Jaunākais izdevums

Foto: vde.lv

Lai mazinātu mūsu pēdas nospiedumu uz planētu, katram ir iespēja savā ikdienā ieviest ilgtspējīgākas izvēles, piemēram, veicot pārdomātu pārtikas un sadzīves preču iegādi, šķirojot atkritumus un lietojot videi draudzīgu sadzīves ķīmiju.

Taču vienlīdz būtiski ir apzināties arī to, kādu ietekmi uz vidi atstāj iegādātā sadzīves tehnika un elektroierīces. Iepērkoties atbildīgi, mēs varam būtiski veicināt ilgtspējīgāku patēriņu un sniegt savu ieguldījumu vides piesārņojuma mazināšanā.

Tieši tāpēc sadzīves tehnikas mazumtirdzniecības uzņēmums ar 30 gadu pieredzi Verners DE popularizē un atbalsta ilgtspējīgāku un videi draudzīgāku dzīvesveidu, pircējiem piedāvājot jaunu preču kategoriju – “Zaļa izvēle” sadzīves tehniku. Par “Zaļa izvēle” precēm, kampaņas mērķi un to, kā ikviens no mums savā ikdienā var veikt videi draudzīgākas izvēles, stāsta VDE valdes loceklis Verners Survilo.

Aprites ekonomika – atslēga ilgtspējīga patēriņa veicināšanai

Dzīvojot laikmetā, kurā mūsdienu cilvēce piedzīvo visstraujāko tehnoloģiju attīstības un dzīves līmeņa izaugsmi, arvien aktuālāka kļūst progresijas ēnas puse – globālās vides piesārņojuma problēmas. Jautājumi, kas skar ik vienu no mums – klimata pārmaiņas, saražoto atkritumu apjoma straujais pieaugums, gaisa un gruntsūdeņu piesārņojums un veselības problēmas, kas apdraud ne tikai mūs, bet arī nākošās paaudzes.

Tāpēc uzņēmums VDE savā uzņēmējdarbībā īsteno un aktīvi popularizē aprites ekonomikas principus, kas paredz pēc iespējas ilgāku sadzīves tehnikas izmantošanu, tādejādi mazinot atkritumu apjomu un resursu patēriņu, kas nepieciešams jaunu preču un izejmateriālu ražošanā.

Aprites ekonomikas principu ieviešana ir arī galvenais “Zaļa izvēle” fokuss. Saviem pircējiem piedāvājam iegādāties ne tikai jaunu, A klases sadzīves tehniku, bet arī atjaunotu mazlietotu tehniku, kā arī elektroierīces ar vizuāliem defektiem. Līdz ar to pircējiem ir iespēja ne tikai iegādāties vienlīdz labas kvalitātes ierīces pat ar vairāk, nekā 40 % atlaidi no preces sākotnējās cenas, bet arī ieviest ilgtspējīgu un videi draudzīgu saimniekošanas praksi savā ikdienā.

“Zaļa izvēle” sadzīves tehnika: lētāk un videi draudzīgāk

“Zaļa izvēle” preces vde.lv interneta veikalā un 7 fiziskajos Verners DE veikalos visā Latvijā ir atpazīstamas ar speciālu, zaļo marķējuma logo. Šajā preču kategorijā ir divas preču grupas:

  • B+ kategorijas sadzīves tehnika: ierīces ar vizuāliem defektiem, kas nekādi neietekmē ierīces darbību, piemēram, buktēm, švīkām, detaļu krāsas maiņu. Šāda veida defekti visbiežāk rodas ierīču pārvadāšanas vai piegādes laikā, tehniku pārvietojot ražotāja noliktavās utt. Lai garantētu šo preču kvalitāti, visām B+ kategorijas ierīcēm iepriekš tiek veikta pārbaude VDE Servisa centrā.
  • B- kategorijas sadzīves tehnika: mazlietota sadzīves tehnika, kas atgriezta garantijas ietvaros vai nelielu bojājumu rezultātā. Visas B- kategorijas preces iepriekš lietotas ne ilgāk kā 12 mēnešus, un tām veikts kvalitatīvs remonts VDE Servisa centrā.

Visbiežākais pircēju jautājums ir par B kategorijas ierīču kvalitāti, taču par “Zaļa izvēle” sadzīves tehnikas kvalitāti pircēji var būt droši. Tās ir ne tikai atjaunotas un pārbaudītas VDE Servisa centrā, bet gluži tāpat kā jaunām precēm, B kategorijas tehnikai tiek nodrošināta 2 gadu garantija.

“Zaļa izvēle” preču klāstā ir pieejama visa mājsaimniecībā nepieciešamā sadzīves tehnika, tajā skaitā:

Pirms izmet – apsver remonta iespējas

Foto: freepik.com/Freepik

Liela daļa pircēju bieži vien nemaz neapsver bojāto ierīču remonta iespējas, un saskaroties ar pirmajiem bojājumiem, uzreiz steidz iegādāties jaunu ierīci. Taču nereti bojājumi ir viegli novēršami, tādejādi būtiski pagarinot tehnikas mūžu un samazinot atkritumu apjomu. Sadzīves tehnikas remonts ir viens no VDE darbības virzieniem jau no pirmajiem uzņēmuma pastāvēšanas gadiem.

Atjaunojot gan mazlietotās ierīces, gan veicot remontu precēm, kas iegādātas mūsu veikalos, klientiem uzsveram remonta plusus – gan iespēju ietaupīt līdzekļus, gan pozitīvo ietekmi uz vidi un atkrituma apjoma mazināšanu. Veicot kvalitatīvu ierīces remontu, nereti tā saimniekam nokalpo vēl daudzus gadus.

Nevajadzētu aizmirst arī to, ka sadzīves tehnika pieder bīstamo atkritumu grupai, līdz ar to ir noteikta kārtība kādā elektroierīces atļauts utilizēt. Saviem pircējiem uzsveram, ka sadzīves tehniku drīkst izmest tikai tam speciāli paredzētos šķirošanas punktos, kā arī iegādājoties sadzīves tehniku pie mums, veco, neatkarīgi no tā, kur tā iegādāta, varēsi bez maksas nodot kādā no 7 Verners DE veikaliem visā Latvijā.

