Enerģētika

Investē ātrās uzlādes staciju tīkla izveidē Baltijā

Māris Ķirsons,19.06.2025

Jaunākais izdevums

Investējot teju 13 miljonus eiro, AS Latvenergo zīmols Elektrum Drive šogad izveidos elektroauto ātrās (300 kW) uzlādes tīklu Latvijā un sāks tādu izveidot Igaunijā, turpinot nākamgad arī Lietuvā.

To intervijā Dienas Biznesam stāsta AS Latvenergo Baltijas elektrotransporta uzlādes tīkla Elektrum Drive direktors Ansis Valdovskis.

Viņš norāda, ka transporta elektrifikācija tuvāko gadu laikā piedzīvos strauju augšupeju, kas arī prasa atbilstošu publiskās uzlādes infrastruktūras izveidi.

Fragments no intervijas

Kāda ir situācija ar elektroauto un to publiskās uzlādes infrastruktūru Baltijā?

Baltijā lielākais reģistrēto vieglo elektroauto (neskaitot hibrīdauto) skaits ir Lietuvā — apmēram 19 000, Latvijā - aptuveni 10 000 un Igaunijā — ap 9000. Salīdzinoši maz ir elektroautobusu, kuri pamatā kalpo kā sabiedriskais transports pilsētu pasažieru pārvadāšanai un arī tiek izmantoti kā skolu autobusi, kuru uzlāde notiek depo, nevis publiskās uzlādes vietās. Proti, pašvaldībām un to kapitālsabiedrībām, veicot transportlīdzekļu iepirkumu, noteiktam procentam ir jābūt bezemisiju auto. Savukārt elektriskie kravas auto pagaidām ir ļoti agrīnā starta pozīcijā. Transportlīdzekļu zaļināšana turpmākajos gados tikai pieņemsies spēkā, un līdz ar to tiek prognozēts, ka Latvijā 2030. gadā būs jau apmēram 36 000 elektroauto (vieglie, mikroautobusi un autobusi), kas pret kopējo automašīnu skaitu apmēram 660 000 būs vien tikai nedaudz vairāk par 5% no kopējā autoparka, bet, šiem elektroauto pieskaitot hibrīdus, to kopējais īpatsvars jau būtu virs 10%. Tālsatiksmes kravas auto arī 2030. gadā joprojām pārvietosies, izmantojot iekšdedzes dzinējus, bet loģistikas centru preču piegāde jau lielākoties notiks ar elektrificētiem kravas pārvadātājiem, visvairāk ar tautā dēvētajiem busiņiem. Šie dati arī izvirza jautājumus par elektroauto publiskās uzlādes infrastruktūru, uzlādes ātrumu. Latvenergo Elektrum Drive tīklā pašlaik ir apmēram 1100 elektroauto uzlādes vienību, Lietuvas Ignitis arī pašlaik ir apmēram 1000 uzlādes pieslēguma vietu, savukārt Igaunijas Enefit ir mazāks šādu uzlādes vietu skaits, bet ir arī citi mazāki uzlādes tīkli, piemēram, 141 e-mobi uzlādes stacija, kuru uztur CSDD, kā arī citi privātie un valsts nodrošinātie operatori Baltijā.

Kurās vietās esošās uzlādes stacijas ir vispieprasītākās, un kurās lādēto auto apjoms ir salīdzinoši niecīgs?

Tā kā vislielākais reģistrēto elektroauto skaits ir Rīgā un tās apkaimē, tad arī galvaspilsētā esošās uzlādes stacijas ir ar vislielāko izmantošanas intensitāti. Piemēram, Pulkveža Brieža ielā esošajā uzlādes stacijā būtībā visu laiku tiek lādēts kāds vieglais elektroauto. Lai arī citās Latvijas lielākajās pilsētās elektroauto skaits ir daudz mazāks un arī publiskās uzlādes staciju ir mazāk, tomēr to darba intensitāte tik ļoti būtiski neatšķiras. Jau pašlaik ļoti laba uzlādes staciju darba intensitāte tiek novērota lielveikalu un biznesa centru stāvvietās un arī klasiskajās degvielas uzpildes stacijās, kur izvietotas elektroauto uzlādes vienības. Tāpat laba darba intensitāte ir tām elektroauto uzlādes stacijām, kuras atrodas uz valsts nozīmes autoceļiem. Protams, ir vietas, kurās ir elektroauto uzlādes iespēja, taču to izmantošana ir ļoti vāja, jo tās atrodas tālu no lielajiem ceļiem vai arī specifiskā vietā, kuru tūristi apmeklē noteiktā gadalaikā, vai arī apkaimes iedzīvotājiem elektroauto vismaz pagaidām ir tālākas nākotnes pārvietošanās līdzeklis. Vienlaikus pieredze rāda, ka elektroauto uzlādes stacijai jābūt līdzās kādai kafejnīcai, veikalam, kurā cilvēkiem pavadīt laiku, kamēr elektroauto tiek uzlādēts. Protams, ja elektroauto uzlādes staciju izvietos ārpus apdzīvotām vietām pļavā, tad tajā arī teju neviena interesenta, kas vēlēsies lādēt savu elektroauto, nebūs. Perspektīvā pieaugot elektroauto skaitam, pieaugs arī visu uzlādes staciju darba intensitāte, un ar to pašreizējo kapacitāti nepietiks, tāpēc būs vajadzīgas jaunas. Publisko elektrouzlādes punktu skaits Latvijā tuvākajos gados ne tikai dubultosies, bet pat trīskāršosies.

