Foto

Stokholmā piekto nakti pēc kārtas nemiernieki turpina dedzināt automašīnas

Gunta Kursiša,24.05.2013

Jaunākais izdevums

Piekto nakti pēc kārtas Stokholmā turpinājušies nemieri, kuros protestējošie dedzina automašīnas uz ielām, tāpat aizdedzināta arī skola, bērnudārzs un policijas iecirknis, un vairākām mājām izdauzīti logi, vēsta pasaules mediji.

Naktī uz piektdienu aizdedzinātas vismaz vēl deviņas automašīnas, piecas no tām – Rinkebī rajonā, kur iedzīvotāju īpatsvars ir imigranti.

Sēderteljē, pilsētā Zviedrijas dienvidos, nemiernieki svieduši policistu virzienā akmeņus.Policija paudusi – ja nemieri turpināsies, likumsargiem nāksies nemierniekus apcietināt. «Līdz šim centāmies izvairīties no konfrontācijas, taču tagad gadās situācijas, kad nemiernieki apmētā policistus ar akmeņiem,» pauda policijas runasvīrs.

Nemieri sākušies Stokholmas ziemeļu daļas rajonā Hasbijā (Husby) pagājušās nedēļas nogalē, taču nu jau pārņēmuši vairākas Zviedrijas galvaspilsētas daļas. Lielākā daļa nemiernieku ir jaunieši, vēsta Euronews.

Varasiestādēm pašlaik nav zināms, kas ir šo nemieru cēlonis. Tiek pieļauta iespēja, ka nemieru pamatā varētu būt lielais bezdarbnieku īpatsvars patvēruma meklētāju vidū, kā arī šīs iedzīvotāju grupas dusmas un aizvainojums.

Citas ziņas

Venecuēlas latvietis: Valstī valda liela neziņa par tālākās situācijas attīstību

LETA,28.01.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Venecuēlas iedzīvotājos valda liela neziņa par tālāko situācijas attīstību valstī - patlaban arī trūkst medikamentu, ir sarežģījumi ar ūdens un elektrības piegādi, daudzi iedzīvotāji arī nespēj nopelnīt sev iztiku, pastāstīja Venecuēlā dzīvojošais Pasaules brīvo latviešu apvienības Kultūras fonda pārstāvis Dienvidamerikā un Karību valstīs Guntars Gedulis-Stengrevics.

Pēc viņa teiktā, vairums dienu paiet «normālā režīmā», cilvēki dodoties uz tirgu un darot citas ikdienišķas lietas. Tomēr vienlaikus iedzīvotāju vidū valda arī liela neziņa par to, kas valstī notiks tālāk, kā attīstīsies politiskā situācija.

«Dažādas protestu demonstrācijas notikušas arī agrāk, jau vairāku gadu garumā. Taču valdība tās vienmēr ignorējusi, lai gan arī iepriekš nemieros tikuši nogalināti cilvēki. Lai arī parlamenta spīkers Huans Gvaido pasludinājis sevi par jauno Venecuēlas prezidentu, Maduro joprojām sēž savā pilī un mēs vēl esam tālu no kādām reālām pārmaiņām politikā,» stāstīja latvietis.

Runājot par to, kāda ir ekonomiskā un sadzīves situācija, Gedulis-Stengrevics teica, ka ļoti «pieklibojot» ūdens un elektrības piegāde, sevišķi valsts iekšzemē. Tāpat neesot ļauts izpumpēt atļauto petrolejas dienas devu, kas esot galvenais līdzekļu ieguves avots valstī.

Eksperti

Vai pārtrūks zīda ceļa tranzīta pavediens?

Ģirts Cēlājs, AS Fertilizer Group valdes loceklis,18.01.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nesen Kazahstānā izcēlās vardarbīgi protesti par sašķidrinātās naftas gāzes cenu pieaugumu. Valdība atkāpās, un dažās jomās izsludināja ārkārtas stāvokli.

Satricinājumi enerģētikas nozarē atbalsojas globāli daudzos procesos, kaut gan šis nav galvenais cēlonis Kazahstānas nemieriem.

Kazahstānas prezidents Kasims Džomarts Tokajevs pieņēma savas valdības atkāpšanos pēc vardarbīgiem protestiem par degvielas cenu kāpumu. Tokajevs par premjerministra pienākumu izpildītāju nosaucis Alikhanu Smailovu.

Politiskais satricinājums neizbēgami ir radījis trauksmi pārvadājumu nozarē. Dažās valsts daļās dzelzceļa satiksme mēneša sākumā tika pilnībā bloķēta, un tika slēgtas vairākas nozīmīgas dzelzceļa stacijas Kazahstānas rietumos, tostarp Makat un Beineu. Pašlaik gan paziņots par dzelzceļa pārvadājumu atjaunošanu. Almati, kuru nemieri ir skāruši visvairāk, ir nozīmīgs dzelzceļa mezgls un diemžēl pārrāvumi šajā piegāžu posmā neizbēgami atsauksies arī uz piegādēm Eiropā.

Foto

Dedzinot automašīnas un bloķējot lielceļu, Ķīnas zemnieki protestē pret vietējo varu

Gunta Kursiša,07.03.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šangpu ciematā Ķīnas dienvidu daļā vietējie zemnieki pieprasa demokrātiskas vēlēšanas, un, lai panāktu savu, ciema iedzīvotāji izveidojuši barikādes no akmens un stieplēm, kā arī aizsprostojuši ceļu ar izdemolētām un aizdedzinātam automašīnām, vēsta ārvalstu mediji.

