Gada nogalē tiks noslēgts automātiskās rēķinu apmaksas pakalpojums, tā vietā piedāvājot jaunu risinājumu, stāsta Swedbank E-rēķinu projekta vadītājs Andris Lasmanis.
Patlaban 180 tūkstoši Swebank klientu patlaban lieto automātisko rēķinu apmaksu. Šobrīd mēnesī Swedbank internetbankā automātiski tiek apmaksāti ap 350 tūkstoši rēķinu, kas ir 3,5 miljoni rēķinu gadā.
Būtiska atšķirība no jaunā gada būs, ka līdz šim tiešā debeta serviss bija maksas pakalpojums – patērētājs maksāja par automātiskā rēķina apmaksas iespējām, bet turpmāk klientiem šis pakalpojums būs bez maksas, stāsta A. Lasmanis. Uzņēmumiem, kas šo pakalpojumu izmantos, būs maksas pakalpojums
Viņš uzsver, ka laika nav palicis daudz – septembra beigās Swedbank sāks tiešo komunikāciju ar klientiem, kas lieto šo pakalpojumu.Patlaban notiek sarunas un līgumu slēgšana ar uzņēmumiem un novembrī tiks veikti testi ar rēķinu sūtīšanu. Decembrī pakāpeniski tiks pāriets uz jauno sistēmu – decembra beigās esošais serviss tiks slēgts, un tiem uzņēmumiem, kuri nebūs pārgājuši uz jauno sistēmu, tiks piedāvāti citi produkti.Vēl nepieciešama nopietna sagatavošanās, lai zinātu, kuri uzņēmumi pāriet. Klienti gan gada beigās, gan nākamā gada sākumā tiks informēti.
Līdzīgs modelis darbojas Igaunijā un tas ir daudz populārāks. Swedbank Naudas plūsmas un e-produktu daļas vadītāja Beāte Krauze – rēķinu piegāde nekad nav tieši saistīta ar rēķinu apmaksa, jo rēķini tiek piegādāti dažādi – epastā, tiek nodoti rokās, pa pastu. Pārņemot pieredzi no Igaunijas un Somijas Swedbank centīsies apvienot šo sistēmu, lai rēķinus varētu apskatīt internetbankā.
B. Krauze stāsta, ka ir būtiski, lai pakalpojumu sniedzēji pārietu uz jauno risinājumu – ja to izdarīs, tad cilvēkiem, kam šobrīd bija iespēja apmaksāt automātisko rēķinu apmaksu, būtiski nekas nemainīsies, taču, ja tas nenotiks, tad cilvēkam rēķins būs jāapmaksā pašam. Latvijā tiešā debeta pakalpojums nebija tik izplatīts, jo maksātājam bija jāmaksā par to papildus. Igaunijā tā līdz šim nebija – ja cilvēks izvēlas rēķinu apmaksāt automātiski, tas bija par brīvu. Igaunijā šādu uzņēmumu, kas piedāvā automātisko rēķinu apmaksu, bija vairāk nekā 1000, bet Latvijā šie uzņēmumi bija tikai daži simti.
B. Krauze min, ka Latvija līdz šim bija viena no retajām valstīm Eiropā, kur automātiskās rēķinu apmaksas pakalpojuma izmaksas sedza patērētājs.
Uzņēmumam, lai iesūtītu rēķinu bankai, nepieciešams noteikts formāts, ko izstrādās kompānijas Opus Capita un Omniva.