Jaunākais izdevums

Ņemot vērā nekustamo īpašumu cenu pieaugumu un kvalitatīvu telpu trūkumu, uzņēmumi saskaras ar sarežģītu izvēli. Taču, attīstoties uzņēmējdarbībai, pareizi veidots interjera dizains pat ierobežotu telpu var pārvērst funkcionālā un iedvesmojošā vidē. IKEA Biznesa klientu apkalpošanas nodaļas vadītāja Ilze Vītiņa ieskicē, kā komerciālo telpu interjera dizains – no stilīgiem īres dzīvokļiem līdz daudzfunkcionāliem birojiem – palīdz risināt reālas tirgus problēmas. Kā arī atspēko maldīgo uzskatu, ka interjera dizaina risinājumi ir pārāk dārgi, jo īpaši maziem vai vidējiem uzņēmumiem.

Kā, tavuprāt, attīstās nekustamo īpašumu tirgus Latvijā?

Tirgū patiešām ir vērojamas zināmas izmaiņas un tendences. Piemēram, pieaug interese par īpašumiem tādās pilsētās kā Valmiera, Jelgava un Cēsis. Mājokļu cenas tur jau tuvojas galvaspilsētas cenām, taču kvalitatīvu nekustamo īpašumu piedāvājums joprojām ir ierobežots. Vienlaikus būvniecības izmaksas paaugstina dažādi ārējie faktori, tai skaitā ekonomiski un ar energoefektivitāti saistīti, kas nozīmē, ka jauni dzīvokļi kļūst dārgāki. Tāpat vērojamas būtiskas pārmaiņas attiecībā uz nekustamo īpašumu izmēru. Attīstītāji, vēloties apmierināt tirgus vajadzības, vairāk koncentrējas uz mazākiem dzīvokļiem gan pārdošanai, gan izīrēšanai. Turklāt pieaug pieprasījums pēc pilnībā aprīkotiem un mēbelētiem dzīvokļiem.

Sniedzot pakalpojumus saviem komerciālajiem klientiem, mēs arī ievērojam, ka pircēji kļūst arvien apzinīgāki: viņi meklē mājokļus, kuru ekspluatācija ir rentabla un kas atbilst ilgtspējīgām vērtībām. Lai gan valda piesardzīgs optimisms, šī iemesla dēļ ir skaidrs, ka nākotnē uzmanība tiks pievērsta kompaktiem, labi projektētiem un energoefektīviem īpašumiem.

Un kāds ir tavs viedoklis par pārmaiņām, ko novēro attiecībā uz uzņēmumu interjera dizainu?

Ir trīs izteiktas tendences, kas veido uzņēmumu interjera dizainu. Pirmkārt, uzņēmumi meklē daudzfunkcionālus un vietu taupošus risinājumus: viedus produktus, kas kalpo ne tikai vienam mērķim un palīdz maksimāli izmantot mazākas telpas. Uzmanība tiek pievērsta mantu uzglabāšanai, tāpat joprojām populāri ir dabiski, augstas kvalitātes materiāli siltos toņos.

Otrkārt, interjera dizains arvien vairāk kļūst par rīku, kas palīdz atspoguļot uzņēmuma identitāti. Tiek novērots, ka birojos arvien mazāk tiek iekārtotas slēgta tipa darbavietas, priekšroku dodot atvērta tipa izkārtojumam, kas atspoguļo zīmola stāstu un vērtības. Birojos aizvien biežāk tiek iekārtotas arī atpūtas zonas ar virtuvēm, kas veicina darbinieku labsajūtu un savstarpējo saikni.

Treškārt, pieaug pieprasījums pēc vienkāršotas pieredzes – uzņēmumi vēlas visu saņemt vienuviet: pielāgotus interjera projektus, piegādi, montāžu, plašu produktu klāstu un atbalstu visos budžeta līmeņos. Nekustamo īpašumu attīstītājiem šāds pakalpojums nodrošina efektīvāku pārdošanu.

Joprojām valda uzskats, ka finansiālo resursu investēšana interjera dizainā rada tikai papildu izmaksas uzņēmumam. Taču vai varētu būt, ka tādējādi netiek ņemtas vērā nozīmīgas iespējas un citi iespējamie ieguvumi?

Veiksmīgi iekārtota telpa atbalsta uzņēmuma komandas ikdienas vajadzības, atspoguļo zīmola identitāti un rada vidi, kas ir gan funkcionāla, gan iedvesmojoša. Pateicoties sadarbībai ar profesionālu interjera dizaineri, uzņēmums saņems pārdomāti plānotus un efektīvus risinājumus, kas pielāgoti tā mērķiem.

Interjera dizainera pakalpojumi, kas pieejami bez maksas, ja klienti iegādājas arī ieteiktos produktus, palīdz izvairīties no nevajadzīgiem izdevumiem, paātrina lēmumu pieņemšanas procesu un ar 3D vizualizāciju palīdzību palīdz atspoguļot klienta vīziju. No produktu izvēles līdz piegādei un montāžai – mēs piedāvājam visu vienuviet – ar risinājumiem, kas piemēroti dažādiem budžetiem, un personīga projekta vadītāja atbalstu.

Kā veiksmīgi sadarboties ar uzņēmumiem visā dizaina izstrādes procesā, lai nodrošinātu zīmola identitātes un funkcionālo vajadzību apmierināšanu?

Mūsuprāt, labs dizains ir kas vairāk kā tikai estētika – tā ir lietotājiem nepieciešamas funkcionalitātes integrācija un uzņēmuma būtības skaidrs atspoguļojums. Katru jaunu projektu mēs sākam ar padziļinātu sarunu ar biznesa klientu, lai izprastu uzņēmuma identitāti, vērtības un ikdienas vajadzības. Mēs apmeklējam telpas, lai analizētu, kā tās tiek izmantotas un kā tās varētu uzlabot.

