Tehnoloģijas

GPS navigācijas sistēmai izgudrota konkurente

Gunta Kursiša,29.06.2012

Jaunākais izdevums

Izgudrota jauna tehnoloģija, kas varētu papildināt vai pat aizvietot pašreiz pieejamās navigācijas sistēmas, piemēram, GPS, vēsta BBC.

Jauno navigācijas sistēmu izstrādājusi Lielbritānijas aizsardzības kompānija BAE Systems, un sistēmas darbībā navigācijas satelītu vietā tiek izmantoti tādi paši signāli kā mobilajos tālruņos, televīzijā, radio un wi-fi.

Sistēma Navsop varētu palīdzēt atrast cietušos ugunsgrēka laikā vai zagtus transportlīdzekļus, kas tiek slēpti pazemes stāvvietās. Tāpat, mainot dažus sistēmas parametrus, būtu to iespējams izmantot arī karā.

Patlaban sistēmas prototipa izmēri ir diezgan lieli – sistēma ievietota vienā no BAE Systems automašīnām, kurai uz jumta piestiprināta radio antena. Tomēr, nonākot tirgū, navigācijas sistēma būs tikpat kompakta kā GPS jeb nedaudz lielāka par monētu, stāsta BAE Advanced Technology Centre pētnieks Remsejs Faradžers (Ramsey Farager).

«Teikšu skaidri – lai sāktu lietot Navsop ir nepieciešams GPS. Tas vajadzīgs, lai noteiktu, kurā pasaules vietā jūs atrodaties. Tomēr, jo vairāk sistēma tiek lietota, jo mazāk tā izmanto GPS jaunu datu apguvei. Beigās sistēmai vairs nav nepieciešams GPS,» stāsta pētnieks. «Tādējādi – ja pēkšņi pazūd GPS signāls, navigācijas sistēma vēl aizvien darbojas,» viņš norāda.

Ierīce darbojas, uztverot netālu esošos pieejamos signālus, un ir diezgan atkarīga no vidējām radio viļņu frekvencēm.

GPS (global positioning system) tiek izmantoti no satelīta nākoši signāli aptuveni 20 tūkst. km attālumā. Laikā, kad GPS signāli sasniedz Zemi, tie ir kļuvuši ļoti vāji, un tos nevar uztvert, piemēram, atrodoties ēkās, turklāt GPS signāls var pēkšņi pazust. «Mūsu sabiedrība patlaban ir kļuvusi ārkārtīgi atkarīga no GPS,» norāda profesors.

Eiropas Komisija ir noskaidrojusi, ka aptuveni 800 miljardi eiro Eiropas ekonomikas ir atkarīga no GPS navigācijas precizitātes un ātruma – no GPS atkarīga aviācija, loģistika, lauksaimniecība, telekomunikācijas.

Tā, piemēram, ir bijuši gadījumi, kad automašīnu zagļi izmantojuši «anti-GPS» sistēmas, lai nodrošinātu, ka transportlīdzekļi netiek atrasti. Tāpat Zemi ik pa laikam skar tādas dabas parādības kā saules vētras, kas aizkavē GPS signālus. Savukārt mobilo tālruņu, radio darbībai un televīzijas nodrošināšanai tiek izmantoti signāli, kas daudz spēcīgāki par GPS signāliem, jo tie tiek raidīti vien pāris kilometru attālumā un tos nevar nobloķēt.

«Mēs nesakām, ka mūsu tehnoloģijai noteikti vajadzētu aizvietot GPS, drīzāk tā varētu kalpot kā papildinājums,» skaidro R. Faradžers.

BAE Systems pārstāvji norāda, ka pagaidām nav skaidrs, kad Navsop varētu nonākt tirgū, tomēr tas varētu tik izmantots valstīs, kurās tiek attīstītas citas navigāciju tehnoloģijas. Patlaban Krievijā izmanto Glonass sistēmu, Ķīnā tiek strādāts pie Beidou sistēmas izveides (pazīstamā arī kā Compass). Eiropas Savienība un Eiropas Kosmosa aģentūra (European Space Agency) attīsta atsevišķu 20 miljardu eiro vērtu projektu Galileo.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Globālās pozicionēšanas sistēmas (GPS) traucējumi Latvijas gaisa telpā šogad astoņos mēnešos fiksēti 969 reižu, kas ir 2,6 reizes vairāk nekā pērn attiecīgajā periodā, norādīja VAS "Latvijas gaisa satiksme" (LGS) pārstāvji.

Tostarp šogad augustā fiksēti 195 GPS traucējumi, kas ir 19,5 reizes vairāk nekā pērn augustā, kad traucējumi tika fiksēti 10 reizes.

Pagājušajā gadā kopā tika fiksēti 820 GPS traucējumu, 2023.gadā - 342 gadījumi, bet 2022.gadā - 26 gadījumi.

LGS iepriekš atzīmēja, ka, apkopojot šos datus, netiek atsevišķi izdalīta informācija par konkrētām aviokompānijām.

Aeronavigācijas uzņēmumā informēja, ka traucējumi sākās reizē ar Krievijas iebrukumu Ukrainā un, acīmredzot, ir ar to saistīti.

