Ražošana

Norsaf ražotnes vērtība Liepājā varētu sasniegt 400 līdz 600 miljonus ASV dolāru

LETA,19.02.2025

Jaunākais izdevums

Iecerētā "Norsaf" ilgtspējīgās aviācijas degvielas (Sustainable Aviation Fuel - SAF) ražotne Liepājā būs lielākais šāda veida uzņēmums Baltijas reģionā, un tā vērtība varētu sasniegt no 400 miljoniem ASV dolāru līdz 600 miljoniem ASV dolāru, intervijā sacīja "Norsaf" līdzīpašnieka "Avia Solutions Group" valdes priekšsēdētājs Ģedimins Žiemelis.

Viņš teica, ka līdz šā gada beigām ir plānots pabeigt priekšizpēti par ražotnes izveidi, bet būvniecība sāksies ne agrāk par 2027.gada beigām vai 2028.gadu. "Pieņemot, ka kaut kas varētu notikt lēnāk, nekā mēs domājam šodien, tas varētu būt arī 2029.gads," pieļāva Žiemelis.

Atšķirībā no virknes citu SAF ražotņu, kur SAF tiek ražota no izmantotām eļļām vai taukiem, vai arī no rapša eļļas vai citiem lauksaimniecības produktiem, Liepājā ir plānots SAF ražot arī no nebioloģiskas izcelsmes sastāvdaļām - zaļā ūdeņraža, savāktā CO2 un spirtiem, un tam tiks izmantotas ASV kompānijas KBR tehnoloģijas. No "Norsaf" ražotā puse varētu būt no bioloģiskām, puse no sintētiskām izejvielām.

"Avia Solutions Group" vadītājs teica, ka pagaidām nevar runāt par investīcijām, kuras tiks ieguldītas ražotnes izveidē, jo notiek sarunas ar Eiropas Komisiju par Eiropas Savienības (ES) atbalstu CO2 izmešu savākšanas tehnoloģiju izmantošanai.

"Mēs pašlaik esam izvērtēšanas procesā, kādas tiešās subsīdijas ir pieejamas no ES, kādas subsīdijas var būt pieejamas no Latvijas un kāds pašu kapitāls būs jāiegulda no akcionāru puses. Kopumā ES katrai valstij ir paredzējusi ievērojamus grantus mērķiem, kas ir saistīti ar zaļo ūdeņradi un CO2 izmešu savākšanu," sacīja Žiemelis.

Viņš prognozēja, ka Latvijā nākotnē būs gandrīz četri miljoni tonnu uztverta CO2, jo visai rūpniecībai ir jāievēro prasības par CO2 izmešu piesaisti. Lietuvā tie varētu būt pieci miljoni tonnu.

Žiemelis arī sacīja, ka no bioloģiskas izcelsmes izejvielām ražotā SAF tirgus ir ar augstu konkurences līmeni, un nākamo piecu septiņu gadu laikā būs šī produkta pārprodukcija, jo šajā tirgū cenšas ienākt visas naftas pārstrādes rūpnīcas.

"Savukārt, ja runājam par SAF, kas ir iegūta no sintētiskajām izejvielām, tad tas ir jautājums par tehnoloģijām. Pieņemu, ka mūsu sadarbības partneri KBR uz kādu laiku ierobežos iespējas citiem ienākt šajā jomā, un tas padarīs šo tehnoloģiju un mūsu rūpnīcu ļoti unikālu," pauda Žiemelis, piebilstot, ka šī tehnoloģija ir ļoti jauna un neviens cits reģiona uzņēmums tās pielietošanā ražošanā nav nonācis tik tālu kā "Norsaf" projekts.

Jautāts, kādēļ šādas ražotnes izveidei ir izvēlēta Liepāja, Žiemelis sacīja, ka Liepājā izdevās iegādāties esošo infrastruktūru par diezgan pievilcīgu cenu, kā arī Liepājas ostā ir brīvāka piekļuve jūrai nekā virknē citu vietu.

