Eksperti

Cik gatavi esam zaļākai loģistikai?

Mareks Freibergs, “Lidl” loģistikas vadītājs Baltijas valstīs,21.10.2025

Jaunākais izdevums

Transporta nozare Latvijā ir viens no lielākajiem siltumnīcefekta gāzu emisiju avotiem, un tai ir būtiska loma valsts klimata mērķu sasniegšanā. Kravu pārvadājumi rada būtisku emisiju daudzumu, bet vienlaikus tie piedāvā plašas iespējas ieviest videi draudzīgas inovācijas.

Eiropa līdz 2050. gadam paredz būtisku emisiju samazinājumu, un pakāpenisku pāreju uz bezemisiju transportu, tostarp stingrākas prasības attiecībā uz kravas transportlīdzekļu radītajām emisijām. Tas nozīmē, ka arī Latvijai drīz nāksies no runām pāriet pie reālām investīcijām infrastruktūrā un tehnoloģijās. Uzņēmumiem būs jāmeklē jauni risinājumi gan transporta parka modernizācijā, gan piegādes ķēdes efektivizācijā. Un to paveikt var tikai un vienīgi kompleksi raugoties uz ilgtspējīgas loģistikas ieviešanas izaicinājumiem, proti sadarbojoties valstij un uzņēmējiem. Vēlos vērst uzmanību uz vairākiem faktoriem, kas veicinātu emisiju samazināšanu pašreizējās Latvijas infrastruktūras kontekstā un soļiem, kas jāsper, lai no vārdiem pārietu pie darbiem.

Latvijā jau ir uzņēmumi, kas testē un ievieš videi draudzīgākus risinājumus loģistikā. Viens no piemēriem ir “Lidl Latvija”, kas pēdējos gados sistemātiski ievieš pasākumus emisiju mazināšanai un efektīvākai piegādes plānošanai.

Zaļāka piegādes transporta testēšana ir “Lidl Latvija” solis pretī videi draudzīgākai uzņēmējdarbībai, kas ir saskaņā ar visas “Schwarz” grupas korporatīvās sociālās atbildības stratēģiju. Uzņēmums ieviesis kravas automašīnas, kas darbojas ar saspiesto dabasgāzi (jeb CNG) – atjaunojamu energoresursu, ko iegūst no organiskajiem atkritumiem. Tā sadeg tīrāk un rada mazāk CO₂ nekā dīzeļdegviela. Pētījumi apliecina, ka emisijas ir par 15–20% zemākas salīdzinājumā ar dīzeļdzinējiem. Turklāt šāda pieeja mazina trokšņu līmeni pilsētvidē. Latvijā darbojas jau 37 “Lidl” veikali 16 pilsētās, un kravas automašīnas, veicot piegādes uz veikaliem, mēnesī nobrauc vidēji 180 tūkstošus kilometru, tāpēc zaļajai loģistikai ir būtiska loma uzņēmuma ilgtspējas politikā.

Uzņēmums jau iepriekš testējis pirmo “Scania” elektrisko kravas automašīnu, kas ar vienu uzlādi spēj nobraukt līdz 300 kilometriem un nodrošināt regulārus maršrutus ar ievērojami zemāku emisiju līmeni. Tomēr lielākais izaicinājums, lai šādas automašīnas ieviestu ikdienas loģistikā, ir uzlādes infrastruktūras trūkums, un šobrīd loģistikas centros un piegādes maršrutu laikā nav pieejami uzlādes punkti.

Starptautiskā mērogā “Lidl” šo jautājumu jau risina lielajās valstīs, kur kravas transporta radītais piesārņojums ir visaugstākais. Piemēram, Rumānijā, kur ir vairāk nekā 300 “Lidl” veikalu un 6 loģistikas centri, dienā preces piegādā aptuveni 100 kravas mašīnas. Savukārt Latvijā ikdienā maršrutos dodas vien aptuveni 10 kravas automašīnas. Līdz ar to loģiski, ka vispirms elektrokravas automašīnu ieviešana notiks lielajos tirgos – Francijā, Spānijā, Nīderlandē, Polijā un Vācijā, bet Latvija šajā procesā nonāks vēlāk.

