Jaunākais izdevums

Latvijā augstākā iedzīvotāju ienākuma nodokļa likme, bet vismazākais ar šo nodokli neapliekamais minimums Baltijā.

To rāda ZAB Sorainen partnera nodokļu un muitas jautājumos Jāņa Taukača bloga dati. Grozi kā gribi, bet Latvijā darba ņēmējam ir salīdzinoši lielāks iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) slogs nekā ziemeļu un dienvidu kaimiņvalstī. Ar IIN neapliekamais minimums 2025. gadā Latvijā ir 510 eiro visiem, ko arī uzskata par lielāko sasniegumu pērn īstenotajā nodokļu reformā, jo līdz tam tas bija diferencēts – jo lielāka alga, jo mazāks neapliekamais minimums. Tajā pašā laikā ar IIN nepaliekamais minimums Igaunijā ir 654 eiro, bet Lietuvā pat 750 eiro, kas salīdzinājumā ar Latvijā esošo ir būtiski augstāks. Vai tā ir Latvijā strādājošo kompāniju konkurētspēju vairojoša situācija? Šķiet, ka nē. Skaidrs, ka tā ir kaimiņvalstīs strādājošo konkurētspējas vecināšana. Tādējādi Lietuvā vai Igaunijā strādājošam uzņēmumam būtībā ir labāk atalgots un, iespējams, tāpēc motivētāks darbaspēks, bet mūsu zemē strādājošajiem uzņēmumiem atliek cerēt, ka darbinieki nebrauks piepelnīties tepat aiz robežas un ik pa brīdim nenāksies sūdzēties par darbaspēka deficītu un to risināt ar lēta darbaspēka ievešanu.

Nodokļu maiņas iznākums

Vai tā bijis visu laiku? Pavisam nesen Latvijā un ne tikai mūsu valstī tika īstenotas nodokļu izmaiņas, kuru būtiskākais uzdevums bija faktiski palielināt valsts budžeta nodokļu ieņēmumus. Protams, darba devējiem – uzņēmējiem – būtiskākais bija, ir un būs darbaspēka nodokļu slogs, jo patēriņa – akcīzes – nodokļa likmju izmaiņas tabakai un alkoholam uz-ņēmumu konkurētspēju tirgū neietekmē. Valsts sociālās obligātās apdrošināšanas iemaksu likmes īsti netiek aiztiktas, bet IIN likmes piedzīvo pārmaiņas. Tieši tāpēc Latvijā strādājošos uzņēmējus visvairāk interesē, kādas ir darbaspēka izmaksas salīdzinājumā ar ziemeļu un dienvidu kaimiņvalstīm, jo Baltijas reģionā darbavietas nešķir milzu attālumi. Līdz ar to, lai saprastu, kāda situācija ir pašlaik, būtu jāsaprot, kāda tā bija pirms veiktajām pārmaiņām.

Proti, iepriekš – pērn – Latvijā zemākā IIN likme bija 20%, bet šobrīd tā ir 25,5% jeb par ceturto daļu augstāka, nekā bija iepriekš, tiesa, 20% bija piemērojami ienākumiem gadā līdz 20 004 eiro, bet no 2025. gada likme jau attiecas uz ienākumiem līdz 105 300 eiro gadā (8 775 eiro mēnesī), savukārt vēl lielāku ienākumu saņēmējiem jārēķinās ar 33% likmi iepriekšējā 31% vietā. Un visiem, kuri saņems vairāk nekā 200 000 eiro gadā lielus ienākumus, 2025. gadā būs jāmaksā vēl papildus 3% liels IIN. Tieši šī papildlikme ir vērsta, lai «paņemtu» vairāk naudas nodokļos no lielu summu dividenžu saņēmējiem, dārgu nekustamo u. c. īpašumu pārdevējiem. Vienlaikus šāda papildu nodokļa lielo ienākumu saņēmējiem nav ne Lietuvā, nedz arī Igaunijā. Latvijas dienvidu kaimiņvalstī IIN likmju revīzija tika veikta jau iepriekš, kā rezultātā 20% likme tiek piemērota ienākumiem līdz 126 532 eiro un 32% likme – ienākumiem virs šīs summas. Kopumā var secināt, ka 2025. gadā biznesam vislabvēlīgākā valsts, tikai vadoties pēc nodokļu likmēm, varētu šķist Lietuva – zemākās iedzīvotāju un uzņēmuma ienākuma nodokļu likmes. Tomēr daudz kas atkarīgs no konkrētajiem apstākļiem – IIN 22% Igaunijā var būt daudz izdevīgāks lielajiem ienākumu guvējiem par 32% IIN Lietuvā vai 36% (33% + 3%) IIN Latvijā. Vai šāda situācija vairos ekonomisko izaugsmi, to rādīs laiks.