Kas ir šādu prognožu pamatā?

AS Latvenergo ir noslēgti līgumi par elektroauto uzlādes punktu izbūvi ar tādiem mazumtirdzniecības uzņēmumiem kā Rimi, Elvi, Maxima, pašlaik saskaņošanas process rit ar vēl vairākiem tirgotājiem. Ideja — cilvēks atbrauc iepirkties un tikmēr uzlādē savu elektroauto, jo ne pie visām daudzdzīvokļu mājām ir autostāvvietas un vēl jo vairāk tādas, kuras ir aprīkotas ar elektroauto uzlādes iespējām. Latvenergo līdzīga satura līgumi ir noslēgti ar mazumtirdzniecības kompānijām Igaunijā, piemēram, Coop, kur tiks būvētas elektrouzlādes stacijas vairāk nekā 200 adresēs tuvāko divu, trīs gadu laikā. Ziemeļu kaimiņvalstī ir noslēgts līgums arī ar degvielas uzpildes staciju tīklu Olerex pārvaldītāju par elektroauto uzlādes punktu izveidi. Šādi sadarbības līgumi nav tikai Latvenergo, bet arī konkurentiem, piemēram, Ignitis (Lietuvā), Enefit (Igaunijā). Tādējādi publiskās uzlādes infrastruktūra nav Ahilleja papēdis elektroauto īpašniekiem, lietotājiem. Būtiskākais bija un arī būs cilvēku paradumu maiņa, taču, tā kā pirmie gribētāji no iekšdedzes dzinēja auto jau ir pārsēdušies uz elektroauto un viņu pieredze ir gana daudz un labi atspoguļota, tad tuvāko divu gadu laikā ievērojami lielāks cilvēku skaits varētu kļūt par elektroauto lietotājiem. Protams, cilvēki pievērš lielu uzmanību ne tikai elektroauto cenai, bet arī tā ekspluatācijas izmaksām visā dzīves ciklā, kā arī akumulatora ietilpībai (cik daudz kilometru var nobraukt Latvijas klimatiskajos apstākļos), servisa – remonta iespējām Latvijā un arī publiskās uzlādes infrastruktūras pieejamībai un uzlādes ātrumam tajās. Sava ietekme pārejai uz elektroauto ir valsts atbalstam EKII (4500 eiro), kuru savulaik piešķīra tikai privātpersonām, kuras iegādājās šādus auto, bet tagad šāds atbalsts ir pieejams arī uzņēmumiem —lai auto ar iekšdedzes dzinēju nomainītu pret elektroauto.

Visu rakstu lasiet 17.jūnija žurnālā Dienas Bizness!

Abonēt ir ērtāk: e-kiosks.lv.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvenergo attīsta Elektrum Drive pakalpojumu eksportu Baltijā, atklājot lielāko elektromobiļu uzlādes parku Igaunijā. Tallinas centrā izbūvētas 30 uzlādes vietas ar vienlaicīgu uzlādes iespēju 51 elektroautomobilim. Šis ir viens no lielākajiem uzlādes parkiem Baltijā, Elektrum Drive tīklam sasniedzot jau 974 pieslēgvietu.

Latvenergo turpina attīstīt Elektrum Drive uzlādes tīklu Baltijā, atverot Igaunijas lielāko elektromobiļu uzlādes parku Tallinas centrā, tirdzniecības centrā "T1". Šis projekts ir nozīmīgs solis uzņēmuma eksporta paplašināšanās stratēģijā, ar Elektrum Drive veicinot uzlādes infrastruktūras attīstību Baltijas reģionā. Elektrum Drive ir viens no lielākajiem uzlādes tīkliem arī ārpus Latvijas – ar 354 pieslēgvietām Igaunijā un Lietuvā.

Jaunatklātais uzlādes parks nodrošina vienlaicīgu uzlādi līdz pat 51 elektroautomobilim 30 uzlādes vietās. Tādējādi šis ir ne tikai lielākais uzlādes parks Igaunijā, bet arī viens no vadošajiem šāda veida parkiem visā Baltijā.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2025. gada 12. maijā AS "Latvenergo" meitas uzņēmuma "Elektrum Lietuva" valdes locekļa un attīstības direktora amatā darbu sāks Kostas Drižas (Kostas Dryžas), kuru amatā apstiprināja Elektrum Lietuva padome.

Viņš būs atbildīgs par atjaunīgās elektroenerģijas ražošanas projektiem Lietuvā, kā arī Elektrum Drive uzlādes tīkla attīstību. Darbu valdē turpina Neringa Petrauskienė un Andrius Bičkauskas.

