti izskan bažas par siltumapgādes radītajām emisijām, taču patiesībā galvenie piesārņojuma avoti ir pavisam citi, skaidro Aivars Tihane, AS Gaso valdes loceklis.

Rīgas domes gaisa kvalitātes monitoringa dati liecina, ka slāpekļa dioksīda piesārņojumu Latvijas galvaspilsētā galvenokārt veido autotransports, turklāt lielākais piesārņojums rodas augustā, kad apkures iekārtas nemaz nestrādā. A.Tihane norāda, ka arī cieto daļiņu piesārņojums maksimumam pietuvojas vai to pārsniedz pārsvarā ārpus apkures sezonas, kas nozīmē, ka siltuma ražotāju izmantotajām gāzes iekārtām faktiski nav ietekmes uz gaisa kvalitāti Rīgas centrā.

Situācija laba

Mazas jaudas dabasgāzes apkures iekārtas praktiski nerada cieto daļiņu, sēra oksīdu vai benzola piesārņojumu, savukārt slāpekļa oksīdu (NOx) savienojumi veidojas tikai nelielā apmērā, salīdzinot ar citām apkures dedzināšanas iekārtām, skaidro A.Tihane. “Apsildīt mājokļus ar dabasgāzi ir ne vien ērti un droši, bet arī pilsētas videi draudzīgi un ilgtermiņā izdevīgi. Ja dabasgāze sadeg pilnībā, rodas tikai oglekļa dioksīds (CO2) un ūdens tvaiks. Turklāt, lai iegūtu vienu kilovatstundu enerģijas no dabasgāzes, CO2 izmeši ir gandrīz par 50% mazāki nekā, piemēram, dedzinot koksni. Papildus CO2, citās dūmgāzēs var atrast arī NOx, sēra savienojumus, benzolu, oglekļa monoksīdu un cietās daļiņas. Tieši cietās daļiņas - putekļi, izdedži un citas mikroskopiskas vielas - tiek uzskatītas par vienu no bīstamākajiem piesārņojuma veidiem, jo ilgtermiņā tās var būtiski ietekmēt cilvēka veselību,” skaidro A.Tihane.