VDE – videi draudzīgāka un ekonomiskāka sadzīves tehnika!

Foto: vde.lv

VDE aicina – videi draudzīgāka saimniekošana neprasa lielas pūles! Apskati plašo sadzīves tehnikas piedāvājumu un “Zaļa izvēle” preces vde.lv vai kādā no 7 VDE veikaliem visā Latvijā, un atbalsti ilgtspējīgu un dabai draudzīgu saimniekošanu arī savā ikdienā! Iegādājies preces no vadošajiem sadzīves tehnikas ražotājiem Whirlpool, Haier, Electrolux, AEG, LG, Indesit, Hoover par īpaši izdevīgu cenu Verners DE!

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

1. jūlijā jāstājas spēkā normai, ka jāmaksā dabas resursu nodoklis 1,25 eiro/kg par plastmasas iepakojumu, kurš nav pārstrādājams un nav reģenerēts, 0,8 eiro/kg par pārstrādājamās plastmasas iepakojumu, kas nebūs pārstrādāts, taču Saeima pēdējā brīdī veica korekcijas. Šīs normas administrēšanai nepieciešamie grozījumi noteikumos ieķērušies, pārtika tieši iepakojuma dēļ varot sadārdzināties.

„Jebkura jauna nodokļa piemērošana atsaucas uz produkta gala cenu. Jo augstāki iepakojuma savākšanas rādītāji, jo dārgāk izmaksā to savākšana un pārtikas ražotāju izmaksas proporcionāli pieaug,” situāciju skaidro Latvijas Pārtikas uzņēmumu federācijas padomes priekšsēdētāja Ināra Šure Viņa uzsver, ka iepakojuma savākšanas rādītājus nedrīkst noteikt augstākus, kā to paredz ES tiesību akti. „Tiem ir jābūt vienādiem vai zemākiem nekā pārējās Baltijas valstīs. Ieviešot dabai draudzīgas tehnoloģijas, ir jāsaglabā Latvijas ražotāju konkurētspēja Baltijas un ES valstu vidū,” tā I. Šure.

Līdz šim maksā valsts

„Kopš pagājušā gadsimta piecdesmitajiem gadiem ir ļoti būtiski —20 reizes – pieaudzis plastmasas iepakojuma patēriņš, taču daļa no tā ir ļoti grūti – sarežģīti – pārstrādājama, bet daļa vispār nav pārstrādājama, tāpēc Eiropas Savienība ar regulu ieviesa maksājumu (nodokli) dalībvalstīm — 0,8 eiro/kg par nepārstrādātu plastmasu, tādējādi motivējot dalībvalstis meklēt risinājumus, kā samazināt nepārstrādājamas plastmasas izmantošanu,” skaidro Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas Vides aizsardzības departamenta direktore Rudīte Vesere.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai veicinātu videi draudzīgāku materiālu izmantošanu preču ražošanā, “Latvijas Zaļais punkts” sadarbībā ar “Nordic Plast” Eiropas Savienības LIFE projekta ietvaros Latvijā attīstīta specializētu polimēra testēšanas laboratoriju, kas kalpos kā rīks plastmasas pārstrādājamības noteikšanai, virzoties uz ES mērķiem palielināt pārstrādāto atkritumu apjomu Latvijā. '

Laboratorija atrodas “Eco Baltia” grupas polimēru pārstrādes uzņēmumā “Nordic Plast”, Jelgavā, un tā šogad veiksmīgi ieguvusi akreditāciju, tādējādi apliecinot atbilstību starptautiskiem standartiem.

Jau šobrīd jaunajā laboratorijā pētnieciskos nolūkos tiek testēti dažādi plastmasas izstrādājumi ar mērķi definēt kopējo situāciju tirgū attiecībā uz plastmasas materiālu pieejamību un to pārstrādājamību. Vienlaikus tiek vērtētas iespējas pakalpojuma tālākai attīstībai to nodrošināt uzņēmumiem, kuri ražo vai tirgo plastmasas izstrādājumus.

Ar jaunās laboratorijas izveidošanu plānots veicināta straujāka Latvijas virzība uz Eiropas Savienības prasību īstenošanu attiecībā uz pārstrādājamo materiālu mērķiem.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Turpinot ilgtermiņa sadarbību, Luminor banka šogad piešķīrusi papildu 850 tūkstošu eiro ražošanas un metālapstrādes uzņēmumam Weld (Industrial Holding grupas uzņēmums), kopējam uzņēmuma finansējumam kopš 2019. gada sasniedzot jau teju 4,6 miljonus eiro.

Finansējumu uzņēmums izmantos ražošanas ēkas rekonstrukcijai, turpinot ēkas uzlabošanas darbus, tostarp izbūvējot saules paneļu parku “zaļākai” darbībai.

Uzņēmums Weld 2019. gadā Daugavpilī iegādājās degradētu ēku, kas savulaik bijusi ķīmiskās šķiedras rūpnīca un lielākā rūpnīca pilsētā. Pēdējo piecu gadu laikā uzņēmums ēku renovējis un uzlabojis, un šobrīd tur izvietota mūsdienīga un ilgtspējīga metālapstrādes ražotne. Tādējādi pilsētā ne tikai sakārtota degradēta teritorija, bet radīta videi draudzīga un “zaļa” ēka – pateicoties uz jumta izvietotajam saules paneļu parkam, ražotne nepatērē papildu enerģiju, jo tai pietiek ar pašražoto atjaunīgās elektroenerģijas apjomu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Foto: freepik.com/Freepik

Vai esi kādreiz apsvēris iespēju iegādāties nocenotu sadzīves tehniku? Tā ir ne tikai lieliska iespēja ietaupīt līdzekļus, bet arī samazināt savas mājsaimniecības ietekmi uz vidi. Tomēr, lai iegādātā tehnika kalpotu ilgi un bez problēmām, ir svarīgi veikt rūpīgu izpēti un pievērst uzmanību detaļām, kas var liecināt par slēptiem defektiem.

