Jaunākais izdevums

Ostu pārvaldēm būs jāmaksā uzņēmumu ienākuma nodoklis (UIN), paredz valdības otrdien atbalstītie grozījumi UIN likumā.

UIN likuma normas šobrīd nosaka, ka UIN maksātājas ir no valsts un pašvaldību budžeta finansētas institūcijas, ja to ienākumi no saimnieciskās darbības netiek paredzēti attiecīgi valsts vai pašvaldības budžetā. Šobrīd kā pastarpinātas pārvaldes iestādes darbojas septiņas mazās ostu pārvaldes - Engures, Jūrmalas, Mērsraga, Salacgrīvas, Skultes, Pāvilostas un Rojas.

Savukārt UIN likuma normas neparedz pienākumu UIN maksāt atvasinātām publisko tiesību juridiskām personām. Šobrīd Latvijā darbojošās trīs ostu pārvaldes - Rīgas brīvostas pārvalde, Liepājas speciālās ekonomiskās zonas (SEZ) pārvalde un Ventspils brīvostas pārvalde, kuras izveidotas kā atvasinātas publiskās personas un nav UIN maksātājas, skaidro Finanšu ministrijā (FM).

Attiecībā uz Latvijas ostām Eiropas Komisija (EK) veic izpēti, kur EK jau iepriekš Latvijas gadījumā ir norādījusi, ka ostu pārvaldes veic saimniecisko darbību un konkurences tiesību aktu izpratnē, ciktāl runa ir par saimniecisko darbību, tās ir uzskatāmas par uzņēmumiem. Līdz ar to, ievērojot EK skaidroto, neatkarīgi no ostu pārvalžu juridiskā statusa, tām jābūt UIN maksātājām, norāda FM.

Ievērojot EK lietā "Ostu aplikšana ar uzņēmējdarbības nodokli Latvijā" sākto komunikāciju saistībā ar UIN piemērošanu ostu pārvaldēm Latvijā, Satiksmes ministrija 2025. gada 7. janvārī iesniedza informāciju EK, ka Latvija plāno grozīt attiecīgos Latvijas normatīvus, tostarp UIN likumu, lai nodrošinātu, ka ostu pārvaldes ievēro Eiropas Savienības prasības un EK ieteikumus par UIN regulējumu ostu pārvaldēm.

FM skaidro, ka Satiksmes ministrija piedāvāja minēto risinājumu EK, jo pretējā gadījumā EK sāktu formālu izmeklēšanas procedūru pret Latviju, ko tā vēl nav sākusi. FM norāda, ka formālas izmeklēšanas procedūras rezultātā varēja sekot arī Latvijai negatīvs lēmums, secinot, ka atšķirīgs UIN režīms ostām rada selektīvu ekonomisko priekšrocību un tādējādi tas kvalificējas kā nelikumīgs un ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu nesaderīgs valsts atbalsts.

Savukārt pie šāda scenārija Latvijai varētu tikt noteikts pienākums veikt nelikumīgā un nesaderīgā atbalsta atgūšanu ar procentiem no saņēmējiem, proti, visām ostu pārvaldēm - Rīgas brīvostas pārvaldei, Liepājas SEZ pārvaldei un Ventspils brīvostas pārvaldei - varētu nākties veikt UIN aprēķinu par iepriekšējiem 10 gadiem, brīdina FM.

Lai gan par periodu no 2018. gada UIN objekts varētu veidoties tikai tad, ja ostu pārvaldēm ir bijuši izdevumi, kas nav saistīti ar to saimnieciskās darbības nodrošināšanu, tomēr par periodu līdz 2017. gadam, ieskaitot, UIN būtu jāaprēķina par visu šajā periodā gūto peļņu. Savukārt gadījumā, ja Latvija ņems vērā EK ieteikumus un atbilstoši veiks grozījumus UIN regulējumā, sagaidāms, ka EK lietu slēgs, skaidro FM.

Līdz ar to UIN likumā tiks noteikts, ka UIN maksātājas ir ostu pārvaldes. Minētais attieksies arī uz Liepājas SEZ pārvaldi, kura veic ostu pārvaldes funkcijas, un uz tās darbību ir attiecināmas Ostu likumā noteiktās prasības.

Ņemot vērā, ka atbilstoši UIN likuma normām ar UIN apliekama bāze veidojas tad, kad peļņa tiek sadalīta, nevis gūta, tad no 2026. gada 1. janvāra ostu pārvaldēm, līdzvērtīgi kā kapitālsabiedrībām, ar UIN apliekamajā bāzē būs jāiekļauj saimnieciskajā darbībā gūtā peļņas daļa, kura tiek sadalīta, tostarp novirzīta izdevumiem, kas nav saistīti ar saimniecisko darbību.

