Jaunākais izdevums

Valdība otrdien pēc Finanšu ministrijas (FM) informatīvā ziņojuma "Par valsts pamatbudžeta un valsts speciālā budžeta bāzi un izdevumu pārskatīšanas rezultātiem 2026., 2027., 2028. un 2029.gadam" uzklausīšanas atbalstīja izdevumu samazinājumu 171 miljona eiro apmērā 2026.gada budžetā.

Ziņojumā teikts, ka izdevumu samazināšanas rezultātā 2026.gadam ir atrasti papildu 171,065 miljoni eiro, kas primāri ir novirzāmi fiskālās telpas uzlabošanai. Savukārt trīs gados no 2026. līdz 2028.gadam kopumā publiskā sektora izdevumi samazināti 479 miljonu eiro apmērā.

Tāpat FM ziņojumā teikts, ka 2026.gada fiskālā telpa sākotnēji pie nemainīgas politikas tika lēsta 39,7 miljonu eiro apmērā. Savukārt, kad nozaru ministrijas kopīgi identificēja un vienojās par izdevumu samazinājumu 171 miljona eiro apmērā, fiskālā telpa 2026.gadam pieauga un sasniedz 210 miljonus eiro.

Par fiskālās telpas jeb papildu līdzekļu izlietojumu lems valdība turpmākajā budžeta izskatīšanas gaitā, aģentūrai LETA norādīja FM.

Šā gada 13.maijā Ministru kabinets (MK) noteica uzdevumu publiskajā sektorā pārskatīt izdevumus un sagatavot priekšlikumus to samazināšanai 2026.gada budžetā vismaz 150 miljonu eiro apmērā.

Valsts pamatbudžeta bāzes izdevumi 2026.gadam aprēķināti 12,966 miljardu eiro apmērā, un 2027.gadam 12,758 miljardu eiro apmērā, teikts FM ziņojumā.

Salīdzinājumā ar attiecīgā gada ietvaru izdevumi palielināti 441 miljona eiro apmērā 2026.gadam un 784,2 miljonu eiro apmērā 2027.gadam.

Savukārt 2028.gadam izdevumi noteikti 12,406 miljardu eiro apmērā un 2029.gadam - 12,461 miljarda eiro apmērā, kas salīdzinājumā ar ietvaru 2027.gadam palielināti 431,7 miljonu eiro apmērā 2028.gadam un 487 miljonu eiro apmērā 2029.gadam.

Izdevumi valsts pamatfunkciju īstenošanai 2026.gadam paredzēti 10,267 miljardu eiro apmērā, 2027.gadam - 10,648 miljardu eiro apmērā, 2028.gadam - 10,892 miljardu eiro apmērā un 2029.gadam - 11,196 miljardu eiro apmērā.

Salīdzinājumā ar attiecīgā gada ietvaru izdevumi valsts pamatfunkciju īstenošanai palielināti 218,6 miljonu eiro apmērā 2026.gadam un 417,4 miljonu eiro apmērā 2027.gadam. Savukārt izdevumi valsts pamatfunkciju īstenošanai 2028. un 2029.gadam salīdzinājumā ar ietvaru 2027.gadam palielināti 661,8 miljonu eiro apmērā 2028.gadam un 965,5 miljonu eiro apmērā 2029.gadam.

Izdevumi Eiropas Savienības (ES) politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības (ĀFP) līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai 2026.gadam paredzēti 2,699 miljardu eiro apmērā, 2027.gadam - 2,111 miljardu eiro apmērā, 2028.gadam - 1,514 miljardu eiro apmērā un 2029.gadam - 1,265 miljardu eiro apmērā.

Salīdzinājumā ar ietvaru 2026.gadam izdevumi palielināti 222,3 miljonu eiro apmērā, 2027.gadam izdevumi palielināti 366,7 miljonu eiro apmērā, 2028.gadam izdevumi samazināti 230,2 miljonu eiro apmērā un 2029.gadam izdevumi samazināti 478,6 miljonu eiro apmērā.

Valsts speciālā budžeta bāzes izdevumi 2026.gadam aprēķināti 5,069 miljardu eiro apmērā, 2027.gadam - 5,477 miljardu eiro apmērā, 2028.gadam - 5,842 miljardu eiro apmērā un 2029.gadam - 6,21 miljarda eiro apmērā.

Salīdzinājumā ar attiecīgā gada ietvaru 2026.gadam izdevumi samazināti 84,8 miljonu eiro apmērā, 2027.gadam izdevumi samazināti 22,4 miljonu eiro apmērā. Izdevumi 2028. un 2029.gadam salīdzinājumā ar ietvaru 2027.gadam palielināti 342,6 miljonu eiro apmērā 2028.gadam un 710,7 miljonu eiro apmērā 2029.gadam.

Vienlaikus FM ziņojumā teikts, ka izdevumi 2026.gadā samazināti par 171,1 miljonu eiro. Kā ik gadu izdevumu pārskatīšanas procesā tika pārskatīts iepriekš piešķirtais finansējums prioritārajiem pasākumiem, konstatējot potenciālo iekšējo resursu 2026.gadam 14,1 miljona eiro apmērā. Savukārt, analizējot grāmatvedības funkcijas centralizāciju, konstatēts potenciālais iekšējais resurss 2026.gadam ir 5,4 miljonu eiro apmērā.

Tāpat FM ziņojumā akcentēts, ka ne tikai kārtējā gadā veiktā izdevumu pārskatīšana sniedz rezultātu nākamajam gadam, bet arī iepriekš veiktās izdevumu pārskatīšanas atstāj ietekmi uz vidēja termiņa budžetu. Piemēram, 2026.gadam potenciālais resurss ir konstatēts, veicot arī 2022., 2023. un 2024.gada izdevumu pārskatīšanu, līdz ar to 2026.gada budžetam no iepriekš veiktajām izdevumu pārskatīšanām ir ieviesti 188,8 miljoni eiro.