Nemieri norisinās jau otro nedēļu, un Ķīnas zemnieku dusmas vietējās amatpersonas izpelnījušās rūpnīcas būvdarbu dēļ. Ražotni paredzēts izbūvēt uz zemes, ko līdz šim zemnieki izmantoja lauksaimniecībai.

Zemnieku nemieri ir jau otrā šāda veida «sacelšanās» Guanduna provincē pēdējo 15 mēnešu laikā, un šī epizode norāda uz tādām problēmām kā politiskās atbildības trūkums un juridisku normu neievērošana, ziņo NRT.

Šangpu ir ciematiņš, ko ieskauj zemkopības zemes, banānu audzes un palmu koki. Fermeri te vēl joprojām strādā, izmantojot roku darbu.

Kādu dienu ciemā esot ieradušies «bandīti», kas uzbrukuši vietējiem fermeriem, stāsta 60 gadus vecais ciemata iedzīvotājs Lī, kuram uzbrucēji, kas, pēc vietējo teiktā, ieradušies, lai «lauztu valdošo opozīciju pret jaunās ražotnes būvi», viņam ar kapli esot salauzuši celi. Vietējie pašaizsardzības nolūkos sāka apmētāt iebraucējus ar akmeņiem, tāpat viņi aizdedzinājuši «bandītu» automašīnas un bloķējuši ceļus.

Pasaulē

Ēģiptei kviešu krājumi bīstami maz

Jānis Šķupelis,11.07.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ēģiptei importēto kviešu krājumu ir atlicis mazāk nekā diviem mēnešiem, aģentūrai Reuters paziņojis valsts nu jau bijušais valsts Sagādes ministrs Basems Ouda, kas tika atstādināts līdz ar Muhameda Mursija valdības krišanu.

Ministrs ziņoja, ka Ēģiptei palicis aptuveni 500 tūkst. tonnu importēto kviešu, kas būtu pietiekami vien termiņam, kas ir mazāks par diviem mēnešiem. Tiesa gan, valstij vēl esot aptuveni trīs milj. tonnu vietēji izaudzēto zemākas kvalitātes kviešu graudu krājumi (tos esot nepieciešams sajaukt ar importētajiem kviešiem, lai vispār no tiem varētu cept maizi).

Ēģipte ir pasaulē lielākā kviešu importēja un jāņem vērā, ka valsts plaši subsidē maizes ražošanu. Savukārt nemieri Ēģiptē izraisījuši dažāda rakstura finansiālas grūtības (piemēram, šo valsti kopš Arābu pavasara apmeklē mazāk tūristu), kuru dēļ valsts nespēj norēķināties par savu kviešu importu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ziņu virsrakstos dominē pandēmija, nemieri un valstu sāncensība. Vienlaikus ekonomikas turpina vērties vaļā un varas institūcijas ziņo par gigantiskiem ekonomikas stimuliem.

Kopš zemākajiem punktiem plusā jau 40%

Pasaules lielākajos akciju tirgos šonedēļ turpinājās cenu pieaugums, ko joprojām noteica prieks par valdību un centrālo banku stimuliem, ekonomiku tālāku atvēršanos un pieņēmumi, ka pandēmijas lielākā "bezcerība" jau ir aiz muguras. Kopš maija sākuma ASV Standard & Poor's 500 indeksa vērtība tādējādi palēkusies jau vairāk nekā par 7%. Savukārt kopš marta zemākajiem punktiem šis kāpums ir jau 40% apmērā. Tas ASV akcijām vēsturiski ir bijis labākais sniegums 50 tirdzniecības sesiju periodā. Rezultātā minētais ASV akciju indekss ir vien nepilnus 8% zem saviem februāra otrās puses rekordiem. Savukārt kopš šā gada sākuma tā cena sarukusi par 3,4%.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šodien notikušajā asociācijas Latvijas auto (LA) ārkārtas sapulcē, kas bija sasaukta pēc vairāku desmitu neapmierinātu biedru aicinājuma, nebija kvoruma. Toties bija haotiska pārmetumu izteikšana un jautājumu uzdošana valdei, kā arī neveiksmīgi tās mēģinājumi skaidrot savus lēmumus.

Dienas Bizness jau rakstīja, ka ar aicinājumu pie LA biedriem izvēlēt jaunu LA padomi, lai šī nevalstiskā organizācija atgrieztos pie sava sākotnējā uzdevuma, proti, lobēt nozares komersantu intereses, bija vērsušies lielākās jomas kompānijas SIA Kreiss līdzīpašnieks Andrejs Kuzņecovs, SIA Heders īpašnieks Arkādijs Praiss un SIA Lignum direktors Uldis Līviņš. Pēc viņu vēstulē minētā, bija radies iespaids, ka vairums pārvadātāju par LA pamatfunkciju uzskata TIR karnešu tirdzniecību (TIR sistēma paredz vienkāršotu muitas formalitāšu kārtošanu starptautiskajos kravu pārvadājumos, lai paātrinātu pārvadājumu kustību). Taču šobrīd ļoti akūta nozares spēlētāju problēma ir šoferu trūkums, tādēļ LA vajadzētu piedāvāt autovadītāju sagatavošanas programmu, kā arī trešo valstu šoferu piesaistes programmu, līdzīgi kā to darot Lietuvā un Polijā. Savukārt LA valdes locekļi Valdis Trēziņš (LA prezidents) un Jānis Āboltiņš (LA ģenerālsekretātrs) izteiktos pārmetums iepriekš DB atzina par nepamatotiem. Līdztekus norādei par nepietiekamu nozares komersantu interešu lobēšanu vēstulē izskanēja arī pārmetums par to, ka nav ņemts vērā LA biedru viedoklis, valdei trīs cilvēku sastāvā ar padomes atbalstu lemjot par asociācijas līdzekļu izlietojumu.