Tāpēc šajā rakstā sadzīves tehnikas veikala VDE eksperts dalās ar vērtīgiem padomiem, kas palīdzēs iegādāties kvalitatīvu nocenoto sadzīves tehniku. Uzzini, kādiem faktoriem pievērst uzmanību, lai veiktu pārdomātu izvēli, un iegādātā prece atbilstu tavām prasībām un kalpotu gadiem ilgi!

Reklāmraksti

Uzņēmējiem būtiska loma Latvijas ūdens sporta veicināšanā

Sadarbības materiāls,04.05.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ūdens sports Latvijā ieņem arvien nozīmīgāku vietu sporta un aktīvās atpūtas kartē. Valsts ģeogrāfiskā pozīcija, bagātīgie ūdens resursi un sporta veidu daudzveidība rada lielu potenciālu šīs jomas attīstībai. Tomēr viens no būtiskākajiem faktoriem, kas nosaka ūdens sporta attīstību un pieejamību, ir uzņēmēju un sabiedrisko līderu iesaiste.

Ūdens sports Latvijā – potenciāls un iespējas

Latvija ir valsts ar vairāk nekā 12 tūkstošiem upju un vairāk nekā 2000 ezeru. Mūsu piekraste sniedzas gar Baltijas jūru apmēram 500 kilometru garumā. Šie resursi ir ideāli piemēroti dažādiem ūdens sporta veidiem – no burāšanas un smaiļošanas līdz ūdens motocikliem un vindsērfingam.

Pēdējo gadu laikā pieaug interese arī par rekreatīvo airēšanu, SUP dēļiem un triatloniem, kuros iekļauta peldēšana atklātā ūdenī. Attīstās arī profesionālās un amatieru sporta struktūras, taču, lai nodrošinātu kvalitatīvu izaugsmi, nepieciešams stabils finansiālais un organizatoriskais atbalsts.

Uzņēmēju iesaiste: vairāk nekā tikai sponsorēšana

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Viens no automašīnu koplietošanas pakalpojumu sniedzējiem Carguru noslēdzis līdz šim vērienīgāko darījumu nozarē, pievienojot savam biznesam elektroauto koplietošanas jaunuzņēmumu OX Drive.

Ar šo darījumu Carguru stirpina savas līdera pozīcijas tirgū, vienlaikus kļūstot arī par vadošo elektroauto koplietošanas pakalpojumu sniedzēju.

Darījuma rezultātā Carguru savu autoparku papildina ar vairāk nekā 200 jauniem elektroauto, tostarp Tesla un Audi ražotāju modeļiem, kurus turpmāk varēs rezervēt un izmantot braucieniem tikai caur Carguru mobilo aplikāciju.

Carguru ir automašīnu koplietošanas biznesa celmlauzis Latvijā, kas jau kopš 2017. gada piedāvā pārvietošanās iespējas autovadītājiem, kuriem nav sava personīgā transportlīdzekļa. Ar OX Drive pievienošanu, Carguru savu piedāvājumu tagad papildina ar videi vēl draudzīgāku risinājumu, kas ilgtermiņā veicinās pāreju uz ilgtspējīgu un efektīvu urbāno mobilitāti. Tikmēr OX Drive sevi kā automašīnu koplietošanas jaunuzņēmumu skaļi pieteica pirms vairāk nekā diviem gadiem. Savas atšķirīgās koncepcijas un Tesla automašīnu dēļ, OX Drive ātri kļuva par vienu no populārākajām automašīnu koplietošanas platformām Latvijā, kas līdz tam vēl nebijušā apjomā piedāvāja klientiem izbaudīt ērti pieejamus jaunākās paaudzes elektroauto.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Satiksmes ministrija (SM) autoceļu lietošanas nodevu par laiku kravas transportlīdzekļiem, kuru pilna masa ir lielāka par 3,5 tonnām, no 2030.gada plāno aizstāt ar ceļu infrastruktūras nodevu par distanci, izriet no SM sagatavotā likumprojekta "Ceļu nodevu likums".

Ja par transportlīdzekli attiecīgajā autoceļa posmā būs maksājama ceļu infrastruktūras nodeva, autoceļu lietošanas nodeva vairs netiks piemērota, tostarp arī par transportlīdzekļiem, kuru pilna masa ir mazāka vai vienāda ar 3,5 tonnām, skaidro ministrijā.

Ar likumprojektu ieviesta jauna definīcija - ceļu infrastruktūras nodeva ir nodeva, kas jāmaksā par transportlīdzekli atkarībā no attāluma, kuru tas nobraucis, izmantojot attiecīgo ceļu infrastruktūru, un no transportlīdzekļa tipa. Nodevas nomaksāšana piešķirs tiesības ar minēto transportlīdzekli izmantot ceļu infrastruktūru.

Tostarp, ieviešot privātās un publiskās partnerības finansētus autoceļu projektus, pamatojoties uz likumprojektu, valsts varēs noteikt un piemērot ceļu infrastruktūras nodevu par noteikta jaunuzbūvēta ceļa posma izmantošanu, kā arī vairāk koncentrēties uz principa "piesārņotājs maksā" piemērošanu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgā zemo emisiju zonu plānots ieviest Vecrīgā, Rīgas centrā līdz dzelzceļa lokam, kā arī teritorijā no Centrāltirgus līdz Lāčplēša ielai, kur plānots ierobežot pārvietošanos ar automašīnām, 9.jūnijā ieceres prezentācijā informēja SIA "Ernst & Young Baltic" vecākais konsultants Oskars Leosks.

Zemo emisiju zonas izveidei tiek piedāvāti vairāki scenāriji, kas pamatā piedāvā pēc pāris gadiem plašāk vai šaurāk ieviest iebraukšanas maksu galvaspilsētas centrā.

Rīgas pašvaldības Pilsētas attīstības departaments kopā ar SIA "Ernst & Young Baltic" ekspertiem iepazīstināja ar līdz šim paveikto darbu, lai Rīgā līdz 2027.gada beigām ieviestu zemo emisiju zonu.

Zemo emisiju zona ir teritorija, kurā tiek īstenota satiksmes sistēmas pārkārtošana ar mērķi samazināt vides piesārņojumu un veicināt sabiedrības pārvietošanās paradumu maiņu.