FM informē, ka, sagatavojot 2026.gada valsts budžeta projektu un budžeta ietvaru 2026.-2028.gadam ir aktualizētas iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) prognozes pie nemainīgas politikas un konstatēts, ka nodokļu reforma ir īstenota ar labākiem rezultātiem un to ietekme uz pašvaldību budžetiem ir daudz zemāka, nekā tas tika sākotnēji prognozēts. Tas dod iespēju precizēt valsts budžeta dotāciju 2026.gadā par 58 miljoniem eiro, 2027.gadā par 62 miljoniem eiro, bet 2028.gadā un 2029.gadā katrā par 57 miljoniem eiro.

Ņemot vērā veiktās izmaiņas, pašvaldībām tiek prognozēts IIN ieņēmumu pieaugums 2026.gadam par 6,7% un turpmākos gados pie nemainīgas politikas - ap 5% ik gadu. Turklāt IIN ieņēmumu prognozes tiek garantētas.

Tāpat paredzēts iesaldēt vēlēto amatpersonu atalgojumu 2026.gadā, kas nodrošina ietaupījumu četru miljonu eiro apmērā. Plānots samazināt arī līdzekļus atlīdzības palielināšanai tiešās valsts pārvaldes iestādēm sešu miljonu eiro apmērā, kā arī citi papildu pasākumi.

Vienlaikus arī neatkarīgās institūcijas tika aicinātas solidāri ar pārējām valsts pārvaldes iestādēm izvērtēt iespējas iesniegt priekšlikumus savas iestādes administratīvo izdevumu efektivizēšanai un samazināšanai, piedāvājot strukturālus risinājumus ar pozitīvu ilgtermiņa efektu. Atsaucoties uz FM aicinājumu, neatkarīgās institūcijas iesniegušas priekšlikumus izdevumu samazināšanai 2026.gadā 1,2 miljonu eiro apmērā, 2027.gadā - 2,5 miljonu eiro apmērā, bet 2028.gadā - 4,1 miljona eiro apmērā un 2029.gadā - 4,2 miljonu eiro apmērā.

Atbilstoši valsts budžeta sagatavošanas grafikam FM bija uzdevums veikt valsts budžeta programmu horizontālu pārskatīšanu. Attiecīgi tika veikta 250 pamatfunkciju programmu un apakšprogrammu izdevumu neizpildes analīze un ietekmes uz 2026.gada budžetu novērtējums. Rezultāti rāda, ka 13% no šīm programmām izdevumi tika apgūti pilnā apmērā, bet 12% gadījumos konstatēta nebūtiska neizpilde.

Papildus veikts arī piešķirtā finansējuma prioritāro pasākumu izvērtējums. Analīze tika veikta, vērtējot elastību, efektivitāti, aktualitāti, sabiedrības intereses un valdības lomu. Kopumā pārskatīti 208 prioritārie pasākumi, no kuriem 48 atzīti par tādiem, kur iespējama resursu pārdale aktuālākām ministriju vajadzībām. Prioritāro pasākumu pārskatīšanā potenciālais resurss veido 14,1 miljonu eiro 2026.gadam, 13,4 miljonus 2027.gadam, 13,2 miljonus eiro 2028.gadam un 13 miljonus eiro 2029.gadam.

Budžeta izdevumu efektivizēšanai būtiska arī valdības īstenoto funkciju un pakalpojumu centralizācija, norāda FM. No 2025.gada sākuma virkne iestāžu jau saņem centralizētus grāmatvedības un personāla lietvedības pakalpojumus, un no 2026.gada 1.janvāra šis process turpināsies, iekļaujot arī Tieslietu ministriju (TM), Kultūras ministriju un Izglītības un zinātnes ministriju (IZM) un to padotības iestādes. FM skaidro, ka centralizācija ilgtermiņā samazina izmaksas, uzlabo finanšu datu kvalitāti un veicina vienotu valsts budžeta pārvaldību.

FM informatīvajā ziņojumā teikts, ka ministrijas kopumā ir iesniegušas priekšlikumus izdevumu samazinājumam 2026.gadam 98,9 miljonu eiro apmērā, 2027.gadam - 78 miljonu eiro apmērā, 2028.gadam - 79,3 miljonu eiro apmērā un 2029.gadam - 79,2 miljonu eiro apmērā.

Ziņojumā teikts, ka Aizsardzības ministrija samazina administratīvos izdevumus, tostarp pārskata plānotos komandējumu braucienus, organizēto konferenču apjomu un "Cert.lv" finansējumu Drošības operāciju centra tālākajai attīstībai, kopumā 2026.gadā samazinot izdevumus par 439 199 eiro.

Ārlietu ministrija samazina izdevumus ministrijas, diplomātisko un konsulāro pārstāvniecību darbības nodrošināšanai, kā arī iemaksām starptautiskajās organizācijās, kopumā par 3,836 miljoniem eiro 2026.gadā.

Ekonomikas ministrija samazina izdevumus ministrijas un padotības iestāžu darbības nodrošināšanai, kā arī pārskata valsts atbalsta programmu īstenošanas nosacījumus, kopumā par 9,552 miljoniem eiro.

FM samazina ministrijas un padotības iestāžu administratīvos izdevumus, tostarp veicot reformas un samazinot amata vietas Valsts ieņēmumu dienestā un Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcijā, kopumā 2026.gadā samazinot izdevumus par 17,108 miljoniem eiro.

Iekšlietu ministrija samazina administratīvos izdevumus, tostarp izdevumus atlīdzībai (pamatā nodarbināto materiālajai stimulēšanai - naudas balvām paredzēto finansējumu), pārskata amatpersonām sniedzamos valsts apmaksātos veselības aprūpes pakalpojumus un samazina iekārtu uzturēšanas izdevumus, kā arī izdevumus atsevišķām kapitālajām iegādēm. Kopumā izdevumu samazinājums 2026.gadā veido 521 275 eiro.

