Pakalpojumi

Atsavināšanas lieguma periodu turpmāk piemēros arī automašīnām līdz 10 gadu vecumam

Db.lv,07.11.2025

Jaunākais izdevums

Turpmāk pārdošanas jeb atsavināšanas lieguma periods ārvalstīs iegādātām automašīnām būs spēkā arī transportlīdzekļiem līdz desmit gadu vecumam. To paredz Saeimā galīgajā lasījumā atbalstītie grozījumi Ceļu satiksmes likumā.

Līdz šim, pirmreizēji reģistrējot automašīnu Latvijā, atsavināšanas liegums bija noteikts uz 15 dienām juridiskām personām un uz 30 dienām fiziskām personām, un tas attiecās tikai uz transportlīdzekļiem, kas nav vecāki par pieciem gadiem. Šis laiks nepieciešams, lai Valsts ieņēmumu dienests varētu pārbaudīt, piemēram, transportlīdzekļa vai tam izmantoto līdzekļu izcelsmi, iepriekš norādīja grozījumu autori, atbildot uz deputātu jautājumiem.

Grozījumi paredz ieviest arī reakcijas testus koplietošanas transportlīdzekļu lietotājiem alkohola vai citu apreibinošo vielu ietekmes kontrolei. "Tāpat likumā tiek ieviestas arī jaunas - elektrovelosipēda un pašgājēja velosipēda - definīcijas, nodalot šos transportlīdzekļus no līdzšinējās velosipēda definīcijas un tādējādi rodot iespēju pašvaldībām noteikt atbilstošus lietošanas noteikumus, kā arī ātruma ierobežojumu un novietošanas aizlieguma zonas," norāda par likumprojekta virzību Saeimā atbildīgās Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas priekšsēdētājs Kaspars Briškens.

Tāpat izmaiņas noteic, ka ar elektrovelosipēdu un pašgājēju velosipēdu ceļu satiksmē drīkst piedalīties personas no 14 gadu vecuma.

Grozījumos noteikti arī sodi par elektrovelosipēda, pašgājēja velosipēda, velorikšas vai elektroskrejriteņa vadīšanu bez tiesībām, bez OCTA - obligātās civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas - vai bez reģistrācijas, kā arī pārvietošanos ar tehniski neatbilstošu transportlīdzekli. Piemēram, par braukšanu bez vadīšanas tiesībām varēs piemērot 25 eiro sodu.

Atbildība noteikta arī koplietošanas transportlīdzekļu pakalpojumu sniedzējiem. Par prasību neizpildi, piemēram, ja netiks pārbaudīts saņēmēja vecums vai netiks veikts reakcijas tests, varēs piemērot sodu no 70 līdz 350 eiro.

Grozījumi precizē arī regulējumu attiecībā uz lauksaimniecības mašīntraktoriem un to vadīšanas tiesībām.

Izmaiņas stāsies spēkā nākamajā dienā pēc izsludināšanas.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā reģistrēto jauno vieglo pasažieru automobiļu skaits 2025. gada pirmajā pusgadā ir būtiski palielinājies — par 29,7% salīdzinājumā ar 2024. gada pirmo pusgadu, liecina Latvijas Auto asociācijas apkopotie dati.

Ja 2024. gadā pirmajā pusgadā tika reģistrēti 8702 jauni automobiļi, tad 2025. gada pirmajā pusgadā — jau 11 287.Jauno vieglo pasažieru auto reģistrācijā turpina dominēt juridiskās personas, kas 2025. gada pirmajā pusgadā veidoja 64,1% no kopējā apjoma (2024. gadā — 63%). Privātpersonu daļa šogad ir 35,9%, salīdzinot ar 37% gadu iepriekš.

"Ir pārsteidzoši pozitīvi redzēt šādu būtisku jauno auto tirgus pieaugumu tieši šogad, kad valdība meklē samazināt izmaksas, ekonomikai nav tas lielākais uzrāviens un ģeopolitiskie apstākļi ne tie stabilākie. Liels pienesums lielākai aktivitātei un konkurencei ir līzinga banku sektorā, ko stimulē samazinātās procentu likmes," norāda Auto asociācijas valdes priekšsēdētājs Andris Kulbergs.

Eksperti

Cik gatavi esam zaļākai loģistikai?

Mareks Freibergs, “Lidl” loģistikas vadītājs Baltijas valstīs,21.10.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Transporta nozare Latvijā ir viens no lielākajiem siltumnīcefekta gāzu emisiju avotiem, un tai ir būtiska loma valsts klimata mērķu sasniegšanā. Kravu pārvadājumi rada būtisku emisiju daudzumu, bet vienlaikus tie piedāvā plašas iespējas ieviest videi draudzīgas inovācijas.