Resursu cenas

Naftas cena 110 ASV dolāru par barelu atzīmes tuvumā

Jānis Šķupelis,04.12.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Naftas cena turpina turēties augtos līmeņos, un šīs nedēļas pirmajā pusē Ziemeļjūras jēlnaftas Brent cena dzīvojās nedaudz virs 110 ASV dolāru par barelu atzīmes.

Kā galvenie iemesli, kāpēc naftas cena joprojām ir tik augta, tiek minēti ģeopolitiskie faktori. Proti, pamiers Gazas joslā ir trausls, nemieri notiek Ēģiptē un karš turpinās Sīrijā. Pastāv bažas, ka nemieri var izplatīties uz citām Tuvo Austrumu valstīm, kas atšķirībā no minētajām valstīm, ja būtu ievērojamas melnā zelta ražotājas.

Ja nebūtu tuvo Austrumu faktors, naftas cena, visticamāk, būtu ievērojami zemāka. Pasaules vadošo ekonomiku dati ir pārsvarā vāji, kas liecina, ka pieprasījuma izaugsme pēc naftas saskatāmā nākotnē varētu būt mazāk strauja. Tāpat milzīgs nezināmais ir tas, vai līdz ar šā gada beigām ASV iestāsies tā saucamā «fiskālā krauja» jeb process, kad līdz ar 2013. gada sākumu ASV beigsies nodokļu atlaides un iestāsies automātiska izdevumu samazināšana 600 miljardu ASV dolāru apmērā. Daudzi ekonomisti uzskata, ka tas pasaules lielākajai ekonomika liks nonākt recesijā.

Resursu cenas

Naftas cena trīs mēnešu augstākajā līmenī

Jānis Šķupelis,08.07.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Naftas cena šīs nedēļas sākumā tuvinās 108 ASV dolāru par barelu atzīmei, kas ir augstākais līmenis trīs mēnešu laikā.

Naftas cenai kāpt likusi politiskā nestabilitāte Ēģiptē, kas rada bažas, ka nemieri var izplatīties arī citos Tuvo Austrumu reģionos. Tiek ziņots, ka Ēģiptē atklāts uguns uz atsauktā valsts prezidenta Muhameda Mursija atbalstītājiem.

Naftas frontē valda bažas, ka nemieri izplatīsies un varētu tikt traucēts arī melnā zelta transports pa Suecas kanālu. Pagaidām gan transports pa šo kanālu traucēts nav, ziņo Reuters.

Tāpat naftas cenai pieaugt likušas gaidas par pasaules lielākās ekonomikas - ASV – ātrāku atveseļošanos. Jūnijā ASV tautsaimniecība spējusi radīt vairāk jaunu darba vietu nekā pirms tam prognozēja analītiķi, bet bezdarba līmenis atradies pie 7,6% atzīmes, kas ir zemākais līmenis pēdējo četru gadu laikā. Arī citi ASV ekonomikas dati pēdējā laikā spējuši pārspēt prognozes vai vismaz nesagādāt vilšanos. Tiesa gan, līdz ar labākiem ASV tautsaimniecības datiem, šķiet, drīzāk agrāk nekā vēlāk varētu pienākt laiks, kad pasaulei gandrīz pēc piecu gadu pārtraukuma nāksies sadzīvot ar pakāpenisku dolāru drukāšanas ēras izskaņu.

Foto

Protestētāji Ukrainā ieņēmuši aptuveni desmit pilsētas

Gunta Kursiša,27.01.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nemieri Ukrainā plešas plašumā ārpus galvaspilsētas Kijevas. Patlaban protestētāji varētu būt ieņēmuši administrācijas ēkas desmit Ukrainas pilsētās, ziņo BBC.

Tikmēr Ukrainas tieslietu ministre Olena Lukaša (Olen Lukash) brīdinājusi protestētājus, kas «okupējuši» viņas ministriju, ka lūgs Nacionālās drošības un aizsardzības padomi «sākt rīkoties». Tieslietu ministrijas ēku Kijevā protestētāji ieņēma svētdienas vakarā bez pretošanās no ministrijas puses.

«Ja protestētāji nepametīs Tieslietu ministrijas ēku, es prasīšu Nacionālās drošības un aizsardzības padomi Ukrainā pasludināt valstī ārkārtas stāvokli,» O. Lukaša paziņoja telekanālam Inter TV.

Protestētāji aktivizējušies un grasās ieņemt administrācijas ēkas arī austrumu rajonos, kas tradicionāli ir atbalstījuši Viktoru Janukoviču un viņa valdību, liecina informācijas sociālajos tīklos.

