Jaunākais izdevums

Kā prēmijas, tā naudas balvas un piemaksas par īpašu darbu ir tāda pati darba samaksa kā valsts amatpersonas darba alga.

Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma (turpmāk Atlīdzības likums) 3. panta 1. punkts saka: «Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu (darbinieku) atlīdzību šā likuma izpratnē veido darba samaksa, sociālās garantijas un atvaļinājumi. Darba samaksa šā likuma izpratnē ir mēnešalga, piemaksas, prēmijas un naudas balvas. Sociālās garantijas šā likuma izpratnē ir pabalsti, kompensācijas, apdrošināšana un šajā likumā noteikto izdevumu segšana.»

Nedalāmā aisberga virsotne

30. septembra raidījums Kas notiek Latvijā? Jāņa Dombura vadībā Latvijas sabiedrības priekšā nolika valsts amatpersonu prēmiju, piemaksu un naudas balvu sadaļu, kas aug ik gadu. Ievērojot, ka 245 miljoni eiro 2025. gadā ir par teju 100 miljoniem vairāk nekā 2019. gadā, tas viegli ierosināja sabiedrisko domu. Proti, ir konkrēts un skaidrs piemērs, kurā redzama pamatīga atlīdzības izaugsme konkrētā sadaļā un periodā.Tas, ko, pirmkārt, vēlos uzsvērt – tā ir aisberga virsotne jeb neliela daļa no tā, kas kopumā ir valsts amatpersonu atlīdzība, kuru nosaka vienots Atlīdzības likums. Es runāju par to, ka atlīdzības pieaugumu nosaka kopējs likums un nianses vien veido atsevišķi Ministru kabineta (MK) noteikumi, kas realizējas katrā ministrijā un iestādē atsevišķi.

Tikai virsraksts Viens likums, viena taisnība visiem, kas rotā Ministru kabineta sapulču telpu, pilnīgi noteikti attiecas uz valsts amatpersonu atlīdzību. Otrkārt, mēs neiedziļināsimies MK noteikumos, jo lielos skaitļos ir runa par līdzvērtīgu atlīdzības izaugsmi gadu no gada visās valsts pārvaldes sadaļās. Var atrunāties, ka, raugi, skolotājiem tā neveicas, un tā ir taisnība, jo viņi nav valsts amatpersonas un uz viņiem «viena taisnība visiem» neattiecas. Tādu profesiju valsts algoto personu vidū netrūkst. Īsāk – runa ir par valsts amatpersonu prēmijām, piemaksām un naudas balvām, kā arī algām vienkopus. Var brīnīties par prēmijām atsevišķi un teikt, ka tās ir lielas, bet to pieaugumam pēc būtības ir jābūt līdzvērtīgam algu izaugsmei. Atpalikt nevar, jo principu diktē viens un tas pats likums, un labākais, ko, nemainot likumu, premjers vai ministri var izgudrot, ir atlikt piemaksu pieaugumu, jo, redziet, tagad naudas nav. Līdzko būs, ir jāpieliek, jo likums to nosaka kā algai, tā prēmijām.

Visvienkāršākais piemērs ir vispārējā piemaksa par kolēģa aizvietošanu, ko nosaka Atlīdzības likuma 14. pants. 30% no noteiktās mēnešalgas. Proti, ja algas ir palielinātas, aug arī piemaksas, un velti ir pārmest, ka tās ir par lielu, jo cēlonis ir algu pieaugums. Piemaksa par nakts darbu – 50% klāt pie pamatlikmes. Ar prēmijām un naudas balvām arī ir līdzīgi. Tās nosaka atkarībā no algas. Piemēram, prēmija VID atbilstoši MK noteikumiem var būt no 55% līdz 75% no algas (VID: darbinieki nesaņem naudas balvas mēnešalgas apmērā katru gadu, jo VID nav pieejams finansējums šādam «bonusam». Naudas balvu mēnešalgas apmērā saņēmuši tikai darbinieki par ievērojamiem atklājumiem, aizturot kontrabandas kravas). Savukārt naudas balvas nosaka Atlīdzības likuma 3. panta 4. daļas 5. punkts. Nevar pārsniegt algas apmēru kalendārajā gadā. Īsāk – visu bonusu izaugsme ir tieši saistīta ar algu, ir šī algu aisberga virsotne un nav no tā atdalāma, lai arī ir redzama un ļoti gribas to kausēt. Ja patiesi gribas kaut ko samazināt, tad jēga ir atvērt Atlīdzības likumu un mainīt pašu pamatu, kādēļ aug prēmiju un piemaksu apmēri.