Eiropa līdz 2050. gadam paredz būtisku emisiju samazinājumu, un pakāpenisku pāreju uz bezemisiju transportu, tostarp stingrākas prasības attiecībā uz kravas transportlīdzekļu radītajām emisijām. Tas nozīmē, ka arī Latvijai drīz nāksies no runām pāriet pie reālām investīcijām infrastruktūrā un tehnoloģijās. Uzņēmumiem būs jāmeklē jauni risinājumi gan transporta parka modernizācijā, gan piegādes ķēdes efektivizācijā. Un to paveikt var tikai un vienīgi kompleksi raugoties uz ilgtspējīgas loģistikas ieviešanas izaicinājumiem, proti sadarbojoties valstij un uzņēmējiem. Vēlos vērst uzmanību uz vairākiem faktoriem, kas veicinātu emisiju samazināšanu pašreizējās Latvijas infrastruktūras kontekstā un soļiem, kas jāsper, lai no vārdiem pārietu pie darbiem.

Eksperti

Eko ceļošana uz riteņiem: kā Baltijas ceļotāji izvēlas elektriskās automašīnas

Alens Baibekovs, “Booking Group Corporation” izpilddirektors,24.07.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ceļošana ar elektriskajām automašīnām ir viens no spilgtākajiem piemēriem, kā rūpes par vidi var kļūt par vienu no ceļotāju ikdienas paradumiem. Tomēr ceļš līdz plašai šo auto pieņemšanai Baltijas mērogā nav bez izaicinājumiem.

Elektriskie transportlīdzekļi var būtiski palīdzēt sasniegt Baltijas reģiona ilgtspējīgas tūrisma attīstības mērķus, samazinot emisijas, veicinot videi draudzīgu ceļošanu un uzlabojot kopējo ceļošanas pieredzi. Plaša elektronisko transportlīdzekļu ieviešana kopā ar ieguldījumiem atjaunojamos energoresursos un uzlādes infrastruktūrā var palīdzēt mazināt oglekļa pēdas nospiedumu un sekmēt ilgtspējīgāku tūrisma nozari. Fokuss uz elektrisko automašīnu tūrismu var uzlabot Baltijas reģiona tēlu kā ilgtspējīgu un videi draudzīgu galamērķi, piesaistot ceļotājus, kuri prioritizē ilgtspēju.

Pieprasījuma tendences un mainīgie ceļotāju paradumi

Pēc EconomyBookings.com datiem pieprasījums pēc elektriskajiem transportlīdzekļiem sāka pieaugt 2023. gadā un kopš tā laika saglabājies stabils. Ceļotāji izvēlas elektriskās automašīnas zemāku degvielas izmaksu, samazinātu emisiju, uzlabotas braukšanas pieredzes, modernu tehnoloģiju un iespējas izmantot sabiedriskā transporta joslas dēļ. Tomēr ceļotāju vidū Baltijas valstīs pieprasījums pēc elektriskajām mašīnām samazinājās par 50%, salīdzinot 2025. gada pirmos sešus mēnešus ar to pašu periodu 2024. gadā. Iespējamais šī krituma iemesls ir pieaugošā vēlme izvēlēties sporta apvidus auto (SUV) un pilna izmēra automašīnas, kas sniedz komfortu un lielākas bagāžas iespējas ceļojumiem un kuru rezervāciju skaits šajā periodā pieauga. Arī starptautiskie ceļotāji, kas apmeklē Baltijas valstis, dod priekšroku SUV un ekonomiskās klases auto, atstājot elektroauto izvēļu saraksta beigās.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Automašīnu "Bentley" oficiālā izplatītāja Latvijā "Luxury & Sports Cars" apgrozījums pagājušajā gadā bija 39,426 miljoni eiro, kas ir par 39,1% vairāk nekā gadu iepriekš, kā arī uzņēmums guva peļņu 442 972 eiro apmērā pretstatā zaudējumiem gadu iepriekš, liecina informācija "Firmas.lv".

Kompānijas gada pārskata vadības ziņojumā norādīts, ka kopš 2007.gada "Luxury & Sports Cars" ir oficiālais "Bentley" dīleris Latvijā, kopš 2019.gada - "McLaren" dīleris Baltijā, kopš 2021.gada - "Aston Martin" dīleris Latvijā, bet no 2023.gada - "Lamborghini" izplatītājs Latvijā.

Vadības ziņojumā minēts, ka 2024.gadā klientiem tika pārdotas 154 jaunas un lietotas automašīnas no visiem uzņēmuma pārstāvētajiem zīmoliem, tostarp lielākā daļa bija "Bentley" automašīnas, kam sekoja "Lamborghini".

Pagājušais gads kompānijas ieskatā bija salīdzinoši veiksmīgs ar stabiliem "Bentley", "McLaren" un "Aston Martin" pārdošanas apmēriem, kā arī strauji augošiem "Lamborghini" pārdošanas apmēriem, kur pieprasījums pārsniedza piedāvājumu, teikts ziņojumā.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Foto: Unsplash.com / Christian Wiediger

Auto ražotāji vienmēr ir centušies piesaistīt klientus ar pievilcīgiem transportlīdzekļiem, un viens no trendiem šobrīd ir arvien lielāka izmēra diski. Nenoliedzami, ka tie lieliski izskatās vasarā, taču Latvijas mainīgās un skarbās ziemas liek autovadītājiem domāt praktiskāk. Tieši tādēļ daudzi auto īpašnieki ziemas sezonai izvēlas mazāka diametra un vienkāršāka dizaina diskus. Kāpēc tas ir ne tikai izdevīgāk, bet arī nodrošina lielāku drošību un komfortu?