Finanses

Naftas cena pakāpusies

Žanete Hāka,26.08.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pirmdienu ASV vieglā jēlnafta WTI sāka ar kāpumu.

Cenas pieaugumu veicināja signāli par ekonomisko atveseļošanos Eiropā, kā arī runas par iespējamo Rietumu valdību militāro iejaukšanos Sīrijā, raksta Bloomberg. ASV paziņojusi, ka apsver iespēju izmantot militāru spēku Sīrijā pēc tam, kad pret iedzīvotājiem tika izmantoti ķīmiskie ieroči.

Kaut arī Sīrija nav lielākais naftas ražotājs, nemieri tajā var veicināt bažas par jēlnaftas piegādēm, tādējādi dzenot cenas uz augšu.

Tādējādi WTI oktobra piegādēm pieauga par 95 centiem līdz 107,37 dolāriem par barelu. Šajā gadā naftas cenas jau palielinājušās par 16%.

Savukārt Brent oktobra piegādēm saruka par 0,3% līdz 110,72 dolāriem par barelu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Krievija un Saūda Arābija naftas tirgū nolēmušas rakt dziļus ierakumus. Ar pamatīgu blīkšķi izgāzusies pamatā Krievijas un OPEC (faktiski Saūda Arābijas) sarežģītā sadarbība, kas tika apzīmēta kā "OPEC+".

Saūda Arābija vēl pirms dažām dienām demonstrēja, ka tā ļoti grib samazināt naftas ieguvi, lai šajā tirgū uz manāmi gausākas pasaules tautsaimniecības fona balansētu piedāvājumu ar pieprasījumu un tādējādi palīdzētu balstīt šī resursa cenu.

Vīrusa riski var pavērt arī iespējas

Koronavīrusa neprognozējamā, bet straujā izplatība radījusi apjukumu visā pasaulē, uz bremzēm...

Tiesa gan, šajā savā misijā šī valsts pēdējā laikā izskatījās visai vientuļa. Tā šajā pašā laikā izdarīja spiedienu uz Krieviju, kas skanēja aptuveni tā: "mēs savu naftas ieguvi apcirpsim vēl par miljonu bareliem dienā, bet tikai tad, ja to par 500 tūkstošiem bareliem (dienā) darīsiet arī jūs. Ja to tomēr to nedarīsiet, riskēsiet ar mūsu naftas slūžu pavēršanos un tam sekojošu cenu krahu".

Attiecīgi - to arī tagad esam piedzīvojuši - ne tikai nav pieņemti šie jaunākie naftas ieguves ierobežojumi, bet atceltas agrākās OPEC+ vienošanās par naftas aizturēšanu. Jeb naftas lielvalstis nevis izvēlējušās piekopt kādu daudzmaz kopīgu politiku, bet tomēr tā vietā cīnīties par tirgus daļu. Nu, šķiet, katrs šajā tirgū ir par sevi un gatavojas pumpēt tik, cik var. Ne velti naftas cena šo pirmdien pietuvojās 30 ASV dolāriem par barelu (otrdien gan cena atguvās).

Iespējams, var pat teikt, ka pagaidām lielākais ģeopolitiskais koronavīrusa upuris ir tieši OPEC un Krievijas aptuveni piecu gadu sadarbība un tādējādi - naftas tirgus. Katrā ziņā pārskatāmā periodā sagaidāmi papildu plūdi naftas tirgū. Piemēram, nu cementējies pieņēmums, ka jau nākamajā mēnesī Krievijas valdības "Rosneft" savu melnā zelta ieguvi audzēs par 300 tūkstošiem bareliem dienā. Tas tikšot darīts, lai sargātu tirgus daļu uz lētās Saūda Arābijas naftas fona, liecina pieejām informācija.

Nav gan izslēgts, ka kādā brīdī tomēr būs kāda vienošanās (un šī ir vien tāda savdabīga diskusijas sadaļa). Tas tādēļ, ka bez tās nākotne šiem naftas ieguvējiem nezīmējās diez ko spoža.

Krievija izskatās sagatavota

Notiekošajam ir un būs milzīga ietekme uz dažādiem procesiem pasaulē - galu galā nafta ir un paliek pasaulē galvenā izejviela. Šāda situācija daudziem naftas ieguvējiem nozīmēs jostu savilkšanu. To tas, visticamāk, nozīmēs tai pašai Krievijai, kurai nepieciešama naftas cenas atrašanās aptuveni pie 40 ASV dolāriem par barelu (lai tās budžets būtu sabalansēts). Kopumā gan, var spriest, ka kādam cenu karam Krievija šoreiz ir sagatavota krietni labāk. Tādējādi daži izsaka viedokli, ka Krievija pat dažus gadus var spēt sadzīvot ar naftas cenu 30 līdz 40 ASV dolāru par barelu koridorā un gaidīt, kad zemās cenas negatavi sāks ietekmēt visus tos melnā zelta ieguvējus, kam barelu ieguves izmaksas ir augstākas. Piemēram, zināmas problēmas kādā brīdī tas var sagādāt ASV slānekļa naftas apguves industrijai.

Savukārt Saūda Arābijai, lai tās budžets būtu sabalansēts, nepieciešama naftas cena atrašanās aptuveni pie 80-90 ASV dolāriem par barelu. Tas ir neskatoties uz to, ka šai valstij viena barela naftas ieguves izmaksas ir vien trīs ASV dolāru apmērā, raksta finanšu ziņu portāls Barron's. Katrā ziņā, jo lētāka nafta būs ilgāka parādība, jo lielāka iespējamība, ja daudzās šādās valstīs būs krīze un pat nemieri.