Kā skaidroja Pilsētas attīstības departamenta zemo emisiju zonas projekta vadītājs Andžejs Stepančuks, šādas zonas ieviešana palīdzot pilsētām "samazināt satiksmes radīto piesārņojumu, veicināt veselīgāku dzīvesveidu un padarīt pilsētvidi drošāku, klusāku un pieejamāku visiem".

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Acu lēcas ir lieliska alternatīva brillēm, piedāvājot ērtu un nepamanāmu veidu, kā uzlabot redzi. Tomēr, lai izvēlētos piemērotākās lēcas acīm, ir svarīgi zināt dažus būtiskus faktorus un nianses. Šajā rakstā aplūkosim, kā izvēlēties lēcas, ņemot vērā individuālās vajadzības un acu veselību.

Acu lēcu veidi

Laika gaitā tika izveidotas lēcas acīm dažādu vajadzību apmierināšanai.

• Mīkstās lēcas - populārākais lēcu veids. Tās ir izgatavotas no elastīga materiāla, kas ļauj tām pielāgoties acs formai. Mīkstās acu lēcas ir ērtas un viegli lietojamas, un tās ir piemērotas gan ikdienas, gan ilgstošai lietošanai;

• Cietās lēcas - pazīstamas arī kā gāzes caurlaidīgās lēcas, ir izgatavotas no stingra materiāla, kas ļauj acīm elpot. Šīs lēcas acīm piedāvā asāku redzi un ir izturīgākas, taču tās var būt mazāk ērtas sākotnēji, līdz acis pierod;

• Toriskās lēcas - īpaši izstrādātas astigmātisma korekcijai. Tās nodrošina skaidru redzi, pateicoties to specifiskajai formai un dizainam. Toriskās lēcas ir pieejamas gan mīkstajā, gan cietajā versijā;

Pakalpojumi

Centrālā laboratorija ievieš ģenētiskās analīzes, kas ļauj atklāt Alcheimera gēnu

Db.lv,19.05.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

SIA “Centrālā laboratorija” ir ieviesusi jaunu ģenētisko analīzi – Alcheimera demences riska DNS testu, kas ļauj noteikt ar Alcheimera demenci saistītā apolipoproteīna E (APOE) gēna variantus.

Alcheimera demences riska DNS tests sniedz iespēju laikus novērtēt cilvēka ģenētisko noslieci uz Alcheimera slimības attīstību un aktīvi veikt prevenciju. Latvijā šis pakalpojums ir jaunums, un “Centrālā laboratorija” ir viena no pirmajām laboratorijām, kas to piedāvā arī plašākai sabiedrībai.

“Mēs turpinām investēt jaunos pakalpojumos, lai ikvienam Latvijas iedzīvotājam nodrošinātu mūsdienīgus un personalizētus risinājumus veselības aprūpē. Jaunatklātā automatizētā laboratorija sniedz mums iespēju strādāt vēl efektīvāk, kā arī ļauj mūsu speciālistiem aktīvāk iesaistīties jaunu laboratorisko izmeklējumu ieviešanā. Lepojamies būt vieni no pirmajiem Latvijā, kas piedāvā arī ģenētisku izmeklējumu Alcheimera slimības riska novērtēšanai, tādējādi stiprinot agrīnu diagnostiku un slimību profilaksi,” uzsver SIA “Centrālā laboratorija” valdes priekšsēdētāja Zane Kaktiņa.

Eksperti

Kad privātais sektors kļūst par veselīgas sabiedrības virzītājspēku

Oskars Hartmanis, BTA valdes priekšsēdētājs,19.05.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas sporta infrastruktūra un aktīvās atpūtas iespējas ir valsts ilgtermiņa attīstības jautājums, kas tieši ietekmē sabiedrības veselību un labklājību. Latvija ieņem pēdējo vietu ES veselīgi nodzīvoto gadu skaitā (Eurostat, 2024), un liekā svara izplatība mūsu sabiedrībā ir augstāka nekā vidēji Eiropā – 59% iedzīvotāju saskaras ar šo problēmu (SPKC, 2024). Diemžēl realitāte ir tāda, ka sporta bāzu uzturēšanai un attīstībai ne vienmēr ir pietiekams finansējums, tāpēc privātā sektora iesaiste kļūst arvien būtiskāka.

Mēs BTA uzskatām, ka apdrošināšanas uzņēmuma atbildība nebeidzas tikai ar klientu drošības garantēšanu nelaimes gadījumos. Veselīga un aktīva sabiedrība nozīmē mazākus riskus, mazāk saslimšanas gadījumu un labāku dzīves kvalitāti. ANO “Ziņojumā par pasaules laimi” (World Happiness Report) Latvija ir noslīdējusi no 46. uz 51. vietu. Viens no nozīmīgākajiem faktoriem, kas ietekmē cilvēku labsajūtu, ir kustība, tāpēc mēs speram soli uz priekšu un ne tikai atbalstām sporta pasākumus un komandas, bet arī ieguldām Latvijas sporta ekosistēmā kopumā.

Noslēdzot trīs gadu sadarbības līgumu ar Latvijas Nacionālo sporta centru (LNSC) un investējot sadarbībā vairāk nekā 245 tūkstošus eiro, mēs parādām, ka privātais sektors var būt nozīmīgs spēlētājs sabiedrības veselības veicināšanā. Mēs ticam, ka šāds modelis – privāto uzņēmumu un publiskā sektora sadarbība – ir efektīvākais ceļš, lai uzlabotu sporta pieejamību un veicinātu aktīvāku dzīvesveidu sabiedrībā, kas būtiski ietekmē iedzīvotāju veselību un dzīves kvalitāti.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saules parks ar kopējo platību 3 ha tika izveidots ieguldot 1,6 miljonus eiro, piesaistot papildus finansējumu no Swedbank. Saules parka kopējā jauda spēj sasniegt 1,2 MW, projekta realizācijai tika izvēlēts sadarbības partneris būvuzņēmums Ditra Networks SIA. Jaunais saules parks tika nodots ekspluatācijā šī gada oktobrī.