Civilās aviācijas aģentūrā (CAA) iepriekš skaidroja, ka CAA izskata un analizē ziņojumus par GPS signāla traucējumiem Latvijas gaisa telpā. Lai gan tie ietekmē normālus civilās aviācijas procesus, GPS signāla traucējumi nerada apdraudējumu gaisa kuģu lidojumu drošumam kā tranzītā, tā uz un no Latvijas lidojošajiem gaisa kuģiem.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Atkritumu šķirošana, par kuru tiek saņemta liela nauda notiek tikai uz papīra. Pētījums, kura laikā ar GPS raidītāju palīdzību tika noskaidrots atkritumu automašīnu ceļš, liecina - tikai trīs no 59 reizēm šie auto iebrauca atkritumu priekšapstrādes centrā.

TV3 raidījuma Nekā Personīga veica eksperimentu, kura laikā šā gada februārī tika uzstādīti vairāki GPS raidītāji Ziemeļvidzemes atkritumu apsaimniekošanas organizācijas (ZAAO) automašīnām, kas ved atkritumus uz Daibes poligonu. GPS raidītāju signāli tika vēroti trīs nedēļas. Pēc eksperimenta izveidotā GPS karte rāda, ka atkritumu automašīnas brauc uz Daibes atkritumu kalnu nevis pārstrādes centru.

Komentējot iegūtos datus GPS eksperts, kura vārds netiek minēts, atzīst, ka jebkurai GPS iekārtai var būt nobīdes, bet, pēc viņa teiktā, tie ir izņēmuma gadījumi. «Var kļūdīties vienā no simts gadījumiem, bet ne otrādāk. Tas, ko var redzēt novērojumā, ir tendence, ka atkritumu mašīnas nebrauc iekšā pārstrādes centrā,» norāda eksperts.

Pakalpojumi

Vides dienests pārbaudīs, vai ZAAO šķiro atkritumus

Žanete Hāka,08.04.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts vides dienests (VVD) veiks pārbaudi SIA ZAAO, kā arī pieprasīs uzņēmuma paskaidrojumus saistībā ar svētdien, 7.aprīlī, publiski izskanējušo informāciju par iespējamiem pārkāpumiem tā darbībā, nenodrošinot sadzīves atkritumu šķirošanu poligonā Daibe.

Kā informēja VVD pārstāvji, pārbaudes laikā VVD inspektori ne tikai klātienē apsekos un apzinās situāciju poligonā, bet arī iepazīsies ar SIA ZAAO grāmatvedības uzskaiti un tajā uzskaitīto atkritumu apjumu atbilstību deklarētajiem atkritumu apjomiem.

Vienlaikus Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) un VVD aicina ikvienu, kura rīcībā ir informācija par iespējamiem pārkāpumiem, kas saistīti ar vides prasību neievērošanu, vispirms par to informēt atbildīgās iestādes. Tādējādi tiks radīti priekšnoteikumi, lai ne tikai konstatētu iespējamos likumpārkāpumus, bet sodītu vainīgos, kas atsevišķās situācijās, kad informācija guvusi plašu rezonansi, ir apgrūtināti.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Savulaik ieviestais tā dēvētais dienesta auto nodoklis ir izraisījis milzum daudz diskusiju. Vispirms ir skaidrs, ka šāds solis nebūt nav devis gaidīto fiskālo efektu valsts budžetā, turklāt nav arī pārliecības par to, vai šis maksājums gadījumā netiek piemērots arī tiem, kam tas nemaz nebūtu jāmaksā.

Laika gaitā sabiedrība pie šā maksājuma ir pieradusi un īpaši skaļi nekurnot, maksā prasīto. Taču i,zrādās, ka minētais maksājums ne tikai ir ieviests ar vienu vienīgu mērķi - bez jebkādas loģikas iekasēt valsts budžetā pēc iespējas vairāk naudas, bet arī attiecīgā likumdošanas norma ir izstrādāta trakoti nekvalitatīvi, par ko gan Latvijā droši vien nebūtu jābrīnās. Proti…

Kā zināms, tiem uzņēmumiem, kuri uzskata, ka to rīcībā esošie dienesta auto ne brīdi netiek izmantoti darbinieku privātajām vajadzībām, ir iespēja nodokli nemaksāt, taču aprīkojot tos ar GPS iekārtām, lai nevienu brīdi nevarētu rasties šaubas par to izmantošanas mērķi. Droši vien daudzi uzskatīja, ka investīcijas GPS iekārtās ir vienreizējas. Naivi! Ir ticis paredzēts, ka tās ir jāpārreģistrē reizi gadā, bet tiem, kuri noteiktā laikā šo procesu neveic, jāsāk maksāt attiecīgo nodokli. Var jau būt, ka arī šo normu nevarētu uzskatīt par kaut ko ārkārtēju, ņemot vērā, ka GPS tomēr ir tehniska ierīce, kas mēdz bojāties, novecot, fiksējot neprecīzus rādījumus. Dažādām vajadzībām izmantotas tehniskas ierīces tiek pārbaudītas periodiski, un jautājums ir par to, cik bieži tas notiek. Lai nu kā - šāda pārreģistrācija reizi gadā tomēr ir pārspīlēta prasība, kas tikai palielina birokrātisko slogu uzņēmējiem. Lielākās problēmas gan sākas brīdī, ja uzņēmējs noteiktā laikā šo pārreģistrāciju nav veicis. Piemēram, aizmirsis, nav pamanījis, ka šāda norma vispār eksistē utt., jo tajā brīdī uzreiz ir jāsāk maksāt tā dēvētais dienesta auto nodoklis.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai neciestu no likuma burta, komersanti radoši izmanto pastāvošos normatīvos aktus