Pēc tam mūsu komanda izveido dizainu, izmantojot pārdomātus materiālus, krāsas un mēbeļu sistēmas, kas atbilst zīmolam neatkarīgi no tā, vai tas ir drosmīgs un moderns, vai mierīgs un strukturēts. Mēs ņemam vērā visu, sākot no darbinieku darba plūsmas un ergonomikas un beidzot ar klientu apkalpošanas zonām, lai nodrošinātu gan funkcionalitāti, gan komfortu. Klienti ir iesaistīti visā procesā – no idejas līdz tās īstenošanai. IKEA plašais produktu klāsts ļauj mums pielāgoties dažādiem stiliem, budžetiem un uzņēmumu veidiem. Mūsu pielāgojamās, modulārās mēbeles iespējams arī pārveidot, attīstot telpas dizainu līdz ar uzņēmuma attīstību.

Ņemot vērā iepriekšējo komentāru par aizvien plašāku ilgtspējīgu risinājumu izmantošanu, kādi ir konkrēti veidi, kā IKEA integrē ilgtspējību savos biznesa klientu apkalpošanas pakalpojumos?

Katrs produkts tiek izstrādāts, ievērojot piecus galvenos principus, lai apmierinātu gan vides aizsardzības mērķus, gan klientu vēlmes. Mēs piedāvājam resursus taupošus risinājumus, kas ir saistoši uzņēmumiem, kuri koncentrējas uz izmaksu samazināšanu, piemēram, daudzfunkcionālas mēbeles, kas izgatavotas no otrreiz pārstrādātiem materiāliem, kas ietaupa vietu un mazina ietekmi uz vidi. Prioritāte ir ilgmūžīgs dizains, un daudziem mūsu produktiem, piemēram, virtuves sistēmām, ir līdz pat 25 gadu garantija. Mūsu apņemšanās ietver arī iespējas laika gaitā vieglāk atjaunot un labot produktus, paildzinot produktu kalpošanas laiku un samazinot atkritumu apjomu. Turklāt IKEA produktu dizains palīdz galalietotājiem ietaupīt naudu un gudri izmantot resursus, pateicoties tādiem produktiem kā ūdeni taupošas smidzinātāja sprauslas un energoefektīvs LED apgaismojums. Turklāt visi šie produkti tiek piegādāti plakanos iepakojumos, kas samazina emisijas un transportēšanas izmaksas.

Kāda ir biznesa klientu komandas vispārējā pieeja, strādājot ar privātā, valsts un bezpeļņas sektora klientiem, lai pielāgotu pakalpojumus viņu unikālajām vajadzībām?

Katrs klients ir svarīgs neatkarīgi no projekta lieluma. Lielākiem projektiem nepieciešams nedaudz vairāk laika interjera dizaina plānošanai, vairāk laika, lai saskaņotu vajadzības ar klientu. Tomēr neatkarīgi no tā, kāds ir klients – no privātā vai valsts sektora, vai nevalstiskā organizācija -, mēs varam nodrošināt projekta īstenošanu un apmierināt viņu vajadzības. To pierāda arī mūsu pieredze – nesen pabeidzām iekārtot korporatīvo biroju, kas izvietots divos stāvos, ar atpūtas un sanāksmju telpām. Mēs izstrādājām individuālu dizainu, saglabājot klienta zīmola identitāti, vairāk nekā 40 darba vietas ar dažādām funkcijām, dažādas ietilpības sanāksmju telpas, atpūtas telpas un citas klientam svarīgas zonas. Turklāt mūsu pieredze balstās arī uz tādu projektu realizēšanu kā veikala-studijas iekārtošanu kādā Latvijas pilsētā vai sarežģītākiem projektiem, piemēram, sporta kluba un fizioterapijas telpas, klientu apkalpošanas zonu un darbinieku telpu iekārtošanu.

Bezmaksas interjera dizainera pakalpojumi uzņēmumiem

IKEA Biznesa klientu apkalpošanas nodaļa piedāvā pilna apjoma interjera dizaina pakalpojumus – no plānošanas līdz uzstādīšanai. Interjera dizaineri sagatavo interjera dizaina projektu un palīdz izvēlēties uzņēmumam piemērotākos, estētiskākos un funkcionālākos interjera risinājumus. IKEA komanda parūpēsies, lai ideja tiktu īstenota tavās uzņēmuma telpās: birojā, veikalā, kafejnīcā, viesnīcā, īres dzīvoklī vai citur. No plānošanas līdz mēbeļu piegādei un montāžai – par projektu tiek gādāts no sākuma līdz beigām.

Interjera dizaina pakalpojums uzņēmumiem tiks nodrošināts bez maksas, ja sadarbojoties ar IKEA interjera dizaineriem uzņēmums iegādāsies vismaz 70% projektā iekļauto mēbeļu un interjera priekšmetu. Lai iegūtu plašāku informāciju par IKEA pakalpojumiem uzņēmumiem, noklikšķini šeit.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ja nu pazīstama telpa spētu sniegt vairāk – palīdzētu justies labāk, uzlabotu sadarbošanās iespējas un pielāgotos Tavām vajadzībām? Tieši ar šādu ieceri tika pārveidota biroja telpa Agroresursu un ekonomikas institūtā. Ar ekspertu palīdzību un svaigu skatījumu esošais telpas plānojums tika pārvērsts par elastīgu un funkcionālu darba vietu, kuru var izmantot pētnieki no visas Latvijas. Projekta eksperti dalās pieredzē par to, kā tas viss tika realizēts un kā pārdomāts telpu interjers spēj uzlabot darba plūsmu ikdienā.

Lai ikdienas darbā atbalstītu savus darbiniekus, jo īpaši tos, kuri darba vajadzībām brauc no citām Latvijas pilsētām vai strādā daļēji attālināti, institūtam radās nepieciešamība Rīgā izveidot tam īpašu telpu – daudzfunkcionālu biroju, kurā darbinieki spētu ērti strādāt.

“Šīs telpas galvenais mērķis bija parādīt, ka birojs var būt citāds – funkcionāls, taču patīkams un mājīgs. Neraugoties uz lielajiem izmēriem, augstajiem griestiem un ne visai ideālajiem renovācijas apstākļiem, interjera dizaineres uzdevums bija atrast līdzsvaru starp profesionālu atmosfēru un mājīgu vidi, kas vienlaikus veicina iztēli,” stāsta Agroresursu un ekonomikas institūta pārstāvis Renārs Zīle.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Paziņoti Latvijas Dizaina gada balvas (LDGB) 2025 ieguvēji, godinot labākos dizaina darbus produktu, pakalpojumu, komunikācijas, vides un digitālo risinājumu kategorijās.