Atbilstoši ES prasībām lidmašīnām no 2025.gada ir jālido ar ilgtspējīgu degvielu, kura tiek ražota no atjaunojamiem resursiem un ir videi draudzīga. ES regula nosaka, ka SAF 2050.gadā jāveido 63% no visas izmantojamās degvielas aviācijā, bet aptuveni 15% lidmašīnu jāpāriet uz ūdeņradi vai tīro elektropiedziņu, nodrošinot avioreisus nelielos attālumos.

Jau vēstīts, ka pērn Liepājas speciālās ekonomiskās zonas uzņēmuma "GI Termināls" 51% kapitāldaļu iegādājās Īrijā reģistrētā "Avia Solutions Group", kas pieder par Lietuvas bagātāko cilvēku uzskatītajam Žiemelim, bet 49% - Igaunijā reģistrētā "Tlljet", kuras patiesā labuma guvējs ir Latvijas uzņēmējs Raimonds Kisiels.

Šā gada februārī "GI Termināls" tika pārdēvēts par "Norsaf".

Transports un loģistika

Debesīm nav robežu: intervija ar uzņēmēju un aviācijas vizionāru Ģediminu Žiemeli

Db.lv,26.08.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dublinā bāzētā Avia Solutions Group (ASG) ir pasaules lielākais ACMI (Aircraft, Crew, Maintenance, Insurance jeb pilna servisa lidmašīnu nomas pakalpojumu) sniedzējs. ASG grupa darbojas vairāk nekā 70 valstīs, un tai ir biroji Lietuvā, Ņujorkā, Dubaijā, Dublinā un citās pilsētās visā pasaulē.

Grupā ietilpst vairāk nekā 100 uzņēmumu, kas sniedz plašu aviācijas pakalpojumu klāstu, tai skaitā lidmašīnu apkopi un remontu (MRO, Maintenance, Repair and Overhaul jeb tehniskā apkope, remonts un kapitālais remonts), pilotu un apkalpes apmācību, lidostu apkalpošanu un citus pakalpojumus.

Šobrīd ASG grupa plāno atvērt NorSAF ilgtspējīgas aviācijas degvielas (SAF) ražotni Latvijā, Liepājas speciālajā ekonomiskajā zonā. (Piezīme: LSEZ SIA “NorSAF” dibināta 2010. gadā kā GI Termināls un šobrīd maina darbības fokusu no naftas produktu pārvadāšanas un uzglabāšanas uz aviācijas degvielas ražošanu un pārvadāšanu.) Kad ražotne sāks darboties, tas būs lielākais šāda veida uzņēmums Ziemeļeiropā, kas saražos un eksportēs 100 000 tonnu SAF (ilgtspējīgās aviācijas degvielas) un eSAF (sintētiskas SAF), kā arī 20 000 tonnu citu atjaunojamo un e-degvielu (dīzeļdegvielas un benzīna). Tas būs arī vienīgais šāda veida uzņēmums Eiropā, kurš spēs ražot vienlaikus SAF un eSAF.

Būvniecība un īpašums

Investējot vismaz pusmiljardu eiro, Liepājā būvēs ilgtspējīgas aviācijas degvielas rūpnīcu

Db.lv,14.07.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pasaulē lielākais pilna servisa lidmašīnu nomas pakalpojumu sniedzējs “Avia Solutions Group” kopā ar Latvijas partneriem kopuzņēmumā “NorSAF” uzsākuši vērienīgu projektu – Liepājas Speciālajā ekonomiskajā zonā taps Ziemeļeiropā lielākā ilgtspējīgas aviācijas degvielas (SAF) rūpnīca.

Saražotā degviela tiks piegādāta aviācijas uzņēmumiem Ziemeļeiropā un eksportēta uz citiem tirgiem visā pasaulē.

Ražošanu ar jaudu aptuveni 100 000 tonnu SAF gadā plānots uzsākt 2030. gadā, “NorSAF” rūpnīcai kļūstot par lielāko SAF ražotni Ziemeļeiropā. Tās izmaksas tiek lēstas 500–600 miljonu eiro apmērā atkarībā no izvēlētā tehnoloģiskā risinājuma. Tā kā šis projekts konkurēs globālā mērogā, tā veiksmīga īstenošana ir atkarīga no palīdzības un atbalsta, ko tas saņems no Eiropas Savienības, institucionālajiem investoriem un valsts iestādēm.