Ārpus konkurences

Diemžēl Latvija gan līdz 2025. gadam, gan arī pašlaik (pēc IIN reformas) augstākās kvalifikācijas darbinieku un vadītāju ar augstu darba samaksu gadījumā nav konkurētspējīga. Izdevīgāk šos augsta līmeņa speciālistus ir algot Igaunijā, kur neatkarīgi no ienākuma ir 22% liela likme, bet darbinieku sociālās apdrošināšanas iemaksas vien ap 1,5% (pārējo maksā darba devēji papildus bruto algai), kamēr Latvijā pat pirmā likme – 25,5% – ir augstāka, nemaz nerunājot par nākamo – paaugstinātās likmes – 33% slieksni, kas iestājas no 105 300 eiro lieliem ienākumiem gadā, un vēl 3% likmi, ja ienākums pārsniedz 200 000 eiro. To var pamanīt, papētot, kur tad atrodas nevienas vien kompānijas reģiona vadības «sēdekļi».

Kāda ir pareizā atslēga?

Nodokļu pārmaiņas Baltijā nebūt nav beigušas, tās turpināsies. Nodokļu sistēma nekad nestāv uz vietas, un tajā notiek dažādas izmaiņas, kuras diktē gan tehnoloģiju attīstība, gan pārmaiņas tautsaimniecības struktūrā un arī krīzes. 2026. gads būs nākamās Saeimas vēlēšanu gads, kurā valdību veidojošajiem politiķiem diez vai būs liela vēlme «kaitināt» savus potenciālos vēlētājus ar nodokļu likmju pieaugumu, taču tas nenozīmē, ka nekādu pārmaiņu nebūs. Vienlaikus Latvija un Lietuva var novērtēt visus ieguvumus un arī blaknes no PVN standartlikmes paaugstināšanas Igaunijā līdz 24% no šā gada 1. jūlija.

Nodokļu, jo īpaši konkurētspēju ietekmējošo nodokļu, likmju paaugstināšana valsts maku var piepildīt tikai īslaicīgi. Tas nozīmē, ka visiem jāapzinās, ka jebkuras sabiedrības labklājības pamatā ir cilvēka darbs. Tas savukārt nozīmē, ka primārais attīstības pamatā ir apmaksāta darbvieta. Bāzes gadījumā nav nozīmes, kāda tā ir, un, tikai pakāpeniski kļūstot izglītotākiem, darbvietas dod lielāku pievienoto vērtību, aug nodokļu masa, un sabiedrība kļūst turīgāka. Tiekot pie arvien augstākas pievienotās vērtības ražošanas un labāk apmaksātām darbvietām, nav pamata kļūt augstprātīgiem un noniecināt bāzi, pašus pamatus vai vienkāršos darbus, kur izglītībai ir mazāka nozīme. Jebkurš darbinieks, veicot preču un pakalpojumu pirkumus tirgū, maksā patēriņa nodokļus, kas savukārt rada valsts budžetā ieņēmumus, no kuriem finansēt sabiedrībai nepieciešamos pakalpojumus. Proti, nozīme ir ekonomikas lielumam, un to veido visas iespējamās darbvietas. Lai radītu darbvietas, nepieciešamas investīcijas – kapitāls, kura pašmāju uzņēmumiem bieži vien pietrūkst, tāpēc tā pieejamība (nosacījumi, aizdevumu procentu likmes) arī noteiks izaugsmes/attīstības ātrumu.