Apsteidz inflāciju

Par izaugsmi lielo valsts algu sektorā rubrikā Kuram tas rūp? rakstījām jau pērn februārī rakstā Jo vairāk, jo labāk, kur arī parādījām valsts algu izaugsmes tendences un specifiku. «Bruto darba algu saņēmēju, kuri valsts sektorā saņem 6000 eiro un vairāk mēnesī un kas ir maksimālā algu grupa Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) datos, skaits 2012. gadā bija 324 cilvēki, bet 2023. gada novembrī – jau 3004 cilvēki,» rakstījām pērn.

Proti, nedaudz vairāk nekā desmitgadē lielo algu grupā skaita pieaugums ir aptuveni 10 reižu. Ja skatāmies uz prēmiju, piemaksu un naudas balvu pieaugumu, kur datus salīdzinām ar 2019. gadu, pieaugums ir 64,5%, kas par aptuveni 20 procentpunktiem pārsniedz inflāciju. Tas vismaz aptuveni saskan ar algu izaugsmes tempu 13 gados, tikai piebilde ir, ka izaugsme nav gluži lineāra funkcija, drīzāk lēzena eksponente, uz ko arī norāda budžeta izdevumu sadaļas tendences, kuru pamatā veido algas. Budžeta izdevumu sadaļa no 2019. gada līdz šodienai ir augusi par 86,9%. Salīdzinājumam – inflācija šajā laikā ir 41,9%. Proti, budžeta izdevumi aug divas reizes ātrāk, un lielāko daļu no šīs izaugsmes veido algu izaugsme.

No šejienes arī izriet, ka loģiski ir privātā sektora algu skaitļi, kas no valsts algu izaugsmes tempa iepaliek. Privātajā sektorā algu izaugsme daudz ciešāk korelē ar preču un pakalpojumu cenām, kas veido inflācijas skaitli. Ne vienmēr, tomēr agri vai vēlu biznesā algu inflāciju koriģē tirgus. Tie, kuri sāk maksāt pārāk labas algas, vienkārši bankrotē. Valsts bankrotu nepieņem kā sugu, jo ir aizņemšanās iespēja. Tieši šī iemesla dēļ šobrīd nepieciešamība aizņemties ir pielīdzināma budžeta deficītam un netieši norāda uz atlaižamo skaitu, un, ja vien runa būtu par privātu uzņēmumu, Latvijas valstij vajadzētu atlaist trešdaļu no algotā personāla, sākot no skolotājiem un beidzot ar augstākā līmeņa ierēdņiem. Kaut kas līdzīgs notika pēc 2008. gada krīzes.

Izeja ir tikai viena

Protams, kritizēt ir visai viegla nodarbe, jo sevišķi, ja priekšā ir desmitgades tendences skaitļos. Sarežģītākais ir risinājums, jo sevišķi, ņemot vērā to, ka valsts algas saņēmējs, gluži tāpat kā privāta uzņēmuma darbinieks, individuāli vēlas ne tikai saglabāt savu darbavietu, bet arī ļoti grib algas pielikumu, prēmijas un naudas balvas, kas, pats par sevi saprotams, motivē darbinieku izpildīt sev uzticētas funkcijas. Turklāt skaidrības par to, kuras funkcijas vai darbinieki īsti nav vajadzīgi, nevienam nav. Pat ja Valsts kontrole kaut ko noskaidro, no tās ieteikumiem daudz ko neņem vērā vai arī, izrādās, rezultāts iznākumā ir neitrāls. Tātad – jautājums ir par risinājumu lielos skaitļos, un, ievērojot to, ka mūsu sabiedrība ir satraukta par prēmijām, naudas balvām un piemaksām, runāsim tieši par šīs sadaļas samazināšanas iespēju.