Grand Prix un Kultūras ministrijas prēmiju 2000 eiro apmērā saņēma aģentūra «Magic» par labdarības maratonam «Dod pieci!» īstenoto kampaņu «Slimība izārda, cerība dziedē!». Savukārt «Jaunā dizainera» titulu ieguva Zanda Seņkova par «Randevú» sēdmēbeļu kolekciju ar slēptu BDSM funkciju. Žūrija piešķīra arī četras atzinības, un savu speciālo balvu pasniedza arī Patentu valde un «JCDecaux».

Latvijas Dizaina gada balvas 2025 ieguvēji

Grand Prix ieguvējs un komunikācijas dizaina kategorijas uzvarētājs:

kampaņa «Slimība izārda, cerība dziedē!». Darba autors — «Magic». Darba pasūtītājs — Latvijas Sabiedriskais medijs.

Produktu dizaina kategorijas uzvarētājs:

Reklāmraksti

Iekārto īrei paredzētu dzīvokli? Eksperte dalās padomos, kā to padarīt mājīgu un viegli kopjamu

IKEA,12.06.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vispieprasītākie dzīvokļi Latvijas nekustamo īpašumu tirgū ir vienistabas un divistabu dzīvokļi. Iegādāto dzīvokļu vidējā platība ir 55-60 m², kas atspoguļo plašāku tendenci Eiropas Savienībā, kurā novērojama vēlme dzīvot kompaktākos mājokļos. Pieaugot pieprasījumam pēc pilnībā aprīkotiem, ērtiem un stilīgiem dzīvokļiem, var rasties izaicinājums iekārtot īres dzīvokli tā, lai tas atbilstu dažādu cilvēku vajadzībām. IKEA uzņēmumu interjera dizainere Ilga Liberte dalās risinājumos, kurus iespējams izmantot, lai pielāgotos īrnieku mainīgajām vajadzībām.

Izvēlies universālu krāsu paleti

Lai ļautu īrniekiem personalizēt telpu, vienlaikus saglabājot īpašuma vizuālo vienotību, uzņēmumu interjera dizainere iesaka izvēlēties neitrālu un pievilcīgu krāsu paleti. Sāc ar neitrālu bāzi – baltiem, pelēkiem vai siltiem smilškrāsas toņiem. Šie toņi nodrošina mierīgu, universālu fonu, kas papildina dažādus interjera stilus, ļaujot īrniekiem viegli pievienot personiskus akcentus, neizjaucot kopējo vizuālo harmoniju.

“Izvēlies mēbeles neitrālās krāsās, lai nodrošinātu to elastīgu pielietojumu un ilgtermiņa lietojamību. Balta, pelēka vai bēša krāsa rada atturīgu pamatu, kas piemērots dažādiem īrnieku stiliem. Piemēram, lieliska izvēle ir dīvāni pelēkos vai smilšu toņos. Tādas tekstila preces kā spilveni vai pledi gaiši zilā vai zaļā krāsā nodrošina atsvaidzinošu akcentu, vienlaikus saglabājot vizuālo līdzsvaru,” iesaka uzņēmumu interjera dizainere Liberte.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vārds “Kaizen” ietver divas nozīmes – ”kai” (pārmaiņas) un “zen” (gudrība), kas tulkojumā nozīmē “pastāvīga attīstība”, un tieši šis princips nosaka Kaizen Gym apņemšanos nodrošināt izaugsmi un kvalitāti. Tas arī iedvesmoja interjera dizaineru komandu radīt daudzfunkcionālu sporta zāles telpu, kurā apvienotas darba, atpūtas un pārģērbšanās zonas. Eksperti pieņēma šo unikālo iespēju un dalās savās atziņās par to, kā radīt ko īpašu netradicionālā vidē.

Kaizen Gym ir kas vairāk kā tikai sporta zāle – tas ir sociāls uzņēmums, un komandas mērķis bija radīt ērtu, funkcionālu un modernu vidi, kas veicina gan produktivitāti, gan labsajūtu. Telpas izmanto 15 speciālisti gan darbam, gan atpūtai, kā arī lai pārģērbtos un uzglabātu savas mantas privātos skapīšos.

Tehniskās telpas pārveidošana par funkcionālu telpu

IKEA biznesa klientu apkalpošanas komanda saskārās ar neparastu uzdevumu – pārvērst 25 m² lielu telpu sporta zāles augšējā stāvā, kas bija daļēji atvērta un ar vāju apgaismojumu, par funkcionālu telpu. Neraugoties uz ierobežoto dienasgaismu un tādiem fiksētajiem elementiem kā boileriem un elektrības sadales kasti, mērķis bija radīt mājīgu un funkcionālu telpu, vienlaikus pievēršot uzmanību izmaksām.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No 2025. gada 31. augusta līdz 13. septembrim “EXPO 2025 Osaka” apskatāma Eiropas Savienības rīkotā izstāde “Design Beyond Things”, kurā izvēlēti 30 radošākie Eiropas dizaineri, tostarp arī pārstāvji no Latvijas.

Baltijas paviljonā ir iespējams aplūkot Latvijas dizaina ekspozīciju “89th second”, kuras centrā ir cilvēces trauslās attiecības ar dabu, dažādi interpretējot vienu no Latvijas nacionālajiem simboliem – priedi. Tajā redzami dizaineres Daces Sūnas, dizaina studiju “Gateris Works” un “Studio Sarmīte” darbi, kas rosina pārdomas par ekoloģisko krīzi un sabiedrības lomu tajā.

