Būvniecība un īpašums

Investējot 2 miljonus jaunā tehnoloģijā, Grāvējs pabeidz demontāžas projektu Lietuvā

Db.lv,22.07.2025

Jaunākais izdevums

Latviešu uzņēmums SIA „Grāvējs” Akmenes cementa rūpnīcā Lietuvā sekmīgi pabeidzis īpaši sarežģītu industriālo demontāžas projektu, nojaucot divus masīvus dzelzsbetona skursteņus – viens 100 metru, otrs 150 metru augsts. Rūpnīca, nezaudējot darbības efektivitāti, varēja turpināt darbu arī demontāžas laikā.

„Demontējot tik augstus objektus, pat neliels priekšmets, krītot lejā, var aizlidot vairāku simtu metru attālumā un radīt neparedzamas sekas. Tieši tāpēc drošības prasības šoreiz bija īpaši augstas,” skaidro uzņēmuma pārstāvis Rihards Muižnieks.

Šāda līmeņa darbi veikti, izmantojot unikālu teleskopisku mastu sistēmu ar īpašiem demontāžas robotiem – tehniku, kāda pasaulē ir pieejama tikai trīs eksemplāros, no kuriem viens ir Latvijas uzņēmuma rīcībā. Latvija līdz ar to kļuvusi par vienu no retajām valstīm, kur pieejama šāda līmeņa demontāžas tehnoloģija.

Lai īstenotu šo projektu, uzņēmumam nācās ieguldīt vairāk nekā divus miljonus eiro no pašu līdzekļiem, jo neviena finanšu institūcija nebija gatava finansēt tik specifisku iekārtu iegādi.

Projekta īstenošanai uzņēmums izmantoja speciāli šim objektam izgatavotu unikālu, jaunākās paaudzes teleskopisku mastu sistēmu, kas pēc būtības ir lielizmēra lifts – platforma, kas droši pārvietojas augšup un lejup gar objektu, nodrošinot stabilu un drošu darba vidi darbiniekiem un tehnikai.

„Šāda veida tehnoloģija Eiropā šobrīd ir unikāla. Pasaulē zināmas vēl tikai divas līdzīgas iekārtas – Kanādā un Austrālijā,” stāsta Muižnieks, uzsverot projekta ekskluzivitāti.

SIA „Grāvējs” iekaro Ultra High Demolition tirguVeiksmīgi īstenotais Akmenes projekts ir tikai sākums plašākai ieiešanai Eiropas tirgū. „Šis ir nākamais plānotais solis, lai nostiprinātos Eiropas Ultra High Demolition sektorā,” skaidro Muižnieks. „Mēs esam sekmīgi notestējuši izvēlēto tehnoloģiju, apmācījuši komandu, un tagad esam gatavi jauniem izaicinājumiem. Šis pakalpojums par 95% būs orientēts uz eksportu.”

Pēc nelielām modifikācijām, uzņēmuma izmantotā tehnoloģija var tikt pielietota arī debesskrāpju demontāžai sarežģītos pilsētas apstākļos. Šobrīd „Grāvējs” jau risina pārrunas ar potenciālajiem klientiem Skandināvijā, kur interese par šo pakalpojumu ir īpaši liela.

Pati Akmenes cementa rūpnīca tika uzbūvēta pēckara gados – būvdarbi sākās 1947. gadā Karpenai ciemā Lietuvā. 1952. gada septembrī tika iedarbināta pirmā cementa krāsns, savukārt 1953. gadā darbu uzsāka otra krāsns – 127 metru garumā. Rūpnīca turpināja augt, un 1959. gadā tika pabeigta trešās un ceturtās cementa ražošanas līnijas būvniecība. Taču 1996. gadā šis četru rotācijas krāšņu komplekss tika slēgts kā ekonomiski neefektīvs, un rūpnīcas teritorijā palika tikai iespaidīgie dzelzsbetona skursteņi.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmums "Grāvējs" veicis īpaši sarežģītas padomju laika būves demontāžu Lietuvā - labības elevatora nojaukšanas darbus Marijampolē, Lietuvā. Vairāk nekā 60 gadus vecā būve bija daļa no ražošanas kompleksa.