Kā jau secinājām, to ierobežošanai pirmkārt ir jāķeras pie lielo algu izaugsmes apturēšanas, jo saprotams – ja prēmiju algas apmērā saņem 8000 eiro algas īpašnieks, ir šī summa, bet, ja apkopēja ar minimālo algu, tad arī prēmiju fondā absolūtā summa ir 750 eiro un ne centa vairāk. Proti, lai mazinātu algu lēkšošanu, ir jāatver Atlīdzības likums un tas jālabo. Turklāt manis paša iemīļotā tēze par darbinieku skaita mazināšanu, lai arī risina problēmu pēc apjoma, nerisina to pēc būtības, jo aplamība sistēmā saglabājas neatkarīgi no tās izmēriem. Visjēdzīgākais vienojošais princips jebkādai algu izaugsmei ir Latvijas Bankas noteiktā gada inflācija iepriekšējā gadā, kurai vajadzētu noteikt jebkuras stundas likmes pieaugumu kā privātā sektorā (ja runājam par minimālo algu un minimālo stundas likmi), tā arī valsts sektorā. Latvijas Bankas noteiktā inflācijas likme gadā ir tas godīgais izaugsmes mērs, kuru vajadzētu piemērot visā valstī vienlīdzīgi. Nav svarīgi, ka Finanšu ministrijas darbinieks saņem summu X, bet skolotājs summu Y.

Lai pareizi uzbūvēta atlīdzības sistēma visā valstī būtu ilgtspējīga un stabila, nav citas izvēles, kā pielietot vienu kritēriju visiem, no kura objektīvi atkarīga naudas vērtība, pretējā gadījumā tā pati inflācija izregulē sistēmu un tā kļūst negodīga pret kādu profesiju, pret kuru gadiem nepielieto nekādu pieauguma koeficientu. Tad pēkšņi pēc nebeidzamiem piketiem algas pieliek un atkal gadiem neliekas zinot, ka nozare pastāv. Tā nedrīkst domāt nedz par algām, nedz prēmijām, nedz piemaksām. Šobrīd viena taisnība ir tikai amatpersonu atalgojumam, un izskatās, ka tā ir labāka taisnība nekā citiem. Kuram tas rūp?

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ikviens darba ņēmējs ik gadu nodokļos samaksā vidēji vismaz 13 tūkstošus eiro.

Ja Latvijai darba ņēmējus nevajag, tos pieņems citas valstis, kas to izmantos savā labā. Jā, pirmajā mirklī šķiet – tas, ka cilvēki, kuriem nav darba Latvijā, to atrod ārzemēs, ir pozitīvi, jo šie cilvēki nebūs jāuztur no valsts budžeta, taču tās ir īstermiņa intereses un to vārdā nedrīkst upurēt ilgtermiņa intereses. Līdzība ar šaha spēli – īstermiņa interesēs ir upurēt bandinieku, lai vēlāk iegūtu pozicionālas priekšrocības.

Kā ieraudzīt 60 miljonus eiro

Grāmatvediski viens darba ņēmējs ar Latvijā vidējo algu nodokļos ik mēnesi ienes aptuveni 1096,16 eiro, kas gadā jau būs 13 153,92 eiro. Kā uz to skatīties? Ja raugās no valsts budžeta nodokļu ieņēmumu miljardiem, tad tāds piliens jūrā vien ir. Ja pazūd 100 darba ņēmēju ar vidējo algu – tie jau būs 1,315 miljoni eiro. Nav ļoti daudz, bet jau pamanāmi! Šo naudu jau var uzskatīt par veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības papildinājumu, var arī novirzīt aizsardzībai un drošībai vai kādu vēl sasāpējušu problēmu risināšanai. Savukārt 1000 darba ņēmēju izgaišana ar vidējo algu jau nozīmē, ka valsts makam secen ies 13,15 miljoni eiro. Šo rēķinu varam turpināt ar 10 000 darba ņēmēju un iegūt jau 131,5 miljonus eiro neiegūto nodokļu apjomu. Tas jau ir ļoti liels skaitlis, kuru ignorēt vienkārši nedrīkst.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eksporta plaisa starp Latviju un pārējām divām Baltijas valstīm acīmredzami pieaug.