Izjuks viss OPEC?

Vispirms pagaidām pajucis samērā jaunais veidojums OPEC+. Tomēr dzirdami uzskati, ka arī visu OPEC kā veidojumu nākotnē negaida nekādi īpaši labi scenāriji. Būtībā strauji augušas iespējas radīt papildu naftas piedāvājumu un - kamēr/ja viena valsts apņemas naftu iegūt mazāk, otra to pumpē vairāk un aizņem pirmās tirgus daļu. Pēdējā laikā izskatās, ka tāds ir bijis OPEC liktenis. Kamēr kartelis mēģina aizturēt naftu un noturēt daudzmaz augstāku cenu, tas tam draud ar tirgus daļas zaudēšanu. Turklāt ik pa laikam bijis pamats spriedumiem, ka pašas OPEC valstis savā starpā drīzāk uzskatāmas par konkurentiem, kas pie zināmu apstākļu sakritības var atsākt atklāti cīnīties par tirgiem, nevis īstenot kādu kopēju stratēģiju.

Pēdējo gadu laikā tādējādi jau vairākkārt runāts par šī naftas eksportētāju veidojuma norietu vai pat potenciālo izjukšanu. OPEC sadarbība ar Krieviju (lai naftas tirgū nodrošinātu lielāku to kopējo lēmumu svaru) ne visiem paša karteļa dalībniekiem bija tīkama. Šāda situācija citām OPEC valstīm, piemēram, devusi papildu iemeslu domāt, ka to viedoklim ir arvien mazāka nozīme. Jau 2018. gada beigās Katara ziņoja, ka tā pēc 60 gadu līdzdalības pametīs OPEC pulciņu. Valsts amatpersonas toreiz lika noprast, ka Krievijas sadarbība ar OPEC bijis vēl viens signāls tam, ka kartelis tai vairs nav nepieciešams.

OPEC ar kādiem lēmumiem par kvotu samazināšanu neglaimo arī vēsture. Vēl 1979. gadā OPEC valstis ieguva vairāk nekā 50% no pasaulē patērētās naftas (šobrīd tā ir trešdaļa). 1980. gadā kartelis, lai balansētu situāciju naftas tirgū, veica savu melnā zelta ieguves kvotu samazināšanu. Rezultātā radušos vakuumu naftas tirgū strauji aizpildīja melnais zelts no Ziemeļjūras un Aļaskas naftas laukiem, un OPEC sāka zaudēt tirgus daļu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tuvākajā laikā nav pamata cerēt uz jūtamu degvielas cenu samazinājumu, sacīja Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas izpilddirektore Ieva Ligere, komentējot degvielas cenu prognozes.

Ligere norādīja, ka pēdējo mēnešu laikā ietekmi uz degvielas cenām galvenokārt atstāj notikumi Tuvajos Austrumos un Naftas eksportētājvalstu organizācijas (OPEC) valstu vienošanās turpināt naftas ieguves samazinājumu, tā uzturot augstu naftas cenu.

Tāpat viņa minēja, ka būtisku lomu naftas cenas pieaugumā patlaban veido nemieri Sarkanajā jūrā, kas ierobežo tankkuģu kustību Suecas kanālā, kuri kalpo par naftas piegādes ceļiem Eiropai.

Ligere atzīmēja, ka rezultātā pieaug degvielas biržas cenas un secīgi - mazumtirdzniecības cenas. Savukārt Irānas trieciens Izraēlai, kā arī Ukrainas triecieni pa naftas pārstrādes rūpnīcām Krievijā naftas cenu patlaban nav ietekmējuši.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Turcijas arodbiedrības izsludinājušas streiku, lai protestētu pret policijas brutalitāti, padzenot demonstrantus no Gezi parka. Iepriekš Turcijas iekšlietu ministrs pavēstīja, ka streiks ir nelikumīgs un netiks pieļauts.

Turcijas arodbiedrību konfederācija (DISK) un Sabiedriskā sektora darbinieku arodbiedrību konfederācija (KESK), kas apvieno tūkstošiem biedru, pieprasa, lai tiktu izbeigta policijas vardarbība, kuru likumsargi piemēro pret protestētājiem.

Kopumā streikā piedalās 800 tūkstoši arodbiedrību pārstāvju. Streikotājiem pievienojušies strādnieki, inženieri un ārsti. Arodbiedrību streiks notiek pēc nedēļas nogalē piedzīvotajām sadursmēm demonstrantu un policijas starpā, kas ar jaunu spēku uzvirmoja pēc tam, kad likumsargi padzina Stambulas Gezi parkā esošos protestētājus.

Reaģējot uz arodbiedrību protestiem, Turcijas iekšlietu ministrs Muamers Gillers paziņoja, ka tas ir pretlikumīgs un netiks pieļauts.

Pasaulē

Demogrāfs: augot Latvijas labklājībai, valstī ieplūdīs arvien vairāk bēgļu

Dienas Bizness,30.09.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Patīk vai nē – pieaugot Latvijas labklājībai, pieaugs cilvēku skaits, kuri vēlēsies dalīties ar mums šajā labklājībā,» intervijā Latvijas Radio pauda ANO Starptautiskās Migrācijas organizācijas Latvijas biroja vadītājs Ilmārs Mežs.