“89th second” ir Latvijas dizaina ekspozīcija pasaulē vērienīgākajā izstādē “EXPO 2025 Osaka” notiekošajā Eiropas Savienības oficiālajā izstādē “Design Beyond Things”, kas rosina apmeklētājus domāt par Eiropas laikmetīgā dizaina lomu un izteiksmes līdzekļiem laikā, kad pasaulē norisinās dziļas sociālās un klimatiskās pārmaiņas. Izstādē pārstāvēti īpaši atlasīti darbi, ko veidojuši 30 inovatīvākie un radošākie dizaineri no 16 ES dalībvalstīm, uzsverot dizaina spēju mainīt cilvēku domāšanu – no apritīguma un ilgtspējīgas ražošanas līdz vietējās un globālās identitātes atgūšanai.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas dizaina komanda “UXDA” ir ieguvusi prestižo “Red Dot Award” titulu par inovatīvo darbu pie “Liv Digital Bank” — Apvienoto Arābu Emirātu pirmās dzīvestila bankas mobilās lietotnes “Liv X”.

Šis panākums izceļ Latvijas dizaineru talantu radīt digitālos produktus, kas iedvesmo un maina nozares globālos standartus.

Bez ārēja finansējuma, ienesot Latvijas dizaina estētiku un radošumu globālajā finanšu arēnā, “UXDA” 10 gadu laikā ir dizainējis vairāk nekā 150 digitālo risinājumu bankām un finanšu tehnoloģiju uzņēmumiem 39 valstīs.

“Liv X” mobilā lietotne pārdefinē banku pakalpojumus jaunajai paaudzei. Lietotājiem, kuri līdz šim pārslēdzās starp dažādām lietotnēm, lai sekotu izdevumiem, meklētu piedāvājumus un pārvaldītu savus finanšu mērķus, “UXDA” stratēģiskā UX transformācija apvienoja banku un dzīvesstila funkcionalitāti vienā intuitīvā lietotnē.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Centrālā banka (ECB) šodien uzsāka publisku nākotnes eiro banknošu dizaina konkursu, kas ir nākamais solis jaunā eiro banknošu dizaina izstrādes procesā.

ECB Padome pēc apspriešanās ar ekspertiem un sabiedrību jau izvēlējusies divas iespējamās nākotnes eiro banknošu tēmas. Tās ir "Eiropas kultūra", kas pievēršas kopīgām kultūrtelpām un slaveniem eiropiešiem, un "Upes un putni", kas veltīta Eiropas dabisko ekosistēmu noturībai un daudzveidībai. Janvārī Padome arī izvēlējās motīvus, kas ilustrē abas iespējamās tēmas.

Dizaina konkursā aicināti piedalīties grafiskie dizaineri, kas dzīvo Eiropas Savienībā, un tā mērķis ir noteikt labākos nākotnes eiro banknošu dizaina priekšlikumus. Konkurss sastāvēs no diviem posmiem - pieteikšanās posma un dizaina priekšlikuma posma.

Pieteikšanās posmā dizaina veidotājiem jānodrošina atbilstība konkrētajām prasībām, kas uzskaitītas konkursa paziņojumā. Pieteikuma iesniedzējus novērtēs, pamatojoties uz viņu kvalifikāciju un sasniegumiem.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Dizaina gada balvas (LDGB) 2025 Digitālo risinājumu kategorijā uzvarētājs ir jaunā E–veselības iedzīvotāju portāla prototips, kura autori “Asteroid”, “Mobilly”, “ZZ Dats”, izpildot Nacionālā veselības dienesta pasūtījumu, turpinās attīstīt risinājumu.

“E-veselības jaunās paaudzes iedzīvotāju portāls, kas nākotnē aizstās esošo www.eveseliba.gov.lv, tiek radīts, lai Latvijas iedzīvotājiem palīdzētu vienkārši un saprotami orientēties savā veselībā. Un tieši Dizaina balva ir apliecinājums tam, ka pozitīvas pārmaiņas var būt arī plaša mēroga valsts sistēmās – kļūstot tām pieejamākām, skaidrākām un balstītām uz reālu lietotāju pieredzi un vajadzībām. Līdz šim jaunā E-veselības portāla prototips (teste.lv) ir skatīts jau vairāk nekā 9000 reizes, mums saņemot atsauksmes un ieteikumus. Šī iesaiste ir bijusi nenovērtējama, lai turpinātu attīstīt risinājumu, kas patiešām atbilst sabiedrības vajadzībām. Ticam, ka, cieši sadarbojoties ar sabiedrību un nozares profesionāļiem, varam veidot digitālos veselības rīkus, kas uzlabo ne tikai veselības sistēmas efektivitāti, bet primāri – cilvēku ikdienas veselības pieredzi,” tā Latvijas Digitālās veselības centra, kas šogad no Nacionālā veselības dienesta pārņēma projektu, valdes loceklis Juris Gaiķis.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No 59 nominantiem Latvijas Dizaina gada balvas (LDGB) finālā iekļuvis 21 darbs - seši darbi ir vides dizaina kategorijā, četri darbi - pakalpojumu, produktu un komunikācijas dizaina kategorijās un trīs - digitālo risinājumu kategorijā, informēja Latvijas Dizaina centra vadītāja Dita Danosa.

Katras kategorijas uzvarētāju, kā arī "Grand Prix" un "Jaunā dizainera" balvas ieguvējus noskaidros LDGB apbalvošanas ceremonijā, kas notiks 5.jūnijā plkst.19 Rīgā, Sporta ielā 2A.

LDGB kopumā tika iesniegti 128 darbi, no kuriem dalībai konkursa otrajā kārtā atlases žūrija izvirzīja 59 pieteikumus, kurus diskusijās vērtēja fināla žūrijas locekļi.

Kategorijā "Produktu dizains" par uzvaru sacentīsies zvilnis "Daydreamer", krēsls bērniem "The Moon Chair". Šajā kategorijā iekļauti arī darbi, kas pretendē uz "Jaunā dizainera" balvu - modulāru sēdmēbeļu kolekcija ar slēptu BDSM funkciju "Randevú", keramikas sakņaugu glabātuves "Džūkste".

Savukārt kategorijai "Pakalpojumu dizains" izvirzīts ceļojošais krājums - nodarbība "Vai kaķi raud?", Rīgas ielu tipoloģijas rokasgrāmata, "Dores" piedāvājuma "Māju saime" optimizācija un komunikācijas dizains. Uz "Jaunā dizainera" balvu šajā kategorijā pretendē projekts "Rāndalist. Lībiešu mīti".