IZM samazina finansējumu savu un padotības iestāžu administratīvajiem izdevumiem, tostarp likvidējot vakantās amata vietas, kā arī piedāvā likvidēt Augstākās izglītības padomi, jo tās pamata funkcijas zaudēs aktualitāti līdz ar institucionālā finansēšanas modeļa ieviešanu. Tāpat IZM samazina finansējumu iepriekšējos gados atbalstītajiem prioritārajiem pasākumiem, kuru īstenošanas nav attaisnojusi sākotnējo mērķi, atsakās no dublējošu zinātnisko datu bāžu abonēšanas, pārskata zinātnisko projektu īstenošanas apjomu. Kopumā izdevumu samazinājums 2026.gadā veido 817 384 eiro.

Klimata un enerģētikas ministrija samazina izdevumus pētījumiem un enerģētikas politikas mērķu sasniegšanas administrēšanai, kopumā samazinot izdevumus par 2,493 miljoniem eiro.

Kultūras ministrija samazina finansējumu izdevumiem, kurus tās padotībā esošās iestādes un kapitālsabiedrības var aizstāt ar maksas pakalpojumu un pašu ieņēmumu palielinājumu, kopumā ietaupot 3,014 miljonus eiro.

Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs samazina amata vietas un tām plānotos izdevumus, kā arī izdevumus prēmijām, ietaupot 516 700 eiro.

Labklājības ministrija (LM) samazina atlīdzības fondu (galvenokārt izdevumus novērtēšanas prēmijām un atvaļinājuma pabalstiem) LM un padotības iestādēm un samazina administratīvos izdevumus, kopējam izdevumu samazinājumam 2026.gadā veidojot 2,028 miljonus eiro LM pamatbudžetā un 587 143 eiro speciālajā budžetā.

MK samazina administratīvos izdevumus, pārskatot plānotos pētījumus un programmas, veicot strukturālas reformas un samazinot amata vietas, ietaupot 1,272 miljonus eiro.

Sabiedrības integrācijas fonds samazina finansējumu iestādes arhīva administrēšanas procesiem, pārraugāmo programmu administrēšanas izdevumiem, kā arī finansējumu komerciālo mediju kapacitātes stiprināšanas projektiem, ietaupot 223 898 eiro.

Satiksmes ministrija samazina administratīvos izdevumus, izdevumus apsardzes pakalpojumiem un izdevumus alternatīvās degvielas infrastruktūras izveidošanai un attīstībai, kopumā samazinot izdevumus par 3,9 miljoniem eiro.

TM paredz Konfiskācijas fonda iesaldēšanu uz četriem gadiem, Uzturlīdzekļu garantiju fonda dotācijas daļas samazinājumu saistībā ar ieņēmumu palielinājumu no regresa kārtībā atgūtajiem līdzekļiem. Tāpat TM samazina finansējumu saistībā ar piespiedu dalītā īpašuma izbeigšanu privatizētajās daudzdzīvokļu mājās, samazina izdevumus atlīdzībai un samazina četras amata vietas, kā arī 2026.gadam paredz samazināt finansējums Liepājas cietuma būvniecībai, ņemot vērā tā pabeigšanu 2025.gadā. Kopējais TM izdevumu samazinājums ir 27,413 miljoni eiro.

Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) samazina izdevumus rekonstrukcijas darbiem, remontdarbiem un iestāžu uzturēšanas darbiem attiecībā uz Latvijas Nacionālā botāniskā dārza, Latvijas Nacionālā dabas muzeja, Dabas aizsardzības pārvaldes infrastruktūru. Tāpat VARAM samazina izdevumus vairāku informācijas tehnoloģiju sistēmu uzturēšanai, izdevumus valsts un pašvaldību vienoto klientu apkalpošanas centru (VPVKAC) tīkla uzturēšanai, izdevumus atbalstam plānošanas reģioniem, kā arī komandējuma izdevumus. Kopējais izdevumus samazinājums 2026.gadam ir 3,535 miljoni eiro.

Veselības ministrija (VM) samazina administratīvos izdevumus, atlīdzības fondu VM un padotības iestādēm un optimizē izdevumus augstākajai izglītībai Rīgas Stradiņa universitātē, ietaupot 4,597 miljonus eiro.

Zemkopības ministrija samazina amata vietas un atlīdzības izdevumus padotības iestādēs, izdevumus par informācijas tehnoloģiju pakalpojumiem, komandējumiem un ēku/telpu remontdarbiem un telpu nomai, ietaupot 7,48 miljonus eiro.

Tāpat FM ziņojumā teikts, ka gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmā finansējuma izdevumi samazināti par 9,549 miljoniem eiro.

Finanses

Valdība atbalsta budžeta projektu ar 16 miljardu eiro ieņēmumiem un 18 miljardu eiro tēriņiem

LETA,14.10.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valdība otrdien atbalstīja 2026. gada valsts budžetu, kurā valsts konsolidētā kopbudžeta ieņēmumi plānoti 16,064 miljardu eiro apmērā, bet izdevumi - 17,945 miljardi eiro.

Salīdzinot ar 2025. gada budžetu, 2026. gadā valsts budžeta ieņēmumu pieaugums pārsniedz izdevumu pieaugumu. Valsts budžeta ieņēmumiem plānots pieaugums par 944,6 miljoniem eiro, savukārt izdevumiem - par 804,3 miljoniem eiro.

Pamatbudžetā plānotie ieņēmumi veido 10,9 miljardus, bet izdevumi 13,2 miljardus eiro. Savukārt speciālajā budžetā ieņēmumi plānoti 5,5 miljardu eiro apmērā, bet izdevumi 5,1 miljarda eiro apmērā.

Latvijas iekšzemes kopprodukts (IKP) nākamgad faktiskajās cenās paredzēts 43,953 miljardu eiro apmērā, līdz ar to budžeta deficīts būs 3,3% no IKP, bet valsts parāds nepārsniegs 55% no IKP.