Mazāki diski – papildu komfortam un drošībai

Lieli diski komplektā ar zema profila riepām ir sinonīms vasaras auto modei. Un ne velti – tie patiešām izskatās pievilcīgi, liekot citiem satiksmes dalībniekiem atskatīties. Taču ziemā situācija mainās. Sniegs, ledus, sāls un ķīmiskās vielas, kuras kaisa uz ceļiem, kā arī bedres rada nevēlamos apstākļus, kuros mazāka diametra auto diski un augstāka profila riepas izceļas ar virkni priekšrocību.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Biedru skaita pieaugums un mainītais sadarbības modelis ļāvis kooperatīvai sabiedrībai Piena loģistika 2024. gadā būtiski — par 29,4% — palielināt neto apgrozījumu un arī kāpināt peļņu.

To rāda sagatavotais kooperatīvās sabiedrības 2024. gada pārskats. "Izaugsme pērn ir bijuši ļoti veiksmīga un tās pamatā ir mainītie sadarbības modeļi, īstenotie darbības pilnveides pasākumi un tirgus situācija. Proti 2023. gadā kooperatīvam bija 74 biedri, bet 2024. gada nogalē — 91 biedrs, ir apvienojušies divi kooperatīv, ir pievienojušies nozīmīgi spēlētāji, kas kopumā rezultējas arī ar 29,4% neto apgrozījuma pieauguma," pērnā gada finansiālās darbības rādītāju pieauguma iemeslus skaidro kooperatīvās sabiedrības Piena loģistika valdes loceklis Vilnis Vorobjovs.

Viņš norāda, uz vēl vienu būtisku neto apgrozījuma pieauguma nozīmīgu faktoru — piena tirgus cenu kāpumu. "Šķiet esam vieni no pirmajiem Latvijā, kuri izmainījuši sadarbības modeli ar piena pārstrādes uzņēmumiem. Proti pērnā gada laikā uzsākām pārslēgt līgumus ar piena pārstrādātājiem par ilgtermiņa piena iepirkuma cenu (līdz tam izmantoja biržas cenas), kas tādējādi piena ražotājiem rada prognozējamu piena cenu ilgtermiņā, kam var pakārtot attīstības un izaugsmes plānus," skaidro V. Vorobjovs.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā lielākais šķērslis taksometru tirgū ir aizliegums sniegt pakalpojumus ar līzingā esošām automašīnām, intervijā atzina transporta pakalpojumu un preču piegādes platformas "Bolt" prezidents Jevgenijs Kabanovs.

Viņš uzsvēra, ka Baltijas valstīs ir izaugsmes perspektīva, un tas arī attiecas uz regulējumu. "Viens no lielākajiem ir fakts, ka Latvijā nav atļauts līzingā esošām automašīnām darboties kā taksometriem un sniegt kopbraukšanas pakalpojumus, un tas rada milzīgu šķērsli autovadītājiem ienākt šajā tirgū," skaidroja Kabanovs.

Kabanovs atzina, ka Latvija varētu būt vienīgā valsts Eiropas Savienībā (ES), kas aizliedz sniegt kopbraukšanas pakalpojumus līzingā esošās automašīnās. "Ir valstis, kur šādā gadījumā tiek piemērotas atšķirīgas apdrošināšanas prasības, ir valstis, kur tādēļ atšķiras līzinga nosacījumi, bet nav nevienas citas valsts, kur tas būtu vienkārši aizliegts," piebilda "Bolt" prezidents.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Foto: Riepugaraza.lv / Riepu garāža

Katram auto īpašniekam reizēm nākas saskarties ar riepu maiņu, taču ne mazāk svarīgi spēkratam ir diski. Uz tiem ir dažādi cipari un burti, kas pirmajā brīdī var šķist kā sarežģīta formula. Taču, saprotot šos apzīmējumus, tu varēsi daudz labāk orientēties plašajā disku piedāvājumā. Šajā ceļvedī mēs palīdzēsim saprast svarīgākos disku parametrus, lai tu justos pārliecinātāks, izvēloties savam auto jaunus diskus!

Disku diametrs – pats svarīgākais parametrs

Galvenais parametrs, kas tev jāzina par sava auto diskiem, ir to diametrs. Diametru apzīmē ar burtu R un skaitli, kas norāda diametru collās (piemēram, R16, R17, R18). Šis izmērs ir ārkārtīgi svarīgs, iegādājoties jaunas riepas. Riepu konsultants, protams, varēs piemeklēt tavam auto atbilstošās riepas pēc markas, modeļa un izlaiduma gada, taču tev pašam jāzina, kāda diametra diski ir uzstādīti, lai varētu izvēlēties pareizā izmēra riepas. Piemēram, populārajam VW Golf 7 atkarībā no komplektācijas un vēlmēm var būt R16 diski, kuriem nepieciešamas 205/55R16 riepas, R17 diski ar 225/45R17 riepām vai R18 diski, kuriem derēs 225/40R18 riepas.