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Banka aicina uzņēmumus izrādīt interesi par pārstrādātu, sasmalcinātu un sapresētu banknošu izmantošanu dažādu preču, piemēram, interjera dizaina elementu un mēbeļu, ražošanā.

Piedāvājums varētu būt īpaši aktuāls būvniecības, mēbeļu, interjera un dizaina priekšmetu, kā arī akustisko risinājumu ražotājiem.

Ik gadu Latvijas Banka sasmalcina vairākas tonnas nolietotu un apgrozībai vairs nederīgu banknošu. Pārstrādes procesā tās tiek sasmalcinātas un sapresētas briketēs (attēlā).

Rūpējoties par ilgtspēju, Latvijas Banka jau kopš eiro ieviešanas un liela skaita lata banknošu izņemšanas no apgrozības meklējusi risinājumus to atkārtotai izmantošanai vai pārstrādei. Pašreizējās metodes, piemēram, sadedzināšana, ir videi kaitīgas, bet banknošu papīra pārstrāde ir ierobežota, jo banknošu ķīmiskais sastāvs padara tās nepiemērotas parastajiem pārstrādes procesiem.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Fotosesija nav tikai skaistu attēlu radīšana - tā var radīt brīnišķīgus, personalizētus mākslas darbus, kas piešķir interjeram īpašu noskaņu. Mūsdienās fotogrāfijas iespējams pielāgot un izmantot dažādos veidos - no sienas dekora līdz personalizētām dāvanām. Ja vēlies radoši izmantot savus mīļākos kadrus, šeit ir dažas iedvesmojošas idejas.

1. No digitālā kadra līdz reālai gleznai

Lieliski noķerts mirklis pelnījis vairāk nekā tikai vietu telefonā vai datorā. Kvalitatīvas izdrukas uz audekla, īpaša papīra vai cita materiāla piešķir fotogrāfijām jaunu dimensiju un pārvērš tās par radošu interjera elementu. Iespēja izdrukāt attēlus dažādos formātos un izmēros ļauj pielāgot tos jebkurai telpai - no minimālistiskas guļamistabas gleznas līdz krāsainam mākslas stūrim viesistabā.

2. Personalizēti aksesuāri un dizaina priekšmeti

Fotogrāfiju burvība slēpjas ne tikai to mākslinieciskajā vērtībā, bet arī praktiskajā pielietojumā. Mūsdienās attēlus var pārnest uz dažādiem priekšmetiem - krūzītēm, kalendāriem, apsveikuma kartītēm un pat apģērba. Radoša pieeja ļauj radīt unikālas dāvanas vai personalizētus priekšmetus ikdienai.

Eksperti

Komercīpašumu nākotne Latvijā: stagnācija vai stratēģiska izdevība

Arnolds Romeiko, “EfTEN Capital” aktīvu pārvaldnieks,10.05.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nekustamā īpašuma tirgus komercsektorā ir viens no spilgtākajiem indikatoriem valsts ekonomiskajai veselībai. Latvijā biroju tirgus attīstība norit lēnāk nekā pārējās Baltijas valstīs, tomēr nozare piedzīvo ievērojamas transformācijas, ko veicinājuši gan pandēmijas ierobežojumi, gan darba vides pārstrukturēšanās. Pieprasījums pēc modernām un energoefektīvām telpām turpina pieaugt, tomēr brīvo telpu piedāvājums saglabājas augsts. Kādas ir tendences un kas gaidāms nākotnē nekustamo komercīpašumu segmentā.

Attīstības virzieni Baltijā

Salīdzinājumā ar Lietuvu un Igauniju, Latvijas jauno projektu tirgus attīstība nekustamo īpašumu komercsektorā ir bijusi zemāka, ko ietekmēja 2008. gada krīze, kuras dēļ uz attīstību esam raudzījušies piesardzīgāk. Igauņi un lietuvieši bija gatavi uzņemties lielāku risku, attīstot projektus spekulatīvi un paļaujoties uz nākotnes nomniekiem, nevis uz jau noslēgtiem līgumiem.“Lietuvas ieguvums ir tās atrašanās vieta – tuvums Polijai un Vācijai, kas piešķir plašākas iespējas piesaistīt starptautiskus nomniekus, sasniedzot lielāku ienesīgumu un labākas attīstības iespējas kopumā. Savukārt Igaunijai par labu nāk Skandināvijas valstu tuvums, kas veicina skandināvu uzņēmumu interesi par birojiem un arī biroja ēku attīstību, it sevišķi Igaunijas lielajās pilsētās. Latvija atrodas šo valstu vidū un šķiet, ka varētu iegūt labāko no abām pasaulēm, bet pagaidām mums nav izdevies izmantot šo priekšrocību pilnībā,” norāda “EfTEN Capital” aktīvu pārvaldnieks Arnolds Romeiko.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vannu ražotājs PAA sadarbībā ar vienu no pasaulē vadošajiem produktu dizaineriem Karimu Rašidu radījis jaunu produktu kolekciju.

Projekts tika uzsākts pirms 16 mēnešiem. PAA investīcijas šajā projektā, ietverot sadarbību ar dizaineri, mārketinga investīcijas, produktu tehnoloģisko izstrādi, formas, testus, līdz šim ir aptuveni 150 000 eiro. Uzņēmums norāda, ka turpmākā projekta attīstībai un komercializēšanai 2 gadu laikā visticamāk vajadzēs investēt vēl tikpat.

PAA vadītājs Pēteris Treicis: "Mūsu sadarbība ar Karimu Rašidu bija apzināta divu dažādu pieredžu, divu atšķirīgu kultūru savietošana. Mūs, kas dizainā bija pieraduši pie ziemeļnieciski atturīgas elegances, Karims, kura moto ir GLOBAL LOVE, ieveda neierasti brīvā un radošā pasaulē. Viss kopdarba process bija viegls un atvērts. Izbaudījām Karima aktīvo, radošo darba stilu un viņš paļāvās arī uz mūsu izjūtu un pieredzi. Tā bija kā "spēcinoša glāze pozitīvas enerģijas"! Esmu gandarīts, ka mūsu PAA komanda parādīja lieliskas tehnoloģiskās un radošās spējas un pilnībā mobilizējās izaicinājumam. Rezultātā tapa divas, nelielām vannasistabām paredzētas produktu ģimenes ar neierasti drosmīgiem un izteiksmīgiem siluetiem. Sadarbība ar Karimu Rašidu mums ir ļoti būtiska gan kā piedāvājuma papildinājums ar jauniem produktiem, gan arī kā PAA zīmola pozicionājuma stiprināšana, kā vēl viens arguments mūsu darbības reģiona paplašināšanai".

