Ražošana

FOTO: Uzsāk Valmierā ražoto Patria 6x6 bruņutransportieru testēšanu pa koplietošanas ceļiem

Db.lv,17.02.2025

Jaunākais izdevums

Aizsardzības ministrija informē, ka uzsākti "Patria" 6x6 bruņutehnikas testa braucieni pa koplietošanas ceļiem, informē Aizsardzības ministrija.

Saskaņā ar normatīvo aktu grozījumiem uzņēmums "Defence Partnership Latvia" ir saņēmis izmēģinājuma numurzīmes, kas ļaus veikt pilnvērtīgus bruņutehnikas kvalitātes pārbaudes testa braucienus arī ārpus militārajiem poligoniem.

"Izmēģinājumu braucieni par koplietošanas ceļiem ir veids, kā padarīt efektīvāku Latvijā ražoto Patria bruņumašīnu sertifikāciju un nodošanu Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem. Līdz šim izmēģinājumi noritēja militārajā poligonā Ādaži, kur ir ierobežota kapacitāte. Līdz ar Aizsardzības ministrijas rosinātajiem grozījumiem normatīvajos aktos, ražotājs varēs paātrināt piegādes bruņotajiem spēkiem, tādējādi stiprinot Latvijas valsts aizsardzību un ikviena iedzīvotāju drošību," uzsver aizsardzības ministrs Andris Sprūds.

"Izmēģinājumu braucienus veic speciāli apmācīti uzņēmuma speciālisti noteiktā maršrutā - pirms braucieniem rūpnīcā tiek veikta transportlīdzekļa kritisko funkciju pārbaude, izmantojot rūpnīcas teritorijā esošo testu infrastruktūru, ekipējumu un mērierīces. Turklāt, līdzīgi kā jebkuram citam transportlīdzeklim, kurš piedalās satiksmē, 6x6 tehnikai ar izmēģinājuma zīmēm ir obligātā civiltiesiskā apdrošināšana," uzsver "Defence Partnership Latvia" valdes priekšsēdētājs Uģis Romanovs.

Normatīvo aktu grozījumi paredz, ka sertificētais militārais ražotājs "Defence Partnership Latvia" var veikt pilnvērtīgus testa braucienus pirms transportlīdzekļa sertifikācijas un nodošanas Nacionālo bruņoto spēku lietošanā, tostarp izmēģinājuma braucienus pa koplietošanas ceļiem.

Normatīvo aktu grozījumi ļauj reģistrēt un speciālu numurzīmi piešķirt aizsardzības nozares sertificētas komercsabiedrības ražotai speciālai militārai tehnikai, kas vēl nav nodota ekspluatācijā Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem. Tāpat grozījumi paredz tiesības vadīt šādu tehniku personai, kam ir nepieciešamā vadītāja apliecības kategorija un ko pilnvarojis pats ražotājs.

Lai nodotu bruņutransportieri Nacionālo bruņoto spēku rīcībā, "Patria" 6x6 bruņutransportierim ir jāveic vairāki testi, tostarp jānobrauc konkrēts kilometru skaits pa koplietošanas ceļiem, ko līdz šim liedza iepriekšējā Ceļu satiksmes likuma redakcija. Šādu testēšanas veidu paredz militārās tehnikas ražošanas standarti. Testu laikā tiek veikti mezglu un ierīču darbības rādījumu kontrole, jaunražotajam transportlīdzeklim pārvietojoties ar braukšanas ātrumu 90 km/h.

Līdz nepieciešamo normatīvo aktu grozīšanai Aizsardzības ministrija militārās tehnikas ražotājam "Defence Partnership Latvia" nodrošināja piekļuvi ceļu infrastruktūrai Ādažu militārajā poligonā, lai nekavētu ražošanas procesu un kaujas tehnikas piegādes.

Jau ziņots, ka Somijas, Latvijas, Zviedrijas un Vācijas starpvaldību sadarbības programmas ietvaros 2021.gada 30.augustā Latvija parakstīja vispārējo vienošanos par "Patria" 6x6 bruņumašīnu iegādi, kurš iekļāva vairāk nekā 200 bruņutransportieru pasūtījumu.