Kā rīkoties gudrāk?

Latvijas valstij vajadzētu ne tikai domāt, runāt, bet arī spert attiecīgus soļus tās bagātības radītāju labbūtības celšanai (jo viņi ir tie, kas ražo eksportspējīgu produkciju vai nodrošina to sniegto pakalpojumu skaita palielināšanu un pieejamību), tādējādi radot labvēlīgus nosacījumus uzņēmējdarbības attīstībai, mazinot valsts birokrātisko slogu un līdz ar to arī mazinot valsts pārvaldes izdevumus (process ir sākts, par tā rezultātiem varēs spriest vēlāk), nevis rīkoties pretēji, palielinot nodokļus un budžeta deficītu, tā vairojot valsts parādu. Pašreiz, kad vajadzīgi papildu resursi drošībai, valsts parāda palielināšanu piesauc kā risinājumu, jo esošo nodokļu likmju celšana, kādu to atvieglojumu atcelšana vai pat jaunu ieviešana kopumā nespēj dot papildus nepieciešamo naudas apjomu valsts budžetā. Bet kurš tad pēc tam cīnīsies ar šāda soļa sekām? Kāda cita valdība! Tas ir īstermiņa risinājums. Tas nozīmē, ka ir tikai dažas iespējas, kuras valdošajiem politiķiem jāspēj izmantot, – samazināt (pārskatīt) valsts pārvaldes tēriņus, kas jau ir uzsākts, un otrs paralēlais virziens – radīt labvēlīgu, salīdzinājumā ar kaimiņvalstīm konkurētspējīgu uzņēmējdarbības vidi, kas, kā pierāda citu valstu pieredze, laika gaitā rezultējas ar lielākiem nodokļu ieņēmumiem. Jaunas darbvietas, ekonomiskās aktivitātes pieaugums, pirktspējīgāki iedzīvotāji – tāds ir ceļš uz lielāku kopējo labklājību un prāvāku nomaksāto nodokļu masu. Šķiet, formula skaidra un vienkārša, atliek tikai jautājums – kāpēc ar tās īstenošanu gadu gadiem nav veicies?

Būtu jāiemācās dzīvot no pašu nopelnītā, nevis nemitīgi jāsimulē IKP izaugsme uz augoša parāda rēķina. Bagātības radītāju – nodokļu maksātāju – kopēji samaksātās summas ir iespaidīgas, taču tik un tā nespēj nosegt visas vajadzības. Situāciju vēl satraucošāku padara fakts, ka būtisku valsts izdevumu pozīciju nodrošina vēl pašreiz pieejamā ES struktūrfondu nauda, bez kuras stāvoklis būtu pavisam kritisks.