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mārupē tapis premium klases projekts Dahlia, kas piesaistījis uzmanību gan ar ēkas arhitektūru, gan ar detaļām, kas padara to par pievilcīgu dzīvošanai un vienlaikus vērtīgu ilgtermiņa ieguldījumu.

"Projekts ir piemērots tiem, kuri novērtē komfortu, privātumu un ērtu piekļuvi gan pilsētas, gan atpūtas iespējām," skaidro Vestabalt dzīvojamās nodaļas un dzīvokļu nama Dahlia pārdošanas vadītāja Irina Jermolajeva, uzsverot, ka dzīvokļu kvalitāte un lokācija ļauj spriest arī par pārdomātu investīciju.

"Ikkatram no mums ideālā dzīvesvieta ir citāda, un nav vienas formulas, kas derētu visiem. Taču es neapšaubāmi uzskatu, ka nekustamā īpašuma cena un kvalitāte ir nesaraujami saistītas," apartamentu vērtības loģiku skaidro I. Jermolajeva. "Atbilstoša infrastruktūra un apkārtējā vide, augstvērtīgs un ilgtspējīgs īpašuma tehniskais stāvoklis, kas atbilst mūsdienu prasībām, – energoefektivitāte, funkcionāls un pārdomāts plānojums, labs izgaismojums, tehnisko telpu pieejamība – tas viss veido dzīvokļa vērtību. Dzīvokļu projekts Dāliju ielā 23B neapšaubāmi atbilst visiem iepriekš minētajiem parametriem un ir viens no labākajiem piedāvājumiem tirgū ģimenēm, kuras vēlas dzīvot tuvu centram ar attīstītu infrastruktūru, vienlaikus baudot privātumu, augstvērtīgu dzīves vidi un kvalitāti."

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mēbeļu furnitūras uzņēmums Nordeko maijā ir ieviesis jaunu e-komercijas vietnes versiju, pielāgotu mūsdienu lietotāju vajadzībām. Platforma izstrādāta, lai atvieglotu pasūtījumu veikšanu, uzlabotu katalogu pārskatāmību un ļautu uzņēmumam efektīvāk apkalpot klientus Latvijā un Baltijā.

Digitālais risinājums radīts sadarbībā ar digitālā mārketinga aģentūru Modular M. Kā skaidro Nordeko pārstāvis Rinalds Rudzītis, šis solis ir būtisks ilgtermiņa izaugsmes un darba efektivitātes kontekstā:

“Ņemot vērā, ka mūsu komanda nav liela, mums īpaši svarīgi ir efektīvi izmantot visus resursus. Tieši tādēļ e-komercijas risinājumi nav tikai tehnoloģisks uzlabojums, bet arī stratēģisks solis uz operatīvāku ikdienas darbu.”

Kādi uzlabojumi ir jaunajā mājaslapā?

Jaunā vietne piedāvā būtiski uzlabotu meklēšanas ātrumu, ātru lapas ielādi, loģiski strukturētas produktu kategorijas un ērtu pasūtījumu pārvaldību. Tuvākajā laikā plānota arī versija angļu un krievu valodā, taču šobrīd tā pieejama latviski.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Svarīgi saglabāt autentiskumu, taču jāiet līdzi laikam un jābūt arī drosmīgiem, uzskata interjera dizainere Anda Ozoliņa, kura veidojusi interjerus vairākiem Latvijā zināmiem restorāniem.

Fragments no intervijas

Iepazīstiniet ar sevi! Kā veidojies jūsu ceļš interjera dizaina pasaulē?

Vizuāli redzēju lietas, estētika vienmēr uzrunāja it visās nišās – vai tas būtu interjers, mode vai dzīves svinēšana. Dizains visu laiku bija klātesošs. Sapratu, ka stāšos arhitektos, jo tur ir forša bāze. Viens ir vizuālais, bet būtiskas ir arī tehniskās zināšanas. Neesi tikai dekorators vai vari tikai skaisti krāsas salikt, bet visam pamatā ir telpa, funkcija. Pabeidzu arhitektus un lēnā garā sāku ar nelieliem dizaina objektiem reklāmas aģentūrā. Ambīcijas vēl nebija tik lielas, nedaudz baidījos. Arhitektūra ir ļoti liela un plaša. Ir spēcīgas sievietes arhitektūrā, bet man likās, ka tā vairāk ir domāta vīriešiem.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Svarīgākie kritēriji, izvēloties jaunu mājokli, ir tā atrašanās vieta jeb lokācija, attīstīta infrastruktūra un projekta kvalitāte.

Minētos kritērijus apvieno Mārupē tapušais premium klases projekts Dahlia, kas piesaistījis uzmanību gan ar ēkas arhitektūru, gan ar detaļām, kas padara to par pievilcīgu dzīvošanai un vienlaikus vērtīgu ilgtermiņa ieguldījumu. Domājot par projekta atrašanās vietu jeb lokāciju, premium klases projekts Dahlia īstenots Mārupē, kur vienlaikus jūtams gan dabas tuvums, gan lielpilsētas rosība. "Projekts ir piemērots tiem, kuri novērtē komfortu, privātumu un ērtu piekļuvi gan pilsētas, gan atpūtas iespējām," skaidro Vestabalt dzīvojamās nodaļas un dzīvokļu nama Dahlia pārdošanas vadītāja Irina Jermolajeva, uzsverot, ka dzīvokļu kvalitāte un lokācija ļauj domāt arī par pārdomātu investīciju.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ģeopolitisko faktoru, Euribor likmju un inflācijas izraisītā turbulence nekustamo īpašumu nozarē pamazām norimst un tirgus lēnām atgūstas, darījumu aktivitāte pamazām iešūpojas un, lai gan nekāds straujš uzrāviens gaidīts netiek, dati un prognozes ļauj domāt, ka zemākais punkts ir aiz muguras.

