Patlaban visā pasaulē ražošanas apjomi krīt un uzņēmumi vēršas pie valdības pēc palīdzības, taču valdību atbalsta programmas ir pārāk lēnas un ierobežotas, lai spētu palīdzēt industrijai kopumā, raksta The Economist.
Neskaitot degvielas un darbaspēka izmaksas, konteineri ar precēm no Ķīnas dienvidiem uz Eiropu iespējams nogādāt pat bez papildus maksas. 2007. gada vasarā pārvadātāji par pakalpojumu būtu paprasījuši vēl aptuveni 1 400 ASV dolārus. Pustukši preču pārvadāšanas konteineri ir tikai viena no pazīmēm, ka ražošana pasaulē ir strauji kritusi.
Vācijā 2008. gada decembrī, salīdzinot ar attiecīgo mēnesi pirms gada, darbagaldu pasūtījumi samazinājušies par 40%. Puse no Ķīnas aptuveni 9 000 rotaļlietu eksportētājiem ir bankrotējuši. Šī gada janvārī, salīdzinot ar 2008. gada janvārī, klēpjdatoru eksports no Taivānas ir samazinājies par trešdaļu. Automašīnu ražošanas apjomi ASV ir par 60% zemāki nekā 2008. gada janvārī.
Finanšu krīzes destruktīvais spēks tika apzināts pērn, taču ražošanas krīze vēl tikai palielinās, un lejupslīdes apjomi pašlaik vēl nav aptverami, jo lielākoties tie tiek skatīti nacionālā līmenī.
Rūpniecības produkcijas izlaide pēdējos trīs mēnešos Lielbritānijā un Amerikā kritusies par attiecīgi 4.4% un 3.6%. Taču rūpniecības lejupslīde ir daudz apjomīgāka valstīs, kuras ir vairāk atkarīgas no eksporta un kuras paļāvušās uz patērētājiem valstīs-parādniecēs. Vācijā rūpniecības produkcijas izlaide 2008. gada pēdējā ceturksnī samazinājusies par 6.8%, Taivānā - par 21.7%, Japānā – par 12%. Ražošana ir nepatstāvīga, taču pasaule vēl nav piedzīvojusi šādas svārstības kopš 1970. gadiem, kad bija pirmais naftas šoks – un pat tad tas nebija tik visaptveroši. Ražošanas industrija brūk Austrumeiropā, kā arī Brazīlijā, Malaizijā un Turcijā. Tūkstošiem rūpnīcu Ķīnas austrumos stāv pamestas. To darbinieki Jaunajā gada brīvdienu laikā aizbrauca uz laukiem un miljoni no tiem atpakaļ vairs neatgriezās.
Piešķīrušas lielus līdzekļus finanšu sistēmas atbalstam, valdības tagad tiek aicinātas glābt arī ražošanu. Blakus viltīgajiem baņķieriem, rūpnīcu darbinieki izskatās pelnījuši šo atbalstu. Ražošanā joprojām strādā daudz darbinieku, un, piemēram, tik liela ražotāja kā General Motors (GM) bankrots būtu smags trieciens cilvēku pārliecībai par viņu pašu perspektīvām laikā, kad ticība valsts spēkiem jau gāž ekonomiku lejup.
"Tad loģiski būtu dot industrijai atbalstu?" vaicā The Economist. Izrādās atbilde ir "nē". Pašreizējā situācijā nav nesāpīgu izvēļu, un ražošanas industrijas atbalstam ir divi lieli trūkumi.
Viens ir valdības atbalsta programmas, kuras prasa pārāk daudz laika to izstrādei un tālākiem labojumiem, turklāt tās ir pārāk apgrūtinātas, lai spētu tikt galā ar dažādajām, pastāvīgi mainīgajām problēmām pasaules ražošanas industrijā.
Otrs mīnuss ir atbalsts sektoriem, kas nav adresēts, lai cīnītos ar ražošanas krīzes iemeslu – pieprasījuma mazināšanos, turklāt ne tikai pēc ražotajiem produktiem, bet pēc visa. Tas ir tāpēc, ka ir pārāk liela kapacitāte (it īpaši automašīnu industrijā). Atsevišķiem ražotājiem ir jābeidz sava darbība, lai cik daudz naudas valdība tajos pumpētu. Kā valdība var zināt, kuras kompānijas glābt, vai arī, kādam ir jābūt konkrētas industrijas īstajam lielumam? Tas ir jāizlemj patērētājiem. Dot naudu industrijai ar skaļāko balsi un gudrākajiem aģitatoriem būtu netaisni un lieki. Vienas valsts izvēle dot priekšroku kādai industrijai riskē izraisīt protekcionisma brīvgājienu ārvalstīs un palēnināt ilgtermiņa izaugsmes tempus.