Lai nemaksātu uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokli (UVTN), godīgie uzņēmēji spiesti tērēt laiku un līdzekļus, lai reģistrētos kā nodokļa nemaksātāji. Likums arī pieļauj nemaksāt šo nodokli, ja uzņēmums izmanto privātpersonas auto darba vajadzībām.

Ja komersanta īpašumā ir vieglais transporta līdzeklis un nav vēlēšanās vai iespēju pierādīt, ka tas netiek izmantots darbinieku privātām vajadzībām, jāmaksā UVTN. Piemēram, auto ar motora tilpumu līdz 2000 cm3 tas ir 19 Ls mēnesī. Ja komersants, izmantojot GPS iekārtu, var pierādīt, ka izmanto transportlīdzekli tikai savas saimnieciskās darbības vajadzībām, un deklarē šo automašīnu CSDD, viņam UVTN nav jāmaksā.

Auto

Priekšroka papīra atskaitēm

Raivis Bahšteins,07.05.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vienīgā no DB aptaujātajām institūcijām, kas savus auto aprīkojusi ar GPS kontroles ierīcēm, ir Ārlietu ministrija

Vienai no ĀM 14 automašīnām testa režīmā ir uzstādīta izsekošanas ierīce, atklāja ministrijas pārstāvis Ivars Lasis. Tajā pašā laikā plašākais no valsts resoru autoparkiem – Saeimas autobāze – nepamatotu autotransporta izmantošanu kontrolē pa vecam – ar ceļazīmju palīdzību.

Cieņā ceļazīmes

IZM skaidro, ka dienesta autotransports tiek piešķirts uz pieteikuma pamata, kurā norāda brauciena maršrutu un pamatojumu. Autovadītājs aizpilda ceļazīmi, veicot ierakstu pēc katra brauciena, bet GPS ierīces kontrolei netiek izmantotas. Līdzīga situācija ir citās institūcijās. Tāpat TM, FM, ZM, KM, EM un citviet GPS ierīces neizmanto, automobiļu vadītāji vien aizpilda ceļazīmes par veiktajiem braucieniem. Lai kontrolētu braucienus, EM Administratīvā nodaļa veic degvielas patēriņa uzskaiti, analizē ceļazīmju, maksājuma attaisnojuma dokumentu par degvielas uzpildi un automašīnu spidometra rādījumu atbilstību. Darba dienas beigās automašīnas jānovieto pastāvīgajā stāvēšanas vietā atbilstoši ministrijas iekšējiem noteikumiem.

Viedierīces

Tehnoloģiju apskats: Samsung Gear Fit2 Pro

Jānis Vēvers,01.12.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Samsung jaunākā viedā aproce vilina ar iespēju ienirt pussimts metru dziļumā un noglabāt mūziku iebūvētajā atmiņā

Viedās aproces kopš pirmsākumiem bijis visnotaļ savdabīgs produkts valkājamo tehnoloģiju tirgū. Lielākoties to funkcionalitāte aprobežojas ar fizisko aktivitāšu mērīšanu, un tām ir pagrūti spēkoties ar viedajiem pulksteņiem. Iespējams, tādēļ vairāki spēlētāji pamājuši ardievas aproču ražošanai. Samsung gan vēl turas un, rudenī piesakot savu jauno aproci Gear Fit2 Pro, centies paplašināt tās pielietojumu. Ar to var nirt dziļāk ūdenī, iebūvētajā atmiņā noglabāt mūziku un klausīties bez telefona iesaistīšanas. Vai ar to pietiek?

Dizains

Tos, kuri turējuši rokās pērnā gada Gear Fit2, jaunais modelis nepārsteigs, jo tas izskatās identiski. Plānā, ar ieliektu SuperAmoled ekrānu apveltītā 34 gramus smagā aproce cieši piekļaujas pie plaukstas locītavas un ikdienā netraucē. Ekrāns nemanāmi saplūst ar gumijoto siksniņu, kam personību piešķir rombu formas reljefs. To var nomainīt pāris sekunžu laikā, nospiežot korpusa apakšā esošās fiksācijas «austiņas». DB rīcībā pabijusī sarkanmelnā versija izskatās gana glīta, lai to nebūtu neērti nēsāt kopā ar ikdienas uzvalku. Pie svinīgāka apģērba gan tā neiederēsies.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Igaunijas uzņēmums "GSMvalve", kam pieder globālās pozicionēšanas sistēmas (GPS) loģistikas risinājumu nodrošinātājs "Navirec", iegādājies Latvijas uzņēmumu SIA "Intelligent Systems", kura pazīstamākie zīmoli ir "SkyFMS", "CheckGPS", "Asigny" un "Enginereader", paziņojis "GSMvalve".