SIA “Grāvējs” valdes loceklis Rihards Muižnieks norāda, ka šis bijis viens no tehniski sarežģītākajiem projektiem pēdējos gados.

“Nojaucamā objekta augstums pārsniedza 40 metrus, un tam tiešā tuvumā atradās saglabājama ēka, kas prasīja īpašu precizitāti darba izpildē,” stāsta Muižnieks. Lai paveiktu uzdevumu, tika izmantots “Volvo 700” – Baltijā šobrīd vienīgais īpaši augstām būvēm paredzētais ekskavators-demolators.

Demontāžas darbi tika organizēti vairākos posmos, sākot ar tehnikas nogādāšanu objektā. “Vairāk nekā 90 tonnas smago demolatoru transportējām daļēji izjauktu, uz trim smagsvara treileriem, lai nodrošinātu drošu pārvešanu,” skaidro Muižnieks. Projekta gaitā tika utilizēti vairāki tūkstoši tonnu būvgružu – daļa no tiem tiks pārstrādāti un izmantoti atkārtoti, pārējie nogādāti atkritumu apsaimniekošanas vietās atbilstoši normatīvajiem aktiem.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

AS VG Kvadra Pak izziņojusi 10 miljonus eiro vērta paplašināšanas projekta uzsākšanu savā rūpnīcā Rīgā, tādējādi pastiprinot savu pozīciju kā nozīmīgākais iepakojuma partneris Baltijas un Ziemeļvalstu tirgos.

Iniciatīva ietver būvniecības, automatizācijas un ilgtspējības uzlabojumus, kuru mērķis ir palielināt ražošanas jaudu un atbalstīt reģionālo izaugsmi ilgtermiņā.AS VG Kvadra Pak, Van Genechten Packaging Group uzņēmums, norāda, ka paplašināšanās ievērojami palielinās tā darbības spējas un radīs jaunas darbavietas un iespējas, jo pieprasījums pēc ilgtspējīga kartona iepakojuma turpina pieaugt visā reģionā.

„Lai attīstītu augstākās klases iepakojuma biznesu Eiropā, mēs nostiprinām savu pozīciju tirgū ar šo ieguldījumu, tādējādi sniedzot papildu ieguvumus mūsu klientiem Austrumeiropā un Rietumeiropā,” teica Frank Ohle, Van Genechten Packaging Group izpilddirektors. „Ar šo paplašināšanos mēs pilnveidojam savas pozīcijas Ziemeļvalstīs un Baltijā un turpinām attīstīt mūsu spēcīgo augstākās klases iepakojuma risinājumu tīklu Austrumeiropā, kurā ietilpst arī divas DOT2DOT filiāles Gdaņskā un Varšavā.”

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Salacgrīvā ir pilnībā nojaukts vecais tilts pār Salacu un turpinās jaunā tilta būvdarbi.

Lai mazinātu ietekmi uz dabu, darbi veikti no peldošiem pontoniem, izmantojot celtņus un speciālus betona griezējus. Vecā tilta nojaukšanu veica PS NB&Tilts apakšuzņēmējs SIA Grāvējs.

Būvdarbu pasūtītājs ir VSIA Latvijas Valsts ceļi, būvdarbu veic PS NB&Tilts. Darbi tika uzsākti 2024. gada rudenī un ilga astoņus mēnešus, vairākos posmos.

"Tilta demontāžu sākām pagājušā gada rudenī, īstenojot to pa etapiem. Viens no lielākajiem izaicinājumiem bija nepieļaut, ka konstrukcijas daļas nokļūst ūdenī, tāpēc daļa darbu tika veikta no speciāli izbūvēta pontona," stāsta SIA Grāvējs valdes loceklis Rihards Muižnieks.