Ražošana

Mašīnbūves un metālapstrādes rūpniecības apgrozījums Latvijā - 2,5 miljardi eiro

LETA,18.12.2024

Jaunākais izdevums

Latvijā mašīnbūves un metālapstrādes rūpniecības apgrozījums ir sasniedzis 2,5 miljardus eiro, trešdien intervijā TV3 raidījumam "900 sekundes" sacīja Mašīnbūves un metālapstrādes rūpniecības asociācijas (MASOC) padomes priekšsēdētājs Ivars Eniņš.

Viņš norādīja, ka Latvijā nozare strauji attīstās, kopš 2000.gada palielinot apgrozījumu piecas reizes, proti, no 0,5 miljardiem eiro līdz 2,5 miljardiem eiro.

Eniņš arī atzīmēja, ka no saražotās produkcijas 80% tiek eksportēti. "Tātad eksporta rādītājs nozarē ir ļoti augsts," piebilda asociācijas padomes priekšsēdētājs.

Viņš norādīja, ka uzņēmumiem, kuri strādā metālapstrādes jomā, ir kompetences, lai iesaistītos arī citās jomās, tostarp militārajā ražošanā, taču sākotnēji uzņēmumiem bija bažas, ka tādējādi to pamatbiznesam būs kādi ierobežojumi.

"Sākotnēji uzņēmumi ļoti baidījās no tā, ka, iesaistoties militārajā sfērā, viņi iegūs ierobežojumus pamatbiznesā. Tagad bailes ir pārvarētas un uzņēmumi drosmīgāk iet iekšā šajā sfērā," teica Eniņš.

Viņš arī pastāstīja, ka šobrīd Latvijā pilnībā ražo "Patria" bruņumašīnu korpusus, kā arī Latvijā pilnībā notiek šo bruņumašīnu montāža un drīzumā Latvijā tiks pilnībā veikta arī šo automašīnu testa programma. Tāpat pēc prototipa drīzumā paredzēts sākt ražot pirmās 30 Latvijā izstrādātās militārās automašīnas "Fox".

MASOC kopš 1994.gada pārstāv asociācijas biedru un nozares kopējās intereses un īsteno kopīgus projektus biedru un nozares konkurētspējas stiprināšanai. MASOC šobrīd apvieno vairāk nekā 180 nozares uzņēmumus, saistītos pakalpojumu sniedzējus, pētniecības un izglītības institūcijas.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ar veiksmīgiem rezultātiem noslēdzies Latvijas zinātnieku WTM Solutions un Rīgas brīvostas pārvaldes kapitālsabiedrības LVR Flote kopīgi īstenotais pētniecības projekts kuģu dzinēju izplūdes gāzu attīrīšanas reaktora prototipa izstrādei un testēšanai reālā darbības vidē.

Pētījuma mērķis – izmantojot unikālu know-how, radīt kuģu izplūdes gāzu attīrīšanas iekārtu, kas būtu videi draudzīgāka, efektīvāka un vienlaikus lētāka par tām, ko jūras pārvadātāji izmanto pašreiz.

Pētniecības projekts tika realizēts ar ES Atveseļošanas fonda atbalstu projekta “Mašīnbūves kompetences centrs” ietvaros. Tā rezultātā izstrādāta inovatīva kuģu dīzeļdzinēju izplūdes gāzu attīrīšanas tehnoloģija un izplūdes gāzu attīrīšanas reaktora prototips, kā arī veikta tā pārbaude – sākotnēji laboratorijās un sekojoši reālā darbības vidē uz LVR Flote kuģa LĪVA.

“Lai izpildītu prasības par sēra emisiju samazināšanu izplūdes gāzēs, pašreiz uz kuģiem tiek izmantotas attīrīšanas iekārtas - tā saucamie skruberi, kas atdala sēru no pārējās degvielas sadegšanas laikā. Rezultātā sērs kopā ar sodrējiem un nesadegušajām degvielas atliekām skruberos pārvēršas par bīstamajiem atkritumiem. Mūsu izstrādātā tehnoloģija ļauj atdalīt slāpekļa oksīdus, visas aromātiskās un ogļūdeņraža daļiņas (metānus), izdalīt sēru tīrā formā un savākt to tālākai izmantošanai. Pašlaik mēs strādājam pie risinājuma, lai neitralizētu atlikušo CO2. Ceram, ka nākamajā etapā izdosies īstenot arī šo ieceri,“ stāsta WTM Solutions vadošais pētnieks Dmitrijs Uspenskis.