Bieži dēvēta par aviācijas nākotni, SAF rada ievērojami mazāk siltumnīcefekta gāzu emisiju nekā parastā reaktīvā degviela. No šī gada sākuma Eiropas Savienība ir ieviesusi prasību, ka vismaz 2 % no visas lidostās patērētās degvielas jābūt SAF. Šī prasība pakāpeniski palielināsies, sasniedzot 6 % līdz 2030. gadam, 20 % – līdz 2035. gadam un 70 % – līdz 2050. gadam. “Avia Solutions Group” dibinātājs un valdes priekšsēdētājs Ģedimins Žiemelis (Gediminas Ziemelis) norāda, ka aviācijas nozares turpmākā attīstība būs tieši saistīta ar jauniem ilgtspējības standartiem.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai īstenotu projektu par ilgtspējīgas aviācijas degvielas (SAF) ražotnes un CO2 termināla izbūvi Liepājas speciālās ekonomiskās zonas kapitālsabiedrība “GI Termināls”, piesaistīja stratēģisko investoru un nomainījis uzņēmuma nosaukumu.

Turpmāk uzņēmuma nosaukums ir “NORSAF” un tā kontrolpaketes turētājs ir “AVIA Solution Group”, kas reģistrēta Īrijā.

Atbilstoši Eiropas Savienības prasībām lidmašīnām jau no 2025. gada jālido ar ilgtspējīgu degvielu vai saīsinājumā SAF (Sustainable aviation fuel), kura tiek ražota no atjaunīgiem resursiem un ir videi draudzīga. ES regula nosaka, ka SAF 2050. gadā jāveido 63% no visas izmantojamās degvielas aviācijā, bet, aptuveni 15% lidmašīnu, jāpāriet uz ūdeņradi vai tīro elektropiedziņu, kas, iespējams, nodrošinot avioreisus nelielos attālumos.

Kā uzsver, Liepājas SEZ SIA “NORSAF” valdes loceklis Jānis Kisiels, ilgtspējīga aviācijas degvielas ražošana lidmašīnām un piegādes ķēdes šobrīd ir pamatīgs izaicinājums visai aviācijas nozarei. “Sākot no 2030. gada, pieprasījums katrus piecus gadus palielināsies un būs jāražo un jāpiegādā lielā apjomā. Plānojam ražot gan SAF, gan eSAF, kurā daļa būs nebioloģiskas izcelsmes sastāvdaļas. Esam vienojušies ar ASV kompāniju “KBR” par tehnoloģijas iegādi. Tas ir viens no vadošajiem ASV un pasaules uzņēmumiem projektēšanas un inženiertehnisko risinājumu jomā ogļūdeņražu pārstrādē un ilgtspējīgu degvielu ražošanā. Tā nodrošinās patentētu inženiertehnisko risinājumu un aprīkojumu jaunas aviācijas degvielas (SAF) ražotnes izveidei ar paredzamo jaudu līdz 100 tūkst. tonnām gadā. “

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai nonāktu ārvalstu tirgos, ir vajadzīgs globāls skatījums un drosme iziet ārpus savas komforta zonas, domā Jānis Kisiels, Liepājas speciālās ekonomiskās zonas (SEZ) SIA NorSAF valdes loceklis.

Latvijā veidot biznesu ir sarežģīti, jo mūsu tirgus ir ļoti mazs, tāpēc patiesi veiksmīgi ir tie uzņēmēji, kuri spēj sevi pierādīt arī ārpus valsts robežām, spriež J.Kisiels, uzsverot, ka uzņēmējdarbība nebalstās tikai uz veiksmi. Tas ir mērķtiecīgs un intensīvs darbs, kam nepieciešami gan labvēlīgi politiskie un ekonomiskie apstākļi, gan pieredze un pietiekami jaudīgi resursi, pārliecināts ir NorSAF valdes loceklis.

