Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Reģionālā sabiedriskā transporta pārvadātāji zaudēs apmēram 4,3 miljonus eiro biļešu ieņēmumu sadaļā dotētā maršruta tīkla samazinājuma dēļ, informēja Latvijas pasažieru pārvadātāju asociācijas (LPPA) prezidents Ivo Ošenieks.

Viņš uzsver, ka prognozētos zaudējumus nekompensēs apstiprinātais jaunais tarifs pasažieru pārvadājumiem reģionālās nozīmes maršrutu tīklā.

Ošenieks norāda, ka septembra sākumā pasažieru pārvadātāji tikās ar satiksmes ministru Ati Švinku (P), lai risinātu jautājumus par noslēgtajiem ilgtermiņa līgumiem reģionālās nozīmes maršrutu tīklā un ārpuskārtas indeksāciju. Tomēr tikšanās laikā netika piedāvāti risinājumi esošo līgumu pārskatīšanai, uzsvēra LPPA prezidents.

Viņš uzsver, ka LPPA un pārvadātāji vairākkārt ir sūtījuši vēstules ar objektīviem aprēķiniem izmaksu pieaugumam. "Nepiedāvājot no pasūtītāja puses situācijas risinājumu, tika prasīts kopējs apstiprinājums no pārvadātājiem par to, vai gadījumā, ja tiktu izgrozīti esošie līgumi, pārvadātāji nevērsīšoties tiesā ar prasību pret pasūtītāju," minēja Ošenieks.

Iepriekš Švinka sacīja, ka nākotnē iepirkumus konkrētās lotēs plānots slēgt uz trim gadiem, tomēr LPPA uzsver, ka pārvadātājiem ir jāsniedz pakalpojums šodien, un visas izmaksas pilnībā "gulstas" uz uzņēmumiem.

LPPA uzsver, ka Sabiedriskā transporta padome ir nolēmusi maršruta tīkla apmēru nākamgad samazināt par 11 miljoniem kilometru jeb 16%, kas, pēc asociācijas teiktā, ir pretrunā ar Ministru kabineta noteikumiem, kuri nosaka, ka, apstiprinot plānoto maršrutu tīkla apmēru nākamajam gadam reģionālās nozīmes maršrutos, tīkla apmērs nevar mainīties vairāk par 5%, izņemot gadījumu, ja izmaiņas maršrutu tīklā ir nepieciešamas sociālo un ekonomisko izmaiņu dēļ, piemēram, būtiskas pasažieru plūsmas izmaiņas.

Jau ziņots, ka dotētais reģionālās nozīmes autobusu maršruta tīkls nākamgad plānots 56,145 miljonu kilometru apmērā, kas ir par 11,06 miljoniem kilometru jeb 16% mazāk nekā prognozēts 2025.gadā.

Paredzēts, ka katrā maršruta tīkla daļā tiks samazināti reisi vai reisu daļas ar zemu rentabilitātes un pārvadāto pasažieru rādītāju. Vienlaikus ATD ir iekļāvusi priekšlikumus par autobusu maršrutiem un reisiem, kuri potenciāli varētu tikt izpildīti uz komerciāliem principiem.

Savukārt prognozētais vilcienu maršruta tīkla apmērs 2026.gadā būs 8,045 miljoni kilometru, kas ir par 630 937 kilometriem jeb 7,3% mazāk nekā 2025.gada prognozētais. Piemēram, maršrutā Rīga-Jelgava līnijā nākamajā gadā pamatā saglabāsies 60 minūšu intervāls, nevis iepriekš plānotās 30 minūtes.

Tāpat reģionālajā sabiedriskajā transportā no 2026.gada 15.janvāra pieaugs biļešu cenas. Tostarp vilcienu pārvadājumos tarifs pieaugs vidēji par 6,6%, bet autobusu pārvadājumos tarifs palielināsies par aptuveni 7,5%.

Plānots, ka vilcieniem un autobusiem tiks palielināta brauciena maksa starp zonām par 30 centiem, izņemot braucienus A zonā. Savukārt vilcieniem ārpus elektrificētajām zonām un autobusiem ārpus zonām visām pieturām braukšanas maksa tiks palielināta par 20 centiem.