"Šis darījums ne tikai padara mūs par vadošo GPS loģistikas risinājumu (..) piegādātāju Baltijā, bet arī paver iespējas palielināt tirgus daļu tālākos eksporta tirgos, piemēram, Āfrikā, Austrālijā un Nīderlandē," teica "GSMvalve" valdes loceklis Hanss Alters.

Pēc apvienošanās ievērojami paplašinājās "Navirec" pakalpojumu platforma - tai pievienojās vairāk nekā 22 000 transportlīdzekļu, kas aprīkoti ar GPS loģistikas un vadības programmatūru. Kopējais klientu skaits Baltijas tirgū palielinājās līdz 10 000, un pārvaldīto transportlīdzekļu skaits tuvojas 100 000. Palielinājās arī uzņēmuma IT iespējas.

Latvijas uzņēmuma pakalpojumi tiks integrēti "GSMvalve" grupas portfelī: "SkyFMS" un "CheckGPS" turpinās darbību ar zīmolu "Navirec", "Asigny" tiks pievienots platformai "GSMtasks", bet "Enginereader" tiks saglabāts kā neatkarīgs zīmols.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā viedtālruņu lietotājiem ir izstrādāta mobilā lietotne (aplikācija) HealthPoint, kas Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta (NMP dienesta) mediķiem palīdzēs noteikt zvanītāja atrašanās vietu un līdz ar to daudzās situācijās ātrāk atrast negadījuma vietu, lai palīdzētu pacientiem vai cietušajiem, informēja Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta Komunikācijas nodaļas vadītāja Ilze Bukša.

Ikvienam var būt situācija, kad nepieciešams izsaukt neatliekamo medicīnisko palīdzību. Ārkārtas brīžos, kad dzīvība ir briesmās, tas ne vienmēr ir tik vienkārši, kā šķiet - savu atrašanās vietu var aizmirst, nezināt vai veselības stāvokļa un citu iemeslu dēļ pat fiziski nespēt nosaukt. Aplikācija HealthPoint nodrošina to, ka vienlaikus ar zvanu uz NMP dienesta ārkārtas tālruni 113 dispečeriem tiek nodoti arī zvanītāja atrašanās vietas dati (GPS koordinātes). Tāpat dispečeriem automātiski uz elektronisko izsaukuma karti tiek nosūtīti arī nepieciešamie personas dati (vārds, uzvārds, personas kods), ja tālruņa lietotājs iepriekš tos ir ievadījis aplikācijas profila sadaļā. Šī informācija daudzās situācijās var būtiski paātrināt mediķu brigādes izsūtīšanu un palīdzības saņemšanu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Foto: pexels.com / mali maeder

Pieprasījums pēc sporta pulksteņiem arvien pieaug. Tos iegādājas ne vien profesionāli sportisti un sporta entuziasti, bet arī cilvēki, kuri vēlas pievērsties aktīvākam dzīvesveidam. Šobrīd tirgus līderi ir Apple un Garmin ražotie sporta pulksteņi. Taču, nonākot izvēles priekšā, kuram no zīmoliem dot priekšroku? Vairāk par sporta pulksteņiem un to funkcijām uzzini raksta turpinājumā!

Sporta pulkstenis kā motivators: kā izvēlēties īsto?

Pexels.com / blue bird

Neatkarīgi no tā, vai fiziskās aktivitātes ir neatņemama jūsu dzīves sastāvdaļa, vai tikai apsverat domu pievērsties veselīgākam dzīvesveidam, sporta pulkstenis mudina kustēties vairāk un biežāk. Raksta turpinājumā salīdzinām svarīgākos faktorus, ko ņemt vērā, iegādājoties šādu viedierīci.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

"Garmin Venu" patiks tiem sportiska dzīvesveida cienītājiem, kuri sagaida ne vien plašas sporta pulksteņa iespējas, bet arī kvalitatīvu skārienekrānu.

Kopš iesaistīšanās ar viedtelefonu savienojamu valkājamo tehnoloģiju ražošanā aizgājušās desmitgades sākumā "Garmin" uzaudzējis prāvu piekritēju pulku, kas augstu novērtē amerikāņu ražotāja piedāvātās daudzveidīgās sporta aktivitāšu mērīšanas iespējas. Tomēr visu šo laiku kompānija pati sev «šāvusi kājā», viedajiem pulksteņiem izvēloties taupīgus, taču modernos lietotājus pavisam neuzrunājošus zemas izšķirtspējas displejus. Pērnā gada nogalē "Garmin" šo kļūmi laboja, prezentējot savu pirmo izstrādājumu ar laika garam atbilstošu AMOLED ekrānu.