Pelna pats

Atceros, ka citi bērni dārziņā stāstīja, ka grib kļūt par policistiem vai ugunsdzēsējiem, bet es vēlējos būt priekšsēdētājs, stāsta J.Kisiels. “Iespējams, tas saistīts ar to, ka mans tēvs tolaik bija sporta kluba priekšsēdētājs un es gribēju viņam līdzināties. Jāsaka, ka zināmā mērā mans bērnības sapnis arī piepildījās, jo lielāko daļu savas dzīves esmu nevis strādājis kāda cita vadībā, bet gan pats vadījis procesus un uzņemies atbildību par to virzību,” norāda J.Kisiels, kurš savu pirmo darba pieredzi guva jau Padomju laikos.

Citas ziņas

Uzņēmēju žurnāla Dienas Bizness izdevums #33

DB,26.08.2025

Dalies ar šo rakstu

Rīgā 27. augustā sāksies viens no vērienīgākajiem šā gada sporta pasākumiem - Eiropas vīriešu basketbola čempionāts, kas galvaspilsētas tūristu plūsmu papildinās ar tūkstošiem fanu no dažādām pasaules valstīm, divu nedēļu laikā valsts finanšu asinsritē ienesot vairāk nekā 60 miljonus eiro.

Eiropas čempionāts basketbolā (EuroBasket 2025) būs 42. kontinenta čempionāts. Tajā piedalīsies 24 Eiropas nacionālās vīriešu basketbola izlases. Tas norisināsies no 2025. gada 27. augusta līdz 14. septembrim. Grupu turnīri tiks aizvadīti Rīgā, Limasolā, Tamperē un Katovicē, bet izslēgšanas spēles (playoff) tiks aizvadītas Xiaomi Arēnā Rīgā. Fakts, ka turnīrs notiek Rīgā, ir ne tikai unikāls panākums sporta jomā, bet arī biznesa jomā. Par izdevumiem procesā un plānotajiem ieņēmumiem pasākuma gaitā Dienas Bizness izjautāja Latvijas Basketbola savienības ģenerālsekretāru Kasparu Ciprusu.

Vēl uzņēmēju žurnāla Dienas Bizness 26.augusta numurā lasi:

Eksperti

Latvija kļūst par zinātnes un inovāciju līderu satikšanās vietu Eiropā

Ieva Jāgere, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras direktore,26.08.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas valsts tēla stratēģijas Mission Latvia vadlīnija ir jaunrade, kas apliecina mūsu spējas risināt sarežģītus jautājumus un radīt augstu pievienoto vērtību. Inovācijas vairs nav tikai modes vārds, tās ir reāls ekonomikas dzinējspēks, kas nosaka, kuras valstis uzņemsies līderību nākotnē.

Latvijai ir potenciāls kļūt par Baltijas un Ziemeļeiropas inovāciju līderi zināšanu ietilpīgajās (deep-tech) uzņēmējdarbības nozarēs.Tieši tāpēc Latvija mērķtiecīgi sevi pozicionē kā zinātnes un inovāciju krustpunktu, kur satiekas uzņēmēji, pētnieki un investori. Organizējot starptautiskus forumus un radot vidi drosmīgām idejām, mēs apliecinām, ka Latvija ne tikai seko līdz, bet arī veido jaunas tendences globālajā inovāciju kartē.

Septembris – zinātnes un tehnoloģiju mēnesis Latvijā

No 3. līdz 5. septembrim Latvija kļūs par Eiropas zinātņietilpīgo tehnoloģiju un zaļās enerģijas līderu satikšanās vietu. Mūs gaida divi vērienīgi forumi:

  • 3. septembrī notiks EIC Scaling Club Ambīciju forums – Eiropas Komisijas izveidota platforma potenciālo “vienradžu” atbalstam. No aptuveni 120 atlasītajiem uzņēmumiem divi – Naco Technologies un Aerones – ir no Latvijas. Forumā Rīgā pulcēsies ap 300 uzņēmēju, investoru un mentoru, lai veidotu sadarbības stratēģijas jaunu tehnoloģiju mērogošanai pasaules tirgos.
  • 4. un 5. septembrī tiks aizvadīts Eiropas ūdeņraža ieleju investīciju forums – pulcēs zaļās enerģijas nozares uzņēmumus un investorus, kas tic ūdeņraža tehnoloģijām. Latvija šajā jomā jau sper soļus, piemēram, NorSAF zaļās aviācijas degvielas ražotne Liepājā, kur plānotas investīcijas vairāku simtu miljonu eiro apmērā.