Vispārējās valdības izdevumi nākamgad samazināsies līdz 47% no IKP salīdzinājumā ar 47,5% šogad. Vienlaikus, samazinoties kopējiem izdevumiem, pieaugs izdevumi aizsardzībai.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nākamā gada valsts budžeta valdības noteiktajām prioritātēm - drošībai, atbalstam ģimenēm ar bērniem un izglītībai - plānots papildu finansējums 565,5 miljonu eiro apmērā, paredz valdības pirmdien atbalstītais Finanšu ministrijas (FM) informatīvais ziņojums "Par valsts budžeta likumprojektā iekļaujamiem prioritārajiem pasākumiem 2026., 2027. un 2028.gadam".

FM informē, ka no tā drošībai paredzēti 320,3 miljoni eiro, izglītībai - 45 miljoni eiro, ģimeņu ar bērniem atbalstam - 94,8 miljoni eiro, bet citiem pasākumiem - vēl 105,4 miljoni eiro. Lielākā daļa no papildu finansējuma valdības noteiktajām prioritātēm tiks nodrošināta, samazinot valsts budžeta izdevumus.

Preses konferencē pēc valdības sēdes pirmdien finanšu ministrs Arvils Ašeradens (JV) uzsvēra, ka, "atbalstot budžeta rāmi, valdība spērusi platu soli uz 2026.gada valsts budžeta pieņemšanu".

Ministrs norādīja, ka, plānojot izdevumus prioritārajiem pasākumiem, ņemtas vērā diezgan konservatīvas izaugsmes prognozes ap 2% gadā. Vienlaikus Ašeradens vērsa uzmanību, ka apstrādes rūpniecības pieaugums jūlijā pārsniedza 10%, vidējā bruto alga drīzumā varētu pārsniegt 2000 eiro, kā arī "atdzīvojusies" kreditēšana, kas liek domāt, ka izaugsmes prognozes varētu būt arī labākas.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Parlamentārieši šodien skatīšanai Saeimas komisijās nodeva nākamā gada valsts budžeta projektu un to pavadošo likumprojektu paketi.

2026. gada valsts budžeta pavadošo likumprojektu paketē iekļauti teju 50 likumprojekti, tostarp izmaiņas atsevišķos nodokļos un izdienas pensiju sistēmas reformas.

Balsojumi par likumprojektiem liecināja, ka valdošā koalīcija šodien spēja nodrošināt 51 balss vairākumu parlamentā, "Jaunās vienotības" (JV), "Progresīvo" un Zaļo un zemnieku savienības (ZZS) frakcijām piebalsojot valdošo koalīciju atbalstošajiem neatkarīgajiem deputātiem Skaidrītei Ābramai, Oļegam Burovam un Igoram Rajevam. Par likumprojektu nodošanu komisijām balsoja arī tikko Saeimas deputāta mandātu ieguvušais, no ZZS saraksta ievēlētais Jānis Dinevičs.

Savukārt balsojumā tieši par nākamā gada budžeta likumprojektu 51 valdošās koalīcijas deputātam piebalsoja arī neatkarīgais deputāts, savulaik no JV saraksta ievēlētais Andrejs Ceļapīters, nodrošinot 52.balsi.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nākamā gada valsts budžeta valdības noteiktajām prioritātēm - drošībai, atbalstam ģimenēm ar bērniem un izglītībai - plānots papildu finansējums 565,5 miljonu eiro apmērā, teikts Finanšu ministrijas (FM) valdībā iesniegtajā informatīvajā ziņojumā "Par valsts budžeta likumprojektā iekļaujamiem prioritārajiem pasākumiem 2026., 2027. un 2028.gadam".

FM informē, ka no tā drošībai paredzēti 320,3 miljoni eiro, izglītībai - 45 miljoni eiro, ģimeņu ar bērniem atbalstam - 94,8 miljoni eiro, bet citiem pasākumiem - vēl 105,4 miljoni eiro. Lielākā daļa no papildu finansējuma valdības noteiktajām prioritātēm tiks nodrošināta, samazinot valsts budžeta izdevumus.

Nacionālās trīspusējās padomes sēdē piektdien finanšu ministrs Arvils Ašeradens (JV) uzsvēra, ka nākamā gada budžets ir "absolūts drošības budžets" un ir spēts nodrošināt nepieciešamo finansējumu valsts aizsardzības spēju stiprināšanai, virzoties uz 5% no iekšzemes kopprodukta (IKP).

Ašeradens pēc sēdes žurnālistiem skaidroja, ka aizsardzības resoram ir iedots nepieciešamais resurss 5% apmērā, un nu Aizsardzības ministrijas ziņā ir tas, kā tas tiks izmantots, jo situācija nozarē mainās ļoti strauji.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Darba devēju konfederācija (LDDK) atbalsta finansējuma palielināšanu aizsardzībai, bet neatbalsta 2026. gada budžeta projekta virzīšanu uz Saeimu, piektdien Nacionālās trīspusējās sadarbības padomes (NTSP) sēdē paziņoja ģenerāldirektors Kaspars Gorkšs.

Savukārt LDDK prezidents Andris Bite uzsvēra, ka valdības ambīcijas par publisko izdevumu samazināšanu ir daudz par mazu un darba devēji joprojām uzstāj uz valdības izdevumu samazināšanu 850 miljonu eiro apmērā.

Bite uzsvēra, ka ministrijas nav izpildījušas pat valdības doto uzdevumu samazināt izdevums par 150 miljoniem un tos samazinājušas krietni mazākā apmērā.

"Tāpat mēs turpinām strauji audzēt valsts parādu, aizņemamies un tērējam daudz vairāk, nekā varam nopelnīt. Parāda apkalpošanai vien tērēsim 713 miljonus eiro, kas, piemēram, ir Iekšlietu ministrijas budžets," teica Bite.

Tāpat viņš vērsa uzmanību, ka, pēc uzņēmēju teiktā, situācija eksporta tirgos attīstās daudz sliktāk nekā pesimistiskākajās Finanšu ministrijas (FM) prognozēs, tāpēc ir jāgatavojas daudz sliktākiem apstākļiem ekonmikā nekā līdz šim.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šodien finanšu ministrs Arvils Ašeradens (JV) iesniedzis nākamā gada valsts budžetu Saeimā.