Tāpat patvēruma meklētāju skaita kāpumu Eiropā ietekmēs karš Sīrijā, kas Eiropai ģeogrāfiski ir daudz tuvāka nekā, piemēram, Afganistāna, kurā arī notiek nemieri. Iespējams, ka arī Latvijai Eiropas solidarizācijas vārdā vajadzēs uzņemt dažus bēgļus, uzskata I. Mežs, skaidrojot, ka Eiropā ir ierasts, ja kādā valstī ir pārāk daudz bēgļu, tad citas valstis uzņem daļu no tiem.

«Iedomājamies, ka 4000 baltkrievu bēgļu ir šķērsojuši Daugavpils un Krāslavas novadu robežu un klīst kaut kur pa Latgales viensētām. Tad Latvijai būs ļoti izdevīgi atcerēties par Eiropas solidaritāti, kas nosaka, ja kādai valstij uz tās valsts budžetu ir kritis pārmērīgs slogs kaut vai uz laiku viņus izmitināt, tad pārējām Eiropas valstīm ir jāpalīdz,» atgādina demogrāfs.

Foto stāsts

Kas Tev jāzina 12. decembrī

Dienas Bizness,12.12.2013

Šodien diena uzaususi apmākusies un tāda tā saglabāsies līdz pievakarei. Galvaspilsētā un centrālajā valsts daļā un Kurzemē mākoņi izklīdīs ap pieciem pievakarē, Latgalē un Vidzemē mākoņais laiks saglabāsies visas dienas garumā. Vissiltāk šodien piekrastē - Liepājā gaiss sasils līdz plus septiņiem grādiem, Ventspilī - līdz plus sešiem. Latgalē un Vidzemē nedaudz vēsāks - Daugavpilī dienas laikā plus trīs grādi pēc Celsija, ber Rūjienā - plus pieci grādi pēc Celsija skalas.

Foto: LETA

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pie īpašniekiem nonākušas eksporta un inovācijas balvas. Ukrainā turpinās nemieri, un ASV valstij draud ar sankcijām. Dienas Biznesā lasiet - TEC-2 atklāšana rada cerību, ka Latvija no elektroenerģijas ražošanas viedokļa kļuvusi pašpietiekama.

Šīs un citas šodien aktuālākās un svarīgākās ziņas skatiet galerijā augstāk!

Pasaulē

Rinkēvičs: Mūsu pienākums ir maksimāli atbalstīt Ukrainas integrāciju Eiropā

LETA,24.02.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ziņojot par politisko situāciju Ukrainā, ārlietu ministrs Edgars Rinkēvičs (RP) šodien valdības ārkārtas sēdē uzsvēra, ka Latvijai ir jādara viss, lai atbalstītu Ukrainas integrāciju Eiropā.

«Ja vēl pirms nedēļas likās, ka Ukraina ir nolēmusi palikt ārpus Eiropas perspektīvas ceļa, šobrīd situācija strauji mainās, un mūsu pienākums ir darīt visu iespējamo, lai Ukrainas ceļš Eiropas virzienā tiktu maksimāli atbalstīts,» sacīja ministrs. Ņemot vērā, ka Latvija 2015.gada sākumā būs prezidējošā valsts Eiropas Savienībā (ES), Ukraina un Austrumu partnerība noteikti būšot viena no Latvijas ārpolitikas prioritātēm šajā laikā.

Ukrainas parlamenta pēdējo dienu soļi bijuši leģitīmi un lielā mērā Ukrainas bijušā prezidenta Viktora Janukoviča rīcība bija tā, kas izprovocēja daudzo cilvēku bojāeju, sacīja Rinkēvičs. Viņš uzsvēra, ka nepieciešams darīt visu, lai Ukrainā notiktu mierīgs politiskās transformācijas process.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Austrumukrainā kopumā vietējo aktīvistu un bruņoto kaujinieku vidū bojāgājušo skaits sasniedzis 30, savukārt aizvadītajā pirmdienā pretterorisma operācijas laikā dzīvību zaudējuši četri Ukrainas karavīri un vēl 20 ir ievainoti, savā Facebook lapā pavēstījis Ukrainas iekšlietu ministrs Arsens Avakovs (Арсен Аваков).

Pirmdien, 5. maijā, pretterorisma operācija noritēja Austrumukrainas pilsētā Slovjanskā.

«Mūsu zaudējumi – četri karavīri un 20 ievainotie,» tā Facebook rakstīja A. Avakovs. Viņš arī norādīja, ka vietējo aktīvistu rindās bojāgājušo skaits ir pārsniedzis 30 cilvēkus, savukārt ievainoto skaits pēc pirmdien notikušās pretterorisma operācijas skaitāms vairākos desmitos.

Jau ziņots, ka Ukrainas austrumos sākušies nemieri, kuru organizēšanā Kijeva apsūdz Kremli. Vairākās Austrumukrainas pilsētās administrācijas ēkas ar bruņotu kaujinieku bez atpazīšanās zīmēm palīdzību sagrābuši vietējie prokrieviski noskaņotie aktīvisti. Ukrainas pagaidu prezidents Oleksandrs Turčinovs sācis pretterorisma operāciju, savukārt 30. aprīlī Ukrainas armijā izsludināta kaujas gatavība.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sekojot līdzi naftas produktu cenu samazinājumam pasaules biržās, pēdējo divu mēnešu laikā benzīna cenas mazumtirdzniecībā Latvijā ir samazinājušās par 6 centiem, stāsta Statoil Degvielas produktu attīstības departamenta direktors Viesturs Astičs.