Paralēli, kopā ar partnervalstīm, Aizsardzības ministrija un Nacionālie bruņotie spēki turpināja sadarbību bruņumašīnas sistēmas (CAVS) pētniecības un izstrādes programmas ietvaros, tostarp pie kopīgās komandvadības platformas izstrādes. Platformas izstrādes un dizaina darbi tika noslēgti 2024.gada vasarā, kas ļāva Aizsardzības ministrijai, papildus bruņutransportieru iegādei, veikt sarunas un papildināt Latvijas pasūtījumu arī ar 56 komandvadības bruņumašīnām.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas metālapstrādes uzņēmums "SFM Latvia", kas ietilpst "Patria" militārās industrijas klasterī, ir kļuvis par "Patria 6x6" bruņumašīnu šasiju piegādātāju Somijā bāzētajam starptautiskajam aizsardzības un tehnoloģiju uzņēmumam "Patria", informēja uzņēmuma pārstāvji.

Latvijas uzņēmums ražo šasijas "Patria 6x6" bruņumašīnām, ko šobrīd jau ir pasūtījušas trīs valstis, kā arī piegādā virkni detaļu citiem starptautiskajiem "Patria" projektiem, palielinot Latvijas militārās industrijas eksporta apjomu.

2020.gadā Latvija pievienojās daudznacionālās kopējās bruņumašīnu sistēmas (CAVS) programmai, kurai kā platforma tika izvēlēts transportlīdzeklis "Patria 6x6". Vienošanās paredzēja Latvijas uzņēmumu iesaisti bruņumašīnu ražošanā. Pašlaik "Patria 6x6" industrijas klasterī darbojas un komponentes bruņumašīnām ražo seši Latvijas uzņēmumi.

"Patria Latvia" izpilddirektors Uģis Romanovs norāda, ka, noslēdzot līgumu un veidojot "Patria" bruņumašīnu klasteri Latvijā, mērķis bija attīstīt Latvijas uzņēmumu industriālās spējas, kas nodrošinās bruņumašīnu ražošanu, apkopi un remontu valstī, tādējādi garantējot piegāžu drošību Nacionālo bruņoto spēku rīcībā esošajai 6x6 kaujas tehnikai.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

"Patria" grupas uzņēmums "Defence Partnership Latvia" šogad Valmieras "Patria" ražotnē plāno saražot aptuveni 100 bruņumašīnu, piektdien mediju pasākumā sacīja "Defence Partnership Latvia" operāciju direktors Vasilijs Gračovs.

Līdz šim ražotnē, kas tika atklāta pērn maijā, ir izgatavotas vairāk nekā 20 bruņumašīnas.

Patlaban rūpnīca strādā vienā maiņā, bet nākamgad plānots sākt darbu divās maiņās, un tad rūpnīcas jauda pieaugs līdz 150 bruņumašīnām gadā, sacīja Gračovs. Lai sāktu darbu divās maiņās, būs jāpieņem darbā vēl vismaz 20 darbinieku darbam tieši ražošanas līnijās. Patlaban kopā ar administrāciju rūpnīcā nodarbināti 54 cilvēki.

Gračovs sacīja, ka šobrīd bruņumašīnas tiek izgatavotas Latvijas Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem, kā arī ir sākta 42 bruņumašīnu ražošana Ukrainai.

Pasūtījumu no citām valstīm pagaidām vēl nav, taču Gračovs aģentūrai LETA teica, ka sarunas par ražošanu eksportam notiek, tikai vēl nav noslēgti līgumi.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aizsardzības ministrija informē, ka Ukrainas bruņotajiem spēkiem ir nogādāti pirmie Latvijā ražotie "Patria" 6x6 bruņutransportieri un cita veida militārais ekipējums, lai atbalstītu Ukrainu cīņā pret Krievijas agresiju.

"Sniedzot šāda veida atbalstu Ukrainai, mums ir iespēja attīstīt savu aizsardzības industriju, pārbaudot Latvijā ražoto bruņumašīnu izturību un spējas reālā kaujas laukā. Latvija turpina un turpinās atbalstīt Ukrainu un tās centienus aizsargāt savu valsti tik ilgi, cik tas būs nepieciešams," uzsver Andris Sprūds.

Tuvākajā laikā Ukrainai tiks piegādāta atlikusī daļa no tai paredzētajām Latvijā ražotajām "Patria" bruņumašīnām.