Milzīgs nomaksāto nodokļu lēciens

Saviļņojošu ainu rāda SIA Lursoft IT pētījums par 58 590 uzņēmumu (neieskaitot bankas un apdrošināšanas pakalpojumu sniedzējus) finansiālās darbības rādītājiem, kuri iesnieguši gada pārskatus un visi strādājuši ilgāk par septiņiem gadiem. Proti, 2017. gadā uzņēmumu grupas samaksāto nodokļu apjoms bija 4,067 miljardi eiro, bet jau 2024. gadā tas bija 6,82 miljardu eiro līmenī jeb par 67,6% vairāk. Visstraujākais samaksāto nodokļu apjoma pieaugums – par 15,8% – fiksēts tieši 2022. gadā, kad preču un pakalpojumu cenas Latvijā un arī citās valstīs burtiski lidoja kosmosā, taču, lai arī inflācijas ugunsgrēks ir daudzmaz nodzēsts, samaksāto nodokļu apjoms turpināja palielināties gan 2023. gadā, gan arī 2024. gadā. Nomaksāto nodokļu izaugsme apsteidz inflācijas tempu. Proti, nomaksāto nodokļu masa aug uz peļņas rēķina, bet peļņa ir vienīgais, kas rada kapitālu tālākai izaugsmei un attīstībai. Saliekot kopā ar nodokļu pieaugumu, strādājošajiem uzņēmumiem ir jautājums – lūzīs nodokļu vadzis, vai arī tas lauzīs Latviju? Kuram tas rūp? Tiem, kuri šajā zemē strādā un dzīvo un neplāno to pamest.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ja valstī bērnu nav pietiekami daudz tāpēc, ka viņus nevar pabarot, šāda valsts beidzas iedzīvotāju trūkuma dēļ.

Tieši ar šādu Arhimēda cienīgu izsaucienu, kāds lasāms virsrakstā, varam nākt Latvijas politiķu un valdības priekšā, jo patlaban ģimene ar diviem bērniem un vienu apgādnieku pārtikai tērē vairāk nekā pusi no mājsaimniecības ienākumiem, un tas ir otrais lielākais rādītājs Eiropas Savienībā.

55,7% pārtikai divu bērnu ģimenē

Eurostat piedāvā datus par izdevumiem pārtikai procentos no visiem izdevumiem ģimenei ar diviem bērniem, kurai ir viens apgādnieks un kuras apgādnieka ienākumi veido 67% no vidējiem ienākumiem valstī. Šajā kategorijā Latvija ierindojas otrajā vietā pēc Bulgārijas. Proti, Latvijā šāda ģimene pārtikai tērē 55,7% no visiem ienākumiem. Precizēsim, cik ir 67% no vidējā ieņēmuma valstī. 2024. gada 3. ceturksnī vidējā alga bruto valstī bija 1703 eiro, bet neto, aptuveni noapaļojot, – 1250 eiro. Proti, divu bērnu ģimenes apgādnieks uz rokas saņem 837,5 eiro un no šīs summas aptuveni 467 eiro iztērē pārtikai, lai pabarotu ģimeni. Par atlikušajiem 370,5 eiro šai divu bērnu ģimenei ir jāspēj samaksāt mājokļa, transporta un higiēnas izdevumus un jāspēj domāt par trešo bērnu, lai valsts kļūtu plaukstoša un nācija stipra.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šobrīd pensionējas krietni vairāk cilvēku, nekā darba tirgū ienāk jauni.

«Ir neizbēgami, ka pavisam drīz nāksies celt pensionēšanās vecumu no 70 gadiem. Šo jautājumu gadiem neviens nerisina un negrib risināt, jo vieglu un ātru zāļu tam nav, bet politikā domāšana ir tikai uz četriem gadiem,» pēc Latvijas demogrāfijas datu publiskošanas sociālajā tīklā X paziņoja Saeimas deputāts no Apvienotā saraksta Andris Kulbergs. Pēc būtības jaunākie Latvijas demogrāfijas dati no Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) nav nekas jauns un pārsteidzošs. Tas, par ko šobrīd runā deputāts un pirmsākumā paziņoja Latvijas Darba devēju konfederācijas finanšu un nodokļu eksperts Jānis Hermanis, ir fakts, ka šobrīd pensionējas krietni vairāk cilvēku, nekā darba tirgū ienāk jauni.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

SIA Lursoft IT pētījums liecina, ka biznesa demogrāfija, proti, jaundibinātie uzņēmumi, gadu no gada Latvijā ir teju vienā un tajā pašā līmenī, turpretī Lietuvā un Igaunijā aug.

