Jaunākais izdevums

No Rīgas Starptautiskās lidostas 9.aprīlī organizēts pirmais čarterreiss uz Antāliju ar Boeing 777 – vienu no modernākajām un ietilpīgākajām pasažieru lidmašīnām pasaulē. Šo reisu organizēja tūroperators “ANEX Tour”.

Boeing 777, kas ir viens no efektīvākajiem savā klasē, ir īpaši iecienīts garo un vidējo distanču reisos, pateicoties tā kapacitātei un komforta līmenim.

“Šis ir ļoti nozīmīgs solis ne tikai mūsu uzņēmumam, bet arī visai Latvijas tūrisma nozarei. Lēmums izmantot Boeing 777 balstīts uz pieaugošo pieprasījumu no Latvijas ceļotājiem un augsto interesi par Turcijas kūrortiem, īpaši Antāliju,” norāda “ANEX Tour” valdes priekšsēdētājs Ilker Adiguzel. “Mūsu mērķis ir pārsteigt, pacelt kvalitātes latiņu un nodrošināt mūsu klientiem izcilu pieredzi. Boeing 777 izvēle čarterreisam ir pierādījums tam,” skaidro kompānijas pārstāvis.

Tūroperators norāda, ka šāda veida lidaparāts ļauj apkalpot lielāku ceļotāju skaitu vienlaikus, vienlaikus piedāvājot plašākas sēdvietas un augstāku komfortu lidojuma laikā. Šobrīd ir plānoti divi reisi nedēļā - no aprīļa līdz pat novembra sākumam no Rīgas un Tallinas, bet četras reizes nedēļā no Viļņas. Uzņēmums apliecina, ka šis solis ir daļa no plašākas attīstības stratēģijas Baltijas tirgū, kurā tiek saskatīts liels potenciāls. “Ja pieprasījums un atsaucība būs tāda, kādu paredzam, līdzīga pieredze nākotnē var tikt piedāvāta arī citos galamērķos,” skaidro tūroperators.

Boeing 777, pazīstams arī kā “Triple Seven”, ir amerikāņu aviobūves giganta “Boeing” divu dzinēju plašas ietilpības reaktīvās lidmašīnas modelis, kas pirmo reizi tika ieviests 1995. gadā. Tā ir populāra izvēle pasaules vadošo aviokompāniju vidū, pateicoties lielajai ietilpībai, ilgam darbības rādiusam, augstai uzticamībai un degvielas efektivitātei.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kataras aviokompānija "Qatar Airways" ir pasūtījusi 160 lidmašīnas no ASV aviobūvnieka "Boeing", trešdien paziņoja ASV prezidents Donalds Tramps, Kataras galvaspilsētā Dohā parakstot vairākus darījumus.

Šis lielākais "Boeing" platfizelāžas lidmašīnu pasūtījums padziļina attiecības starp ASV aviobūves milzi un Tuvo Austrumu aviosatiksmes gigantu.

Pasūtījums ietver 130 lidmašīnas "Boeing 787 Dreamliner" un 30 reaktīvās lidmašīnas "Boeing 777-9" vairāk nekā 200 miljardu ASV dolāru vērtībā, bet tas vēl jāapstiprina ASV Federālajai aviācijas pārvaldei (FAA). Ir arī paredzēta iespēja iegādāties papildus 50 šo modeļu lidmašīnas, teikts "Boeing" paziņojumā presei.

"Mēs esam dziļi pagodināti, ka "Qatar Airways" ir veikusi šo rekordlielo pasūtījumu, kas nostiprina tās gaisa floti nākotnē," sacīja "Boeing" komerciālo lidmašīnu nozares vadītāja Stefānija Poupa.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas nacionālās aviokompānijas "airBaltic" koncerns pagājušajā gadā strādāja ar auditētajiem zaudējumiem 118,159 miljonu eiro apmērā pretstatā peļņai gadu iepriekš, savukārt koncerna apgrozījums, salīdzinot ar 2023.gadu, palielinājās par 11,9%, sasniedzot 747,572 miljonus eiro, liecina kompānijas publiskotā informācija.

Vienlaikus pašas "airBaltic" apgrozījums pagājušajā gadā bija 743,733 miljonu eiro apmērā, kas ir par 12% vairāk nekā 2023.gadā, bet kompānijas zaudējumi sasniedza 118,803 miljonus eiro pretstatā peļņai gadu iepriekš.

Gada pārskata vadības ziņojumā minēts, ka zaudējumus 2024.gadā noteica vairāki faktori.