NORDO valdes loceklis Mārtiņš Everts norāda, ka saules enerģijas parks, kas tika izbūvēts ar mērķi nodrošināt pārvaldībā esošā noliktavas kompleksa elektroenerģijas pašpatēriņu ir ieguvums klientiem, kuriem ir svarīgi virzīties uz ilgtspējīgiem risinājumiem, ievērojot ESG prasības, lai praksē samazinātu energoresursu patēriņu, palielinot atjaunojamās enerģijas izmantošanu.

“Šis ir nozīmīgs zaļās enerģijas projekts NORDO ilgtspējas stratēģijas attīstībā. Šobrīd valstī ir redzams kāpums saules parku izbūvē, kas veicina dabai draudzīgas elektroenerģijas ražošanas tendences arī citos uzņēmumos. Tādēļ ar jaunā saules parka izbūvi turpinām attīstīt “zaļās” enerģijas ražošanu Latvijā un iedrošināt citus”, stāsta NORDO valdes loceklis Mārtiņš Everts.

Ekonomika

Uzņēmēji iegulda atkritumu pārstrādē

Armanda Vilciņa,15.11.2024

Uzņēmumu pienākums ir darīt visu iespējamo, lai pēc iespējas mazinātu viņu radīto atkritumu ietekmi uz apkārtējo vidi, norāda Madara Apsalone, SIA Philip Morris Latvia ārējo attiecību vadītāja.

Publicitātes foto

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas iedzīvotāji labprātāk izvēlas iegādāties preces un pakalpojumus no uzņēmējiem, kas pauž videi draudzīgus uzskatus un domā par ilgtspēju, liecina Brand Capital dati.

Tuvākajā nākotnē ieguvēji būs tie uzņēmumi, kuri ilgtspējas stratēģijas izvirzījuši kā vienu no pīlāriem savā darbībā, uzskata Kaspars Zakulis, SIA Latvijas Zaļais punkts direktors. Pētījuma Brand Capital ietvaros veiktā aptauja liecina, ka 54% respondentu izvēlas zīmolus, kas iestājas par tīru vidi, atzīmē K.Zakulis, piebilstot, ka ilgtspējas, kā arī atkritumu šķirošanas un pārstrādes tēmas sabiedrībā kļūst arvien aktuālākas. To pierāda arī uzņēmumu centieni - liela daļa komersantu aktīvi investē līdzekļus videi draudzīgāku risinājumu ieviešanā.

Ambiciozi mērķi

Uzņēmumu pienākums ir darīt visu iespējamo, lai pēc iespējas mazinātu viņu radīto atkritumu ietekmi uz apkārtējo vidi, norāda Madara Apsalone, SIA Philip Morris Latvia ārējo attiecību vadītāja. “Mēs uz ilgtspēju raugāmies kā uz iespēju augt, ieviest inovācijas un radīt ilgtermiņa vērtības. Pirms desmit gadiem Philip Morris International (PMI) paziņoja par ambīciju pārveidot savu biznesu, izvirzot tabakas biznesam šķietami neiespējamu misiju – radīt nākotni bez cigarešu dūmiem. Lai to sasniegtu, pievērsāmies zinātniskiem pētījumiem un uz to bāzes izstrādājām bezdūmu produktus. Tajā pašā laikā mēs cenšamies, lai mūsu produkti būtu mazāk kaitīgi ne tikai veselībai, bet arī dabai. Ilgtspējīga pieeja ir pamatā visam mūsu produktu ražošanas ciklam – no tabakas lapu izaudzēšanas līdz pat elektronisko tabakas karsēšanas ierīču atpakaļ pieņemšanai un pārstrādei. Tāpat mēs turpinām dekarbonizēt mūsu tiešo ražošanas darbību, un jau 13 mūsu rūpnīcas ir sertificētas kā oglekļa neitrālas,” stāsta M.Apsalone, uzsverot, ka Philip Morris Latvia sniedz korporatīvo ieguldījumu un atbalstu, izmantojot gan dažādas sabiedriskās iniciatīvas, gan sociālās programmas, kuru mērķis ir uzlabot apkārtējās vides situāciju.

Enerģētika

Atklāj pirmās ar ES Atveseļošanas fonda līdzfinansējumu izbūvētās elektroauto uzlādes stacijas

Db.lv,12.07.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ventspilī 12.jūlijā atklātas Latvijā pirmās ar Eiropas Savienības (ES) Atveseļošanas fonda līdzfinansējumu izbūvētās elektroauto uzlādes stacijas.

Tās izvietotas pie sešiem sabiedriskiem pilsētas objektiem: koncertzāles "Latvija" (Lielajā laukumā 1), Ziemeļkurzemes reģionālās slimnīcas (Inženieru ielā 60), Ventspils Valsts 1. ģimnāzijas (Kuldīgas ielā 1), Jaunpilsētas laukuma (Kuldīgas ielā 49), netālu no Ventspils Piedzīvojumu parka (Krustkalna ielā 3) un pie teātra nama "Jūras vārti", Ostas ielas promenādes pusē (Kr. Valdemāra ielā 45).

Ieguldot ES Atveseļošanas fonda finansējumu, AS "Sadales tīkls" izbūvēja nepieciešamo elektroapgādes infrastruktūru, savukārt atbilstoši projekta noteikumiem teritoriju staciju izbūvei nodrošināja Ventspils valstspilsētas pašvaldība, un, iegūstot tiesības publiskā izsolē, uzlādes stacijas nodrošināja un uzstādīja Elektrum Drive.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Viedo enerģētikas risinājumu uzņēmums “Ignitis ON” Lietuvas kūrortpilsētā Palangā, Taikos ielā, atklājis elektroauto ātrās uzlādes centru, kas vienlaikus spēj uzlādēt 20 elektroauto.

Papildus četri uzlādes punkti ir uzstādīti Ronžės ielā, kur ir 16 uzlādes punkti ar 60 kW jaudu un četri uzlādes punkti ar 150 kW jaudu. Ronžės ielā 2 uzstādītie četri uzlādes punkti nodrošina 60 kW uzlādes jaudu.

Kopējās “Ignitis” investīcijas šajos projektos pārsniedz 0,5 miljonus eiro.

“Līdz šim Palangā nebija, kur ērti un bez rindas uzlādēt elektroauto, nemaz nerunājot par elektroauto uzlādes centru”, norāda “Ignitis” E-mobilitātes vadītājs Eimants Balta (Eimantas Balta).