Dizains

✪✪✪✪✪✪✪

(Raksta autora vērtējums: 7 punkti no 10)

Atšķirībā no "Garmin" dārgajiem modeļiem, "Venu" vizuāli ir pavisam vienkāršs un viegls. Šeit nav ne titāna, ne safīra. Korpuss veidots no plastmasas, kas mārketinga vajadzībām nosaukta par «šķiedru stiprinātu polimēru» un tikai ap pašu 1,2 collu AMOLED displeju ir dažus milimetrus plats nerūsējoša tērauda gredzens, kurā nez kādēļ iegrebtas sīkas gropes. Var jau būt, ka vizuāli tas piešķir pulkstenim savdabīgu šarmu, taču praktisku labumu nedod. Gredzenu nevar pagriezt, tādēļ šādai saķeres virsmai jēgas nav. Vēl vairāk – gropēs viegli ieķeras netīrumi un tos ir grūti izkasīt no dziļajām rievām.

Citas ziņas

Valsts kontrole: IeM tērē miljonus IT sistēmām, kuras nelieto, un ekonomisku auto vietā pērk džipus

Dienas Bizness,18.03.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Milzu summas iztērētas modernām informācijas sistēmām, kuras netiek lietotas kā plānots, datori sasniedz policistus tikai 6-7 mēnešus pēc to iegādes, bet ekonomiskāku automašīnu vietā tiek iepirkti apvidus auto – tāda aina pavērās Valsts kontrolei (VK) pārbaudot, vai Iekšlietu ministrija (IeM) Valsts policijas funkciju īstenošanai nepieciešamo materiāli tehnisko apgādi īsteno likumīgi un efektīvi.

IeM kopumā darbojas 27 valsts informācijas sistēmas, kurām gadā tiek tērēti 7,5 milj. latu. Revidenti konstatējuši, ka IeM nav izstrādāta vienota informācijas tehnoloģiju (IT) jomas attīstības stratēģija un prasības IT projektu uzraudzībai, izveidotās pārvaldības institūcijas darbojas formāli.

Revīzijā tika vērtēta divu informācijas sistēmu (Biometrijas datu apstrādes sistēma (BDAS) un Kriminālprocesa informācijas sistēma (KRASS)) izveide un lietošana.

Kopš 2012.gada BDAS teorētiski ir ieviesta lietošanā, taču vēl 2014.gada 1.janvārī Valsts policijas rīcībā nebija visa tās lietošanai nepieciešamā aprīkojuma un sistēma netika lietota kā plānots. VK uzskata, ka lielākā problēma ir bijusi IeM nespēja jau sākotnēji noteikt šā projekta mērķi un izmaksas, lai to reāli varētu izmantot darbam. Sākotnēji plānoto 2,8 milj. latu vietā BDAS ieviešana izmaksās vismaz 6 milj. latu, no tiem 2,08 milj. latu vēl būs nepieciešami tehnikas un licenču iegādei. Puse šīs summas tiks izlietota, lai segtu licenču iegādes cenu palielinājumu.

Tirdzniecība un pakalpojumi

ZAAO zaudējumi pērn – 140 tūkstoši latu

Žanete Hāka,09.05.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pērn SIA ZAAO strādājis ar 140,52 tūkstošu latu zaudējumiem, kas saistīts ar resursu cenu, piemēram, degvielas, neprognozētu pieaugumu, darbības uzsākšanu jaunajās pašvaldībās, otrreizējo izejvielu realizācijas cenu samazinājumu, pārskatā Lursoft skaidro uzņēmuma pārstāvji.

Uzņēmuma apgrozījumu aizvadītajā gadā veidojuši 3,11 miljoni latu, kas ir par 4,45% vairāk nekā gadu iepriekš.

Uzņēmums uzsācis darbību Balvu novada pagastos un noslēdzis ilgtermiņa sadarbības līgumus ar Saulkrastu, Rugāju un Baltinavas novada pašvaldībām par tiesībām sniegt atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumus šo novadu teritorijā.

Aizvadītā gada nogalē SIA ZAAO bijuši noslēgti 26,8 tūkstoši ilgtermiņa līgumu par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu, no kuriem 88% noslēgti ar fiziskām personām. Šogad uzņēmums iecerējis uzsākt darbību Balvu pilsētā, kā arī Viļakas novada teritorijā, kura pērn kļuvusi par uzņēmuma dalībnieci.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tehnoloģijas Garmin sporta pulkstenis Forerunner 35 ir ideāli piemērots skriešanas iesācējiem rezultātu uzlabošanai

Jau šajā nedēļas nogalē Rīgas ielas pierībinās tūkstošiem kāju pāru, dalībniekiem Lattelecom Rīgas maratonā mērojoties spēkiem četrās distancēs. Ierasts, ka šādos masu pasākumos var sastapt kā nopietni trenējušos un ar dārgiem tehnoloģiskiem palīglīdzekļiem «apbruņotus» skrējējus, tā absolūtus «svētdienas sportistus», kuri auj kājās sporta apavus tikai prieka pēc. Tomēr katram iesācējam agrāk vai vēlāk pienāk brīdis, kad gribas sevi izaicināt un pārbaudīt spēju robežu.