Transports un loģistika

Vācijā sabiedriskajā transportā pirmo reizi izmantos pašbraucošās automašīnas

LETA--DPA,27.05.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vācijā no trešdienas pirmo reizi sabiedriskajā transportā tiks izmantotas pašbraucošās jeb autonomās automašīnas.

Sākotnēji šis pakalpojums tiks izmēģināts Langenē un Egelsbahā, uz dienvidiem no Frankfurtes, bet gada otrajā pusē arī Darmštatē.

Izmēģinājuma projektu pirmdien prezentēja Vācijas valsts dzelzceļa uzņēmums "Deutsche Bahn" un tūrisma uzņēmums Reinas-Mainas reģionā Vācijas rietumos.

Pasažieriem no trešdienas būs iespēja caur aplikāciju pasūtīt pašbraucošu automašīnu, kas kursēs konkrētā teritorijā. Izmēģinājuma fāzē pašbraucošajās automašīnās atradīsies arī šoferis, lai ārkārtējā situācijā iejauktos.

"Deutsche Bahn" skaidroja, ka jaunā pakalpojuma mērķis ir padarīt sabiedrisko transportu pievilcīgāku un elastīgāku, sevišķi ārpus lielajām pilsētām.

Ekonomika

Latvijā ražotie specializētie auto tīra ielas un lidlaukus visā pasaulē

Juris Paiders,26.08.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Autobūves tradīcijas Latvijā ir atjaunojušās ar potenciālu sekmīgi darboties eksporta tirgos.

Starptautiskā tirdzniecības centra International Trade Center apkopotā statistika liecina, ka kopš 2017. gada Latvija pēc eksporta apjoma uz vienu iedzīvotāju ir pasaules līderis preču grupā, kurā ietilpst speciālie mehāniskie transportlīdzekļi, kas nav pasažieru vai kravas auto, ugunsdzēsības automobiļi, autoceltņi, urbjiekārtu auto vai autobetonmaisītāji (Kombinētās nomenklatūras preču kods 870590). Šajā preču grupā ietilpst ielu tīrāmās un ielu skalojamās automašīnas, automašīnas, kas paredzētas smidzināšanas darbiem, piemēram, kaitēkļu apkarošanai, neatliekamās palīdzības un glābšanas dienestu auto, mobilās darbnīcas, kas izbraukumā sniedz tehniskus vai medicīniskus pakalpojumus, u. c.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā patēriņa cenas šogad augustā salīdzinājumā ar jūliju samazinājās par 0,2%, bet gada laikā - šogad augustā salīdzinājumā ar 2024.gada augustu - palielinājās par 4,1%, kamēr mēnesi iepriekš gada inflācija bija 3,8%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.

Vienlaikus 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem, augustā pieaudzis par 3,2%.

Būtiskākā ietekme uz cenu līmeņa izmaiņām šogad augustā salīdzinājumā ar jūliju bija ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem (-0,2 procentpunkti), alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem (-0,1 procentpunkts), pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem (-0,1 procentpunkts), kā arī ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem (+0,1 procentpunkts) un dažādu preču un pakalpojumu grupai (+0,1 procentpunkts).

Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu cenas samazinājās par 0,3%.

Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa kritumu šajā grupā mēneša laikā bija svaigiem dārzeņiem (-5,6%), kartupeļiem (-10%) un svaigiem augļiem (-2,3%). Akciju ietekmē lētāka bija žāvēta, sālīta vai kūpināta gaļa (-1,3%), piens (-2,3%) un kafija (-0,7%). Cenas samazinājās svaigām vai atdzesētām zivīm (-5,8%). Savukārt akciju noslēgumu rezultātā cenas pieauga sieram un biezpienam (+1,6%), maizei (+0,9%), šokolādei (+2,8%) un piena produktiem (+1,6%). Dārgāki bija arī konditorejas izstrādājumi (+0,9%).

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ja Eiropas Savienībai (ES) un ASV neizdosies atrisināt domstarpības tirdzniecības jomā, ES plāno piemērot tarifus amerikāņu lidmašīnām, automašīnām, viskijam un citām precēm, liecina ziņu aģentūras AFP rīcībā nonākušais saraksts.

ES tirdzniecības komisāram Marošam Šefčovičam šodien plānota tikšanās ar ASV tirdzniecības pārstāvi Džeimisonu Grīru. Vakar Šefčovičs runāja ar ASV tirdzniecības ministru Hovardu Latniku. Eiropas Komisija (EK) joprojām cer panākt vienošanos ar ASV, lai izvairītos no jauniem tarifiem.

ASV prezidents Donalds Tramps sestdien paziņoja, ka no 1.augusta Eiropas Savienībai tiks noteikts 30% ievedmuitas tarifs, ja abas puses nespēs vienoties.

Pirmdien Šefčovičs paziņoja, ka EK gatavo papildus atbildes tarifus ASV precēm aptuveni 72 miljardu eiro vērtībā.