Igaunijā, lai gan pēdējos gados tur tiek paaugstinātas nodokļu likmes, biznesa demogrāfija ir izcila. Pēc iedzīvotāju skaita Igaunija ir mazākā no Baltijas valstīm, toties jaunus uzņēmumus pēdējo deviņu gadu laikā tajā reģistrē 1,5–3 reizes biežāk nekā ar cilvēkiem bagātākajās Lietuvā un Latvijā. To parāda SIA Lursoft IT pētījums pēc Latvijas, Igaunijas un Lietuvas uzņēmumu reģistru datiem.

Faktiski Igaunijā pēdējos gados dzimst visvairāk jauno potenciālo nodokļu maksātāju, kuri nākotnē varētu kļūt par nozīmīgu ekonomikas dzinējspēku.2024. gads parāda skarbāku ainu. Igaunijā reģistrēti 23 503 jauni uzņēmumi, kamēr Lietuvā – 16 078, bet Latvijā – tikai 9320, kas gan ir nedaudz vairāk nekā gadu iepriekš, bet mazāk nekā 2022. gadā. Kopumā jaundibināto uzņēmumu skaits Latvijā rūk.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lēmumu pieņēmējiem jāsaprot objektīvā realitāte – nodokļi dzimst uzņēmumos, nevis Excel tabulās.

Ik pa brīdim izskan skaļas atziņas, ka pietrūkst naudas šādai un tādai labai lietai, ka šis projekts ir kļuvis dārgāks, tam pakalpojumam pieaugušas izmaksas un arī cenas, tāpēc vajadzīga papildu «piešprice» no valsts budžeta. To, ka visu laiku ir par maz, jau zina teju vai visi, bet kur rodas nauda? Vai tiešām valsts budžetā tā rodas no zila gaisa, varbūt tā aug kokos? Nebūt ne, jo Latvijā ir tieši tāda pati sociāli ekonomiskā sistēma, kāda ir visā Eiropā vai pat teju vai visā pasaulē, kur valsts budžets ir sava veida nodokļu (vai cita veida maksājumu – nodevu u. tml.) krājkase, no kuras tad pie varas esošie arī sadala naudu. Būtiskākais, ka pirmreizējais nodokļu ģenerators ir komercsektors, kurš rada preces un pakalpojumus, ko pārdod tirgū, un kopproduktu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ņemt no turīgākā un dot trūcīgākajam – tas nestrādā īsti labi, jo beigās donors arī kļūst par plukatu.

Rīgas pašvaldības īpašumā esošā zeme un ēkas, attiecinot pret pilsētas IKP, ik gadu sarūk vērtībā, samazinās arī pilsētas ilgtermiņa saistības, toties nemainīgi aug līdzmaksājumu Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fondā absolūtie lielumi. Pētījumā tiek izmantoti pētnieka, ģeogrāfijas zinātņu doktora Jura Paidera apkopotie dati par pašvaldību saistību, zemes un ēku vērtību izmaiņām atbilstoši Valsts kases informācijai, kā arī Rīgas pilsētas līdzmaksājumu dinamika Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fondā atbilstoši pilsētas ikgadējiem konsolidētajiem budžetiem.