Saeimas priekšsēdētāja Daiga Mieriņa (ZZS) no finanšu ministra saņēmusi 2026. gada valsts budžeta projektu. Tradicionālajā budžeta portfeļa iesniegšanas pasākumā piedalījās arī Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas priekšsēdētāja Anda Čakša (JV).

Budžeta portfeļa nešana no Finanšu ministrijas uz Saeimu ir tradīcija, kas tika aizsākta 1997. gadā. Līdz šim ar budžeta portfeli aiznesti jau 27 valsts budžeta likumprojekti, un šogad portfelis tiks nests jau 28. reizi. Tradīciju ieviesa bijušais finanšu ministrs Roberts Zīle (NA). Viņš atvēlēja personīgo darba portfeli, lai Saeimā nogādātu 1998. gada budžetu.

Jau ziņots, ka valdība otrdien, 14. oktobrī, atbalstīja 2026. gada valsts budžetu, kurā valsts konsolidētā kopbudžeta ieņēmumi plānoti 16,064 miljardu eiro apmērā, bet izdevumi - 17,945 miljardi eiro.

Ekonomika

Latvijai jāpaātrina atlikušo Atveseļošanas fonda reformu un investīciju īstenošanas temps

LETA,09.05.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijai jāpaātrina atlikušo Eiropas Savienības (ES) Atveseļošanas fonda (AF) reformu un investīciju īstenošanas temps, piektdien AF trešā maksājuma saņemšanas pasākumā sacīja Eiropas Komisijas (EK) Eiropas ekonomikas un produktivitātes, īstenošanas un vienkāršošanas komisārs Valdis Dombrovskis (JV).

Piektdien Latvijas valsts budžets saņēma AF trešo maksājumu 293 miljonu eiro apmērā. Šis maksājums ir daļa no kopā Latvijai pieejamajiem 1,97 miljardiem eiro. Maksājums veikts pēc tam, kad EK izvērtēja un apstiprināja Latvijas izpildītos 38 AF plānā noteiktos reformu un investīciju rādītājus, kas tika iesniegti izvērtēšanai 2024.gada nogalē. Tādējādi līdz ar trešo maksājumu Latvija kopā budžetā ir saņēmusi jau vairāk nekā 1,1 miljardu eiro jeb aptuveni 55% no kopējā AF piešķīruma.

Dombrovskis pasākumā uzsvēra, ka EK vērtējumā Latvija ir īstenojusi plašu reformu un investīciju kopumu, kas ļauj Latvijai saņemt 293 miljonus eiro. Kā piemērus investīcijām, par kurām tiek veikts trešais maksājums, Dombrovskis minēja industriālo parku izbūvi Daugavpilī, Jelgavā un citur, vairāk nekā 35 000 klēpjdatoru nodrošināšanu skolēniem, aptuveni 450 zemas īres mājokļu būvniecību reģionos un zinātnes konkurētspējas veicināšanu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Igaunijas valdība ceturtdien panākusi principiālu vienošanos par nākamā gada valsts budžetu, kas paredz atteikties no plānotās ienākuma nodokļa paaugstināšanas, kā arī ievērojami palielināt aizsardzības izdevumus.

Budžeta deficīts nākamgad plānots 4,5% no iekšzemes kopprodukta (IKP) kas atbilst Eiropas Savienības (ES) noteiktajam izņēmumam attiecībā uz aizsardzības izdevumu palielināšanu. Tiek prognozēts, ka līdz 2029.gadam deficīts samazināsies līdz 3,6%.

Ienākuma nodokļa likme uzņēmumiem un privātpersonām saglabāsies 22% apmērā un netiks paaugstināta līdz 24%, kā bija plānots līdz šim. Premjerministrs Kristens Mihals preses konferencē pēc valdības sēdes sacīja, ka kopā ar iepriekš pieņemto lēmumu paaugstināt neapliekamo minimumu šo izmaiņu dēļ valsts nodokļos iekasēs par 780 miljoniem eiro mazāk.

Pēc Mihala teiktā, jaunā budžeta pirmā prioritāte ir palielināt aizsardzības izdevumus līdz 5% no iekšzemes kopprodukta (IKP). Lai sasniegtu šo mērķi, valsts aizsardzībai tiks tērēti par 844,5 miljoniem eiro vairāk nekā šogad, un valsts ņems aizdevumu, lai segtu izdevumus, skaidroja Mihals.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai mazinātu valsts budžeta izdevumus nākotnē, jau šobrīd jāsāk plānot reformas, kas vērstas uz sabiedriskās infrastruktūras tīklu optimizāciju, atsevišķu valsts funkciju nodošanu privātajam sektoram un izmaksu lietderīguma analīzi valsts resoros, aģentūrai LETA norādīja Latvijas Bankas Monetārās politikas pārvaldes vadītājs Uldis Rutkaste, komentējot nākamā gada valsts budžeta projektu.

Viņš pauda, ka šī brīža apstākļos drošība ir prioritāra un šajā jomā nedrīkst taupīt - aizsardzības spēju stiprināšanai jāpiešķir nepieciešamie līdzekļi.

"Iedzīvotāju pārliecība par drošu nākotni ir arī būtisks faktors, kas ietekmē ekonomiku. Šajā ziņā budžets sper nopietnus soļus uz priekšu," uzsver Rutkaste.

Viņš arī piebilda, ka vienlaikus pēdējo gadu laikā budžeta izdevumu apjoms ir būtiski pieaudzis, un tuvākajos gados ierobežot budžeta deficītu kļūs vēl izaicinošāk. Rutkaste uzsver, ka, nemazinot budžeta izdevumu vajadzības, nodokļu palielināšana nākotnē kļūs neizbēgama, un tam būs negatīva ietekme uz ekonomiku.

