Latvijas olu lielražošanas pamatakmens ir lielākā nozares uzņēmuma AS Balticovo investīcijas pēdējo 20 gadu laikā, kas ļāva piemēroties jaunajiem tirgus apstākļiem un īstenot sekmīgu izaugsmi, tādējādi vēl vairāk nostiprinot līdera pozīcijas tirgū.
Olu ražošana ir salīdzinoši specifisks bizness, kur atšķirībā no daudzām citām nozarēm nav iespējas strauji palielināt apjomus. Lai palielinātu apjomus, ir nepieciešami lieli kapitālieguldījumi un laiks – vismaz divi trīs gadi. Proti, vispirms ir jāuzbūvē attiecīgā dējējvistu novietne, tad ir vajadzīgs laiks, lai jaunputni izaugtu par dējējvistām, kuras tad arī dēs olas. Tādējādi olu ražošanas biznesā nav iespējams strauji ielēkt un līdz ar to arī ātri ļoti reaģēt uz tirgū notiekošajām pārmaiņām. Olu ražošanas lielvalsts statusu Latvijai nodrošina lielākais olu ražotājs AS Balticovo, kura pirmsākumi meklējami pagājušajā gadsimtā (1972. gadā).
Lai arī pēc Latvijas neatkarības atgūšanas visā tautsaimniecībā notika pāreja uz tirgus ekonomikas principiem, kuras laikā izgaisa daudz iepriekšējā tirgus formācijā labi zināmu produktu ražotāju, tomēr olu ražošanā Balticovo savas pozīcijas saglabāja. Nenoliedzami, ka laika gaitā notika konsolidācija, kad mazāki olu ražotāji kļuva par lielāku uzņēmumu sastāvdaļu. Tiesa, pirms dažiem gadiem sava veida restartu uzsāka Alūksnes putnu fabrika. Jāņem vērā, ka Latvijā jau daudzus gadus tiek saražots ievērojami vairāk olu, nekā patērēts (vidēji viens cilvēks patērē apmēram 240 olas gadā — tātad 432 miljoni olu, bet ražojam teju 860 miljonus olu), tāpēc būtiskākais akcents tiek likts nevis uz pašmāju tirgus apguvi un pozīciju stiprināšanu, bet gan uz ārvalstu noieta tirgiem, to apguvi un pozīciju nostiprināšanu. Protams, pasaulē ir pietiekami daudz valstu, kuru kopīgais olu ražošanas apjoms daudzkārt pārsniedz Latvijā iespēto, tomēr lielākoties tās paredzētas attiecīgo valstu iekšējam tirgum, nevis eksportam.
Investīcijas + darbs
„Tas ir daudzu gadu ieguldītā darba un investīciju rezultāts,” uz jautājumu, kāda ir uzņēmuma veiksmes formula kļūšanai par lielāko olu ražotāju Ziemeļeiropā, atbild AS Balticovo valdes loceklis Toms Auškāps. Viņš uzsver, ka viena lieta ir iegūt lielu ražotni, bet būtiski arī to attīstīt atbilstoši mūsdienu prasībām un tendencēm. „Viens attīstības vilnis bija 2007.- 2012. gadā, kad tika veikta pāreja uz jaunā tipa dējējvistu uzlabotajām sprosta iekārtām. Turklāt pēdējos gados ir veiktas ļoti iespaidīgas investīcijas gan uzņēmuma modernizācijā, gan automatizācijā, attīstot ārpussprosta olu ražošanu. Būtisks arī ir ieguldījuma apjoms, lai nodrošinātu aprites ekonomikas principu iedzīvināšanu, kas rada ilgtspēju gan attiecībā uz produkcijas ražošanu, gan darba un apkārtējo vidi, kā arī ekonomisko ieguvumu ilgtermiņā,” uz lūgumu minēt būtiskākos uzņēmuma attīstības stūrakmeņus atbild T. Auškāps.
Visu rakstu lasiet 1.jūlija žurnālā Dienas Bizness!
Abonēt ir ērtāk: e-kiosks.lv.