Puse Rīgas īpašumu pagaisuši

2009. gadā Rīgas pilsētas īpašumā bija ēkas un zeme par aptuveni 1,88 miljardiem eiro, bet 2024. gadā Rīgas nekustamo īpašumu vērtība bija 1,84 miljardi eiro. Ievērojot, ka inflācija 2009. gadā bija vien 9,7%, 2010. gadā – 2,5% un tad jau nedaudz nomierinājās, lai «trakot» atsāktu 2022. gadā. Caurmērā varam droši apgalvot, ka, absolūtajai vērtībai praktiski nemainoties, Rīgas īpašumu vērtība ir samazinājusies par aptuveni 50% vai divas reizes. CSP inflācijas kalkulators, salīdzinot 2009. gada 1. janvāri ar 2025. gada 1. janvāri, preču un pakalpojumu cenu ziņā apgalvo, ka inflācija ir 55,8%. Vienkāršībai un noapaļojot – izmantojam divas reizes, jo nekustamo īpašumu cena ir atkarīga no pārdošanas iespējas un zemi vai nekustamo īpašumu nevaram gluži vērtēt tikai pēc naudas skalas. Tajā pašā laikā vērtējums ir uzskatāms par samērā drošu, jo zemes un namu īpašumu vērtība parādās Rīgas bilancē, bet no tās pazūd atsavināto īpašumu cena. Proti, ar laiku īpašumi tiek pārdoti, bet pēc absolūtās vērtības atlikušie maksā tikpat, un no pirmā acu uzmetiena šķiet, ka nekas nemainās. Patiesībā Rīgas rāte, rēķinot 2009. gada cenās, ir zaudējusi vismaz pusi no īpašumu vērtības. Vai nu tie ir atsavināti, vai arī totāli zaudējuši vērtību, nonākot avārijas stāvoklī. Visticamāk, skaitot īpašumus, proporciju neiegūsim, jo atsavināti ir vērtīgie vai likvīdie īpašumi, bet palikuši tādi, kurus pārdot ir grūti. Daļa no tiem stāv un bojājas.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ik gadu kopš 2016. gada Latvijā samazinās potenciālo jauno vecāku skaits, turklāt par 4% līdz 5% gadā.

Demogrāfijas krīzes galvenais iemesls ir potenciālo jauno vecāku regulāra un sistemātiska izbraukšana no valsts, kas pilnībā izskaidro demogrāfiskos procesus Latvijā pēdējo gadu laikā. No 2014. līdz 2024. gadam cilvēku skaits vecumā no 21 līdz 30 gadiem ir sarucis par 34% jeb 116 tūkstošiem, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati.Ja neskaitām notikumus pēc 2008. gada krīzes, tad vēl 2015. gadā atbilstoši CSP datiem bija 21 674 cilvēki, kuru vecums nepārsniedza 12 mēnešus – tas bija par 6,18% vairāk nekā gadu iepriekš. 2016. gadā pieaugums pret iepriekšējo gadu ir nepilns procents, un kopš 2017. gada tas bijis negatīvs visu laiku bez izmaiņām. Proti, tas norāda uz fundamentālu un sistemātisku problēmu, ja apskatām pieaugumu no gada uz gadu. Ja viens gads bijis neveiksmīgs neatkarīgi no iemesliem, tad gadu vēlāk situācija var mainīties un procentuāli redzēsim pieaugumu, bet tā nenotiek. Proti, ķeza nav vienas krīzes notikumos, kādās demogrāfiskajās bedrēs tālā pagātnē pirms 20 gadiem, pandēmijas ietekmē, jo visi šie notikumi ir pārejoši, bet kritums ir pastāvīgs, tā dēļ arī ir pamats uzskatīt, ka pašreizējo notikumu cēlonis ir pastāvīgs un nepārtraukts.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējos gados novērotais straujais publisko tēriņu pieaugums komplektā ar ekonomiskās izaugsmes stagnāciju spiedīs meklēt risinājums.

Publisko tēriņu turpmāks straujš kāpums nozīmē, ka jāsāk domāt par izdevumu samazināšanu, rīkojot lietderības revīzijas un institūciju auditus. Alternatīva ir celt nodokļus, samazināt birokrātiskās prasības un atteikties no kādu sabiedrībai vajadzīgu pakalpojumu sniegšanas vai samazināt to kvalitāti, pieejamību. Kod, kurā pirkstā gribi, visi sāp! Diemžēl, visticamāk, visi minētie būs kā komplekss risinājums.