“Palanga ir, iespējams, viena no perspektīvākajām vietām, kur izvērst elektroauto uzlādes tīklu. Tam par iemeslu kalpo tas, ka kūrorta viesi un vietējie iedzīvotāji atbalsta ilgtspējīgu dzīvesveidu, vēlas elpot svaigu gaisu un dzīvot saskaņā ar dabu. Viņi pašlaik ne tikai apsver iespēju tuvākajā nākotnē braukt ar elektroauto, bet tos arī iegādājas. Tāpēc esam patiesi gandarīti, ka “Ignitis ON” ieguva iespēju izveidot ērtu elektroauto infrastruktūru vasaras galvaspilsētā Palangā,” komentē E. Balta.

Video

VIDEO: Zemes resursi jāizmanto jēgpilni

Māris Ķirsons,29.04.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijai ir maksimāli efektīvi un lietderīgi jāizmanto zemes resursi, tādējādi nodrošinot ekonomiskos ieguvumus — eksporta ienākumus, darba vietas, nodokļu ieņēmumus valsts budžetā.

Tādi secinājumi skanēja Dienas Biznesa sadarbībā ar Latvijas meža un ar to saistīto nozaru portālu zemeunvalsts.lv videodiskusijā Eiropas Zaļais kurss 2.0 sabiedrības informētība un iesaiste. Valstiski svarīgo lēmumu pieņemšanā jāiesaista visas interešu grupas, vienlaikus izskaidrojot ikviena potenciālā nākotnes scenārija īstenošanas pozitīvos un negatīvos aspektus.

Izaicinājumu netrūkst

„Kūdras nozarei ir nepārtraukti izaicinājumi jau kopš 2020. gada, kad saasinājās jautājums par šī resursa izmantošanu, jo īpaši enerģētikā, un tika atvēlēts finansējums nozares transformācijai, vienlaikus, neraugoties uz starptautiskiem satricinājumiem, kūdras substrāta eksporta pieauguma temps nemainās,” skaidro SIA Laflora valdes priekšsēdētājs un Latvijas Darba devēju konfederācijas padomes loceklis Uldis Ameriks.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Investējot vairāk nekā 500 000 eiro, lai izveidotu vienu no Latgales reģionā lielākajiem saules paneļu parkiem, maizes ražotājs Latvijā AS “Latvijas Maiznieks” uzsācis projektu videi neitrāla ražošanas cikla ieviešanai.

Sākotnēji šis risinājums tiks piemērots porcijmaizīšu produktu līnijai “Maiziņš”, ražošanas procesā izmantojot tikai zaļo elektroenerģiju.

Saules parka izbūvi veikusi energokompānija “Enefit”, uzņēmuma ražotnes teritorijā Daugavpilī uzstādot 1178 divpusējās darbības saules paneļus ar kopējo sistēmas jaudu 777 kWh. Zemes tipa saules sistēma ik gadu saražos ap 770 MWh zaļās elektroenerģijas. Gada griezumā tie būs ap 10–12% no ražotnes elektroenerģijas pašpatēriņa, bet vasaras mēnešu saulainākajās dienās saules enerģija nosegs līdz pat 25% no ražotnes dienas patēriņa. Zaļā elektroenerģija tiks izmantota porcijmaizīšu “Maiziņš” ražošanai. Tā rezultātā ik gadu atmosfērā nenonāks 84 tonnas CO2 izmešu, kas ir līdzvērtīgs apjoms deviņiem braucieniem apkārt zemeslodei ar vieglo automašīnu.

Transports un loģistika

SM: Utopiskie plāni par ātrgaitas šosejām līdz lielākajām pilsētām netiks realizēti

LETA,06.11.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā netiks realizēti utopiskie plāni par ātrgaitas šosejām līdz lielākajām pilsētām, bet TEN-T ceļu tīkla uzlabošana notiks ar budžetā atvēlētajiem līdzekļiem un izmantojot publiskās un privātās partnerības (PPP) projektus, trešdien Saeimas Ilgtspējīgas attīstības komisijas sēdē sacīja Satiksmes ministrijas (SM) parlamentārais sekretārs Ģirts Dubkēvičs (P).

Iepriekš bijušā satiksmes ministra Tāļa Linkaita izziņotie solījumi līdz 2040.gadam savienot Latvijas lielākās pilsētas un Rīgu ar ātrgaitas ceļiem bija politiski bezatbildīgi, jo šādu plānu realizācijai būtu nepieciešami vairāki miljardi eiro, pauda Dubkēvičs.

Latvijā paredzēts izbūvēt ātrgaitas ceļus vairāk nekā 1000 kilometru garumā

Līdz 2040.gadam Latvijā paredzēts izbūvēt ātrgaitas ceļus apmēram 1055 kilometru garumā, kas...

Viņš uzsvēra, ka situācija nozarē ir nopietna, finansējums ceļu būvei sarūk, turklāt jaunajā plānošanas periodā autoceļu būvniecībai nav iespējams izmantot Eiropas Savienības (ES) finansējumu. Tāpat netiek pildīts likumā "Par autoceļiem" noteiktais - novirzīt Valsts autoceļu fondam ceļu būvei 80% no degvielas akcīzes nodokļa ieņēmumiem, jo likumā ir teikts "ja gadskārtējā valsts budžeta likumā nav noteikts citādi".

Dubkēvičs informēja, ka atbilstoši likumā "Par autoceļiem" noteiktajam Valsts autoceļu fonda finansējumam nākamgad būtu jābūt 563,9 miljoniem eiro, taču nākamgad ceļu būvei pieejamais finansējums būs 187 miljoni eiro.

Tādēļ SM strādā lai atrastu citus finansējuma avotus, piemēram, PPP projektus un militārās mobilitātes līdzekļus, teica Dubkēvičs. Viņš piebilda, ka SM neplāno atteikties no Rīgas apvedceļa pārbūves, tāpat tiek strādāts pie Bauskas un Iecavas apvedceļu izbūves.