Sarakstā ar precēm, kam ES gatavojas piemērot tarifus, ir lidmašīnas, automašīnas, ķimikālijas, elektroiekārtas, kā arī virkne citu preču, piemēram, dzīvas bites, kamieļi, papagaiļi, prezervatīvi, opijs, naglas, gliemeži un Ziemassvētku eglītes. Sarakstā iekļauts arī burbons, lai gan Francija un Itālija bažījas, kas tas varētu izsaukt atbildes tarifus Eiropas vīniem un alkoholiskajiem dzērieniem.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Komisijas (EK) prezidente Urzula fon der Leiena trešdien paziņoja par iniciatīvu mazu un cenas ziņā pieejamu automobiļu ražošanai Eiropā.

"Miljoniem eiropiešu vēlas iegādāties cenas ziņā pieejamus Eiropas automobiļus," uzrunā Eiropas Parlamentā Strasbūrā sacīja Leiena. "Mums jāinvestē mazās un lētās automašīnās, kas būtu paredzētas ne tikai Eiropas tirgum, bet arī apmierinātu pieprasījuma kāpumu pasaulē."

Salīdzinājumā ar Ķīnas uzņēmumiem Eiropas ražotāji līdz šim ir spējuši piedāvāt vien salīdzinoši dārgus elektriskos automobiļus.

Leiena gan neprecizēja, vai šī iniciatīva būs paredzēta tikai pilnībā elektrisku automobiļu ražošanai, taču uzsvēra, ka "nākotne būs elektriska, un Eiropa būs daļa no tās."

"Automobiļu nākotne un nākotnes automobiļi jārada Eiropā," sacīja EK prezidente.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV un Eiropas biržās pirmdien akciju cenas pārsvarā pieauga.

Volstrītas indeksi "Standard & Poor's 500" un "Nasdaq Composite" sasniedza jaunus rekordus, bet indekss "Dow Jones Industrial Average" samazinājās.

"FHN Financial" analītiķis Kriss Lovs norādīja, ka biržās vērojams impulss, skaidrojot to ar ASV ekonomikas perspektīvas uzlabošanos pēc gada sākumā izskanējušjām bažām par iespējamo recesiju. Vienlaikus viņš brīdināja, ka svarīgi būs ASV lielo uzņēmumu jaunākie peļņas rezultāti, kas gaidāmi šonedēļ.

Tikmēr Eiropā akciju cenas pieauga Londonas un Frankfurtes biržās, bet Parīzē samazinājās.

"Sākoties jaunai nedēļai, uzmanības centrā atkal ir tarifi un peļņas ziņojumi," secināja tirdzniecības platformas XTB pētījumu direktore Ketlīna Bruksa.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Biznesa veiksmes pamatā ir īstās idejas, īstie cilvēki un īstais laiks, pārliecināts ir Hugo Osula, holdinga sabiedrības Mootor Grupp, kurā ietilpst arī pasažieru pārvadāšanas uzņēmums Lux Express, īpašnieks.

Laiks ir absolūti izšķirošs faktors, jo pareizajā brīdī pieņemts lēmums var veicināt ne tikai uzņēmuma izaugsmi, bet arī pavērt ceļu jauniem tirgiem un iespējām, spriež H.Osula, nenoliedzot, ka liela loma uzņēmuma veiksmes stāstā ir arī komandai. Bez cilvēkiem nav iespējams īstenot pat izcilākās idejas, tāpēc katram uzņēmumam komandā ir vajadzīgi dažādi cilvēki - gan līderi, vizionāri un analītiķi, gan darbinieki, kas nodrošina stabilitāti un nākotnes izaugsmi. Vienlaikus pats svarīgākais jebkurā komandā ir enerģija, jo tā dod spēku virzīties uz priekšu. Ja nav spēka un jaudas, neko paveikt nav iespējams, domā H.Osula.

Iemācās saskatīt iespējas

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ar valsts atbalstu EKII programmā kopš 2022. gada aprīļa iegādātas 2331 jaunas elektromašīnas, 2398 lietotas elektromašīnas un 1701 hibrīdauto - kopumā ar valsts atbalstu nopirktas 6456 elektromašīnas no 11365 Latvijā vispār reģistrētajām elektromašīnām.

Pavisam valstī 2025. gada sākumā bija reģistrēti 788 075 vieglie transportlīdzekļi, tas nozīmē, ka elektroauto īpatsvars veido 1,54% no šī daudzuma, bet valsts subsidēto videi draudzīgo auto skaits šobrīd veido aptuveni 0,7% no visu auto skaita.