Svarīgi atzīmēt, ka “Lidl” piegādes transportu nodrošina sadarbības partneri, un uzņēmumam ir savi kritēriji, piemēram, izvēlētajām automašīnām jābūt pēc iespējas “zaļākām” un ražotām pēdējo gadu laikā. Tomēr pāreja uz elektriskajām kravas mašīnām nav vienkārša, jo elektroauto ir būtiski dārgāki par dīzeļauto. Lai tas būtu interesanti, ir jāpanāk balanss star piedāvājumu un pieprasījumu.

Lai šo procesu paātrinātu un padarītu efektīvāku, būtu nepieciešams valsts un Eiropas Savienības atbalsts, piemēram, subsīdijas transporta kompānijām, kas motivētu iegādāties elektriskos transportlīdzekļus, kā arī plaša uzlādes infrastruktūras izveide, kas nodrošinātu ērtu un ātru elektrokravas auto uzlādi. Tikai ar šādu atbalsta sistēmu uzņēmumi varēs reāli pāriet uz jauno tehnoloģiju izmantošanu.

“Lidl” darbojas arī iniciatīvā “Road to Zero”, kurā iesaistītas vairāk nekā 30 “Lidl” dalībvalstis. Latvija pagaidām ir procesa beigu posmā, tomēr, lai sasniegtu noteiktos sertifikācijas kritērijus, līdz 2030. gadam būs jāievieš elektrokravas automašīnas un jāsamazina emisijas.

Videi draudzīga loģistika nav tikai par transportlīdzekļu dzinēja tipu. Efektīva kravu komplektācija ļauj būtiski samazināt nepieciešamo reisu skaitu. Piemēram, “Lidl” vienā kravā vienlaikus ved gan +14 grādu temperatūru prasošus augļus un dārzeņus, gan 0 grādu temperatūrā glabājamus piena un gaļas produktus. Tas samazina gan emisijas, gan cilvēkresursu noslodzi veikalos.

Kravas mašīnas tiek piepildītas vismaz līdz 98% ietilpībai, ko nodrošina īpaši pielāgoti nodalījumi. Uzņēmums īsteno arī nakts piegādes modeli, kas mazina satiksmes sastrēgumus pilsētās un nodrošina svaigu produkciju veikalu plauktos jau nākamajā dienā.

Ilgtspējīga loģistika ir cieši saistīta arī ar enerģijas ražošanu no tīriem avotiem. Jau no darbības sākuma Latvijā “Lidl” iepērk un izmanto tikai un vienīgi elektroenerģiju, kas 100% apmērā iegūta no atjaunojamajiem energoresursiem. Papildu uzņēmums investējis vairāk nekā 1,21 milj. eiro saules paneļu sistēmās, kas uzstādītas astoņos veikalos. Šie paneļi saražo vairāk nekā 1 miljonu kilovatstundu zaļās elektrības gadā, daļēji nodrošinot uzņēmuma ikdienas darbību ar atjaunojamo enerģiju.

Tehnoloģijas tiek izmantotas arī krājumu pārvaldībā – moderni plānošanas rīki ar mākslīgā intelekta atbalstu palīdz precīzāk prognozēt pieprasījumu, samazina resursu patēriņu un optimizē piegādes ķēdes.

Lai gan šādi risinājumi jau sniedz pozitīvu ietekmi, pāreja uz zaļāku loģistiku Latvijā nav iespējama tikai ar atsevišķu uzņēmumu centieniem. Trūkst uzlādes infrastruktūras smagajiem transportlīdzekļiem, nav skaidru atbalsta mehānismu pārejai uz elektroauto vai CNG, un šobrīd lielākā daļa kravu pārvadājumu joprojām tiek veikti ar dīzeļdzinējiem.

Citas valstis, piemēram, Nīderlande, jau nodrošina pilnībā ar elektroauto veiktas piegādes, un tas iespējams tikai ciešā privātā un publiskā sektora sadarbībā. Lai šādu pieeju īstenotu Latvijā, nepieciešami ilgtermiņa ieguldījumi un koordinēta rīcība.