"Diemžēl līdzšinējā pieredze liecina, ka politiskajā procesā, kas neietver nopietnas strukturālas reformas, vienoties par pietiekamu un ilgtspējīgu budžeta izdevumu samazināšanu nav iespējams," pauda Rutkaste, skaidrojot, ka Latvijas Bankas ieskatā jau šobrīd jāsāk darbs pie reformu plānošanas, kas mazinās valsts budžeta izdevumu nepieciešamību nākotnē.

Transports un loģistika

Rosina vienoties par noteiktu summu AS RB Rail finansēšanai

LETA,02.10.2025

"RB Rail" valdes priekšsēdētājs Marko Kivila (no kreisās) un finanšu direktors Ojārs Daugavietis.

Foto: LETA

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Baltijas valstīm ir jāvienojas par noteiktu summu Baltijas valsts kopuzņēmuma AS "RB Rail" finansēšanai, intervijā sacīja "RB Rail" valdes priekšsēdētājs Marko Kivila un finanšu direktors Ojārs Daugavietis.

Kivila uzsvēra, ka šī gada kopuzņēmuma budžets pēc būtības nav mainījies, vienkārši, sākoties "Rail Baltica" pamata trases būvniecībai, Eiropas Savienības (ES) finansējums primāri tiek novirzīts būvdarbiem, bet Baltijas valstīm vairāk ir jāsāk maksāt par projekta vadīšanu un koordinēšanu.

Uzņēmuma vadītājs uzsvēra, ka kopuzņēmums šogad darīja visu iespējamo, lai samazinātu budžetu, tostarp "RB Rail" pārtrauca darbā ņemt cilvēkus, kā arī, ja cilvēki aizgāja, netika pieņemti aizvietotāji. Tāpat liela daļa darbu tika pārvirzīti uz 2026.gadu, cerot, ka varbūt tas būs labāks.

"Patlaban trūkstošais finansējums ir aptuveni 900 000 eiro, kas Latvijas valdībai vēl jāiegulda 2025.gadā. Mēs ceram, ka sadarbībā ar Latvijas Satiksmes ministriju šoreiz mūsu vajadzības tiks iekļautas 2026.gada reālajā budžetā, jo tas bija visas šīs dilemmas avots pagājušajā reizē - vajadzības bija daudz lielākas, nekā varēja gada beigās segt ar līdzekļu pārpalikuma pārdalīšanu," minēja Kivila.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nākamā gada valsts budžets ir ļoti labs, otrdien intervijā TV3 raidījumam "900 sekundes" pauda finanšu ministrs Arvils Ašeradens (JV).

"Ņemot vērā apstākļus, manuprāt tas ir ļoti, ļoti labs budžets," sacīja ministrs, vienlaikus gan arī atzīstot, ka priekšvēlēšanu process ir ietekmējis nākamā gada budžetu.

Ašeradens arī norādīja, ka nākamā gada valsts budžets ir atbilstošs šī brīža izaicinājumiem.

Plānots, ka valsts budžeta projekts 2026.gadam un budžeta ietvars tiks apstiprināts Ministru kabinetā 14.oktobrī. Saeimā 2026.gada budžeta likumprojektu paketi paredzēts iesniegt 15.oktobrī.

Sports

Tautas sporta organizatori neapmierināti ar valsts līdzfinansējuma konkursa norisi

Db.lv,04.06.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vienīgais tautas sporta pasākumu valsts atbalsta instruments ir konkurss "Sporta programmu un pasākumu atbalstam", taču tā norise un vērtēšanas kritēriji ir necaurspīdīgi, kā arī rezultātu izziņošana tiek novilcināta līdz pat sezonas vidum, atklātā vēstulē Ministru prezidentei Evikai Siliņai (JV), izglītības un zinātnes ministrei Dacei Melbārdei (JV), kā arī IZM Sporta departamenta vadītājam Aleksandram Samoilovam norāda tautas sporta pasākumu rīkotāji.

"Tautas sporta atbalsta politiku nevar veidot ar vienu konkursu, kuram pieteikumi tiek pieņemti marta vidū, bet rezultātu izziņošana, pretēji konkursa nolikumā minētajam, tiek novilcināta līdz vasaras saulgriežiem," atklātā vēstulē pauž rīkotāji, paužot, ka iespējamā valsts līdzfinansējuma izsludināšana sezonas vidū ir bezjēdzīga.

Valsts atbalsts tautas sporta pasākumiem ir nepieciešams, lai prasītu mazāku dalības maksu no dalībniekiem vai atsevišķām iedzīvotāju grupām dalība būtu bezmaksas, kā arī pasākumi būtu pieejamāki arī ģimenēm ar bērniem. Tādējādi pasākumos varētu piedalīties plašāks iedzīvotāju loks, kas vēlas kustēties, norāda rīkotāji.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai rastu līdzekļus demogrāfijas jautājumu risināšanai, drošības stiprināšanai un izglītībai, taupības pasākumi būs nepieciešami, intervijā TV3 raidījumā "900 sekundes" teica Ministru prezidente Evika Siliņa (JV).

Siliņa teica, ka valdība jau jūnijā bija izdiskutējusi iespējamās taupības iespējas nākamajam gadam. Viņa norādīja, ka budžeta prognozes parasti tiek saņemtas augusta sākumā, un šonedēļ tika saņemtas jaunākās aplēses par nodokļu ieņēmumiem un budžeta izpildi. Siliņa uzsvēra, ka vēl tiek gaidīts Finanšu ministrijas analītiskais materiāls, lai varētu objektīvi izvērtēt, vai situācija ir uzlabojusies vai pasliktinājusies. Pirmie vērtējumi liecina, ka situācija ir nedaudz labāka nekā ierasts, taču taupības pasākumi būs nepieciešami.

Viņa pauda, ka izdevumu pārskatīšana ir vērtīga, jo ļauj izvērtēt, kā valsts līdzekļi tiek izmantoti, un meklēt efektīvākus risinājumus. Siliņa salīdzināja šo procesu ar ģimenes budžeta pārvaldību, kur arī iespējams atrast veidus, kā rīkoties gudrāk. Tāpēc viņa plāno tikties ar ministriem, lai pārrunātu, kā īstenot būtiskos plānus - demogrāfijas pasākumus, izglītības programmas un drošības stiprināšanu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Algu iesaldēšana ministriem un citām valsts augstākajām amatpersonām būtu simbolisks žests, ceturtdien intervijā Latvijas Televīzijas raidījumam "Rīta panorāma" sacīja Latvijas Bankas prezidents Mārtiņš Kazāks.

