Pēc ugunsgrēka Tolmets ražošanas teritorijā Granīta ielā Rīgā naktī no 2025. gada 14. uz 15. novembri neviens cilvēks nav cietis, negatīva ietekme uz vidi nav konstatēta, un gaisa kvalitāte, saskaņā ar monitoringa datiem, ir normas robežās.
Minētajā adresē atrodas uzņēmuma struktūrvienība, kas nodarbojas ar savu laiku nokalpojušo transportlīdzekļu un citas lielgabarīta tehnikas utilizāciju no visas Latvijas un Baltijas valstīm. Teritorijā ir uzstādīts vienīgais šāda veida šredera komplekss Latvijā un jaudīgākais Baltijā.
Darbība tiek organizēta pilnīgā atbilstībā Eiropas vides aizsardzības normām. Pārstrāde tiek veikta tikai mehāniskā veidā, izmantojot jaunākās tehnoloģijas un modernu aprīkojumu. Uzņēmumā nodarbināti vairāk nekā 50 darbinieki.
Neraugoties uz izveidoto un ieviesto ugunsdrošības sistēmu, 14. novembra naktī vienā no teritorijas zonām aizdegās uzglabātie atkritumi. Šis ir pirmais šāda veida gadījums uzņēmuma darbības vēsturē kopš 1999. gada.Ugunsgrēks tika operatīvi lokalizēts. Pašlaik notiek oficiāla izmeklēšana. Notikušā cēloņus un apstākļus nosaka kompetentās institūcijas.
Tolmets vadība ir pieņēmusi lēmumu sniegt materiālu atbalstu Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestam (VUGD). Līdzekļi tiks novirzīti dienesta tehniskās bāzes stiprināšanai un glābēju operatīvo spēju paaugstināšanai. VUGD spēlē izšķirošu lomu ugunsdrošības nodrošināšanā un reaģēšanā ārkārtas situācijās visā valstī. Uzņēmums ir pārliecināts, ka šāds biznesa atbalsts veicinās augstāku drošības līmeni visai sabiedrībai.Uzņēmuma vadība rūpīgi un detalizēti analizē notikušo incidentu.Ir pieņemts papildu pasākumu plāns ugunsdrošības paaugstināšanai. Plāna īstenošana notiks ciešā sadarbībā ar VUGD speciālistiem.
Ugunsgrēks izcēlās dziļi atkritumu kaudzēs, kas būtiski apgrūtināja tā dzēšanu. Iespējamais iemesls varētu būt baterija, akumulators, elektroniska ierīce vai cits viegli uzliesmojošs materiāls, kas nejauši nonācis atkritumos. Nozares ekspertu un apdrošināšanas kompāniju dati liecina, ka šādi gadījumi bieži kļūst par aizdegšanās cēloni utilizācijas uzņēmumos. Mehānisks bojājums, īssavienojums vai pārkaršana ir pietiekama, lai izraisītu pašaizdegšanos, īpaši tad, ja avots atrodas atkritumu masas dziļumā. Pat viena baterija var radīt nopietnu incidentu.Kopumā šī nav lokāla problēma, bet gan visas nozares mērogā. Pagājušajā gadā Eiropā reģistrēti daudzi līdzīgi gadījumi: litija elementi, kas slēpti sadzīves tehnikā, elektroinstrumentos un citās ierīcēs, kļūst par pēkšņu termisku reakciju un ugunsgrēku iemeslu.
Tolmets uzsver, ka nozare saskaras ar pieaugošu litija atkritumu apjomu, kam lielākā daļa iedzīvotāju nepievērš uzmanību, nododot metāllūžņus. Riska līmenis pieaugs, ja netiks pastiprināta kontrole un attīstītas atbildīgas elektronisko ierīču apsaimniekošanas prakses.Uzņēmums jau ir sācis papildu iekšējo drošības pasākumu auditu un dialogu ar nozares partneriem.
Tolmets aicina ievērot noteikumus elektroiekārtu un elektronisko ierīču apsaimniekošanā. Šķirošana nav formalitāte — tā ir elementāra drošības prasība gan iedzīvotājiem, gan visiem pārstrādes ķēdes dalībniekiem.Ņemot vērā elektronikas apjoma pieaugumu, Tolmets vēlreiz vērš uzmanību uz katra iedzīvotāja un uzņēmuma atbildību, nododot nevajadzīgas, bojātas un savu laiku nokalpojušas baterijas, akumulatorus, ierīces, elektroniku un sadzīves tehniku specializētajos pieņemšanas punktos. Īpaša uzmanība jāpievērš bojātiem un brāķētiem portatīvajiem akumulatoriem un ierīcēm ar litija jonu baterijām, jo tie ir augsta riska priekšmeti un var apdraudēt cilvēku veselību, dzīvību un vidi.
Ražošanas teritorija Granīta ielā strādā uz maksimālās jaudas robežas. Vairs nepietiek platību, lai efektīvi nodrošinātu visus tehnoloģiskos procesus, materiālu glabāšanu un apstrādi. Struktūrvienība spiesta strādāt augstas noslodzes apstākļos.Šī problēma īpaši spilgti sevi apliecināja ugunsgrēka dzēšanas laikā — darbi bija apgrūtināti gan dēļ teritorijas noslogojuma, gan ierobežotas piekļuves nepieciešamajiem resursiem, piemēram, ūdenim.
Apzinoties situāciju un ņemot vērā lielos izvestos kravu apjomus pa jūras transportu, uzņēmuma vadība jau 2025. gada augustā vērsās pie Rīgas brīvostas pārvaldes ar oficiālu iesniegumu par tiesībām būvēt un veikt darbību brīvajās ostas teritorijās. Iesniegums šobrīd atrodas izskatīšanā, un lēmums tiek gaidīts tuvākajā laikā.
Uzņēmums jau šobrīd ir gatavs sākt projekta realizāciju un investēt modernā kompleksā, kas atbilst augstākajiem drošības un vides standartiem.Jaunā ražošanas teritorija rūpnieciskajā zonā ostas teritorijā ļaus uzņēmumam pārcelt ražošanu no Granīta ielas teritorijas, tādējādi efektīvi un kvalitatīvi darboties ar pieaugošajiem atkritumu apjomiem, ieviest jaunākās tehnoloģijas, būtiski paaugstināt darba drošību, maksimāli aizsargāt darbiniekus, vidi un uzņēmuma infrastruktūru, samazināt kravas autotransporta kustību pilsētā, mazināt satiksmes slodzi, reducēt izmaksas un radīt jaunas darba vietas. Tas pozitīvi ietekmēs pilsētvidi un reģiona ekonomiku.Incidenta rezultātā uzņēmumam ir radušies zaudējumi, kuru apmērs tiek precizēts. Daļu no tiem varētu kompensēt apdrošināšanas atlīdzības. Pēc ugunsgrēka seku novēršanas un teritorijas sakārtošanas, kam būs nepieciešams pagaidām nezināms laiks, uzņēmums atsāks darbu ierastajā režīmā.