To rāda kādreizējā Rīgas Ekonomikas augstskolas Ekonomikas nodaļas vadītāja Mortena Hansena un AS Industra Bank valdes priekšsēdētāja Dr. oec. Raivja Kakāņa pētījums par Latvijas eksporta attīstību pēdējo 15‒30 gadu laikā uz pārējo divu Baltijas kaimiņvalstu fona.

Latvijas eksporta atpalicība reģionā aug

Pētnieki parāda kopējos eksporta ienākumus un izaugsmi 2024. gadā pret 2020. gada rezultātu. Proti, ja 2020. gadā Latvijas un Igaunijas eksporta ienākumu apmērs bija ļoti līdzīgs – 18,99 miljardi eiro Igaunijai un 18,31 miljards eiro Latvijai ‒, tad 2024. gadā Igaunijai tas bija jau 30,14 miljardi eiro, bet Latvijai – 25,98 miljardi eiro, savukārt Lietuva no 36,41 miljarda eiro savus eksporta ienākumus ir audzējusi līdz 58,11 miljardiem eiro. Tas nozīmē, ka Latvijas eksporta ienākumu (ieskaitot inflācijas efektu) izaugsmes temps minētajā posmā ir 42%, Igaunijas ‒ 59%, bet Lietuvas ‒ 60%. 2024. gadā Latvijā imports pārsniedza eksportu par vairāk nekā vienu miljardu eiro, kamēr Igaunijai eksporta ienākumi pārsniedza importu par teju 223 miljoniem eiro, bet Lietuvai pat vairāk par četriem miljardiem eiro. Lietuvai gan ir naftas pārstrādes komplekss, bet nevietā ir atrunas par to, ka Latvijai nav tāda uzņēmuma, jo arī Igaunijai tāda nav, turklāt nevienai no Baltijas valstīm nav tādu derīgo izrakteņu kā nafta vai dabasgāze. Faktiski Latvijas atpalicība eksporta ienākumos no Igaunijas 2020. gadā bija tikai ap 0,6 miljardiem eiro, bet četru gadu laikā pieauga līdz četriem miljardiem, no Lietuvas atpalicība sasniedza pat vairāk nekā 32 miljardus eiro. Pētnieki jautā ‒ vai Latvija ar savu līdzšinējo pieeju vispār spēs vēl kādu valsti «noķert» un aizsniegties līdz ES vidējiem rādītājiem?

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dažu gadu laikā Latvijā «pazuduši» vairāki tūkstoši darba ņēmēju, kas pirmšķietami ir vērtējams kā trauksmes signāls, tikmēr valstī nekādu satraukumu īsti nemana.

Strādājošs cilvēks ir valsts vērtīgākā daļa. Ja viņa nav, nav arī darbavietas, nav pirktspējīga patērētāja, vajadzības pēc pakalpojumiem un pati darbavieta arī var izzust kā vakance. Proti, ja cilvēkam ir darbs, tad viņam ir arī alga, kuru viņš tērē, lai apmaksātu savus tēriņus, kā arī tiek maksāti nodokļi, kurus politiķi var pārdalīt valsts pakalpojumu vajadzībām. Ja darbinieki izzūd privātajā sektorā, tam ir sekas arī publiskajā pusē, jo kopējā nodokļu masa samazinās. Ja izzūd darbavietas, pēc brīža tukšas paliks teritorijas. Kas šobrīd notiek, un kuram tas rūp?

Darba tirgus signāli

Valsts ieņēmumu dienesta datubāzes dati liecina, ka darba ņēmēju skaits (kuri maksā valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas) 2025. gada maijā bija 808 605 cilvēki, savukārt 2024. gada analogā laikā – 810 195, bet 2023. gadā vēl vairāk – pat 815 556, savukārt 2019. gadā bija 822 925. Tajā pašā laikā, pēc Centrālas statistikas pārvaldes datiem šā gada maijā bija 64,7 tūkstoši reģistrēto bezdarbnieku, 2024. gada maijā – 67,4 tūkstoši bezdarbnieku, 2023. gada maijā – 60,4 tūkstoši, bet 2019. gada maijā – 61 tūkstotis. Raugoties uz šiem datiem, var iegūt nevis vienu, bet gan ievērojami daudz vairāk secinājumu par to, kas un kā īsti notiek darba tirgū.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šobrīd pensionējas krietni vairāk cilvēku, nekā darba tirgū ienāk jauni.