Vēl jaunākajā jaunākajā Dienas Biznesa speciālizdevumā Nekustamais īpašums lasi:

Intervija

Dzīvokļi lētāki nekļūs. Šobrīd nekustamo īpašumu cenas Latvijā ir ievērojami zemākas nekā Igaunijā un Lietuvā, taču tuvāko gadu laikā cenām Baltijā būtu jāizlīdzinās, domā Guntars Cauna, Kaamos vadītājs Latvijā.

Būvmateriālu ražošana

Investēs digitalizācijā un mākslīgajā intelektā. Būvmateriālu ražotājiem ir jāspēj piemēroties ne tikai straujām tirgus pieprasījuma svārstību amplitūdām, bet arī izaicinājumiem, ko rada ES Zaļais kurss, vienlaikus īstenojot digitalizācijas projektus un sākot izmantot mākslīgo intelektu. To intervijā stāsta ģipša izstrādājumu ražošanas uzņēmuma Knauf ģenerāldirektors Baltijā, valdes loceklis Arnis Ivanovs.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Baltijas loģistikas nekustamo īpašumu attīstītājs “SIRIN Development” investēs gandrīz 40 miljonus eiro jauna koncepta pilsētas biznesa un pakalpojumu parka izbūvei Dreiliņos – SIRIN PARK Dreiliņi.

Jaunā biznesa parka projekta realizāciju plānots uzsākt līdz šā gada beigām, un tā kopējā platība būs aptuveni 45 000 kvadrātmetru. Divās kārtās plānots izbūvēt kopumā trīs multifunkcionālas ēkas, kā arī investēt gandrīz 3 miljonus eiro vietējās transporta infrastruktūras pilnveidošanā.

SIRIN PARK Dreiliņi iecerēts kā jauna koncepta attīstības projekts, un atbilstoši iecerei, tas būtiski atšķirsies no līdzšinējiem loģistikas parku risinājumiem gan pēc mēroga, gan pēc piedāvāto pakalpojumu daudzveidības. Tas būs multifunkcionāls biznesa un pakalpojumu parks ar modernām un elastīgi pielāgojamām telpām visdažādākā profila uzņēmējdarbības modeļiem. Biznesa parkā paredzēta iespēja vienuviet izveidot telpas gan preču uzglabāšanai un birojiem, gan sporta centriem, izstāžu zālēm, preču saņemšanas punktiem un citiem pakalpojumu sniedzējiem.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Draugiem Group uzņēmums “Mājas Cēsīs” ir pabeidzis pirmās kārtas atjaunošanas darbus topošajā Konrāda kvartālā, atklājot atjaunoto dizaina viesnīcu “Mācītāja māju”.

Visa kvartāla pabeigšana plānota nākamgad, radot jaunu kultūras un mākslas telpu pašā Cēsu vecpilsētas sirdī.

Konrāda kvartāls ir četru ēku ansamblis. Jaunbūvē “Draugu nams” tiks izveidotas telpas darbam, kultūras pasākumiem un mākslas galerijai pie atsegta viduslaiku mūra. Nama augšstāvā atradīsies divi ekskluzīvi apartamenti īstermiņa īrei. Savukārt “Mācītāja mājā” un tās pagalmā esošajā “Ratu mājā” būs pilnībā aprīkoti dizaina viesnīcas apartamenti, kas apvienos mūsdienu tehnoloģijas ar vairāku gadsimtu koka arhitektūru, radot dzīvu arhitektūras mākslas darbu.

Konrāda nama pirmajā stāvā būs kafejnīca un pašapkalpošanās veikals, bet augšējos stāvos – ilgtermiņa īres dzīvokļi ar unikāliem skatiem uz Sv. Jāņa baznīcu un Cēsu pils dārzu. Visi Konrāda kvartāla īres dzīvokļi, apartamenti, publiskās telpas un kafē ir ģimenēm un mājdzīvniekiem draudzīgas vietas.

Ražošana

Finierloksnes ir svarīgas gan eksportā, gan vietējo koksnes produktu ražošanā

Juris Paiders, speciāli Dienas Biznesam,30.07.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kā liecina Pasaules tirdzniecības centra World Trade Center apkopotie dati, tad 2024. gadā, vērtējot finierlokšņu eksporta apjomu uz vienu iedzīvotāju, Latvija ar 18,1 eiro uz vienu iedzīvotāju bija piektajā vietā pasaulē, bet pēc finierlokšņu importa apjoma uz vienu iedzīvotāju – otrajā vietā pasaulē.

Pirms rakstīt par finiera ražošanu un ārējo tirdzniecību, tomēr ir jāprecizē terminoloģija. 20. gadsimtā latviešu valodā vārdam finieris (no angļu valodas vārda veneer) bija divas nozīmes. Pirmā: “Plāna, parasti augstvērtīgas koksnes (sarkankoka, riekstkoka) skaida, ko lieto koka izstrādājumu pārklāšanai.” Otrā: “Saplāksnis, koka materiāls, kas izgatavots no trim vai vairākām 0,5-10 mm biezām skaidām, kuras salīmētas tā, ka blakus kārtu šķiedras ir savstarpēji perpendikulāras.” (Svešvārdu vārdnīca. Rīga, izdevniecība Liesma. 225.lpp.) Lai nerastos pārpratumi, pirmo materiālu bija ieteikts saukt par apdares finieri, bet otro - par daudzkārtu finieri.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējos gados Latvijas komercīpašumu tirgus ir piedzīvojis būtiskas pārmaiņas – strauji mainīgie ekonomiskie apstākļi, ģeopolitiskie riski un investoru piesardzība ietekmējusi gan piedāvājumu, gan pieprasījumu.

Nekustamo īpašumu eksperti prognozē, ka šogad varētu palielināties pieprasījums pēc komerciālo platību iegādes, ko sevišķi veicina kaimiņvalstu uzņēmumu attīstības plāni paplašināt savu darbību Latvijā. Tomēr atsevišķi industriāli segmenti augsto cenu dēļ var stagnēt un ierobežotais ražošanas telpu piedāvājums rada šķēršļus uzņēmumu izaugsmei. Kādu 2025. gadu komercplatību tirgū saredz nozares eksperti?