SM Autoceļu infrastruktūras departamenta direktors Tālis Vectirāns informēja komisijas deputātus, ka jaunajā ES TEN-T regulā, kura stājās spēkā šovasar, vairs nav ietverta prasība pārbūvēt TEN-T tīkla ceļus par ātrgaitas ceļiem. Patlaban regula prasa veidot divlīmeņu šķērsojumus, kā arī atdalīt pretējā virziena brauktuves, piemēram, ar barjerām vai citiem līdzekļiem.

VSIA "Latvijas valsts ceļi" (LVC) valdes loceklis Verners Akimovs piebilda, ka no ikdienas autobraucēja viedokļa nav īpašas starpības starp ātrgaitas autoceļu un parastu ceļu ar divām braukšanas joslām katrā virzienā (2+2), vienīgi ātruma ierobežojumi. Akimovs piebilda, ka LVC nav atteicies no domas atsevišķās vietās būvēt 2+2 ceļus, bet ir jāizvērtē to ekonomiskais pamatojums.

Vectirāns informēja, ka ceļu būvdarbi tiek plānoti pēc prioritātēm - seguma stāvoklis, satiksmes intensitāte un reģionālā vienlīdzība.

Vectirāns arī uzsvēra, ka Bauskas apvedceļu, kuru plānots izbūvēt primāri, varētu pabeigt līdz 2028.gadam, bet Iecavas apvedceļš tiktu realizēts pēc tam.

Tāpat Vectirāns informēja, ka no valsts galvenajiem autoceļiem labā un ļoti labā stāvoklī ir 76%, no reģionālajiem ceļiem - 52%, bet no vietējiem ceļiem - 15%.

Viņš arī vērsa uzmanību, ka par ES fondu līdzekļiem būvētajiem ceļiem ik pēc noteikta laika, piemēram, astoņiem vai desmit gadiem, ir jāatjauno segums, kas nereti izraisa iedzīvotāju izbrīnu - kāpēc uz labiem ceļiem tiek veikti remontdarbi. Vectirāns skaidroja, ka, neveicot šo atjaunošanu, varētu sagaidīt ES iebildumus par piešķirto līdzekļu izlietošanas pamatotību.

Vectirāns piebilda, ka tuvāko sešu mēnešu laikā SM atjaunos iepriekš izstrādāto Latvijas autoceļu stratēģiju "2040", un iepazīstinās ar to sabiedrību.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Konkurence ceļu būvdarbu iepirkumos Latvijā turpina pieaugt, ceturtdien VSIA "Latvijas valsts ceļi" (LVC) rīkotajā ceļu būves konferencē sacīja LVC valdes loceklis Verners Akimovs.

Viņš informēja, ka pagājušajā būvdarbu sezonā iepirkumos bija vidēji 4,65 pretendenti, kas salīdzinājumā ar 2018.gadu ir pieaugums vairāk nekā divas reizes. 2023.gadā izsludinātajos iepirkumos bija vidēji 4,27 pretendenti, 2022.gadā - 4,07 pretendenti, 2021.gadā - 3,67 pretendenti, bet 2018.gadā - 2,11 pretendenti.

Tiltu būvdarbu iepirkumos pērn bija vidēji 4,06 pretendenti, konkurencei arī šajā segmentā pieaugot vairāk nekā divas reizes, salīdzinot ar 2018.gadu, kad bija 1,77 pretendenti. 2023.gadā tiltu būvdarbu iepirkumos bija vidēji 3,2 pretendenti, bet 2022.gadā - 2,78 pretendenti.

Savukārt autoceļu būvdarbu iepirkumos pērn bija vidēji 3,78 pretendenti, kamēr 2023.gadā bija vidēji 4,21 pretendents, bet 2022.gadā - 3,04 pretendenti. Akimovs skaidroja, ka šajā nozares segmentā konkurences tendences ir mainīgas.

Finansējums

FOTO: Ieguldījums tūrisma attīstībai Ziemeļkurzemē

Monta Šķupele,07.02.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Piesaistot finansējumu, Ventspils valstspilsētas pašvaldības iestāde Ventspils muzejs īstenojis projektu, lai veicinātu kultūras, dabas un radošā tūrisma attīstību Ziemeļkurzemē, radot tematiski saskaņotus un papildinošus tūrisma produktus un pakalpojumus.

Projekts guvis atzinību arī Finanšu ministrijas (FM) organizētajā konkursā Reģionu zvaigznes 2024, kura mērķis ir apbalvot un godināt Eiropas Savienības (ES) finansētus augstas pievienotās vērtības projektus Latvijā, kuros ir demonstrēta izcilība un jaunas pieejas reģionālajai attīstībai. Konkurss arī ir aicinājums pievērst uzmanību projektiem, tādējādi iedvesmojot citus projektu īstenotājus un iesaistītās puses. Konkursā tika apbalvoti trīs izcilākie projekti piecās kategorijās, kas atbilst Kohēzijas politikas 2021.–2027. gada perioda prioritātēm: Konkurētspējīga un vieda Eiropa, Zaļa Eiropa, Savienota Eiropa, Sociāla un iekļaujoša Eiropa, kā arī Iedzīvotājiem tuvāka Eiropa.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sporta un atpūtas centrs “BB Wakepark” uzsācis savu 13.sezonu, apmeklētājus sagaidot ar uzlabotu infrastruktūru un īpašiem piedāvājumiem gan iesācējiem, gan pieredzējušiem sportistiem.

Beberliņu ūdenstilpē Karostā “BB Wakepark” piedāvā divas paralēlas veikborda trases, SUP dēļu un laivu nomu, kā arī profesionālu instruktoru apmācības. Vasaras sezonā bērni un jaunieši šeit var apgūt veikborda prasmes veikborda skolā, savukārt vietējo garšu un atspirdzinošu kokteiļu cienītāji - pavadīt laiku pludmales kafejnīcā “BB Café”. No kafejnīcas terases uz ūdens apmeklētāji var vērot veikbordistu treniņus, paraugdemonstrējumus un sacensības, vienlaikus baudot skaistu skatu un relaksējošu atmosfēru.