Tostarp, tāpat kā 2022.gadā un 2023.gadā, joprojām bija būtisks lidmašīnu rezerves dzinēju trūkums, kas liedza "airBaltic" veikt lidojumus ar pilnu jaudu. Tāpēc aviokompānija, lai nodrošinātu darbību, aktīvajos vasaras mēnešos nomāja lidmašīnas ar apkalpi no citiem operatoriem. Turklāt dzinēju ražotāja "Pratt & Whitney" komerciālais atbalsts 2024.gadā bija būtiski mazāks nekā 2023.gadā.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ķīna atcēlusi ierobežojumu, kas liedza iekšzemes aviosabiedrībām pieņemt jaunas ASV aviobūves uzņēmuma "Boeing" ražotas lidmašīnas, vēsta ziņu aģentūra "Bloomberg".

Šādu lēmumu Pekina pieņēmusi pēc tam, kad ASV un Ķīna pēc nedēļas nogalē Šveicē notikušajām tirdzniecības sarunām vienojās uz 90 dienām samazināt savstarpēji noteiktos muitas tarifus, kā arī turpināt sarunas par ekonomiskajām un tirdzniecības attiecībām abu valstu starpā.

Aprīlī "Boeing" apstiprināja, ka Ķīna izbeigusi jaunu lidmašīnu saņemšanu saistībā ar ASV un Ķīnas tirdzniecības attiecību saasināšanos.

Taču otrdien "Bloomberg" vēstī, ka Ķīnas amatpersonas sākušas informēt iekšzemes aviosabiedrības, ka tās var atsākt "Boeing" ražoto lidmašīnu saņemšanu.

"Boeing" šo informāciju šobrīd nekomentē.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV aviobūves uzņēmums "Boeing" pērn ceturtajā ceturksnī cietis zaudējumus 3,9 miljardu dolāru apmērā, bet pagājušajā gadā kopumā zaudējumi sasnieguši 11,8 miljardus dolāru.

Otrdien publiskotajā paziņojumā uzņēmums šos zaudējumus skaidro ar kvalitātes kontroles problēmām un vairāk nekā septiņas nedēļas ilgušo strādājošo streiku Sietlas reģionā.

Tikmēr uzņēmuma ienākumi ceturtajā ceturksnī samazinājušies par 31% un veidojuši 15,2 miljardus dolāru.

ASV gaisa satiksmes drošības regulatori ir pastiprinājuši "Boeing" uzraudzību pēc vairākiem incidentiem, tostarp ar aviokompānijas "Alaska Airlines" lidmašīnu, kurai pērn 5.janvārī neilgi pēc pacelšanās gaisā izkrita panelis, kas uzstādīts nevajadzīgas ārkārtas izejas vietā. Lidmašīna atgriezās Portlendas lidostā un veica avārijas nolaišanos. Par laimi, neviens cilvēks incidentā necieta.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV prezidents Donalds Tramps grasās pieņemt dāvanā no Kataras karaliskās ģimenes greznu "Boeing" lidmašīnu, lai to izmantotu kā prezidenta lidmašīnu "Air Force One", svētdien vēsta amerikāņu mediji.

Telekanāls ABC, kas pirmais ziņoja par šo vēsti, Kataras dāvanu raksturoja kā "lidojošu pili" un norādīja, ka šis boings, iespējams, būs dārgākā dāvana, kādu jebkad saņēmusi ASV valdība.

Par ieceri plašāka sabiedrība uzzinājusi neilgi pirms šonedēļ gaidāmās Trampa vizītes trīs Tuvo Austrumu valstīs, arī Katarā.

Baltais nams un Tieslietu ministrija uzskata, ka dāvana ir likumīga un nav kukulis, jo tā netiek dota apmaiņā pret kādu konkrētu pakalpojumu vai darbību, avoti norādīja ABC.

Vēsts par Kataras dāvanu daudziem likusi uzdot jaunus jautājums par iespējamiem interešu konfliktiem saistībā ar Trampa ģimenes uzņēmumiem un valsts amata izmantošanu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas nacionālās aviokompānijas "airBaltic" koncerns šogad pirmajā ceturksnī strādāja ar 29,348 miljonu eiro zaudējumiem, kas ir par 27,8% mazāk nekā 2024.gada pirmajā ceturksnī, liecina kompānijas publiskotā informācija.

Savukārt "airBaltic" koncerna apgrozījums šogad pirmajā ceturksnī, salīdzinot ar attiecīgo periodu pērn, palielinājies par 0,3% un bija 132,719 miljoni eiro.