Pārbaudīts līdzeklis progresa mērīšanai ir sporta pulksteņi. Un, lai arī zināmākie no tiem ir visnotaļ dārgi, pieklājīgus variantus var piemeklēt arī entuziasti. Viens no tādiem ir iesācējiem paredzētais Garmin Forerunner 35. Tas nevilina ar žilbinošu izskatu. Varētu pat teikt, ka laikrādis ar visu ārieni signalizē, ka ir visnotaļ lēta un vienkārša ierīce. Tomēr tas ir diezgan labi aprīkots.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ieviešot precīzās lauksaimniecības metodes, z/s Vilciņi 1 izdodas ieekonomēt 5–10% no izmaksām.

Tieši Jelgavas novadā saimniekojošā z/s Vilciņi 1 un tās saimnieks Arnis Burmistris kļuvis par konkursa Gada lauksaimnieks Baltijas jūras reģionā 2013 finālistu Latvijā.

Z/s Vilciņi 1 apsaimnieko vairāk nekā 2000 ha un saimniecībā izmanto precīzās lauksaimniecības tehniku un īpašu saimniecības pārvaldības datorprogrammu, tādējādi efektīvi izmantojot mēslojumu un samazinot barības vielu noplūdi ūdens vidē, norāda Pasaules Dabas fonda Baltijas jūras programmas vadītājs Ingus Purgalis. Izmantojot precīzās lauksaimniecības tehnoloģijas, ir palielinājusies kontrole saimniecībā, tiek taupīti līdzekļi, strādājot precīzi, turklāt netiek radīts augiem stress un tiek samazināti barības vielu noplūdes riski. Saimniecībā lielākā daļa tehnikas ir aprīkota ar GPS iekārtām. Mēslošana tiek veikta ar GPS diferencētām mēslošanas kartēm un īpašu sensoru palīdzību. Pielietojot šādu tehnoloģiju lielās platībās, iespējams būtiski samazināt barības vielu noplūdes riskus plašā teritorijā.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lidmašīna, kurā Eiropas Komisijas (EK) prezidente Urzula fon der Leiana devās uz Bulgāriju, tikusi pakļauta Krievijas apzināti izraisītajiem GPS navigācijas sistēmas traucējumiem, pirmdien paziņojusi EK.

Kā laikrakstam "Financial Times" apliecinājušas trīs informētas amatpersonas, incidents tiek uzskatīts par Krievijas iejaukšanās operāciju.

GPS nedarbojās visā Plovdivas lidostas zonā, pastāstījusi viena no amatpersonām.

Pēc stundas ilgas riņķošanas virs lidostas pilots pieņēma lēmumu nosēsties rokas vadības režīmā, izmantojot papīra kartes, piebildis avots.

"Tā bija neapstrīdama iejaukšanās," uzsvērusi otra amatpersona.

Bulgārijas gaisa satiksmes dispečeru dienests laikrakstam apstiprinājis, ka bijis šāds incidents.

"Kopš 2022.gada februāra novērojami nopietni [GPS] slāpēšanas gadījumi, bet pēdējā laikā - signālu viltošana," teikts Bulgārijas gaisa satiksmes dispečeru dienesta paziņojumā.

Pakalpojumi

ZAAO: atkritumu apstrādes iekārta reizēm nestrādā; tā bija arī TV sižeta filmēšanas laikā

LETA,26.04.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dažādu iemeslu dēļ atkritumu apstrādes iekārta reizēm uz laiku nestrādā, lielākoties tie ir tehniski apsvērumi, tā noticis arī laika posmā, kad tika veidots TV3 materiāls par SIA ZAAO (ZAAO) iespējamo krāpniecību atkritumu šķirošanā, šodien preses konferencē atzina ZAAO valdes priekšsēdētājs Aivars Sirmais.

Laika posmā, kurā tika filmēts materiāls, bijis tieši šāds gadījums - darbinieka slimības dēļ iekārta darbojusies vien ar 30% jaudu, uzņēmumam nav bijis pietiekami profesionāla speciālista, kas varētu saslimušo personu aizvietot, tādēļ pārējie šķirotie atkritumi vesti uz šūnu, maksājot dabas resursa nodokli atbilstoši prasībām, situāciju medijiem skaidroja Sirmais.

Viņš norādīja, ka arī gaisa temperatūra bijusi pietiekami zema, lai atļautos riskēt ar nepietiekami apmācītu darbinieku iespējamām kļūdām iekārtu darbības vadīšanā.

«Ja mēs esam šķirotos atkritumus atveduši līdz Daibei, mums nav nekādas loģikas tos atstāt kalnā, bet gan pāršķirot un realizēt,» viņš atzina.

Transports un loģistika

Igaunija ar GPS ierīcēm plāno aprīkot elektromobiļus, kas iegādāti ar valsts subsīdiju palīdzību

LETA/ERR,02.08.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Igaunijas valsts plāno atjaunot subsīdiju automobiļu ar elektrisko dzinēju pircējiem, bet šoreiz pircējiem būs jāatmaksā saņemtā valsts palīdzība, ja ar automašīnu četru gadu laikā netiks nobraukti vismaz 80 tūkstoši kilometru, no kuriem 80% jābūt Igaunijā, un, lai kontrolētu prasību izpildi, automašīnas būs aprīkotas ar GPS izsekošanas ierīcēm.