Katru sezonu mēs cenšamies attīstīties un piedāvāt apmeklētājiem arvien jaunas iespējas, stāsta Santa Vēvere “BB Wakepark” vadītāja. ““BB Wakepark” ir lieliska vieta, kur ģimenes un draugu kompānijas var piedzīvot neaizmirstamu atpūtu, kopā pavadot laiku dabas ielokā un nodarbojoties ar aktivitātēm, kas piemērotas visa vecuma cilvēkiem ar dažādām interesēm. Parka atmosfēra ir veidota tā, lai ikviens apmeklētājs justos ērti un labi atpūstos, vienlaikus iegūstot jaunus iespaidus un atklājot aizraujošus izaicinājumus,” uzsver S.Vēvere.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Turcijā sestdienas vakarā tika atjaunota piekļuve sociālajam tīklam "Instagram", kas bija bloķēta vairāk nekā nedēļu.

Informācijas un komunikācijas tehnoloģiju pārvalde 2.augustā bloķēja piekļuvi "Instagram", nenorādot konkrētu iemeslu. Valdības amatpersonas vēlāk paziņoja, ka aizliegums noteikts, jo "Instagram" nav ievērojis Turcijas likumus.

Sestdien Turcijas satiksmes un infrastruktūras ministrs Abdulkadirs Uraloglu paziņoja, ka sarunās ar "Instagram" panākta vienošanās par satura kontroli.

"Sarunās ar "Instagram" amatpersonām mums tika apliecināts, ka mūsu prasības tiks izpildītas, jo īpaši tās, kas attiecas uz noziedzīgām darbībām, un tika dots solījums, ka mēs kopīgi strādāsim pie lietotāju cenzēšanas līdzekļiem," platformā "X" pavēstīja Uraloglu.

Viņš norādīja, ka platformas "uzdevums ir nodrošināt atbilstību Turcijas tiesību aktiem un ka gadījumos, kad tiesību akti tiks pārkāpti, notiks ātra un efektīva iejaukšanās".

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rimi Rīgas maratons 2024.gadā radījis 10 514 500 eiro lielu ekonomisko aktivitāti, valsts ekonomikai piesaistot ārvalstu naudas līdzekļus 9 953 300 eiro apmērā, kā arī radot 1 533 600 eiro nodokļu ieņēmumus tikai no ārvalstu līdzekļiem vien, informē pasākuma rīkotāji.

Panākumi galvaspilsētas tūrisma veicināšanā apliecina Rimi Rīgas maratona piederību Eiropas skriešanas notikumu elitei, kā arī ir viens no priekšnosacījumiem, lai nākamajos gados Rīgā un Latvijā nodrošinātu vēl nebijušu ārvalstu maraton-tūristu pieplūdumu.

Pētījumā, kurā analizēta Rimi Rīgas maratona ekonomiskā ietekme, secināts, ka ārvalstu skrējējiem un apmeklētājiem ģenerējot 38 120 Rīgā un reģionā pavadītas naktis, Rimi Rīgas maratons naktsmītņu un ēdināšanas sektoram 2024.gadā piesaistījis 4 887 900 eiro, palīdzot ieņemt 1 533 600 eiro lielus nodokļu ienākumus tikai no ārvalstu naudas līdzekļiem vien.

Salīdzinot ar 2023.gadu, kad Rimi Rīgas maratons kopā ar Pasaules čempionātu skriešanā nodrošināja 11 803 000 eiro lielu pienesumu ekonomikai, 2024.gada Rimi Rīgas maratona radītā ekonomiskā aktivitāte būtiski augusi, pateicoties būtiskam jeb 60% ārvalstu dalībnieku pieaugumam.

Enerģētika

Dānijas pensiju pārvaldītājs iegādājies 50% Tārgales saules parka īpašumtiesību

Db.lv,17.01.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tārgales saules parks ir viens no lielākajiem būvniecības stadijā esošajiem saules enerģijas projektiem Latvijā, kura būvdarbus 2024. gadā uzsāka atjaunīgās enerģijas attīstītājs European Energy. Pērnā gada nogalē uzņēmums noslēdzis veiksmīgu darījumu, nododot pusi Tārgales parka īpašumtiesību savam ilggadējam sadarbības partnerim - Dānijas pensiju pārvaldītājam Sampension.

European Energy jau vairākus gadus sadarbojas ar Sampension atjaunīgās enerģijas projektu īstenošanā, veiksmīgi attīstot saules un vēja parkus. Sadarbība ietver Sampension starptautisko ieguldījumu pārvaldību vēja enerģijas parkos, kā arī ieguldījumus zemes iegādē enerģijas parku attīstībai Dānijā, Zviedrijā un tagad arī Latvijā.

Thorvald Spanggaard, European Energy izpilddirektors un projektu attīstības vadītājs: “Esam gandarīti sadarboties ar Sampension, lai izveidotu Latvijā lielāko saules enerģijas parku. Šis solis ir mūsu partnerības turpinājums, un mēs ar prieku gaidām iespēju kopīgi ar Sampension veicināt atjaunīgās enerģijas attīstību Latvijā.”

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Savienība (ES) ceturtdien noteica papildu pagaidu nodevas līdz 38% apmērā Ķīnas elektromobiļu importam negodīgu valsts subsīdiju dēļ.

Nodevas noteiktas, neskatoties uz Pekinas iepriekšējiem brīdinājumiem, ka to dēļ varētu sākties tirdzniecības karš.

Pēc tam, kad pagājušajā mēnesī tika paziņots, ka tiks paaugstinātas nodevas, kas pašlaik ir 10%, Eiropas Komisija (EK) sāka sarunas ar Pekinu, mēģinot atrisināt problēmas, bet Ķīna draudēja ar atbildes pasākumiem.

ES tirdzniecības komisārs Valdis Dombrovskis norādīja, ka EK izmeklēšanā secināts, ka Ķīnā ražotie elektromobiļi "iegūst no negodīgām subsīdijām", kas var ekonomiski kaitēt automobiļu ar elektriskajiem dzinējiem ražotājiem Eiropā.

Tādēļ EK nolēmusi noteikt papildu pagaidu nodevas Ķīnas ražotājiem. Tirgus līderim BYD noteikta 17,4% papildu nodeva, "Geely" tā būs 19,9% un SAIC - 37,6%.