"airBaltic" pārstāvji informēja aģentūru LETA, ka aviokompānija 2025.gada pirmajā ceturksnī pārvadāja kopumā 1,3 miljonus pasažieru, kas ir par 9,6% vairāk nekā attiecīgajā periodā gadu iepriekš. Tostarp 995 000 pasažieru tika pārvadāti lidsabiedrības maršrutu tīklā un 334 000 pasažieri pārvadāti, nodrošinot lidmašīnu pilna servisa nomas pakalpojumus (ACMI).

Savukārt kopējais veikto lidojumu skaits, ieskaitot lidmašīnu pilna servisa nomas pakalpojumus jeb ACMI, šogad pirmajā ceturksnī veidoja 13 600, kas ir pieaugums par 10,4%.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Izdevniecība Dienas Bizness atsauc Dienas Biznesa 2024.gada speciālizdevuma Miljonārs 47.lappusē kļūdaini publicēto informāciju par SIA Niks piederošajiem objektiem.

SIA Niks nav Kazino 777 pārvaldītājkompānija. Kazino 777 īpašniece ir SIA NB, kurai nav nekādu saistību ar SIA Niks un SIA Niks īpašnieci Karinu Sirotkinu.

Atvainojamies SIA NB, SIA Niks un Karinai Sirotkinai par neprecīzas informācijas publicēšanu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tiešo lidojumu no Rīgas uz ASV sākšanu ierobežo atbilstošu lidmašīnu pieejamība, intervijā aģentūrai LETA sacīja Rīgas lidostas valdes priekšsēdētāja Laila Odiņa.

Viņa norādīja, ka gaisa kuģu pieejamības problēma ir visur, tostarp arī aviopārvadātājiem ASV nav pietiekami daudz lidmašīnu, kas būtu piemērotas lidojumiem uz Rīgu.

Vienlaikus Odiņa piebilda, ka šobrīd tirgū parādās jaunās paaudzes "Airbus A321XLR" sērijas šaurās fizelāžas lidmašīnas, ar kurām ir iespējams bez nosēšanās veikt, piemēram, attālumu no Ņujorkas līdz Rīgai, taču šīs lidmašīnas pagaidām saņem vien atsevišķi aviopārvadātāji.

Pēc viņas teiktā, kad būs vairāk tādu lidmašīnu, tad arī varēs izskatīt tiešos lidojumus no Rīgas, jo šobrīd aviokompānijas, kurām ir lielās lidmašīnas lielam pasažieru skaitam, pat neizskata iespējas veikt lidojumus uz Rīgu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV aviobūves uzņēmuma "Boeing" vadītājs Kellijs Ortbergs apstiprināja, ka Ķīna izbeigusi jaunu lidmašīnu saņemšanu saistībā ar ASV un Ķīnas tirdzniecības attiecību saasināšanos.

Intervijā telekanālam CNBC Ortbergs norādīja, ka klienti Ķīnā pārtraukuši pieņemt lidmašīnas, ņemot vērā pašreizējo tarifa vidi. Viņš piebilda, ka gadījumā, ja šī situācija ilgstoši turpināsies, uzņēmums pārdos šīs lidmašīnas citām aviokompānijām.

"Es neļaušu, ka tas ietekmē uzņēmuma atlabšanu, tāpēc mēs klientiem sniegsim iespēju, ja viņi vēlēsies saņemt lidmašīnas. Mēs labprātāk tā darītu. Taču pretējā gadījumā mēs šīs lidmašīnas piedāvāsim citiem," sacīja Ortbergs.

"Boeing" šogad bija plānojis Ķīnai piegādāt aptuveni 50 lidmašīnas.

Kopš Donalda Trampa atgriešanās Baltajā namā janvārī ASV noteiktie muitas tarifi Ķīnai sasnieguši 145%. Tikmēr Pekina atbildējusi, nosakot 125% tarifus precēm no ASV.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas nacionālā aviokompānija "airBaltic" ceturtdien saņēmusi 50. "Airbus A220-300" lidmašīnu ar īpašo krāsojumu, informē "airBaltic" pārstāvji.

"airBaltic" prezidents un izpilddirektors Martins Gauss norāda, ka pirms astoņiem gadiem "airBaltic" kļuva par pirmo lidsabiedrību, kas sāka veikt lidojumus ar "Airbus A220-300" lidmašīnām.