Komentējot Ministru prezidentes Evikas Siliņas (JV) aicinājumu koalīciju lemt par algu iesaldēšanu ministriem un citām valsts augstākajām amatpersonām, Kazāks norādīja, ka tas ir īstermiņa risinājums un simbolisks žests, lai gan arī ieekonomēs valsts pusē zināmus resursus.

Viņš atzīmēja, ka Latvijai ir nepieciešams rast līdzekļus aizsardzībai, medicīnai un izglītībai ilgtermiņā, bet nav iespējams sabiedriskajā sektorā iesaldēt algas ilgstoši. Latvijai būtu vairāk jādomā par ražīgumu, jāpārskata esošos izdevumus, domājot par to efektivitāti.

"Bez apjomīgas esošo izdevumu pārskatīšanas, bez apjomīgas efektivitātes uzlabošanas un diemžēl arī bez būtiskas nodarbināto skaita samazināšanas sabiedriskajā sektorā mēs neiztiksim, jo demogrāfijas tendences ir tādas kādas ir," sacīja Kazāks.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Investējot teju 50 miljonus eiro, SIA AmberBirch dubulto finiera ražošanas jaudas, tādējādi audzējot eksporta ienākumus, un gatavojas 65 milj. eiro vērtās siltumizolācijas plātņu ražotnes projekta īstenošanai.

To intervijā Dienas Biznesam stāsta SIA AmberBirch valdes priekšsēdētājs Raimonds Spūls-Vilcāns un valdes loceklis Kārlis Kavass. Viņi atzīst, ka septiņu gadu laika tukšā vietā ir izveidota moderna ražotne, kur jau ir īstenota nozīmīga paplašināšanās un perspektīvā iecerēta vēl viena unikāla paplašināšanas kārta.

Kādā stadijā ir jaunās finiera ražotnes projekts?

R.S.V.: AmberBirch ir AS AmberStone Group uzņēmums, un ar uzņēmuma un akcionāru būtisku atbalstu un iesaisti rūpnīca faktiski ir uzbūvēta, finiera lobīšanas un žāvēšanas iekārtas ir uzstādītas, bet līdz ražošanas uzsākšanai vēl kāds brīdis jāuzgaida. Pašlaik Krustpilī ir daudz ārvalstu inženieru un tehnisko speciālistu, kuri nodarbojas ar piegādāto iekārtu testēšanu, regulēšanu, lai jau drīzumā tās varētu sākt darbu. Jaunā finiera rūpnīca būtībā pilnībā izmainīs AmberBirch, jo kompānijai pavērsies pavisam citas tehnoloģiskās iespējas un līdz ar to arī paplašināsies tirgus apvāršņi.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šobrīd Latvijas nacionālās aviokompānijas "airBaltic" galvenais fokuss ir investoru piesaiste un gatavošanās akciju sākotnējam publiskajam piedāvājumam (IPO), nevis papildu valsts finansējuma saņemšana, aģentūrai LETA norādīja Finanšu ministrijā (FM), komentējot, vai negatīva scenārija gadījumā valsts finansiāli atbalstīs aviokompāniju.

FM norāda, ka nozīmīgs solis šajā virzienā jau sperts - 2025.gada sākumā panākta vienošanās ar "Lufthansa Group" kā stratēģisko investoru.

Tāpat FM skaidro, ka Satiksmes ministrijai kā atbildīgajai institūcijai ir jānodrošina "airBaltic" stratēģiskā uzraudzība, ilgtspējīga izaugsme, finansiālā stabilitāte un investoru uzticības veidošana, lai nākotnē mazinātu valsts tiešu iesaisti uzņēmuma finansēšanā.

"Tas ir būtisks pienākums, lai uzņēmums attīstītos kā konkurētspējīgs tirgus dalībnieks un valsts saglabātu kontroli pār stratēģiski svarīgu aktīvu," uzsver FM.

Iepriekš "airBaltic" finanšu direktors Vitolds Jakovļevs medijiem sacīja, ka, iespējams, pie negatīva pavērsiena šogad otrajā pusgadā, piemēram, attiecībā uz degvielu cenām, "airBaltic" būs jāmeklē papildu līdzekļi arī no akcionāriem.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas nacionālās aviokompānijas "airBaltic" galvenais uzdevums ir piesaistīt privāto investoru kapitālu un būt finansiāli patstāvīgam, aģentūrai LETA norādīja ministrijā, komentējot, vai negatīva scenārija gadījumā valsts finansiāli atbalstīs aviokompāniju.

SM arī uzsvēr, ka "airBaltic" šā gada pirmā ceturkšņa rezultāti liecina, ka uzņēmuma zaudējumi salīdzinājumā ar attiecīgo periodu pērn ir samazinājušies.

Savukārt "airBaltic" pārstāvji aģentūrai norāda, ka, ņemot vērā tirgus dinamiku un ārējos faktorus, patlaban nav iespējams precīzi prognozēt situāciju gada otrajā pusē. Tādējādi "airBaltic" atturējās no prognozēm par maksimālo summu, kas būtu nepieciešama no valsts.

Iepriekš "airBaltic" finanšu direktors Vitolds Jakovļevs medijiem sacīja, ka, iespējams, pie negatīva pavērsiena šogad otrajā pusgadā, piemēram, attiecībā uz degvielu cenām, "airBaltic" būs jāmeklē papildu līdzekļi arī no akcionāriem.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No nākamā gada Lietuvā tiks ieviest nekustamā īpašuma nodoklis primārajam mājoklim, kura vērtība pārsniedz 450 000 eiro, bet citiem īpašumiem nodoklis tiks noteikts, ja to vērtība pārsniedz 50 000 eiro, ceturtdien nolēma Seims.