«Ir neizbēgami, ka pavisam drīz nāksies celt pensionēšanās vecumu no 70 gadiem. Šo jautājumu gadiem neviens nerisina un negrib risināt, jo vieglu un ātru zāļu tam nav, bet politikā domāšana ir tikai uz četriem gadiem,» pēc Latvijas demogrāfijas datu publiskošanas sociālajā tīklā X paziņoja Saeimas deputāts no Apvienotā saraksta Andris Kulbergs. Pēc būtības jaunākie Latvijas demogrāfijas dati no Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) nav nekas jauns un pārsteidzošs. Tas, par ko šobrīd runā deputāts un pirmsākumā paziņoja Latvijas Darba devēju konfederācijas finanšu un nodokļu eksperts Jānis Hermanis, ir fakts, ka šobrīd pensionējas krietni vairāk cilvēku, nekā darba tirgū ienāk jauni.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lēmumu pieņēmējiem jāsaprot objektīvā realitāte – nodokļi dzimst uzņēmumos, nevis Excel tabulās.

Ik pa brīdim izskan skaļas atziņas, ka pietrūkst naudas šādai un tādai labai lietai, ka šis projekts ir kļuvis dārgāks, tam pakalpojumam pieaugušas izmaksas un arī cenas, tāpēc vajadzīga papildu «piešprice» no valsts budžeta. To, ka visu laiku ir par maz, jau zina teju vai visi, bet kur rodas nauda? Vai tiešām valsts budžetā tā rodas no zila gaisa, varbūt tā aug kokos? Nebūt ne, jo Latvijā ir tieši tāda pati sociāli ekonomiskā sistēma, kāda ir visā Eiropā vai pat teju vai visā pasaulē, kur valsts budžets ir sava veida nodokļu (vai cita veida maksājumu – nodevu u. tml.) krājkase, no kuras tad pie varas esošie arī sadala naudu. Būtiskākais, ka pirmreizējais nodokļu ģenerators ir komercsektors, kurš rada preces un pakalpojumus, ko pārdod tirgū, un kopproduktu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā sieviešu mirstība vecuma grupā no 30 līdz 44 gadiem ir divkārt augstāka nekā vidēji ES.

Kā liecina Eurostat pieejamā statistika, 2023. gadā, rēķinot visus vietējos iedzīvotājus, pēc sieviešu mirstības rādītājiem pirmajā vietā Eiropas Savienībā (ES) bija Bulgārija (14,53 mirušās uz 1000 sievietēm). Otrajā vietā ES ar 14,45 mirušajām uz 1000 sievietēm bija Latvija, kas no Bulgārijas atpalika tikai par astoņām simtdaļām. Jāatzīmē, ka ievērojams skaits gan Latvijas, gan Bulgārijas sieviešu un vīriešu dzīvo citās ES dalībvalstīs, tur oficiāli nereģistrējoties, tāpēc netiek pieskaitīti pie attiecīgās zemes iedzīvotājiem.

Vērtējot sieviešu mirstību bez ārvalstīs mirušajām attiecīgās zemes sievietēm, 2023. gadā ar 14,33 mirušām sievietēm uz vienu tūkstoti sieviešu Latvija bija pirmajā vietā ES, apsteidzot Bulgāriju, kuras teritorijā 2023. gadā nomira 14,25 sievietes uz vienu tūkstoti sieviešu. Gan Latvijas, gan Bulgārijas sieviešu mirstība 2023. gadā bija par 36% augstāka nekā vidējā sieviešu mirstība ES (10,6 mirušās uz 1000 sievietēm). Jāpaskaidro, ka vidējie mirstības rādītāji visumā ir tieši proporcionāli vidējam dzīves ilgumam. Jo lielāks vidējais dzīves ilgums, jo mazāks vidējais mirstības rādītājs uz tūkstoš personām, un otrādi. Samazinoties sagaidāmajam vidējam dzīves ilgumam, palielināsies mirstības rādītājs uz tūkstoš personām. Galīgajā sagaidāmā dzīves ilguma aprēķinā ar visai komplicētu formulu tiek ņemta mirstība dažādās vecuma grupās.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Privātajā sektorā darbvietu skaita kritums mazina nodokļu ienākumus, bet publiskajā tā pieaugums palielina nodokļu izdevumus.