Tomēr atšķirībā no komercsabiedrībām, kuras tiek dibinātas ar mērķi gūt peļņu un attiecīgi ienākumus no dividendēm izmaksā to dalībniekiem, ostu pārvaldes darbojas, lai attīstītu ostu teritorijas, kurās darbojas komersanti, visus ieņēmumus novirzot ostu pārvalžu funkciju un darbību veikšanai, norāda FM. Arī maksājumi, kas noteikti likumos, kas regulē ostu un SEZ darbību, un izdevumi, kas saistīti ar ostu un speciālo ekonomisko zonu funkciju un darbību veikšanu, ir uzskatāmi par izdevumiem, kas ir saistīti ar saimniecisko darbību uzņēmuma ienākuma nodokļa aprēķināšanas nolūkos.

Vienlaikus ostu pārvaldēm, piemēram, varētu veidoties ar UIN apliekama bāze gadījumā, ja tās iegādājas vai izmanto reprezentatīvu automašīnu vai veic ziedojumus, kas pārsniedz UIN likumā noteiktos kritērijus. Tāpat kā citās nozarēs, kur valsts atbilstoši normatīviem uzlikusi par pienākumu nodrošināt kādas darbības, piemēram, lidostu vai dzelzceļa darbības, arī ostu pārvaldēm, izdevumi, kas rodas nodrošinot ar ostu un SEZ darbību regulējošajiem likumiem noteiktās funkcijas un darbības, neveido ar UIN apliekamu objektu.

Tādējādi ostu pārvaldēm ir noteikts līdzvērtīgs nodokļa regulējums salīdzinājumā ar citu nozaru komersantiem, ņemot vērā, ka līdzekļi, kurus tās gūst no saimnieciskās darbības tiek ieguldīti ostu darbību nodrošināšanai, bez kuras šī saimnieciskā darbība nevarētu pastāvēt, skaidro FM.

Ja ostu pārvaldei neveidojas ar UIN apliekama bāze, tā, līdz pēctaksācijas perioda (nākamais mēnesis pēc taksācijas perioda) 20. datumam, Valsts ieņēmumu dienestam iesniegs deklarāciju par taksācijas periodu, kas attiecas uz pārskata gada pēdējo mēnesi.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saeimas deputāti 29.maijā pirmajā lasījumā atbalstīja grozījumus Ostu likumā, kuru mērķis ir pilnveidot ostu pārvaldības modeli, atgriežot pašvaldību līdzdalību ostu pārvaldībā.

Zaļo un zemnieku savienībai (ZZS) neatbalstot pārējo koalīcijas partiju pozīciju, vienlaikus deputāti pirmajā lasījumā noraidīja grozījumus Liepājas speciālās ekonomiskās zonas likumā, kas paredzēja nākotnē arī attiecībā uz Liepājas ostas pārvaldību ieviest vienotos padomes locekļu atlases principus.

Saeimas deputāti pirms balsojuma pirmajā lasījumā nolēma grozījumus Ostu likumā skatīt steidzamības kārtā.

Grozījumi paredz lielajās ostās ieviest vienādu pārvaldības modeli, nosakot, ka ostas padomē ir četri locekļi - divi valsts un divi pašvaldības nominēti, atklātos konkursos izraudzīti profesionāli pārstāvji, savukārt ostas padomes priekšsēdētājs būtu satiksmes ministra nominēts pārstāvis, kuram ir izšķiroša balss gadījumos, ja balsu skaits dalās divās vienādās daļās. Visus ostu padomju locekļu amatos pēc atlases konkursu noslēguma apstiprinātu Ministru kabinets, tādējādi nodrošinot papildu kvalitātes kontroli.

Transports un loģistika

Rīgas ostā ieviests digitāls risinājums autotransporta plūsmas regulēšanai ražas sezonas laikā

Db.lv,22.09.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sākoties šī gada aktīvajai graudu pārkraušanas sezonai, Rīgas ostas terminālos norit Latvijā izaudzēto graudu kravu pieņemšana.

Augustā, uzkraujot 250 000 tonnu dažādu lauksaimniecības kravu, ostā apkalpots un tālāk nosūtīts 31 kuģis. Savukārt līdz septembra vidum ar uzkrautām 347 000 tonnām vietējās lauksaimniecības produkcijas Rīgas ostu atstājuši vēl 30 kuģi. Lielāko daļu, kā ierasts, veido kviešu ražas sūtījumi, taču aktīvi tiek eksportēts arī Latvijas rapsis. Galvenie galamērķi – Spānija, Vācija un Āfrikas valstis.