Kā ziņots, atsaucoties Ukrainas lūgumam sniegt atbalstu, Aizsardzības ministrija šī gada februārī pasūtīja "Patria" 6x6 bruņutransportierus, kas paredzēti Ukrainas bruņotajiem spēkiem. Kopumā Latvija Ukrainai piegādās 42 "Patria" 6x6 bruņutransportierus un cita veida militāro ekipējumu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aizsardzības un tehnoloģiju uzņēmums Patria Latvia ir uzsācis sadarbību ar spāņu GDELS (General Dynamics European Land Systems) par pontontiltu amfībiju M3 sistēmu remonta apkopes pakalpojumiem.

Pontontiltu amfībijas M3 uzdevums ir veikt bruņutehnikas pārvietošanu pāri ūdenstilpnēm prāmja vai mobilā pontontilta režīmā. M3 garums ir 12,8 metri, augstums gandrīz 4 metri, bet svars 28 tonnas. Amfībijas kravnesība ir virs 120 tonnām un to apkalpo 3 cilvēki. M3 amfībijas un pontontiltu sistēmas iespējams izmantot gan kaujas operācijām, gan civilās aizsardzības nodrošināšanai.

"Sadarbība M3 pontontiltu amfībiju sistēmu uzturēšanas un apkopju pakalpojuma jomā ir uzņēmuma nākamais solis sadarbības stiprināšanā ar GDELS un Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem, kas lieliski papildina jau esošo sadarbības saturu, kas saistīts ar komplektēšanas un dzīves cikla atbalsta nodrošinājumu kājinieku kaujas mašīnām ASCOD (Latvijai paredzētajiem modeļiem ir piešķirts nosaukums HUNTER), vienlaicīgi apliecinot mūsu uzņēmuma spēju un tehnoloģisko risinājumu atbilstību sarežģītu militārās tehnikas vienību ātras un nevainojamas ekspluatācijas nodrošināšanai," norāda Uģis Romanovs, "Patria Latvia" un "Defence Partnership Latvia" vadītājs.

Ražošana

Mašīnbūves un metālapstrādes rūpniecības apgrozījums Latvijā - 2,5 miljardi eiro

LETA,18.12.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā mašīnbūves un metālapstrādes rūpniecības apgrozījums ir sasniedzis 2,5 miljardus eiro, trešdien intervijā TV3 raidījumam "900 sekundes" sacīja Mašīnbūves un metālapstrādes rūpniecības asociācijas (MASOC) padomes priekšsēdētājs Ivars Eniņš.

Viņš norādīja, ka Latvijā nozare strauji attīstās, kopš 2000.gada palielinot apgrozījumu piecas reizes, proti, no 0,5 miljardiem eiro līdz 2,5 miljardiem eiro.

Eniņš arī atzīmēja, ka no saražotās produkcijas 80% tiek eksportēti. "Tātad eksporta rādītājs nozarē ir ļoti augsts," piebilda asociācijas padomes priekšsēdētājs.

Viņš norādīja, ka uzņēmumiem, kuri strādā metālapstrādes jomā, ir kompetences, lai iesaistītos arī citās jomās, tostarp militārajā ražošanā, taču sākotnēji uzņēmumiem bija bažas, ka tādējādi to pamatbiznesam būs kādi ierobežojumi.

"Sākotnēji uzņēmumi ļoti baidījās no tā, ka, iesaistoties militārajā sfērā, viņi iegūs ierobežojumus pamatbiznesā. Tagad bailes ir pārvarētas un uzņēmumi drosmīgāk iet iekšā šajā sfērā," teica Eniņš.

Finanses

Pētījums: Aptuveni 50% investoru Latvijā un Igaunijā plāno palielināt ieguldījumus

LETA,15.05.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aptuveni 50% aptaujāto ārvalstu investoru Latvijā un Igaunijā šogad plāno palielināt ieguldījumus Baltijas reģionā, kamēr šis rādītājs Lietuvā ir nedaudz zemāks - 38%, liecina jaunākais Ārvalstu investoru padomes Latvijā (FICIL) pētījums "Sentiment Index".