Par to vēstīja tehnoloģiju portāls «Geenius».

Igaunijas Vides ministrija plāno maksāt 5000 eiro subsīdiju katram elektromobiļa pircējam, bet šim atbalstam būs nosacījums, ka subsīdija jāatmaksā, ja netiek izpildīta prasība par četru gadu laikā nobrauktiem vismaz 80 tūkstošiem kilometru.

Ministrijas Klimata nodaļas padomniece Janika Lehta portālam teikusi, ka subsīdijas saņēmējiem ir jāpiekrīt, ka automašīna uz četriem gadiem tiek aprīkota ar GPS izsekošanas ierīci, lai varētu pārbaudīt, vai ir izpildīti nosacījumi subsīdijas saņemšanai.

Datus apkopos Vides investīciju centrs.

Jau vēstīts, ka Igaunijas Vides ministrija gatavo projektu, kas paredz atkal piedāvāt 5000 eiro kompensāciju par Igaunijā iegādātu automašīnu ar elektrisko dzinēju, un subsīdija būs pieejama gan fiziskām, gan juridiskām personām.

Citas ziņas

Sniegu no Liepājas šoziem izvedīs SIA A-Land

Vēsma Lēvalde,14.11.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sniega izvešanai no Liepājas šoziem būs jārezervē 33 tūkstoši latu, neskaitot pievienotās vērtības nodokli.

Ar šādu piedāvāto līgumcenu par pašvaldības iepirkuma uzvarētāju atzīta SIA A-Land, liecina publicētā informācija.

Db.lv rakstīja, ka ielu tīrīšanu un sniega izvešanu ziemā Liepājā uzrauga un koordinē īpaši izveidots Komunālās pārvaldes ziemas dienests. Tehnika šogad Liepājā būs aprīkota ar GPS sistēmu. Tā būs papildu iespēja vizuālajai kontrolei, ko veic ziemas dienesta dežurants. GPS dati tiks pievienoti rēķiniem pakalpojumu sniedzējam.

Eksperti

Vienota gaisa telpa – drošības pamats Latvijā un Eiropā

Elīna Egle, Latvijas Drošības un aizsardzības industriju federācijas valdes priekšsēdētāja,22.09.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas drošības politika jau sen ir balstīta principā, ka valsts aizsardzība nav tikai bruņoto spēku vai valdības uzdevums – tā ir kopīga sabiedrības atbildība.

Dzīvojot valstī, kas robežojas ar Krieviju un Baltkrieviju, mēs īpaši labi apzināmies, cik būtiski ir savlaicīgi attīstīt gan militārās, gan civilās spējas, stiprināt noturību pret hibrīddraudiem un vienlaikus saglabāt spēju dzīvot ikdienas dzīvi drošā vidē.

Šodien drošība vairs nav tikai armijas un robežsardzes jautājums. Tā aptver visu – no kiberdrošības un kritiskās infrastruktūras aizsardzības līdz sabiedrības iesaistei ārkārtas situācijās. To spilgti apliecina arī mūsu pieeja aviācijas un gaisa telpas drošībai, kur civilajai un militārajai nozarei arvien ciešāk jāsadarbojas. Ir vairāk nekā skaidrs - civilās un militārās jomas vairs nav atdalāmas. Taču sabiedrībā bieži vien domājam par civilo un militāro jomu kā divām pilnīgi atšķirīgām pasaulēm. Tomēr šodienas ģeopolitiskā realitāte liek šīm pasaulēm arvien ciešāk sadarboties. Eiropas Savienībā (ES) šī sadarbība vairs nav tikai teorija – tā kļuvusi par praktisku nepieciešamību. Visā ES mums ir viena kopīga gaisa telpa un līdz ar to arī kopīgi draudi.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vieglā sporta kamera Sony Action Cam FDR-X1000VR ļauj parādīt citiem, kā pasaule izskatās tieši no tava skatupunkta

Kompaktās un izturīgās sporta videokameras ne vien radījušas dzīvotspējīgu tirgus nišu, bet arī mainījušas veidu, kā cilvēki iemūžina un dalās ar saviem piedzīvojumiem – proti, nofilmējot visu pieredzēto no sava skatupunkta. YouTube kanāls mudž no ierakstiem, kuri dod iespēju izdzīvot traukšanos lejup no kalna ar slēpēm, lēkšanu ar izpletni vai pasaules apjūsmošanu no debesskrāpja smailes, pat nepieceļoties no mīkstā dīvāna, jo kāds to visu ir nofilmējis ar ķermenim piestiprinātu kameru, tādu kā Sony Action Cam FDR-X1000VR.

Šī kamera uz līdzinieču fona izceļas ar interesantu un ļoti noderīgu pievienoto vērtību – rokas apsēju ar iestrādātu ekrānu, kas ne vien ļauj attālināti vadīt kameru, bet arī skatīties, ko tā filmē.

Tirdzniecība un pakalpojumi

VARAM vēlas ātrāk ieviest Rīgā šķirotu atkritumu dalītas vākšanas sistēmu

Žanete Hāka,27.08.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM), izvērtējot Rīgas domes apstiprinātos sadzīves atkritumu apsaimniekošanas noteikumus, iebilst pret plānoto atkritumu apsaimniekošanas kārtību Rīgas pilsētā.

