Ekonomika

Polijas premjers sola nepieļaut automašīnu ar iekšdedzes dzinēju aizliegumu ES

LETA--EURACTIV,31.03.2023

Jaunākais izdevums

Polija ir vienīgā valsts, kas atklāti iebilst pret Eiropas Savienības (ES) plāniem līdz 2035.gadam atteikties no jaunām automašīnām ar benzīna vai dīzeļdegvielas iekšdedzes dzinējiem, un premjerministrs Mateušs Moraveckis paziņojis, ka "darīs visu", lai novērstu tādas normas stāšanos spēkā.

"Valdībai nav pieņemams aizliegums pēc 2035.gada pārdot automašīnas ar iekšdedzes dzinējiem," Moraveckis raksta tviterī, solot, ka "darīs visu, lai pasargātu poļu ģimenes no kārtējās pseidozaļās idejas, ko izdomājušas bagātās valstis un Briseles birokrāti".

Videopaziņojumā pie ieraksta Polijas premjerministrs paskaidro, ka viņa pārstāvētās nacionālkonservatīvās partijas "Likums un taisnīgums" (PiS) prioritāte ir Polijas pāreja uz videi draudzīgiem risinājumiem, bet "ne tad, ja mērķi ir noteikti aizkulišu sarunās pret miljoniem eiropiešu, arī poļu, gribu un interesēm".

Polijas valdība lēš, ka iekšdedzes dzinēju aizliegums negatīvi ietekmēs Polijas ģimeņu budžetu, liedzot miljoniem cilvēku atbilstoši izmantot transportu, un kaitēs valsts rūpniecības sektoram, kurš ražo detaļas daudziem no pasaulē pazīstamākajiem automobiļu zīmoliem.

Morvecka paziņojums izplatīts laikā, kad PiS sāk kampaņu pirms rudenī gaidāmajām pašvaldību un parlamenta vēlēšanām. Iepriekšējās vēlēšanās partija atbalstu guva, savu vēlētāju vidū vairojot skeptisku noskaņojumu pret ES.

Daļa uzskata, ka Polijas asās iebildes pret ES ieceri ir mēģinājums novērst sabiedrības uzmanību no valdības konflikta ar Eiropas Komisiju par ES atveseļošanās fonda līdzekļiem un ar lauksaimniekiem, kas vaino valdību par plašo labības importu no Ukrainas.

Jau vēstīts, ka ES dalībvalstu ministri otrdien apstiprināja vienošanos no 2035.gada aizliegt ar iekšdedzes dzinējiem darbināmu jaunu automobiļu pārdošanu, izņemot tās mašīnas, kuru dzinējus darbinās klimatneitrāla degviela.

Pret balsoja Polija, bet atturējās Itālija, Rumānija un Bulgārija. Tomēr lēmums tika pieņemts, jo tam bija vajadzīga 65% jeb 15 dalībvalstu piekrišana.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nav šaubu, ka automašīnu lauciņā nākotne pieder elektroauto, kas izceļas ar virkni būtisku priekšrocību, turklāt elektroauto Latvijā un pasaulē kļūst arvien iecienītāki. Ja vēlaties iepazīties ar daudzveidīgo Porsche elektroauto, kā arī hibrīdauto klāstu, turpiniet lasīt šo rakstu!

Kas jāzina par elektroauto un hibrīdauto atšķirībām?

Dažkārt hibrīda un elektriskie automobiļi tiek jaukti, taču tos atšķir pāris būtiskas nianses. Elektroautomobiļi darbojas tikai un vienīgi ar uzlādējamu elektromotora akumulatoru, savukārt hibrīda modeļiem ir gan iekšdedzes dzinējs, gan elektromotors ar akumulatoru.

Hibrīda piedziņas automašīnām ir vairāki veidi, un viens no izplatītākajiem ir tieši Plug-in hibrīda piedziņa. Kā jau iespējams spriest pēc nosaukuma, Plug-in hibrīda baterijas akumulatoru iespējams uzlādēt, to pievienojot elektrotīklam. Kad hibrīda piedziņas automašīnas elektromotora akumulators ir tukšs, ar to varat turpināt pārvietoties, izmantojot iekšdedzes dzinēju.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Izmantojot atbalsta programmu (EKII) elektroauto un ārēji lādējamo hibrīdauto iegādei, videi draudzīgu transportlīdzekli iegādājušies 6426 iedzīvotāji, informēja Klimata un enerģētikas ministrijā (KEM).

KEM trīs reizes palielināja kopējo programmas finansējumu, tam kopumā sasniedzot 30 miljonus eiro. Atbalsta programma tiek finansēta no emisiju kvotu izsolē gūtajiem līdzekļiem.

Kopumā aptuveni 40% no Latvijā reģistrētajiem elektroauto iegādāti ar valsts atbalstu EKII programmā. Līdz šim atbalsts piešķirts 6426 videi draudzīgu transportlīdzekļu iegādei, un no tiem 28% jeb 1200 transportlīdzekļus iegādājušās daudzbērnu ģimenes un ģimenes, kuru aprūpē ir bērni ar invaliditāti. Programmas finansējums 30 miljonu apmērā izmantots pilnībā.

No iegādātajām automašīnām 37% bijuši jauni elektroauto, 37% lietoti elektroauto, bet vēl 26% - "plug-in" hibrīdauto.