Viņš uzsver, ka būtisks (bet ne vienīgais) degvielas mazumtirdzniecības cenas ietekmējošais faktors ir degvielas produktu cenas pasaules biržās. Degvielas produktu cenas pasaules biržās vienlaicīgi ietekmē virkne dažādu faktoru, kas var veicināt gan to pieaugumu, gan samazinājumu (pasaules lielāko ekonomiku izaugsmes rādītāji, naftas produktu rezervju līmenis pasaulē, centrālo banku pieņemtie lēmumi par ekonomikas stimulēšanas pasākumiem), tāpēc nav iespējams viennozīmīgi prognozēt tālāko degvielas produktu cenu attīstības dinamiku pasaules biržās un līdz ar to arī mazumtirdzniecībā.

Salīdzinājumam – gada sākuma benzīna cena pasaules biržās bija vidēji 947 USD/tonnu, benzīna cena mazumtirdzniecībā Latvijā tajā laikā bija – 1,330 EUR/l (ar PVN). Šobrīd benzīna cena pasaules biržās ir apm. 948 USD/tonnu, bet mazumtirdzniecībā Latvijā – 1,32 EUR/l (ar PVN). Līdz ar to Latvijā šobrīd ir vienas no zemākajām degvielas mazumtirdzniecības cenām Eiropā.

Finanses

Rubļa vērtība nokrītas līdz jaunam rekordzemam līmenim

LETA,21.01.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Krievijas rubļa vērtība ceturtdien atsākusi kritumu līdz jaunam rekordzemam līmenim, ASV dolāram pārsniedzot 84 rubļu atzīmi.

Rīta tirdzniecības sesijā rubļa vērtība pret dolāru nokritusies par vairāk nekā 3%.

Savukārt pret eiro rubļa vērtība nokritusies līdz 92 rubļiem.

Rubļa vērtība samazināšanās galvenokārt tiek skaidrota ar naftas cenu kritumu.

Tikmēr Starptautiskais Valūtas fons otrdien brīdināja, ka lēnāka Ķīnas ekonomikas izaugsme, ASV dolāra vērtības pieaugums, naftas cenu kritums un politiskie nemieri var radīt haosu tādās attīstības valstīs kā Krievijā.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dānijā valdības funkcija darba tirgus regulēšanā ir nodrošināt minimumu un tad – turēties pa gabalu

Dānijas Darbadevēju konfederācijas starptautisko lietu direktors Nils Trampe lielu daļu sava darba laika pavada Briselē, lai ES līmeņa labi domātos darba tirgus regulējumus turētu pa gabalu no savas valsts biznesa ikdienas un ekonomikas. Iemesls tam ir dāņu darbadevēju un darba ņēmēju sadarbības tradīcija, kas rada elastīgu un reizē sociāli drošu darba tirgu, kurā centrālās valdības loma ir minimāla. Kopš deviņdesmitajiem gadiem šī sistēma pasaulē ir pazīstama ar pašu dāņu radītu nosaukumu – flexicurity. Šī saruna notiek Rīgā saistībā ar Dānijas vēstniecības un Latvijas Ekonomikas ministrijas rīkoto diskusiju par flexicurity sistēmu.

Finanses

Protesti finanšu tirgus īsti neskar; topā pistoļu ražotāji

Jānis Šķupelis,03.06.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šā brīža plašajiem protestiem ASV pagaidām nav bijusi izteikta ietekme uz vērtspapīru tirgiem kopumā. Tas liek domāt, ka finanšu tirgus dalībnieki šo postažu vērtē kā īslaicīgu parādību.

Lielāka ietekme gan vērojama vien atsevišķiem sektoriem, piemēram, šaujamieroču ražotājiem un pārdevējiem.

Turpina savu gaitu

Piemēram, finanšu ziņu portāls "Barron's" izceļ, ka ASV akciju tirgū īpaši lielāks svārstīgums nav novērots arī pēc vairākiem citiem mūsdienu vēsturē lielākiem nemieriem šajā valstī. "Tirgi uzskata, ka tas neturpināsies. Mēs šo visu kopš pagājušā gadsimta sešdesmito gadu protestiem ASV esam redzējuši jau vairākkārt," spriež, piemēram, ASV finanšu uzņēmuma "Pantheon Macroeconomics" eksperti. "ASV ir sašķeltākā kāda tā bijusi daudzu gadu laikā, un tā ir traģēdija. Bet, aplūkojot finanšu tirgu, var apgalvot, ka tas ir atkarīgs no daudzu uzņēmumu likteņiem, kurus šīs demonstrācijas pilsētās tik ļoti neietekmēs," savukārt piebilst "JPMorgan Asset Management" vērtspapīru stratēģi.