"Saņemot "airBaltic" 50. "A220-300" lidmašīnu, tā iezīmē mūsu sākotnējā lidmašīnu pasūtījuma noslēgšanu, un esam pusceļā līdz "airBaltic" mērķa sasniegšanai, lai līdz 2030.gadam lidojumus veiktu ar 100 viena tipa "Airbus A220-300 lidmašīnām" un dubultotu flotes izmēru," piebilst Gauss.

Savukārt satiksmes ministrs Kaspars Briškens (P) norāda, ka, paplašinoties "airBaltic", Rīgas lidosta turpina attīstīties kā svarīgs transporta mezgls, vēl vairāk apliecinot Latvijas apņemšanos nodrošināt inovācijas, darba vietas un ilgtspējīgu izaugsmi aviācijas nozarē.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā bāzētā aviokompānija "SmartLynx Airlines" ies ārā no kravu pārvadājumu biznesa un veidos ciešāku sadarbību ar Taizemē izveidoto māsasuzņēmumu "Thai SmartLynx", intervijā sacīja "SmartLynx" īpašnieka "Avia Solutions Group" valdes priekšsēdētājs Ģedimins Žiemelis.

Viņš uzsvēra, ka aviopārvadājumi Eiropā ir sezonāli un ziemā, kad nav atvaļinājumu laiks un ir mazāks pasažieru skaits, praktiski visām aviokompānijām ir zaudējumi. Savukārt vasaras lidojumu sezonā pasažieru skaits Eiropā ir par vidēji 45% lielāks, bet ieņēmumi ir pat par vairāk nekā 50% lielāki nekā ziemas lidojumu sezonā.

"Taču, ko darīt ziemā? Tādēļ pat "airBaltic" iznomā savas lidmašīnas no ziemas sākuma, jo vasarā viņiem nebūs pietiekamas peļņas, lai segtu ziemas zaudējumus. Faktiski tas ir visu Eiropas aviosabiedrību darba kārtībā, un tādēļ ir vairāk nekā 60 Eiropas pārvadātāju, kas izmanto [lidmašīnu pilna servisa nomas pakalpojumu jeb] ACMI pakalpojumus," sacīja Žiemelis.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nav izslēgts, ka Latvijas nacionālā aviokompānija "airBaltic" nākotnē varētu tikt iekļauta Vācijas aviokompāniju grupā "Lufthansa Group", 30.janvārī preses konferencē par "airBaltic" stratēģisko partnerību ar "Lufthansa Group" sacīja satiksmes ministrs Kaspars Briškens (P).

Viņš norādīja, ka šāds scenārijs nav izslēgts, kā arī Latvija ir ieinteresēta, lai sadarbība ar "Lufthansa" nostiprinātos un veidotos stratēģiskas partnerības.

Briškens noslēgto darījumu raksturoja kā vēsturisku notikumu, piebilstot, ka "airBaltic" piesaista lielu avio nozares spēlētāju, kura ieņēmumi ir divas reizes lielāki nekā Latvijas valsts budžeta ieņēmumi.

Savukārt, komentējot darījuma cenu, Briškens norādīja, ka pirms darījuma tika noteikts diapazons aptuvenajam "airBaltic" novērtējumam. "Protams, bija diskusijas, bet tāpēc arī nonācām pie konvertējamām akcijām, jo tas būs godīgs instruments, kad pirms akciju sākotnējā publiskā piedāvājuma (IPO) tiks noteikta patiesā "airBaltic" vērtība," piebilda ministrs.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Baltijas tūrisma tirgus līderis “Novaturas”, kas ietver arī Latvijas uzņēmumu “Novatours”, pēc provizoriskiem datiem janvārī nopelnījis 9,1 miljonus eiro, kas ir par 15% mazāk kā 2024. gada attiecīgajā mēnesī, kad ieņēmumi sasniedza 10,7 miljonus eiro.

Uzņēmums apkalpoja 9 tūkstošus klientu, salīdzinot ar 9,7 tūkstošiem pērn šajā pašā periodā.

Latvijas uzņēmums “Novatours” janvārī guvis ienākumus 2,6 miljonu eiro apmērā, (pērn - 3,1 miljoni eiro) un apkalpojis 2,7 tūkstošus klientu (pērn - 2,8 tūkstoši).

“Ņemot vērā pagājušā gada ceļojumu tirgus pārpalikumu, esam mērķtiecīgi samazinājuši lidojumu skaitu gan šai ziemai, gan gaidāmajai vasaras sezonai. Lai gan līdz ar to attiecīgi samazinās kopējais apkalpoto klientu skaits, optimizācijai ir pozitīva ietekme uz darbības efektivitāti. Jau vairākus mēnešus esam nodrošinājuši augstu lidmašīnu noslogojumu, kas šogad janvārī sasniedza 98,3%,” stāsta “Novaturas” grupas vadītājs Kristijons Kaikaris (Kristijonas Kaikaris).

