Latvijā kuģu būvētavā "AtoZ" sākta pirmā ar ūdeņraža degvielas šūnu tehnoloģiju darbināmā piekrastes zvejas kuģa būvniecība, liecina Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) publiskotā informācija.
Kopējais projekta budžets ir 3,38 miljoni eiro, no kuriem 2,8 miljoni eiro ir Eiropas Savienības līdzfinansējums. Projekts tiks īstenots līdz 2026. gada 31. oktobrim.
Projekts tiek īstenots, pateicoties plašai starptautiskai partnerībai, un tā vadošais partneris ir Rīgas Tehniskā universitāte (RTU). Projektā aktīvi iesaistījušies arī citi partneri no Francijas, Lietuvas un Igaunijas.
LIAA informē, ka projekts "Piekrastes zvejas kuģi, kas tiek darbināti ar nulles emisiju ūdeņraža kurināmā elementu" ir nozīmīgs solis ceļā uz klimata neitralitāti un zaļo pāreju Baltijas jūras reģionā. Tajā tiek radīts zvejas kuģis ar pilnībā bezemisiju piedziņu, ko nodrošinās ūdeņraža degvielas šūnu sistēma un elektriskais dzinējs. Topošais kuģis būs nepilnus 12 metrus garš, un tā konstrukcija būs pielāgota reālajiem zvejnieku darba apstākļiem piekrastes ūdeņos.
RTU zinātņu prorektore Maira Indrikova skaidro, ka mērķis nav tikai uzbūvēt vienu kuģi, bet radīt ilgtspējīgu tehnoloģisko risinājumu, kas ir praktiski pielietojams, uzticams un sniedz ieguldījumu tīrākas jūras vides veidošanā.
Projekta īstenošanā papildu RTU un kuģu būvētavai "AtoZ" piedalās Francijas uzņēmums "Genevos", kas nodrošinās 40 kilovatu (kW) ūdeņraža degvielas šūnu sistēmu, kā arī Vidzemes Augstskola un Stokholmas vides institūta Tallinas centrs.
Iniciatīva iekļaujas "EU Mission Ocean" programmā, kuras mērķis ir līdz 2030. gadam atjaunot un aizsargāt Eiropas ūdeņus, sekmējot bioloģisko daudzveidību, nulles piesārņojumu un klimata neitralitāti. Latvijā īstenotais projekts ne vien sekmē videi draudzīgu tehnoloģiju ieviešanu zivsaimniecībā, bet arī stiprina valsts konkurētspēju pētniecības un tehnoloģiju inovāciju jomā, norāda LIAA.
"Firmas.lv" informācija liecina, ka "AtoZ" 2024. gadā strādāja ar 1,896 miljonu eiro apgrozījumu un guva 357 260 eiro peļņu. Uzņēmums reģistrēts 2023. gadā, un tā pamatkapitāls ir 2800 eiro. Kompānijas īpašnieki ir Igaunijas uzņēmums "Allseas Invest" (70%) un Dmitrijs Duhovnijs (30%).