Lieliski rezultāti, finansējums palielināts

Atbalsta programmas finansējums elektroauto un ārēji lādējamo hibrīdauto iegādei sniedzis iespēju vairāk nekā 6400 iedzīvotājiem iegādāties videi draudzīgus transportlīdzekļus, tai skaitā vairāk nekā 1200 daudzbērnu ģimenēm un ģimenēm, kuru aprūpē ir bērni ar invaliditāti. Klimata un enerģētikas ministrija (KEM), reaģējot uz augsto iedzīvotāju interesi, palielinājusi kopējo finansējumu trīs reizes, kopumā sniedzot atbalstu par 30 miljoniem eiro. Atbalsta programma tiek finansēta no emisiju kvotu izsolē gūtajiem līdzekļiem. “Aptuveni 40% no Latvijā reģistrētajiem elektroauto iegādāti ar valsts atbalstu EKII programmā. Līdz šim atbalsts piešķirts 6 426 videi draudzīgu transportlīdzekļu iegādei, finansējumu izmantojot pilnībā. Vienlaikus Vides investīciju fonds (VIF) turpina izskatīt transportlīdzekļu pārdevēju iesniegtās atskaites par iepriekš apstiprinātajiem pieteikumiem.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šogad pilsētvides uzturēšanas uzņēmums SIA “Vizii Urban” investējis vairāk nekā piecus miljonus eiro autoparka un tehniskā aprīkojuma atjaunošanā, savukārt tā meitas uzņēmums SIA “KOM-Auto” paplašināja darbību reģionos par 65 %, kļūstot par lielāko privātā kapitāla zemes ceļu atputekļošanas uzņēmumu Latvijā, informēja uzņēmumā.

Paplašinot uzņēmuma darbību, “Vizii Urban” iegādājās 25 jaunas tehnikas vienības, tostarp 16 jaunas, EURO 6 emisiju standartiem atbilstošas kravas automašīnas un četras elektrovakuuma iekārtas ietvju uzturēšanai. Atjaunots arī “Vizii Urban” iekārtu parks, iegādājoties vairāk nekā 50 iekārtas un dažāda veida uzkares. Uzņēmums darbojas jau vairāk nekā 20 novados un pilsētās, tostarp Rīgā, Jūrmalā, Liepājā, Cēsīs, Valmierā un Siguldā, kā arī Dienvidkurzemē.

"Vizii Urban" konsekventa ieguldījumu stratēģija apliecina, ka ilgtspējīgi pilsētvides apsaimniekošanas risinājumi ir ne tikai sabiedrības nepieciešamība, bet arī tālredzīga uzņēmējdarbības attīstības iespēja. Reģionālā izplešanās un ieguldījumi ilgtspējīgās tehnoloģijās ir mūsu ceļš uz efektīvāku un videi draudzīgāku nākotni,” uzsver “Vizii Urban” valdes priekšsēdētājs Valdis Purvinskis.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Auto rezerves daļu iegāde tiešsaistē var šķist riskanta - kā plašajā preču klāstā atrast tieši savam auto nepieciešamo? Tomēr Latvijas e-komercijas uzņēmums Trodo ir pierādījis, ka ar rūpīgi pārdomātiem rīkiem un digitālajiem risinājumiem auto rezerves daļu iegāde var būt gan vienkārša, gan uzticama.

Īpašu uzmanību veltot klientu pieredzei - jomai, ko citi nozares pārstāvji nereti atstāj otrajā plānā, Trodo gūst atzinību visā Eiropā. Uzņēmuma panākumu atslēga ir vienkārša - ērta preču izvēle, klientu atbalsts pēc pirkuma veikšanas, kā arī individuāla pieeja ikvienam klientam.

Precīza atbilstība jau pašos pamatos

„Klientu pieredze ir mūsu prioritāte,” uzsver Trodo pārstāvji. „Īpašu uzmanību pievēršam tam, lai ceļš no preces izvēles līdz iegādei klientam būtu maksimāli ātrs, ērts un saprotams.’’ Šim nolūkam uzņēmums ir izstrādājis intuitīvu mājaslapas saskarni, kas atvieglo auto rezerves daļu izvēli.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Autobūvnieks "Stellantis", starp kura zīmoliem ir "Jeep", "Peugeot" un "Fiat", plāno apturēt ražošanu sešās Eiropas rūpnīcās apgrozījuma krituma dēļ, otrdien ziņoja Francijas biznesa laikraksts "Les Echos".

Šīs rūpnīcas atrodas Francijā, Itālijā, Polijā, Spānijā un Vācijā.

"Stellantis" Francijā apstiprināja, ka rūpnīca pie Parīzes tiks slēgta uz divām nedēļām.

Uzņēmuma preses sekretārs Itālijā apstiprināja, ka rūpnīca Neapoles tuvumā uz nedēļu pārtrauks ražot automašīnas "Fiat Panda".

Ražošanas apturēšanā tika vainoti "grūti" tirgus apstākļi Eiropā un nepieciešamība "sabalansēt" uzskaiti.

"Stellantis" preses sekretārs Polijā apstiprināja, ka ir plānots apturēt ražošanu rūpnīcā Tihi pilsētā valsts dienvidos, bet nepateica, uz cik ilgu laiku. "Les Echos" ziņoja, ka šajā rūpnīcā ražošana tiks apturēta uz deviņām dienām oktobrī.

Laikraksts ziņoja, ka paredzēts apturēt ražošanu arī rūpnīcās Vācijas pilsētā Eizenahā uz piecām dienām, Spānijas pilsētā Saragosā uz septiņām dienām un Madridē uz 14 dienām.