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas nacionālā aviokompānija "airBaltic" izsludinājusi konkursu uz aviokompānijas izpilddirektora un valdes priekšsēdētāja amatu, liecina informācija "airBaltic" mājaslapā.

Sludinājumā nav norādīts vadītājam paredzētais atalgojums, tomēr "airBaltic" padome iepriekš norādījusi, ka atalgojums būs individuāls jautājums ar izraudzīto kandidātu. 2024.gadā aviokompānijas bijušā vadītāja Martina Gausa alga kompānijā bija 838 568 eiro.

Amata pretendenti vakancei var pieteikties līdz 23.maijam.

Potenciālajiem kandidātiem prasīts maģistra grāds uzņēmējdarbības vadībā, aviācijas vadībā, ekonomikā, jurisprudencē vai līdzīgā jomā, kā arī vadītāja līmeņa izglītība, kas iegūta kādā no starptautiski atzītām vadošajām augstskolām, tiks uzskatīta par priekšrocību.

Tāpat amata kandidātiem prasīta vismaz desmit gadu pieredze augstākajā vadības līmenī aviācijas nozarē, pieredze gan maršrutu tīkla lidsabiedrībās, gan lidmašīnu pilna servisa nomas pakalpojumu jeb ACMI biznesa jomā, pieredze vadīt un paplašināt lielu, sarežģītu uzņēmumu, tostarp veiksmīgi īstenoti flotes izaugsmes plāni.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Indijas Gudžarātas štata lielākajā pilsētā Amdāvādā ceturtdien nogāzusies aviokompānijas "Air India" lidmašīna ar 244 cilvēkiem, paziņojusi aviokompānija un vēsta vietējie mediji.

Lidmašīna "Boeing 787-8", kurai bija plānots doties uz Londonu, nogāzās aptuveni piecas minūtes pēc pacelšanās gaisā netālu no lidostas Amdāvādā.

"Boeing 787-8" atradās 232 pasažieri un 12 apkalpes locekļi.

Kā pavēstīja "Air India", no 230 pasažieriem 169 ir Indijas pilsoņi, 53 ir Lielbritānijas pilsoņi, viens Kanādas pilsonis un septiņi Portugāles pilsoņi.

"Ievainotie tiek nogādāti tuvākajās slimnīcās," teikts aviokompānijas paziņojumā, piebilstot, ka "Air India" pilnībā sadarbojas ar iestādēm, kas izmeklē incidentu.

Vietējos televīzijas kanālos bija redzams, kā no avārijas vietas netālu no lidostas Amdāvādas pilsētā ceļas dūmi.

Civilās aviācijas direktorāta ģenerāldirektors Faizs Ahmeds Kidvajs paziņoja, ka "Air India" reiss AI 171 piecas minūtes pēc pacelšanās nogāzās dzīvojamā rajonā.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Akciju cenas otrdien kritās Volstrītā, bet pieauga Eiropas biržās, investoriem reaģējot uz labiem banku peļņas rādītājiem un sekojot notikumu attīstībai ASV-Ķīnas tirdzniecības karā.

Pēc ASV prezidenta Donalda Trampa paziņojuma par jauniem muitas tarifiem akciju tirgos pagājušonedēļ bija ievērojama nestabilitāte, bet pēc viņa lēmuma atlikt šo tarifu ieviešanu par 90 dienām tirgos ir atgriezusies stabilitāte, lai gan saglabājas neskaidrība par jauniem tarifiiem augsto tehnoloģiju un farmācijas precēm.

"Lai gan finanšu tirgi ir stabilizējušies (..) tas izskatās kā klusums pirms vētras," sacīja finanšu pakalpojumu uzņēmuma "Trade Nation" vecākais analītiķis Deivids Morisons.

Volstrītā bija kritums pēc divās iepriekšējās tirdzniecības dienās piedzīvota kāpuma.

Runājot par tirdzniecības karu starp Vašingtonu un Pekinu, Baltā nama preses sekretāre sacīja, ka bumba ir "Ķīnas laukumā".

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas lidsabiedrība airBaltic publicējusi atjauninātu informāciju pirms 2025. gada pirmo sešu mēnešu finanšu rezultātu publicēšanas, kas notiks 13. augustā.