Biroju nomniekiem elastīgas prasības; mazajiem nomniekiem atrast telpas ir vieglāk

Visplašākais biroju segmenta piedāvājums Rīgā ir jaunajos A klases biroju centros, kas ir sevišķi populāri IT, finanšu un radošo nozaru uzņēmumu vidū. Pērn brīvo biroja telpu skaits sasniedza 19,5%, kas ir augstākais rādītājs visā Baltijā, liecinot – pieprasījums pēc lielām biroju platībām ir krities, turpretī vēlme nomāt nelielas, energoefektīvas telpas ar labu infrastruktūru saglabājas stabila. Nomnieku vidū pieprasītākās lokācijas galvaspilsētā ir centra rajons un Klusais centrs. Visbiežāk tiek meklēti nelielas platības biroji līdz 100 m² ar augstu energoefektivitāti (A vai B klase) un iespēju novietot auto, tomēr šādu piedāvājumu skaits minētajās lokācijās ir samērā ierobežots. Tāpat populāra izvēle birojiem joprojām ir Skanste un Āgenskalns, kur pieejamas kvalitatīvas telpas, un, lai gan konkurence par labām lokācijām ir sīva; nomnieku lēmumu pieņemšanas laiks kļuvis ilgāks, uzņēmumiem rūpīgigi vērtējot izmaksas un infrastruktūras pieejamību. Moderno ēku priekšrocības sevišķi novērtē nomnieki, kuriem ir svarīgs darbinieku viedoklis un vēlme kolektīvam nodrošināt patīkamu, komfortablu darba vidi ar dabīgo dienasgaismu, ērtu un plašu konferenču zāli, terasēm, kur atpūsties svaigā gaisā darba dienas laikā, zaļajām zonām un parku tuvumu. Sevišķi svarīgs faktors ir stāvvietas. Kompānijas arvien biežāk izvēlas elastīgus nomas nosacījumus, tostarp aug popularitāte arī kopstrādes telpām, ko veicina arvien aktuālā hibrīddarba tendence.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Investējot 1 miljonu eiro, privātā vidussskola “Patnis” atklāj jaunu, mūsdienīgu skolas ēku Rīgā, kas paredzēta STEAM (zinātnes, tehnoloģiju, inženierzinātņu, mākslas un matemātikas) zinātņu apguvei.

Jaunizveidotās ēkas mērķis ir radīt vidi, kas veicina bērnu fizisko, garīgo un intelektuālo attīstību, atbilstot augstākajiem izglītības standartiem. Ēka atrodas Rīgā, Gregora ielā 13A. Tā ir pirmā skolas ēka Rīgā, kas tiek celta pilnībā no jauna, kopš Latvijas neatkarības atjaunošanas.

Ēkas kopējā platība ir 350 kvm. Tā piedāvā plašas un specializētas telpas, kas veicina skolēnu daudzpusīgu attīstību. Dizains tika veidots, ievērojot bērnu vajadzības un veicinot vidi, kurā tiek atbalstīts gan individuālais, gan komandas darbs. Gan būvniecības, gan iekštelpu dizainā tiek izmantoti pēc iespējas vairāk dabas materiāli – tas ne tikai rada vizuālu dabas klātbūtni, bet arī veicina patīkamu smaržu. Dabīgi krāsu pigmenti, atbilstošs grīdas segums, koka elementi interjerā, augi.

Finanses

Papildināta - Rosinās pensiju 2.līmenī uzkrāto kapitālu ļaut pārcelt uz pensiju 1.līmeni

Db.lv,17.04.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Labklājības ministrija (LM) plāno virzīt Valsts fondēto pensiju likuma grozījumus, kas ļautu iedzīvotājiem, kas ir valsts fondēto pensijas shēmas dalībnieki, piecus gadus pirms pensijas vecuma pārtraukt dalību pensiju otrajā līmenī un pievienot uzkrāto kapitālu pensiju pirmajam līmenim, informē ministrijā.

Tādējādi cilvēki, tuvojoties pensijai, varēs izvēlēties, ko darīt ar savu pensiju otrajā līmenī uzkrāto kapitālu, lai samazinātu risku to zaudēt finanšu tirgus svārstību dēļ.

Ienākumus vecumdienās veido vecuma pensija, kas sastāv gan no pensiju pirmajā līmenī, gan otrajā līmenī uzkrātā pensijas kapitāla. Fondētā pensijas daļa ir nozīmīga vecuma pensijas apmērā. Šobrīd pensiju otrajā līmeņa uzkrājumi tiek ieguldīti finanšu tirgos, un to vērtība var gan pieaugt, gan samazināties.

Ministrijā norādīja, ka cilvēkiem pirmspensijas vecumā ir īpaši svarīgi, lai viņu uzkrātais pensijas kapitāls nesamazinātos, un ienākumi, aizejot pensijā, būtu pēc iespējas lielāki.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Foto: VVT / Biroju komplekss “Verde”

Aizvien biežāk lasām un dzirdam par robotu un mākslīgā intelekta izmantošanas sniegtajām praktiskajām priekšrocībām. Pienācis laiks šīs mūsdienīgās tehnoloģijas likt lietā, lai tiktu galā ar ļoti nepieciešamiem, bet visai monotoniem un laikietilpīgiem darbiem, piemēram, komerctelpu uzkopšanu. Kādi mēdz būt profesionālie grīdas uzkopšanas roboti un ko tie spēj paveikt, lasiet turpinājumā.

Grīdas tīrīšanas robots – efektīvam darbam

Foto: VVT / Rimi

Pirms 100 gadiem cilvēki iztēlojās uzkopšanas robotus kā cilvēkveidīgas būtnes, tikai no metāla, kas mazliet stīvi kustas un pārvietojas, paveicot vienkāršus darbus, piemēram, grīdas slaucīšanu. Mūsdienu realitāte gan ir pavisam citāda – grīdas uzkopšanas roboti ir salīdzinoši kompakti roboti, kas, klusi dūcot, pārvietojas pa telpām, savācot gružus, putekļus un arī veicot mitro uzkopšanu.