Kā informē ministrija, VARAM būtiskākie iebildumi saistīti ar pašvaldības plāniem šķirotu atkritumu dalītas vākšanas sistēmu Rīgā ieviest pakāpeniski. Šāda sistēma visā Latvijā teritorijā ir jāievieš līdz 2015.gada 1.janvārim. Rīgas dome paredzējusi, ka pārmaiņas sāksies jau 2014. gada janvārī, taču plānots, ka jaunā kārtība pilnībā tiks ieviesta līdz 2018. gada 1. janvārim.

Vienlaikus VARAM vērš pašvaldības uzmanību uz rīcības trūkumu saistošajos noteikumos neatrunātās situācijās, piemēram, kā tiks risināta situācija ar atkritumu tvertņu izvietošanu, kad blakus esošo īpašumu īpašnieki, tiesiskie valdītāji vai pārvaldnieki par to nespēj vienoties. Tāpat nepieciešams noteikt minimālo sadzīves atkritumu savākšanas biežumu, definējot sadzīves atkritumu izvešanas biežumu gan privātmājām, gan daudzdzīvokļu dzīvojamām mājām, kā arī noteikt kārtību sadzīves bīstamo atkritumu apsaimniekošanai Rīgas pilsētā.

Foto

Zeme piedzīvo spēcīgāko Saules vētru pēdējo piecu gadu laikā; Latvijā iespējama Ziemeļblāzma

Gunta Kursiša,08.03.2012

Šā gada 6. martā uzņemts Saules izvirduma attēls. Saules vētra saistīta ar Saules vienpadsmit gadu ciklu, kas savu asāko punktu sasniegs nākamgad

Foto: Reuters/NASA/Scanpix

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Zeme ceturtdien, 8. martā, piedzīvo spēcīgāko Saules vētru pēdējo piecu gadu laikā. Ģeomagnētiskā vētra var ietekmēt satelītu, GPS sistēmu un elektroierīču darbību, turklāt daudzviet pasaulē, tostarp, arī Latvijā brīžiem, iespējams, varēs novērot Ziemeļblāzmu, vēsta BBC.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Zīmols TomTom radījis GPS sporta pulksteni ar iebūvētu mūzikas atskaņotāju, kurā var augšuplādēt savu iecienītāko mūzikas izlasi ar 500 dziesmām.

Pulkstenī mūzikai ir atvēlēta vieta 3GB apjomā, kurā ietilpst līdz pat 500 dziesmām atkarībā no to ilguma. Turklāt viedpulkstenī jau augšuplādēta treniņa mūzikas izlase 30 minūšu garumā ar enerģisku, kustēties motivējošu mūzikas izlasi. Pats lietotājs var viegli augšuplādēt arī savu iecienītāko mūzikas izlasi no iTunes vai Windows Media Player.

Pulkstenī jau iebūvētais pulsometrs precīzi fiksē sirdsdarbību no plaukstas locītavas bez papildu siksniņas. Sporta pulkstenis precīzi norāda GPS datus, nodrošinot reālā laika informāciju, ieskaitot laiku, distanci, ātrumu un tempu. Soļi, aktīvās minūtes, attālums, sadedzinātās kalorijas, miega ilgums tiek uzskaitīti 24 stundas 7 dienas nedēļā.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs sadarbībā ar Valsts policiju un Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestu ir pilnveidojis mobilo lietotni Mana drošība.

Aplikācija nodrošinās operatīvu saziņu ar glābšanas dienestiem arī cilvēkiem ar īpašām vajadzībām, piemēram, runas traucējumiem, vai gadījumos, kad nav iespējas ārkārtas situācijās veikt zvanu uz vienoto ārkārtas palīdzības izsaukumu numuru 112. Mobilā lietotne ir tiešsaistes rīks saziņai ar operatīvajiem dienestiem, kā arī ziņošanai par ceļu satiksmes negadījumiem vai pārkāpumiem un noziedzīgiem nodarījumiem interneta vidē.

Izmantojot lietotnes Mana drošība sadaļas Ārkārtas zvans iespēju Nosūtīt manas koordinātas un īsziņu glābšanas dienestam, glābšanas dienestam tiek automātiski nosūtītas personas atrašanās vietas koordinātas, kā arī vienlaikus ir iespēja uzsākt saraksti ar glābšanas dienesta dispečeru, tādējādi gadījumā, ja persona nav spējīga mutiski ziņot par ārkārtas situācijas detaļām, kā arī nav spējīga nosaukt vai nezina savu atrašanās vietu. Tiek nodrošināta iespēja precīzi noteikt personas atrašanās vietu, izmantojot GPS sniegto informāciju. Lai noteiktu precīzu atrašanās vietu viedtālrunī, jābūt aktivizētai GPS funkcijai, ja persona pati to nebūs aktivizējusi, aplikācija par to atgādinās. Saņemot īsziņu, glābšanas dienests nekavējoties sniegs atbildi.