Vēlos uzsvērt, ka t.s. zaļā loģistika ir ne tikai vides aizsardzības jautājums, bet arī konkurētspējas priekšnoteikums nākotnē. Latvijas uzņēmumu pieredze rāda, ka emisiju samazināšana un piegādes efektivitāte ir sasniedzami mērķi. Taču, lai tie kļūtu par nozares standartu, nepieciešama mērķtiecīga valsts politika, infrastruktūra un atbalsts uzņēmumiem, kas gatavi ieguldīt ilgtspējīgā transportā un tehnoloģijās. Un, jo ilgāk kavēsimies, jo dārgāk būs nākotnē panākt zaudēto. Tieši šobrīd tiek lemts, vai Latvija būs starp līderiem ar tīrāku, gudrāku piegādes ķēdi, vai arī turpinās vilkties aiz smagajām dīzeļkolonnām.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vācijas lielveikala tīkla "Lidl" uzņēmumu valdes priekšsēdētāju Latvijā, Lietuvā un Igaunijā Maceju Urbaņski nomainīs Marins Dokozičs.

Urbaņskis atstās valdes priekšsēdētāja amatu oktobra beigās, un no 1.novembra šajā amatā stāsies Dokozičs.

Topošais "Lidl" vadītājs Baltijas valstīs Dokozičs ir apņēmies turpināt "Lidl" ilgtermiņa izaugsmes stratēģiju, paužot pārliecību, ka spēcīgā "Lidl" komanda, stratēģija un efektīvā darbība visās trīs Baltijas valstīs ļaus paplašināt uzņēmumu.

No 1.oktobra par valdes locekli un operatīvās darbības vadītāju Baltijas valstīs kļūs Janušs Vlodarčiks, nomainot Konrādu Žukeviču.

"Lidl Latvija" savu veikalu tīklu Latvijā atvēra 2021.gada 7.oktobrī. Šobrīd tīklā ir 37 veikali 16 pilsētās.

Uzņēmums pagājušajā finanšu gadā, kas ilga no 2023.gada 1.marta līdz 2024.gada 29.februārim, strādāja ar 470,605 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 6,4% vairāk nekā gadu iepriekš. Savukārt uzņēmuma zaudējumi pieauga 4,1 reizi un bija 14,816 miljoni eiro.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Bauskā, Zaļā ielā atklāts 37. “Lidl” veikals Latvijā. Projekta kopējās investīcijas pārsniedz septiņus miljonus eiro un jaunajā veikalā izveidotas aptuveni 30 jaunas darba vietas.

Blakus veikala ēkai izbūvēts plašs stāvlaukums ar 110 autostāvvietām, kā arī uzlabota apkārtējā infrastruktūra - atjaunots Vītolu ielas posms, uzlabota gājēju infrastruktūra un izbūvēts luksofors.

Līdz ar jaunatklāto veikalu, “Lidl” veikali pieejami jau 16 Latvijas pilsētās. “Ir veikti apjomīgi ieguldījumi veikala tapšanā un teritorijas labiekārtošanā, kas apliecina uzņēmējdarbības vides attīstību, rada jaunas darba vietas un iepirkšanās iespējas Bauskas un novada iedzīvotājiem,” teic Bauskas novada domes priekšsēdētāja vietnieks tautsaimniecības un attīstības jautājumos Guntis Kalniņš.

Jaunajā “Lidl” veikalā apmeklētājiem ir pieejamas 10 pašapkalpošanās kases un 4 regulārās kases. Jaunā veikala ēka ir ~ 2255 m2 liela ar 1342 m2 plašu tirdzniecības zāli.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vācijas lielveikalu tīklam "Lidl" jāmaksā 43 miljoni eiro konkurentam "Intermarche" Francijā par patērētājus maldinošām reklāmām, nolēma apelāciju tiesa Parīzē.

Tiesa secināja, ka 2017.-2023.gadā simtiem "Lidl" televīzijas reklāmu varētu būt maldinājušas patērētājus un ir uzskatāmas par negodīgu konkurenci.

Sākotnējā prāvā 2022.gadā "Intermarche" zaudēja, taču apelāciju tiesa šomēnes atzina, ka "Lidl" reklāmas bija maldinošas, jo Vācijas uzņēmums negarantēja, ka reklamētie produkti ir pieejami visos tā veikalos par reklāmā norādīto cenu 15 nedēļu periodā.