Eksperti

Daži konkurences aspekti būvgružu aizvākšanā

Māris Baltrums, SIA “Ekobaze Latvia” valdes loceklis,06.10.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Katru reizi, kad kāds kaut ko būvē vai remontē rodas būvgruži. Pieņemu, ka jebkurš, kurš nodarbojas ar būvniecību, saprot, ka tos nevajadzētu vest uz atkritumu poligoniem vai izmest mežā, bet gan pārstrādāt, jo no būvgružiem var ražot šķembas, smiltis, dedzināmos atkritumus, plastmasas granulas, vēlreiz var izmantot arī stiklu un kartonu.

Kā celtniecības uzņēmums vai atbildīgais par būvniecību konkrētajā objektā izvēlas atkritumu pārstrādātāju un to, kurš aizvāks būvgružus? Pēc cenas, jūs teiksiet. Vairumā gadījumu tā būs pareiza atbilde. Tomēr izvēloties tikai pēc cenas un neņemot vērā citus faktorus, nav iespējams iegūt dažādas ērtības, kuras kļūst arvien svarīgākas arī būvgružu aizvākšanā.

Kas ir šīs ērtības? Pirmkārt, tās ir ar GPS pozicionēšanas sistēmu aprīkotas automašīnas – tas ļauj zināt, kur tieši atrodas konkrētā būvgružu izvešanas automašīna un prognozēt pēc cik ilga laika tā ieradīsies. Otrkārt, uzņēmums, kuram ir nevis vienkārši zvanu centrs, kurš pieņem zvanus un tikai pēc vairākām stundām vai dienas spēj atbildēt uz uzdoto jautājumu, bet gan uzņēmums ar īstu dispečeru dienestu, kas uz jebkuru uzdoto jautājumu spēj atbildēt šeit un tagad, dažu sekunžu laikā.

Eksperti

Pensiju 2. līmeņa liberalizācija Baltijā: īstermiņa vilinājums ar ilgtermiņa risku

Rūta Ežerskiene, bankas Citadele valdes priekšsēdētāja,07.10.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dzenoties pēc reitingiem un cīnoties par vietām parlamentā, Baltijas valstu valdībās tiek pieņemti likumi, kas iedzīvotājiem sniedz īstermiņa ieguvumus, bet ilgtermiņā var radīt nopietnus izaicinājumus.

Spilgts piemērs ir pensiju 2. līmenis. Šis nozīmīgais aktīvs, kas tieši ietekmē senioru labklājību vecumdienās, varas gaiteņos tiek uztverts nepiedodami vieglprātīgi. Ar ko var rēķināties Latvijas, Lietuvas un Igaunijas nākotnes pensionāri, un ko varam darīt paši, lai arī sirmā vecumā dzīvotu cilvēka cienīgu dzīvi?

Igaunijā dzīres beigušās

Līdz 2021. gadam pensiju 2. līmenis visās Baltijas valstīs bija obligāts. Pirmā, atļaujot iedzīvotājiem izņemt uzkrāto naudu, izmaiņas likumdošanā ieviesa Igaunija. Reforma paredzēja trīs iespējas: palikt pensiju 2. līmenī, izņemt tajā uzkrāto naudu vai atvērt savu pensiju investīciju kontu, pārskaitīt tur līdzekļus un investīciju lēmumus pieņemt pašiem. Trešajā gadījumā ienā-kuma nodoklis nebija jāmaksā, bet otrajā – izņemot naudu priekšlaikus, iedzīvotāja ienākuma nodoklis bija 20 %.

Finanses

Latvijā ieplūdusi ievērojami vairāk skaidra nauda nekā pārējās Baltijas valstīs

LETA,06.08.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā līdz 2020.gadam ieplūdusi ievērojami vairāk skaidras naudas nekā pārējās Baltijas valstīs, un, atšķirībā no Igaunijas un Lietuvas, lielu daļu ievestās skaidrās naudas bija paredzēts atstāt Latvijā, pausts Finanšu izlūkošanas dienesta (FID) izstrādātajā stratēģiskajā novērtējumā "Legālās un nelegālās skaidras naudas aprite Baltijas valstīs".

Novērtējumā analizēta legālās un nelegālās skaidras naudas aprite starp Baltijas valstīm - Igauniju, Latviju un Lietuvu - laika posmā no 2019. līdz 2022.gadam.

Ēnu ekonomika trijās Baltijas valstīs veido no 19% līdz 33% no to IKP. Lai gan ēnu ekonomikas apmērs katrā no trīs valstīm atšķiras, pastāv vispārēja vienprātība, ka ēnu ekonomikas sektors aplūkotajā periodā ir tikai audzis. Skaidras naudas aprite lielā mērā veicina ēnu ekonomiku, kas savukārt palīdz uzturēt skaidras naudas apriti Baltijas valstīs.