FICIL informēja aģentūru LETA, ka Baltijas reģiona ārvalstu investoru skatījumā šīs trīs valstis ir iemācījušās uzturēt ekonomisko un politisko stabilitāti, neskatoties uz to nelielo izmēru un uzņēmību pret ārējiem satricinājumiem, piemēram, ģeopolitisko spriedzi, Krievijas tirdzniecības sankcijām, enerģijas cenu kāpumiem un Covid-19 pandēmiju.

Investoru skatījumā Baltijas noturības recepte ietver stabilas demokrātiskās sistēmas, pārdomātu makroekonomisko pārvaldību, atvērtu un elastīgu tirdzniecības politiku, ciešu dialogu starp politikas veidotājiem un investoriem, augstu pielāgošanās spēju, kā arī klusu, bet strauju mācīšanos no attīstītākajiem Eiropas kaimiņiem.

Eksperti

Eiropas aizsardzības industrija – starp nepieciešamību un iespēju. Vai Latvija spēs iesaistīties pilnvērtīgi?

Katrīna Zariņa, LTRK valdes locekle, ārlietu direktore,03.07.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mēneša izskaņā, 30. jūnijā, Briselē norisinājās augsta līmeņa forums “Eiropas aizsardzības industrijas stiprināšana: ekonomiskā perspektīva”, ko organizēja LTRK sadarbībā ar Eiropas Tirdzniecības un rūpniecības kameru asociāciju (Eurochambres).

Tas bija pirmais šāda veida uzņēmēju vadīts forums Eiropas līmenī ar fokusu uz aizsardzības industrijas izaugsmi un tās sasaisti ar ekonomisko noturību.

Aizsardzība kā viena no ES top prioritātēm

Forumā skaidri tika pausta doma, ka šobrīd aizsardzības industrijas stiprināšana ir viena no centrālajām Eiropas Savienības (ES) prioritātēm. ES institūcijas aktīvi strādā pie jauniem politikas ietvariem un finanšu instrumentiem, piemēram, EDF (Eiropas Aizsardzības fonds), EDIP (Eiropas Aizsardzības industrijas programma) un REARM iniciatīva, kas paredz grozījumus ES fondu regulās, ļaujot izmantot esošā plānošanas perioda līdzekļus (2021–2027) arī aizsardzībai un citām stratēģiskām vajadzībām.

Ražošana

Metālapstrādes un mašīnbūves nozare pielāgojas un pamazām atgūstas

Edžus Ozoliņš,21.10.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas apstrādes rūpniecība tradicionāli balstās uz trīs stratēģiski nozīmīgiem pamatelementiem – pārtikas pārstrādes, kokapstrādes un inženiertehniskajām nozarēm, kurās ietilpst metālapstrāde, mašīnbūve un elektronika. Šoreiz tuvāk paraudzīsimies uz metālapstrādi, kas, neskatoties uz vairākiem sarežģītiem gadiem, sāk demonstrēt mērenu atveseļošanās dinamiku.

Kopš 2023. gada pavasara metālapstrādes un mašīnbūves nozarē vērojama lejupslīdes tendence, ko veicinājušas gan Covid-19 pandēmijas radītās sekas, gan ģeopolitiskā nestabilitāte, ko izraisījis Krievijas iebrukums Ukrainā. Šie faktori ir būtiski ietekmējuši nozares attīstības dinamiku, aizstājot iepriekšējo izaugsmi ar ražošanas apjomu samazinājumu. Papildus tam nozari negatīvi ietekmē vājš pieprasījums un stagnējoša ekonomiskā situācija Eiropas galvenajos eksporta tirgos.

Kā uzsver Mašīnbūves un metālapstrādes rūpniecības asociācijas (MASOC) vadītājs Toms Grīnfelds, pieaugošā konkurence un cenu dempings ir kļuvuši par ikdienas izaicinājumu nozarē. Turklāt papildus ekonomiskajiem faktoriem uzņēmēji sastopas arī ar regulatīvajiem un birokrātiskajiem šķēršļiem Eiropas tirgū, kas kavē inovāciju ieviešanu un elastīgu pielāgošanos tirgus prasībām. Vienlaikus, neskatoties uz šiem izaicinājumiem, metālapstrādes un mašīnbūves sektors Latvijā demonstrē strukturālu noturību un pielāgošanās spējas, kas ļauj prognozēt pozitīvākas attīstības perspektīvas tuvākajā nākotnē.