Šosezon graudus Rīgas ostā gatavi pieņemt un apstrādāt 15 abos Daugavas krastos esoši ostas termināļi. Lai samazinātu kravas auto sastrēgumus uz termināļu pievedceļiem, kas nereti veidojas ražas novākšanas sezonas laikā, Rīgas ostā ir izstrādāts un ieviests digitāls risinājums, ar kura palīdzību var regulēt kravu piegādātāju auto plūsmas uz ostu. Tas darbojas, izmantojot šī gada sākumā Rīgas ostā ieviesto digitālo pieteikšanās sistēmu, veicot dokumentu iesniegšanu un pārbaudes digitālā, nevis papīra formātā. Līdz ar to Rīgas brīvostas pārvalde aicina ostas uzņēmumus un kravu piegādātājus izmantot elektronisko pieteikšanās sistēmu i.rop kravas autotransportam, lai pirms došanās uz ostu saņemtu digitālu piekļuves apstiprinājumu no konkrētā termināla, tādējādi izvairītos no sastrēgumiem un kravas auto dīkstāves, gaidot rindās pie ostas.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas ostā Kundziņsalā pirmo reizi norisinājās Latvijā radīto inovatīvo jūras tehnoloģiju demonstrācija “5G risinājumi jūrniecības nozares digitalizācijai”.

Atklājot reģiona lielāko tehnoloģiju forumu “Techritory”, tā dalībniekiem un ārvalstu mediju pārstāvjiem tika demonstrēti Latvijā izstrādātie autonomie jūras droni un laivas, gaisa un zemes droni, kā arī unikālas datu pārraides platformas, izmantojot tehnoloģiju integrāciju un drošu datu pārraidi 5G tīklā. Šie produkti un tehnoloģiskie risinājumi būtiski uzlabo jūrniecības un ostu darbības efektivitāti, kā arī veicina ostu drošību un ilgtspēju gan uz ūdens, gan sauszemes. Vienlaikus šīs tehnoloģijas apliecina Latvijas uzņēmumu spēju radīt inovatīvus produktus un risinājumus ar ievērojamu eksporta potenciālu.

Demonstrācijā piedalījās Latvijas vadošais mobilo sakaru un tehnoloģiju uzņēmums LMT, Rīgas brīvostas pārvalde un ostu tehnisko pakalpojumu sniedzējs LVR Flote kopā ar tehnoloģiju partneriem SUBmerge Baltic, Beyron, Spark Technologies un Rīgas Tehnisko universitāti. Pasākuma mērķis bija demonstrēt, kā viedās tehnoloģijas – privātie 5G tīkli, IoT (lietu interneta) risinājumi, autonomās sistēmas un reāllaika datu apmaiņa – Latvijas uzņēmumos no pilotprojektiem pārtop pilna mēroga produktos.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas ostā sestdien, 2.augustā, pirmajā vizītē ieradīsies ASV kompānijas "The Ritz-Carlton" luksus klases kruīza kuģis "Ilma", informēja Rīgas brīvostas pārvaldē.

"Ilma" ir "The Ritz-Carlton Yacht Collection" superjahta. Rīgas ostu "Ilma" apmeklē Baltijas jūras kruīza ietvaros, kas sākas 31.jūlijā Stokholmā un noslēgsies 7.augustā Oslo. Rīga ir vienīgā no Baltijas valstu ostām, kas iekļauta superjahtas maršrutā Stokholma-Visbija-Rīga-Varnemunde-Kopenhāgena-Gēteborga-Oslo.

Šī ceļojuma laikā jahta "Ilma" uz Rīgu atvedīs 246 kruīza pasažierus.

"Ilma" ir būtiski mazāka par tradicionālo kruīza kuģi. Tai ir 10 klāju un 224 luksus kajītes, kas var uzņemt līdz 448 viesiem. Jahtas interjers atbilst "The Ritz-Carlton" zīmola luksusa standartiem. Tajā ir apartamenti ar privātām terasēm, atvērtās atpūtas zonas un jahtu piestātne tieši pie ūdens līnijas. Uz jahtas ir pieci restorāni, kā arī ir iespēja apmeklēt "Ritz-Carlton Spa".

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Viens no izaicinājumiem prāmju satiksmes atjaunošanai no Rīgas ir funkcionējošas termināļa ēkas trūkums, sacīja Igaunijas prāmju operatora AS "Tallink Grupp" komunikācijas direktors Mēliss Kompuss.

Viņš norādīja, ka pēdējos gados Latvijas valdība vairākkārt ir izteikusi interesi par prāmju maršruta Rīga-Stokholma atjaunošanu, kā arī ir notikušas vairākas tikšanās, lai šo ieceri varētu īstenot.

""Tallink" nav aizmirsis Latviju. Kad būs beidzies karš Ukrainā, ekonomiskā situācija nodrošinās iespēju strādāt ar zemu risku un būs pieejams piemērots kuģis, uzņēmums nopietni apsvērs iespēju atjaunot šo maršrutu ar vienu kuģi," teica Kompuss.

Vienlaikus viņš uzsvēra, ka papildu izaicinājums patlaban ir funkcionējošas termināļa ēkas trūkums Rīgā, jo iepriekšējā ēka ir pārveidota par nekustamo īpašumu biroju. Tādējādi Latvijas valdībai, Rīgas pašvaldībai un Rīgas ostai vispirms jāizveido nepieciešamie priekšnoteikumi, lai nodrošinātu prāmju satiksmes darbību.