Pagājušajā gadā Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) par dabasgāzes apgādes, siltumapgādes un elektroapgādes pakalpojumiem saņēma 57 sūdzības, kas kopumā ir par 27% jeb par 21 sūdzību mazāk nekā 2013. gadā, informē SPRK.
Dabasgāzes apgādē aizvadītajā gadā saņemtas 13 sūdzības, kas ir par 40% mazāk nekā gadu iepriekš, savukārt siltumapgādē saņemtas piecas sūdzības, kas ir par 74% mazāk nekā 2013.gadā. Elektroapgādes nozarē 2014.gadā vērojams neliels sūdzību skaita pieaugums – SPRK saņēma 39 sūdzības, kas, salīdzinot ar 2013.gadu, ir par 5% vairāk.
«Daļēji siltumapgādē saņemto sūdzību skaita samazinājums izskaidrojams ar piemērojamo siltumapgādes tarifu samazinājumu, pateicoties dabasgāzes tirdzniecības cenas samazinājumam. Vienlaikus tiek veikts plašs izskaidrošanas darbs, kā veidojas maksa par siltumu un kādi jautājumi ir Regulatora kompetencē, un kādi jautājumi attiecas uz dzīvojamo māju pārvaldīšanu, jo, līdzīgi kā iepriekš, pretenzijas visbiežāk ir par dzīvokļu īpašumos saņemtajiem pakalpojumiem, kas saskaņā ar Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likumu un Dzīvokļa īpašuma likumu ir dzīvojamās mājas pārvaldīšanas darbības,» norāda SPRK Enerģētikas departamenta Siltumenerģijas nodaļas vadītājs Kaspars Koncevičs.
Dabasgāzes apgādes nozarē no 13 saņemtajām sūdzībām astoņas bija saistītas ar dabasgāzes piegādes jautājumiem, četras – par patērētās dabasgāzes uzskaiti un norēķiniem par saņemto dabasgāzi, savukārt viena – par dabasgāzes pieslēgumu.
«Dabasgāzes apgādes nozarē 2014.gadā, tāpat kā iepriekšējos gados, vislielāko īpatsvaru veido sūdzības, kas saistītas ar dabasgāzes piegādes jautājumiem. Regulators vairākkārt ir vērtējis gadījumus saistībā ar AS Latvijas Gāze atteikumu noslēgt līgumu par dabasgāzes piegādi ar jaunu lietotāju, ja par objektā iepriekš saņemto dabasgāzi nav veikti norēķini. Regulators, pēc tiesisko un faktisko apstākļu izvērtēšanas, atzina sūdzības par nepamatotām,» skaidro SPRK Enerģētikas departamenta Gāzes nodaļas vadītājs Jānis Eisaks.
Siltumapgādes jomā no piecām saņemtajām sūdzībām divas sūdzības bija par siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifiem, kas vērstas pret komersantiem, divas – par karstā ūdens maksas aprēķināšanu, viena – par siltumapgādes sistēmas piederības robežu.
Savukārt elektroapgādes nozarē no visām saņemtajām sūdzībām 24 bija par sadales pakalpojumiem, 13 – par tirdzniecības pakalpojumiem. Saņemtās sūdzības pēc satura var iedalīt sešās grupās - elektroenerģijas uzskaite un norēķini, jautājumi, kas saistīti ar elektroenerģijas piegādi, sistēmas pieslēgumi, piegādātās elektroenerģijas kvalitāte, elektroenerģijas tarifi, kā arī dažādi citi jautājumi, tostarp par obligātā iepirkuma komponenšu iekasēšanas kārtību, par maldinošo reklāmu attiecībā uz izmaksām.
«Izvērtējot sabiedriskā pakalpojuma lietotāja sūdzības par zaudējumiem, maksājuma dokumentiem un parāda piedziņu gan elektroapgādē, gan dabasgāzes apgādē, SPRK darbojas normatīvajos aktos noteiktās kompetences ietvaros, t.i. Regulators izvērtē sabiedriskā pakalpojuma sniedzēja rīcību tiktāl, cik tā ir regulēta nozaru speciālos normatīvos aktos, savukārt strīdus par maksājuma dokumentiem, energoapgādes komersantu aktiem un citiem dokumentiem, kas sastādīti, lai sagatavotu vai pamatotu maksājuma dokumentus, izskata tiesa Civilprocesa likumā noteiktajā kārtībā,» norāda SPRK Enerģētikas departamenta Elektroenerģijas nodaļas vadītājs Valters Kalme, piebilstot, ka SPRK ir uzsākusi darbu pie esošo elektroapgādes kvalitātes prasību izvērtēšanas un plāno ieviest papildus prasības, lai uzlabotu elektroapgādes komerckvalitāti un drošumu.
No visām iesniegtajām sūdzībām astoņas tika saņemtas no juridiskajām personām, savukārt no fiziskām personām – 49 sūdzības.