Galīgajā balsojumā grozījumus nekustamā īpašuma nodokļa likumā atbalstīja 77 Seima deputāti, 46 bija pret, bet četri deputāti atturējās. Seimā ir 141 deputāts.

Deputāti arī apstiprināja priekšlikumu ļaut pašvaldībām noteikt primārā mājokļa vērtības slieksni un nodokļa likmi no 0,1% līdz 1% apmērā.

Pašlaik 0,5-2% likmes piemēro mājokļiem, kuru vērtība pārsniedz 150 000 eiro.

Finanšu ministrijas priekšlikums paredz ar nodokli aplikt īpašnieka pārējos nekomerciālos īpašumus, kuru vērtība pārsniedz 50 000 eiro. Īpašumiem, kuru vērtība ir no 50 000 līdz 200 000 eiro, tiks piemērota 0,2% likme, 200 000 - 400 000 eiro - 0,4% likme un 400 000 - 600 000 eiro - 0,6% likme. Tomēr īpašumiem, kuru vērtība pārsniedz 600 000 eiro, piemēros 0,8% likmi iepriekš ierosinātā 1% vietā, bet īpašumiem, kuru vērtība pārsniedz miljonu eiro, - 1% likmi 2% vietā.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vai Latvijā tiks atjaunota samazinātā iemaksu likme pensiju fondētajā jeb otrajā līmenī, vēl būs jāvērtē, kad tuvosies noteiktā termiņa beigas, kas ir 2028.gada 31.decembris, intervijā aģentūrai LETA sacīja jaunais labklājības ministrs Reinis Uzulnieks (ZZS).

"Pagaidām nespekulēšu un neskriešu pa priekšu notikumiem," sacīja ministrs jautāts, uz kā rēķina iemaksas pensiju otrajā līmenī ir plānots atjaunot līdz 6% no tagadējiem 5%.

Uzulnieks norādīja, ka diskusijas par šo jautājumu varētu notikt 2027. un 2028.gadā.

Viņš arī atzīmēja, ka būs jāvērtē, cik efektīvi strādā gan pensiju pirmais līmenis, gan arī pensiju otrais līmenis. "To tad varēsim rēķināt vienu gadu iepriekš, cik katrs pensiju līmenis efektīvi strādā. Un tad ir jāizvērtē, vai otrajā līmenī ir jāatgriež papildu līdzekļi atpakaļ," teica Uzulnieks.

Tāpat viņš noliedza, ka būtu paredzamas problēmas ar sākto pensiju pirmā līmeņa indeksācijas tempu, uzsverot, ka "speciālais budžets strādā labi". 2025.gadā speciālajā budžetā tam ir plānoti 70 miljonu eiro, 2026.gadā - 50 miljoni eiro, bet 2027.gadā - 52 miljoni eiro.

Tehnoloģijas

Plānots noslēgt līgumus ar Tet un LMT kapitāldaļu izpirkšanas darījuma konsultantiem

LETA,22.08.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Septembrī AS "Latvenergo" un Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs (LVRTC) plāno noslēgt līgumus ar konsultantiem, kuri palīdzēs darījumā ar Zviedrijas telekomunikāciju kompānijai "Telia" piederošo sakaru uzņēmumu SIA "Tet" un SIA "Latvijas mobilais telefons" (LMT) kapitāldaļu izpirkšanu un stratēģiskā investora piesaisti.

LVRTC valdes priekšsēdētājs Ģirts Ozols intervijā aģentūrai LETA sacīja, ka konsultantu palīdzība ir nepieciešama trijos virzienos - "Tet" un LMT padziļinātajā izpētē jeb "due diligence", stratēģiskā investora piesaistē un darījuma strukturēšanā.

"Šobrīd mēs darba grupā, kurā ir "Latvenergo", LVRTC un "Publisko aktīvu pārvaldītājs "Possessor"", esam izgājuši cauri procesam ar konsultantu uzrunāšanu, un šie uzņēmumi var sākt strādāt pie piedāvājuma sagatavošanas. Tos mēs sagaidām salīdzinoši ātri, pilnīgi noteikti vēl līdz augusta beigām. Tad attiecīgi mēs strādāsim pie izvērtējuma, lai nonāktu pie līgumiem," sacīja Ozols.

Pēc līguma noslēgšanas ar konsultantiem divu divarpus mēnešu laikā tiek sagaidīts, ka tiks saņemta informācija, ar kuru tālāk strādāt, lai noslēgtu darījumu ar "Telia".

Pakalpojumi

Jūrmalā top pirmā privātā sākumskola Futurum

Db.lv,29.08.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jūrmalā top pirmā privātā sākumskola “Futurum” Jūrmalā tiek veidota pirmā privātā sākumskola “Futurum”, kas plāno piedāvāt valsts licencētu un akreditētu pamatizglītības pirmā posma izglītības programmu no 1. līdz 6. klasei.

Skola koncentrēsies uz 21. gadsimta prasmju attīstīšanu, vērtībās balstītu audzināšanu un starptautiski pārbaudītām mācību metodēm, kas atbilst mūsdienu bērnu vajadzībām. Skolas atvēršana iecerēta 2026./2027. mācību gadā. Skolas izveidē plānots ieguldīt aptuveni 800 tūkstošus eiro, un šobrīd projekts ir atvērts jaunu domubiedru un investoru piesaistei.

Skolas idejas pamatā ir pārliecība, ka izglītībai jābūt ne tikai zināšanu un prasmju nodošanai, bet arī par bērna kā personības attīstību, veicinot pašapziņu, emocionālo inteliģenci un spēju adaptēties strauji mainīgajai pasaulei. Skolā paredzēts nodrošināt pilna laika izglītību sākotnēji no 1. līdz 6. klasei, ar ieceri nākotnē paplašināt programmu līdz 9. klasei. Skolā būs nelielas klases – līdz 15 skolēniem, kā arī mentorēšanas pieeja, lai atbalstītu katra bērna individuālo izaugsmi.