Atjaunotā informācija sniedz sākotnējo ieskatu par uzņēmuma nesenajiem darbības rezultātiem, būtiskākajiem sasniegumiem otrajā ceturksnī un perspektīvām turpmākajiem vasaras mēnešiem.

airBaltic izpilddirektora pienākumu izpildītājs un operatīvās vadības direktors Pauls Cālītis: “2025. gada otrajā ceturksnī mūsu darbība Baltijā saglabājās stabila un ar pārliecinošu darbību mūsu maršrutu tīklā, kas savieno Rīgu, Tallinu, Viļņu un plašāku reģionu. Darbības rādītāji, tostarp lidmašīnu dzinēju pieejamība, atbilda mūsu prognozēm. Ņemot vērā lielo pieprasījumu vasaras periodā, mēs esam labā pozīcijā, lai turpinātu stiprināt airBaltic lomu mūsu galvenajos tirgos.”

Ekonomika

Latvijai jāpaātrina atlikušo Atveseļošanas fonda reformu un investīciju īstenošanas temps

LETA,09.05.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijai jāpaātrina atlikušo Eiropas Savienības (ES) Atveseļošanas fonda (AF) reformu un investīciju īstenošanas temps, piektdien AF trešā maksājuma saņemšanas pasākumā sacīja Eiropas Komisijas (EK) Eiropas ekonomikas un produktivitātes, īstenošanas un vienkāršošanas komisārs Valdis Dombrovskis (JV).

Piektdien Latvijas valsts budžets saņēma AF trešo maksājumu 293 miljonu eiro apmērā. Šis maksājums ir daļa no kopā Latvijai pieejamajiem 1,97 miljardiem eiro. Maksājums veikts pēc tam, kad EK izvērtēja un apstiprināja Latvijas izpildītos 38 AF plānā noteiktos reformu un investīciju rādītājus, kas tika iesniegti izvērtēšanai 2024.gada nogalē. Tādējādi līdz ar trešo maksājumu Latvija kopā budžetā ir saņēmusi jau vairāk nekā 1,1 miljardu eiro jeb aptuveni 55% no kopējā AF piešķīruma.

Dombrovskis pasākumā uzsvēra, ka EK vērtējumā Latvija ir īstenojusi plašu reformu un investīciju kopumu, kas ļauj Latvijai saņemt 293 miljonus eiro. Kā piemērus investīcijām, par kurām tiek veikts trešais maksājums, Dombrovskis minēja industriālo parku izbūvi Daugavpilī, Jelgavā un citur, vairāk nekā 35 000 klēpjdatoru nodrošināšanu skolēniem, aptuveni 450 zemas īres mājokļu būvniecību reģionos un zinātnes konkurētspējas veicināšanu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā arvien ir augstākais kopējo darbaspēka nodokļu slogs Baltijā, neskatoties uz nodokļu reformām, kuru mērķis bija vienkāršot nodokļu sistēmu un uzlabot Latvijas konkurētspēju reģionā, norādīja "Swedbank" pārstāvji, atsaucoties uz bankas Finanšu institūta veikto Baltijas valstu nodokļu sloga salīdzinājumu.

Kopējais darbaspēka nodokļu slogs, ko samaksā gan darba ņēmējs, gan devējs, visaugstākais joprojām ir Latvijā.

"Swedbank" aprēķini rāda, ka nodokļu reformas rezultātā lielākā daļa darba ņēmēju Latvijā šogad saņems vairāk un nodokļu sistēma pret strādājošajiem kļuvusi labvēlīgāka. Savukārt uzņēmēju ietaupītie līdzekļi no mazākiem darbaspēka nodokļu maksājumiem paredzēti kā iespēja tos novirzīt investīcijām un ekonomikas izaugsmes veicināšanai. Ņemot vērā, ka arī pārējās Baltijas valstīs pēdējos gados notikušas nodokļu sistēmas izmaiņas, joprojām aktuāla ir Latvijas konkurētspējas veicināšana.

Kā norāda "Swedbank", Lietuvā nodokļu reformas bijušas mērenākas, pakāpeniski palielinot diferencēto neapliekamo minimumu līdz 747 eiro un minimālo algu līdz 1038 eiro pirms nodokļu nomaksas, savukārt Igaunijā reformas bijušas visaptverošākas - no 20% uz 22% palielināta iedzīvotāju ienākuma nodokļa likme, atcelts atvieglojums par apgādājamo (ko reizi gadā varēja saņemt kā pārmaksāto nodokli pēc deklarācijas iesniegšanas), līdz 654 eiro palielināts diferencētais neapliekamais minimums un minimālā alga līdz 886 eiro pirms nodokļu nomaksas.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

"Patria" grupas uzņēmums "Defence Partnership Latvia" šogad Valmieras "Patria" ražotnē plāno saražot aptuveni 100 bruņumašīnu, piektdien mediju pasākumā sacīja "Defence Partnership Latvia" operāciju direktors Vasilijs Gračovs.