Pašreizējās sociāli ekonomiskās sistēmas pamatā ir tieši privātā sektora (komercsektora) darbvietas, jo privātā sektora samaksāto nodokļu daudzums ir valsts labklājības pamats. Proti, tas ir pirmais maksājums – kamēr tā nav, par publiskā servisa pakalpojumiem nav, ar ko maksāt. Publiskais sektors arī maksā nodokļus no savām algām, tikai tie ir otrreizējie maksājumi, ja skatās pēc būtības. Šī nauda jau vienreiz ir bijusi valsts kasē. Ja pirmās reizes nebūtu, nebūtu arī otrās. Tas nozīmē, ka no privātā sektora labsajūtas jeb jaunvārdā «labbūtības» ir un būs atkarīga Latvijas valsts spēja nodrošināt finansējumu sabiedrībai nepieciešamo pakalpojumu – veselības aprūpes, izglītības, drošības, infrastruktūras – nodrošināšanai.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā augstākā iedzīvotāju ienākuma nodokļa likme, bet vismazākais ar šo nodokli neapliekamais minimums Baltijā.

To rāda ZAB Sorainen partnera nodokļu un muitas jautājumos Jāņa Taukača bloga dati. Grozi kā gribi, bet Latvijā darba ņēmējam ir salīdzinoši lielāks iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) slogs nekā ziemeļu un dienvidu kaimiņvalstī. Ar IIN neapliekamais minimums 2025. gadā Latvijā ir 510 eiro visiem, ko arī uzskata par lielāko sasniegumu pērn īstenotajā nodokļu reformā, jo līdz tam tas bija diferencēts – jo lielāka alga, jo mazāks neapliekamais minimums. Tajā pašā laikā ar IIN nepaliekamais minimums Igaunijā ir 654 eiro, bet Lietuvā pat 750 eiro, kas salīdzinājumā ar Latvijā esošo ir būtiski augstāks. Vai tā ir Latvijā strādājošo kompāniju konkurētspēju vairojoša situācija? Šķiet, ka nē. Skaidrs, ka tā ir kaimiņvalstīs strādājošo konkurētspējas vecināšana. Tādējādi Lietuvā vai Igaunijā strādājošam uzņēmumam būtībā ir labāk atalgots un, iespējams, tāpēc motivētāks darbaspēks, bet mūsu zemē strādājošajiem uzņēmumiem atliek cerēt, ka darbinieki nebrauks piepelnīties tepat aiz robežas un ik pa brīdim nenāksies sūdzēties par darbaspēka deficītu un to risināt ar lēta darbaspēka ievešanu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts pārvaldes algas sasniegušas ES vidējo līmeni, privātajam sektoram līdz tam vēl tālu.

Piecpadsmit Latvijas valsts iestādēs (tostarp KNAB, Ekonomikas, Finanšu un Veselības ministrijā) 2024. gadā vidējais neto atalgojums uz vienu nodarbinātu štata vietu pārsniedza darbaspējīgo iedzīvotāju neto ienākumus vidēji Eiropas Savienībā (25,5 tūkstoši eiro), liecina Eurostat dati, Valsts kancelejas publiskotie dati par darba samaksu un nodarbinātajiem valsts pārvaldē, kā arī Valsts kasē iesniegtie valsts pārvaldes iestāžu gada pārskati. Daudzu Latvijas valsts iestāžu algas visumā atbilst ES vidējam līmenim, tikai Latvijas privātais sektors kaut kā netiek līdzi Latvijas valsts sektora ambīcijām.

Lai iegūtu datus par Latvijas valsts iestāžu darbinieku vidējo atalgojumu, tika izmantoti 2024. gada pārskati par faktiskajiem valsts iestāžu izdevumiem, kādi tie ir iesniegti Valsts kasē. Par visām valsts iestādēm ir izmantotas atskaites par valsts pamatbudžeta izpildi.