Apelāciju tiesa secināja, ka vairāk nekā 370 reklāmās, kuras apstrīdēja "Intermarche", "Lidl" izcēla produktus un cenas, taču tikai mazā drukā vai ātri nolasītā tekstā bija minēts, ka "Lidl" vietnē ir atrodami veikali, kuri nodrošina attiecīgo piedāvājumu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nekustamo īpašumu attīstītājs “Reterra” attīsta trīs dzīvojamo ēku projektus Rīgā, un jaunā biroju ēka “Lāčplēša Plaza” būs ceturtais nekustamā īpašuma attīstības projekts Latvijas galvaspilsētā.

Ēka, kas top Lāčplēša ielā 76, jau ir aktīvā būvniecības fāzē, un šobrīd vairāk nekā 75% telpu ir iznomātas. Ēkas pabeigšana plānota 2026. gada vasarā.

Četru stāvu biroja ēkas kopējā platība ir 1617 kvadrātmetri, no kuriem 405 kvadrātmetri paredzēti tirdzniecības telpām un 1212 kvadrātmetri – birojiem.

“Komerctelpu izmērus iespējams pielāgot nomnieku vajadzībām gan būvniecības laikā, gan pēc tās. Pieejamas telpas no 30 līdz 200 kvadrātmetriem, tādējādi projekts nodrošina elastību dažādiem biznesa risinājumiem. Telpas būs piemērotas gan mazām komandām, gan lielākiem uzņēmumiem,” skaidro Jevgenija Kiseļova, “Colliers Baltics” partnere un mazumtirdzniecības nodaļas vadītāja.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Viļņā norisinājās “Baltic Brand Forum 2025”, un pasākuma noslēgumā tika paziņoti Baltijas iedzīvotāju mīlētākie zīmoli astoņās kategorijās.

Arī šogad Latvijas, Lietuvas un Igaunijas zīmoli sacentās par atzinību, ko noteica plašākajā zīmolu un dzīvesstila pētījumā reģionā “Brand Capital”.

Latvijā 2025. gada uzvarētāji ir:

Straujāk augošais zīmols – “Ķekava”

Zaļākais zīmols – “Latvijas Valsts meži”

Cilvēcīgākais zīmols – “Swedbank”

Mīlētākais zīmols – “Swedbank”'

Mīlētākais vietējo ražotāju zīmols – “Kārums”

Mīlētākais mediju zīmols – Latvijas televīzija

Izdevīgākais zīmols – “Depo”

Rezonējošākais zīmols – “Swedbank”

Savukārt Baltijas kopvērtējumā par uzvarētājiem kļuva:

Straujāk augošais zīmols – “Ikea”

Zaļākais zīmols – “Ikea”

Cilvēcīgākais zīmols – “Swedbank”

Mīlētākais zīmols – “Swedbank”

Mīlētākais vietējo ražotāju zīmols – “Kārums”

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Memorands par pārtikas cenu samazināšanu neradīs reālu būtisku cenu samazinājumu, šādu viedokli Latvijas Televīzijas raidījumā "Šodienas jautājums" pauda Agroresursu un ekonomikas institūta Lauksaimniecības tirgus veicināšanas daļas vadītāja Ingūna Gulbe.

Viņa norādīja, ka pārtikas cenas galvenokārt ietekmē pasaules cena, ražošanas izmaksas un mazumtirdzniecības koncentrācija. Turpretim šādu memorandu rezultātā produkti nevar palikt lētāki, uzskata Gulbe.

Institūta pārstāve norādīja, ka lielajās pārtikas ķēdēs jau šobrīd vienam produktam katrā cenu grupā "ir stipri zemāka cena", jo veikalnieki ir ieinteresēti pārdot preci. Viņa pieļauj, ka pēc memoranda ieviešanas šie produkti, iespējams, tiks vairāk izcelti, lai gan jau patlaban divās lielākajās veikalu ķēdēs tie ir apzīmēti ar īpašu zīmi.

Gulbe pozitīvi novērtēja ideju par iespēju salīdzināt cenas, norādot, ka to vēlas gan tirgotāji, gan pircēji. Tomēr viņa skeptiski vērtēja, vai cenas mainās biežāk nekā "dažas reizes gadā".

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Augstas cenas nav tikai ārējo faktoru sekas, un tās norāda uz nepietiekamu konkurenci, uzsvēra Valsts prezidents Edgars Rinkēvičs, kurš piektdien Rīgas pilī tikās ar Latvijas Bankas prezidentu Mārtiņu Kazāku.