Līdz šim ražotnē, kas tika atklāta pērn maijā, ir izgatavotas vairāk nekā 20 bruņumašīnas.

Patlaban rūpnīca strādā vienā maiņā, bet nākamgad plānots sākt darbu divās maiņās, un tad rūpnīcas jauda pieaugs līdz 150 bruņumašīnām gadā, sacīja Gračovs. Lai sāktu darbu divās maiņās, būs jāpieņem darbā vēl vismaz 20 darbinieku darbam tieši ražošanas līnijās. Patlaban kopā ar administrāciju rūpnīcā nodarbināti 54 cilvēki.

Gračovs sacīja, ka šobrīd bruņumašīnas tiek izgatavotas Latvijas Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem, kā arī ir sākta 42 bruņumašīnu ražošana Ukrainai.

Pasūtījumu no citām valstīm pagaidām vēl nav, taču Gračovs aģentūrai LETA teica, ka sarunas par ražošanu eksportam notiek, tikai vēl nav noslēgti līgumi.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai īstenotu projektu par ilgtspējīgas aviācijas degvielas (SAF) ražotnes un CO2 termināla izbūvi Liepājas speciālās ekonomiskās zonas kapitālsabiedrība “GI Termināls”, piesaistīja stratēģisko investoru un nomainījis uzņēmuma nosaukumu.

Turpmāk uzņēmuma nosaukums ir “NORSAF” un tā kontrolpaketes turētājs ir “AVIA Solution Group”, kas reģistrēta Īrijā.

Atbilstoši Eiropas Savienības prasībām lidmašīnām jau no 2025. gada jālido ar ilgtspējīgu degvielu vai saīsinājumā SAF (Sustainable aviation fuel), kura tiek ražota no atjaunīgiem resursiem un ir videi draudzīga. ES regula nosaka, ka SAF 2050. gadā jāveido 63% no visas izmantojamās degvielas aviācijā, bet, aptuveni 15% lidmašīnu, jāpāriet uz ūdeņradi vai tīro elektropiedziņu, kas, iespējams, nodrošinot avioreisus nelielos attālumos.

Kā uzsver, Liepājas SEZ SIA “NORSAF” valdes loceklis Jānis Kisiels, ilgtspējīga aviācijas degvielas ražošana lidmašīnām un piegādes ķēdes šobrīd ir pamatīgs izaicinājums visai aviācijas nozarei. “Sākot no 2030. gada, pieprasījums katrus piecus gadus palielināsies un būs jāražo un jāpiegādā lielā apjomā. Plānojam ražot gan SAF, gan eSAF, kurā daļa būs nebioloģiskas izcelsmes sastāvdaļas. Esam vienojušies ar ASV kompāniju “KBR” par tehnoloģijas iegādi. Tas ir viens no vadošajiem ASV un pasaules uzņēmumiem projektēšanas un inženiertehnisko risinājumu jomā ogļūdeņražu pārstrādē un ilgtspējīgu degvielu ražošanā. Tā nodrošinās patentētu inženiertehnisko risinājumu un aprīkojumu jaunas aviācijas degvielas (SAF) ražotnes izveidei ar paredzamo jaudu līdz 100 tūkst. tonnām gadā. “

Transports un loģistika

Lielbritānijā vētras Ēovina dēļ atcelti lidmašīnu reisi un slēgti ceļi

LETA/PA MEDIA/DPA,24.01.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lielbritānijā saistībā ar vētru "Ēovina", kuras vēja ātrums tuvojas 45 metriem sekundē, piektdienas rītā kavējas lidmašīnu reisi, slēgti ceļi un atcelti prāmju reisi.

Ir atcelti vilcienu un lidmašīnu reisi, jo Skotijā un Ziemeļīrijā izsludināts sarkanais brīdinājums. Kā brīdina Lielbritānijas Meteoroloģiskais dienests, vētra "Ēovina" varētu sabojāt ēkas, no zemes izraut kokus ar saknēm un pārraut elektroapgādi.