Kāpēc? Tā, kā bija, vairs nebūs, pasaulē sākusies, iespējams, lielākā pārbūve kopš PSRS sabrukuma, tās pamatā būs ASV noteiktie ievedmuitas tarifi, uz kuriem savu atbildi jau sniegusi Ķīna un arī ES parādā nepaliks. Līdz šim par tarifu tirdzniecības kariem runāja kā par vēsturisku reliktu, tagad jāsecina – viss jaunais ir labi aizmirsts vecais. Var patikt, var nepatikt, bet tarifu karš nozīmē gan tiešus triecienus ES dalībvalstu, tostarp Latvijas, ekonomikām, gan arī netiešu ietekmi. Cik liela būs ietekme – tas pašlaik ir kā kopsumma vienādojumam ar vairākiem nezināmajiem, tāpēc cerēt uz būtisku tautsaimniecības izaugsmi ir samērā naivi, būs labi, ja tā būs kaut vai neliela, turklāt budžeta deficīta maģiskie 3% tiks tik un tā «pārkāpti». Sliktākajā scenārijā – recesija. Šādos apstākļos par būtiskiem valsts izdevumu palielinājumiem bez kādas ārējās piešprices ir jāaizmirst.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mūsu valstī ir viens no lielākajiem krīzes riskiem zemu algu saņēmējām ģimenēm ar bērniem.

Latvijā, Igaunijā, ASV, Maltā un Nīderlandē diviem ģimenes apgādniekiem, kuriem ir divi bērni un kuri saņem minimālo atalgojumu, paliekot bez darba un saņemot visus iespējamos pabalstus, jāstrādā vēl 80 stundas nedēļā, lai nenokļūtu zem nabadzības sliekšņa, liecina Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) apkopotie dati par organizācijas dalībvalstīm.

Pēc OECD datiem, Latvijā ir viens no sliktākajiem sociālajiem nodrošinājumiem zemu algu saņēmējām ģimenēm ar bērniem – divu minimālo algu saņēmējiem – divu bērnu vecākiem pēc darba zaudējuma, lai nenokļūtu zem nabadzības sliekšņa, jāstrādā vēl 80 stundas nedēļā par minimālo stundas likmi, kas ir nepilnas 12 stundas dienā vienam no ģimenes locekļiem, turklāt septiņas dienas nedēļā, vai pilna darba nedēļa abiem. Proti, fiziski tas iespējams vien blēdoties. Vai arī valstij jālemj par pabalstu palielināšanu.

Ekonomika

Darba devējam izdevīgāka ir Lietuva, darba ņēmējam – Igaunija, Latvija – pa vidu

Māris Ķirsons,19.03.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2025. gadā Lietuvā ir vislielākā minimālā darba alga Baltijā, tomēr darba devējiem šajā valstī ir zemākās darbaspēka nodokļu izmaksas, savukārt darba ņēmējiem visvairāk makā iekrīt Igaunijā.

Tā liecina a/s BDO Latvija pētījums, kurā tika vērtētas darba devēja kopējās izmaksas pie bruto algas 2000 eiro mēnesī, kā arī tas, cik liela summa no tās pēc visa veida nodokļu maksājumiem ienāk darba ņēmēja kontā.

Lietuva interesantāka darba devējiem

Ja raugās tikai uz minimālas algas izmaiņu dinamiku, tad 10 gadu laikā Lietuva no Baltijas arjergarda ir kļuvusi par līderi, jo 2025. gadā tieši Lietuvā ir vislielākā minimālā alga pirms nodokļu nomaksas. Lai arī lielās algas var vērtēt kā šķērsli ekonomiskai attīstībai un konkurētspējai, jāpiebilst, ka šajā valstī strādājošajiem darba devējiem darbaspēka izmaksas ir ievērojami zemākas nekā analogu algu maksājošajiem darba devējiem Igaunijā vai Latvijā. Proti, tāda ir nodokļu politika – salīdzinoši liela minimālā alga, bet faktiski zems nodokļu slogs darba devējam. Tieši šis paradokss varētu būt viens no iemesliem dienvidu kaimiņvalsts pēdējo gadu straujajai ekonomiskajai attīstībai.