Kā aģentūru LETA informēja prezidenta padomnieks Mārtiņš Drēģeris, sarunas laikā puses pārrunāja gada pirmā ceturkšņa Latvijas ekonomikas rādītājus un aktualitātes saistībā ar pārtikas cenu samazināšanu.

Valsts prezidents akcentēja, ka pārtikas cenu pieaugums ietekmē ne tikai mājsaimniecību budžetus, bet arī atspoguļo uzticēšanos tirgum kopumā.

Viņaprāt, ir nepieciešams īstenot mērķētus pasākumus, kas palielinās cenu caurspīdīgumu un veicinās godīgu konkurenci starp tirgotājiem un ražotājiem.

Valsts prezidents norādīja, ka noslēgtais memorands par pārtikas cenu samazināšanu ir solis uz priekšu, tomēr pēc kāda laika ir nepieciešams izvērtēt faktisko ietekmi.

Eksperti

Diskusijas par pārtikas memorandu atklāj tirgus realitāti un cenu pretrunas

Raimonds Okmanis, SIA “Latvijas Tirgotāju savienība” valdes priekšsēdētājs, "LaTS" vadītājs,05.06.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Maija beigās parakstītais memorands par pārtikas cenu samazināšanu ir atbalstāms solis, taču tajā joprojām ir būtiski trūkumi.

Jebkura iniciatīva, kas vērsta uz pircēju labklājību, ir apsveicama, taču parakstītajā memorandā ir vairākas neskaidrības gan attiecībā uz tā saturu, gan praktisko ieviešanu. Memoranda galvenais mērķis ir nodrošināt iedzīvotājiem zemākas cenas noteiktām pārtikas preču grupām un vienlaikus palielināt vietējo produktu pieejamību veikalu plauktos. Šī iniciatīva izraisījusi plašas diskusijas gan politiķu, gan nozares pārstāvju vidū, izgaismojot vairākus praktiskus izaicinājumus tās ieviešanā.

Ietekmēs daudz plašāk

Lai gan memoranda parakstīšana ir simbolisks solis pretī pieejamākai pārtikai, jāatzīmē, ka daudzus tajā ietvertos principus tirgotāji īsteno jau gadiem. Piemēram, veikalu tīkla “LaTS” regulāri rīko akcijas, nodrošinot maksimāli zemākās produktu cenas, taču tirgotāju vidū joprojām nav vienotas izpratnes par to, kas tad īsti ir “zemākā cena. Katram mazumtirdzniecības tīklam ir savas iepirkumu cenas, un tās nosaka arī iespējas piemērot atlaides. Tas, kas vienā veikalā uzskatāms par zemu cenu līmeni, citā var būt grūti sasniedzams.

Pārtika

Valainis: Regulējums pārtikas cenu salīdzināšanas rīka izveidei jāsagatavo līdz augustam

LETA,10.07.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ekonomikas ministrs Viktors Valainis (ZZS) uzdevis Ekonomikas ministrijā (EM) līdz 1.augustam sagatavot normatīvo regulējumu pārtikas cenu salīdzināšanas rīka izveidei, aģentūrai LETA sacīja Valainis.

Normatīvajam regulējumam cenu salīdzināšanas rīka izveidei jābūt gatavam uz 1.augustu, lai augstā būtu iespējams pieņemt Ministru kabineta lēmumus, kas noteiks pienākumu tirgotājiem reizi dienā nodot informāciju par zemākajām cenām Centrālās statistikas pārvaldei (CSP), kas tos publicēs.

Valainis sacīja, ka pašreiz notiek intensīvs darbs ar nozari. Vienlaikus ministrija arī vērtē kopējo situāciju ar pārtikas zemo cenu groziem, tostarp, kā mainās cenas un kā veikali tās atspoguļo.

Vienlaikus Valainis norādīja, ka mazumtirgotājiem uzdots cenu piedāvājumu veikalos atspoguļot redzamāk. Ministra ieskatā šobrīd mazumtirgotājs "Maxima" cenas atspoguļot labi, bet, piemēram, "Rimi", "Lidl" un citiem veikaliem būtu jāuzlabo situācija.