Vilcienu operatorkompānija "ScotRail" piektdien apturējusi visu vilcienu satiksmi Skotijā, jo "prognozēto laikapstākļu dēļ pasažieru vilcienu pārvadājumi nebūtu droši".

Piektdienas rītā desmitiem reisu atcelti Glāzgovas un Edinburgas lidostās, savukārt Belfāstas lidosta brīdināja par būtiskiem gaisa satiksmes traucējumiem.

Arī prāmju operatorkompānijas "Calmac Ferries" un "Steam Packet Ferries" paziņoja par reisu atcelšanu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā bāzētā aviokompānija “SmartLynx Airlines” ir nolēmusi restrukturizēt uzņēmuma floti un pāriet uz viena tipa – “Airbus” gaisa kuģu pārvadājumiem.

Pakāpenisku pāreju tikai uz “Airbus” A320, A321 un A321F lidmašīnām plānots realizēt līdz 2025. gada vidum.

Edvins Demeņus, “SmartLynx Airlines” izpilddirektors: “Pēdējo piecu gadu laikā, reaģējot uz tirgus pieprasījumu, “SmartLynx” ir strauji augusi, paplašinot floti no 12 līdz gandrīz 70 gaisa kuģiem. ACMI aviokompānijām ir jāspēj adaptēties mainīgiem tirgus apstākļiem un “SmartLynx” veiksmīgi apliecināja savu spēju pielāgoties gan Covid-19 pandēmijas apstākļiem, gan saskaroties ar izaicinājumiem, ko sagādāja karš Ukrainā. Turpinot veiksmīgo “SmartLynx” un “Avia Solutions Group” attīstības kursu, esam lēmuši, ka šobrīd ir piemērots laiks, lai veiktu izmaiņas, kuras stiprinās uzņēmuma tirgus pozīcijas ilgtermiņā.”

Transports un loģistika

Baltijas aviācijas uzņēmumiem nopietni jāseko līdzi Polijas jaunās lidostas projektam

LETA,24.02.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Baltijas aviācijas uzņēmumiem ir ļoti nopietni ir jāseko tam, kā attīstīsies jaunās lidostas projekts Polijā, kurai ir nopietnas ambīcijas kļūt par visa reģiona aviācijas centru, intervijā aģentūrai LETA sacīja aviokompānijas "SmartLynx" īpašnieka "Avia Solutions Group" valdes priekšsēdētājs Ģedimins Žiemelis.

Viņš atzīmēja, lai gan pašlaik Eiropa ir lielākais aviopārvadājumu tirgus pasaulē ar 1,2 miljardiem pasažieru gadā, nākamajā desmitgadē uz pieaugumu nevajadzētu cerēt.

"Paturiet prātā, ka daudzas valstis cenšas attīstīt dzelzceļa transportu un paredz lielas investīcijas ātrgaitas dzelzceļa līnijās. Piemēram, Francijā pat nav atļauti lidojumi valsts iekšienē, kas ilgst mazāk par četrām stundām," sacīja Žiemelis.

Tostarp viņš minēja, ka koncernā ietilpstošā "KlasJet" apkalpo futbola klubu Francijā, un šī kluba galvenajam trenerim preses konferencē bija jāpaskaidro, kādēļ, lai nokļūtu no Parīzes līdz Nantei, ir izmantota lidmašīna.

"Es neticu, ka ilgtermiņā aviosatiksmes apjoms Eiropā pieaugs," sacīja Žiemelis.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tallinā bāzētā Harju apgabaltiesa otrdien oficiāli pasludināja ar "Nordica" zīmolu strādājušās Igaunijas nacionālās aviokompānijas "Nordic Aviation Group" bankrotu.

Tiesas lēmums spēkā stājas nekavējoties. Apelāciju var iesniegt 15 dienu laikā, taču saistībā ar to netiek apturēta tiesas lēmuma izpilde.

Aviokompānijas kreditoriem 60 dienu laikā pēc oficiālā paziņojuma par bankrotu publicēšanas tiesas ieceltajam bankrota administratoram būs jāpaziņo savas prasības pret "Nordic Aviation Group". Par "Nordic Aviation Group" bankrota administratoriem iecelti juristu biroja "Rask" zvērinātie advokāti Tarmo Petersons un Indreks Lepso.

Prasības, kas netiks iesniegtas noteiktajā termiņā, tiks apmierinātas tikai galējā gadījumā.

Nordica iesniedza pieteikumu par bankrotu 2024.gada 20.novembrī. Aviokompānija un ar to saistītie uzņēmumi arī paziņoja par 272 darbinieku atlaišanu.