Kopumā novērtējums liecina par vairākiem secinājumiem. Pirmkārt, skaidra nauda joprojām ir ļoti svarīga noziedzīgu aktivitāšu daļa, un arī pieprasījums pēc skaidras naudas Baltijas valstīs ir augsts. Otrkārt, skaidras naudas aprites tendences katrā valstī ir ievērojami atšķirīgas - skaidras naudas ieplūšanas un aizplūšanas galamērķi starp valstīm ir atšķirīgi, un nav izteiktas saiknes starp Baltijas valstīm. Treškārt, lai gan skaidras naudas plūsmas starp Baltijas valstīm, iespējams, nav atbildīgas par lielākās daļas skaidras naudas klātbūtni ekonomikā, dažos predikatīvo noziegumu un noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšanas veidos tiek izmantoti visu trīs valstu atšķirīgie tiesiskie režīmi. Tas ir īpaši redzams Baltijas valstu ēnu ekonomikas aktivitātēs. Ceturtkārt, Baltijas valstis zināmā mērā ir pakļautas riskam, ka noziedznieki izmantos atšķirības valstu normatīvajā regulējumā, lai apietu noteikumus.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā patēriņa cenas šogad septembrī salīdzinājumā ar augustu palielinājās par 0,2%, bet gada laikā - šogad septembrī salīdzinājumā ar 2024.gada septembri - pieauga par 4,1%, tādējādi gada inflācijai saglabājoties tādā pašā līmenī kā mēnesi iepriekš, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.

Vienlaikus 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem, septembrī pieaudzis par 3,4%.

Būtiskākā ietekme uz cenu līmeņa izmaiņām šogad septembrī salīdzinājumā ar augustu, sākoties rudens sezonai, bija apģērbam un apaviem, savukārt cenas samazinājās ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, galvenokārt pasažieru aviopārvadājumiem un degvielai.

Būtiskākā ietekme uz cenu līmeņa izmaiņām 2025.gada septembrī, salīdzinot ar 2025.gada augustu, bija apģērbam un apaviem (+0,2 procentpunkti), veselības aprūpei (+0,1 procentpunkts), ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem (+0,1 procentpunkts), izglītības grupai (+0,1 procentpunkts), kā arī ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem (-0,2 procentpunkti) un mājokļu iekārtai (-0,1 procentpunkts).

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Apdrošinot nekustamo īpašumu, daļa privātmāju īpašnieku joprojām galvenokārt parūpējas par dzīvojamo ēku un tajā esošo iedzīvi. Taču statistika rāda, ka viensētās atjaunošanas darbi bieži vien nepieciešami pavisam citām lietām – labiekārtojuma konstrukcijām.

Pēkšņo vētru, spēcīgo lietavu un arī sadzīvisku negadījumu dēļ cieš žogs ap teritoriju, terase, siltumnīca vai batuts. Apdrošināšanas akciju sabiedrības «BTA Baltic Insurance Company» (BTA) apkopotie dati rāda, ka labiekārtojumam nodarīto postījumu vidējās izmaksas ir 1305 eiro, un neapdrošinātajos īpašumos saimniekiem tās jāsedz no savas kabatas.

Vēja brāzmas gaisā pacelta siltumnīca piezemējas uz teritoriju iežogojošās sētas, salaužot tās dēļus kā skalus. Batuts apgāžas, atraujas no zemes un aizlido kaimiņu mājas pagalmā. Vētrā nolauzts koks uzgāžas uz pirts jumta, izsitot tajā caurumu. Ilgstošas lietavas appludina terasi vai lapeni, sabojājot tajā esošās dārza mēbeles. Vai malkas kravu atvedušās kravas automašīnas vadītājs pārrēķinās, manevrējot šaurajā pagalma iebrauktuvē, un izgāž žoga vārtus. Šie ir tikai daži no daudziem simtiem līdzīgu aprakstu, kādus BTA atlīdzības pieteikumos saņem no Nekustamo īpašumu apdrošināšanas klientiem. Īpaši daudz tādu ienāk pēc spēcīgām vētrām, kādas Latvijā aizvadītajos gados piedzīvotas nepatīkami bieži.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Auto tirgotājs SIA "Autobrava" investējis aptuveni 150 000 eiro zīmola "Xpeng" autosalona izveidē "Autobrava Motors" dīlercentrā Kārļa Ulmaņa gatvē, informē uzņēmumā.

Patlaban autosalonā "Xpeng Center Riga" pieejami divi modeļi - "G6" un "G9", bet laika gaitā plānots paplašināt modeļu klāstu atbilstoši "Xpeng" nākotnes plāniem.

"Xpeng" Ziemeļaustrumeiropas ģenerāldirektors Elviss Čengs norāda, ka desmit gadu laikā uzņēmums ir piegādājis vairāk nekā 800 000 automašīnu. Vienlaikus ir saņemti vairāk nekā 3000 pasūtījumu uzņēmuma lidojošajām automašīnām "X2", kas apliecina "Xpeng" zīmola vēlmi ne tikai attīstīt esošo elektroauto tirgu, bet arī noteikt nākotnes mobilitātes tendences pasaulē.

Interesenti lidojošās automašīnas konceptu jaunajā autosalonā Kārļa Ulmaņa gatvē varēs apskatīt līdz svētdienai, 12.oktobrim.