Eksperti

Jaunie ilgtspējas laikmeta riski uzņēmējdarbībā – laiks proaktīvai rīcībai

Edgars Sedovs, Rietumu Bankas Uzņēmuma risku vadības un Kredītriska pārvalžu vadītājs,19.12.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kā vētras un plūdi jau šodien maina mūsu ikdienu, tā ilgtspējas prasības kļūst par jaunās ekonomikas neizbēgamu sastāvdaļu. Vai jūs esat gatavi šai nākotnei? Latvijā, līdzīgi kā daudzviet pasaulē, daudzi uzņēmumi vēl tikai apzinās šo pārmaiņu nozīmīgumu, bet laiks vilcināties ir pagājis. Jaunie globālie izaicinājumi pieprasa ne tikai atbilstību, bet arī proaktīvu rīcību. Šī ir iespēja mūsu uzņēmumiem ne tikai pielāgoties, bet arī stiprināt savu konkurētspēju, nodrošinot izaugsmi nākotnes tirgos.

Ilgtspējas prasību nozīme

Lai saprastu šo pārmaiņu patieso mērogu, ieskatīsimies vēl pavisam nesenā vēsturē. 2015. gadā Parīzes nolīgums kļuva par globālu pagrieziena punktu – tas apvienoja ANO dalībvalstis kopīgā mērķī sasniegt ilgtspējīgas attīstības rezultātus līdz 2050. gadam. Tie kopumā ir 17 mērķi un 169 apakšmērķi, starp kuriem ir, piemēram, dzimumu līdztiesības veicināšana, nabadzības un bada apkarošana, ievērojama CO2 samazināšana, augsnes pasargāšana no sausuma un applūšanas, pienācīgas kvalitātes nodarbinātība un ekonomiskā izaugsme, u.c.

Kāpēc tas ir svarīgi? Šo mērķu ieviešana ne tikai saglabā planētu nākamajām paaudzēm, bet arī veicina ilgtspējīgu uzņēmējdarbību, nodrošinot konkurētspējīgus risinājumus nākotnei.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tuvākajās dienās degvielas cenas varētu vēl nedaudz samazināties, paredz eksperti, uzsverot, ka naftas cenu kritums pagaidām nav pilnībā atspoguļojies degvielas mazumtirdzniecības cenās Latvijā. Tomēr pēc tam tās atkal kāpšot.

Jau kopš februāra vidus naftas cena Brent Crude piedzīvo kritumu, cenai samazinoties no 119 ASV dolāriem par barelu līdz nepilniem 107 dolāriem par barelu šīs nedēļas sākumā. Tātad kritums mērāms aptuveni 10% apmērā, saka Nordea Markets vecākais pārdošanas vadītājs Gints Belēvičs, piebilstot, ka Latvijas patērētājam svarīgāka naftas cenas dinamika eiro izteiksmē, kas gan nav bijusi tik ļoti labvēlīga – kritums no aptuveni 89 eiro par barelu līdz 83 eiro par barelu.

Pēdējo divu nedēļu kritums skaidrojams galvenokārt ar neskaidrībām par Kipras nākotni, stāsta eksperts. Pirmdien, līdzko kļuva zināms, kā tiks risinātas Kipras bankās samilzušās problēmas, tirgi kļuva mazliet optimistiskāki un tika novērots cenas pieaugums riskanto aktīvu klasē, tajā skaitā arī naftas cenās.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV jēlnaftas cena pirmo reizi deviņu mēnešu laikā pārkāpusi 100 ASV dolāru par barelu robežu, sekojot datiem par politiskajiem nemieriem Ēģiptē un sarūkošajām ASV rezervēm.

Jēlnaftas cena augusta piegādēm sasniedza 102,18 ASV dolārus par barelu.

Bažas, ka nemieri Ēģiptē varētu izraisīt nestabilitāti Tuvajos Austrumos un samazināt naftas piegādes apjomus, veicināja arī Brent cenas pieaugumu līdz vairāk nekā nedēļas augstākajai atzīmei 105,61 dolāram.

«Spriedze Tuvajos Austrumos vienmēr dzen cenu uz augšu, turklāt papildus faktors ir ASV rezervju samazināšanās,» aģentūrai Reuters sacījis OptionsXpress analītiķis Bens Le Bruns, uzsverot, ka tās ir dubulti labas ziņas jēlnafta.

Tādējādi ASV jēlnafta patlaban maksā 101,74 dolārus par barelu, savukārt Brent maksā 105,07 dolārus.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

(Ziņā pievienotas degvielas cenas.)

Augošās naftas cenas pasaulē neies secen arī Latvijas degvielas cenām.

«Jūnija beigās un jūlija sākumā naftas cenas pasaulē piedzīvoja samērā lielu kāpumu, Brent jēlnaftas cenai pieaugot no 100 ASV dolāriem par barelu līdz pat nepilniem 109 dolāriem par barelu. Turklāt šo kāpumu pastiprināja arī ASV dolāra nostiprināšanās pret eiro,» stāsta Nordea Markets vecākais pārdošanas vadītājs Gints Belēvičs.

Naftas cenas kāpumu noteikti ietekmēja gan labie nodarbinātības dati ASV, gan nemieri Ēģiptē, savukārt ASV dolāra spēku noteica Federālas rezervju sistēmas vadītāja Bena Bernankes mājieni par naudas drukāšanas tempu ASV iespējamu samazināšanu. Pagājušajā naktī pretēja rakstura komentāri gan lika ASV dolāram zaudēt pēdējo trīs nedēļu laikā iegūtās pozīcijas, uzsver eksperts.