2025. un 2026. gadā Elektrum Lietuva plāno būvēt un pieslēgt elektrotīklam nozīmīgus atjaunīgās enerģijas ražošanas projektus. Kostas Drižas: "Esmu pateicīgs par man izrādīto uzticību, un esmu gatavs ar atbildību pildīt uzticēto pienākumu, savu darbību koncentrējot vienmērīgai Elektrum biznesa izaugsmei Lietuvā." K. Drižas Elektrum Lietuva komandā ir jau sešarpus gadus, kuru laikā ir strādājis ar saules enerģijas projektu attīstību, izveidojot un vadot šī biznesa virziena komandu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2024. gadā elektroenerģijas un dabasgāzes cenas Eiropas tirgos bija zemākas nekā gadu iepriekš, kas ietekmēja arī Latvenergo koncerna finanšu rezultātus, kopumā samazinot ieņēmumus no enerģijas pārdošanas, informē uzņēmums.

2024. gadā koncerna ieņēmumi ir 1 704,0 miljoni EUR, kas ir par 16 % mazāk nekā gadu iepriekš. Latvenergo koncerna EBITDA samazinājusies par 2 % un ir 588,9 miljoni EUR, bet peļņa ir par 21 % mazāka nekā pirms gada – 276,8 miljoni EUR.

2024. gads ir Latvenergo koncerna jaunu atjaunīgo energoresursu (AER) elektroenerģijas ražošanas jaudu izrāviena gads. Šobrīd mērķtiecīgi tiek attīstīts trīs dažādu enerģijas avotu ražošanas portfelis, esošo hidroenerģijas izmantošanu papildinot ar saules un vēja enerģiju. 2024. gadā Latvenergo koncerna investīcijas pārsniedz pusmiljardu EUR, un tās ir 2,7 reizes lielākas nekā gadu iepriekš. No kopējām koncerna investīcijām 345 miljoni EUR ieguldīti tieši jaunajos AER elektroenerģijas ražotņu projektos visā Baltijā. Jaunas jaudas stiprina valsts drošību un konkurētspēju, un Latvenergo lomu reģionālajā enerģētikas tirgū.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Publicēti revidētie Latvenergo koncerna konsolidētie un AS "Latvenergo" finanšu rezultāti par 2024. gadu.

Latvenergo koncerna konsolidētais un AS "Latvenergo" 2024. gada pārskats ietver ilgtspējas ziņojumu un AS "Latvenergo" Korporatīvās pārvaldības ziņojumu par 2024. gadu.

Koncernā tiek attīstīts trīs dažādu atjaunīgās enerģijas avotu ražošanas portfelis, hidroenerģiju papildinot ar saules un vēja enerģiju. 2024. gadā Latvenergo koncerna investīcijas pārsniedz pusmiljardu eiro, un tās ir 2,7 reizes lielākas nekā gadu iepriekš. No tām 345 miljoni eiro ieguldīti jaunos AER projektos Baltijā, stiprinot valsts drošību un Latvenergo pozīciju reģionālajā enerģētikas tirgū.

Koncernā ir saražoti 27 % no visas Baltijas valstīs saražotās elektroenerģijas jeb 4 842 GWh, no kuras 2/3 izstrādāta no atjaunīgajiem energoresursiem. Lielākā daļa šīs elektroenerģijas izstrādāta Daugavas HES – 3 143 GWh, savukārt, samazinoties dabasgāzes cenai, par 18 % vairāk elektroenerģijas saražots AS "Latvenergo" TEC – 1 633 GWh.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Savienība (ES) piešķīrusi 22,6 miljonu eiro līdzfinansējumu elektrouzlādes staciju izveidei Baltijas valstīs, informēja Satiksmes ministrijas (SM) pārstāvji.

Ir noslēdzies Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (EISI) projektu konkurss alternatīvo degvielu infrastruktūras ieviešanai Eiropas transporta tīklā (TEN-T). Kopumā EISI projektu konkursā piešķirti gandrīz 422 miljoni eiro 39 projektu īstenošanai.

Tostarp ES līdzfinansējums 22,6 miljonu eiro apmērā piešķirts trijiem alternatīvo degvielu infrastruktūras projektiem, kurus AS "Latvenergo", Lietuvas "Ignitis" un Igaunijas "Eesti Energia" īstenos arī Latvijas teritorijā.

"Latvenergo" projektam "Elektrum Drive" e-mobilitātes tīkla izveidei Baltijas valstīs piešķirts ES līdzfinansējums 2,6 miljonu eiro apmērā. Projekta mērķis ir uzlabot nacionālo e-mobilitāti, piedāvājot elektrouzlādes pakalpojumus gar TEN-T autoceļu tīklu Latvijā, Lietuvā un Igaunijā, kopumā izbūvējot 54 publiski pieejamās diennakts uzlādes stacijas ar 130 uzlādes punktiem. Tostarp Latvijā plānots izveidot 20 uzlādes staciju.