Jaunākais izdevums

Šobrīd pensionējas krietni vairāk cilvēku, nekā darba tirgū ienāk jauni.

«Ir neizbēgami, ka pavisam drīz nāksies celt pensionēšanās vecumu no 70 gadiem. Šo jautājumu gadiem neviens nerisina un negrib risināt, jo vieglu un ātru zāļu tam nav, bet politikā domāšana ir tikai uz četriem gadiem,» pēc Latvijas demogrāfijas datu publiskošanas sociālajā tīklā X paziņoja Saeimas deputāts no Apvienotā saraksta Andris Kulbergs. Pēc būtības jaunākie Latvijas demogrāfijas dati no Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) nav nekas jauns un pārsteidzošs. Tas, par ko šobrīd runā deputāts un pirmsākumā paziņoja Latvijas Darba devēju konfederācijas finanšu un nodokļu eksperts Jānis Hermanis, ir fakts, ka šobrīd pensionējas krietni vairāk cilvēku, nekā darba tirgū ienāk jauni.

Pie Latvijas iedzīvotāju vecuma piramīdas J. Hermanis atklāj neapgāžamu patiesību: «Pensijas vecumu sasniedz vairāk nekā 26 tūkstoši, bet darba tirgū tos aizvieto aptuveni 16 tūkstoši. Pēc 25 gadiem pensijā vēlēsies iet aptuveni 28 tūkstoši, bet viņu vietā varēs nākt strādāt aptuveni 12 tūkstoši.» Te jāpiebilst, ka J. Hermanis, lietojot vārdu «aptuveni», cenšas izvairīties no migrācijas ietekmes uz prognozi. Piemēram, ir iespējams, ka Latvijā savas vecumdienas nodzīvot atgriežas desmitiem tūkstošu cilvēku. Emocionāli šāds aicinājums cilvēkiem var būt. Tāpat iespējamas izmaiņas citās vecuma grupās, ja mainās kāda no valsts politikām. J. Hermanis runā tikai par acīmredzamo CSP demogrāfijas «egli» un ko tā sola rīt un pēc laiciņa. Uz šī visnotaļ kailā fakta bāzes A. Kulbergs piedāvā iespējamo risinājumu – palielināt pensionēšanās vecumu līdz 70 gadiem.

Ja palielinātu jau rīt

Ja, piemēram, mēs no rītdienas palielinātu pensionēšanās vecumu un ņemtu par pamatu pērnā gada iedzīvotāju skaitu pa vecumiem, tad iegūsim pavisam interesantu ainu. Ievērojot, ka nupat jau noslēgusies pensionēšanās vecuma palielināšana līdz 65 gadiem, bija interesanti paraudzīties uz iedzīvotāju skaita izmaiņām dažādos vecumos kopš 2014. gada, kas arī dod iespēju redzēt iedzīvotāju skaita izmaiņas desmit gados un, protams, potenciālo ieguvumu vai to, cik cilvēkiem uzreiz varētu nemaksāt pensiju. Tātad laikā no 2014. gada līdz 2024. gadam iedzīvotāju skaits vecumā no 60 līdz 65 gadiem ir pieaudzis par 14 542 cilvēkiem. Tas ir ieguvums, ko tieši šobrīd bauda Latvijas valsts pēc pensionēšanās vecuma palielināšanas iepriekš. Starp citu, termiņš noslēdzas tieši šobrīd. Vecuma grupā no 66 līdz 70 gadiem iedzīvotāju skaits ir pieaudzis par 17 180 cilvēkiem. Saprotams, ja tūdaļ pat mēs palielinātu pensionēšanās vecumu līdz 70 gadiem, vēl 17 tūkstošiem pensijas nebūtu jāmaksā. Jāpiebilst, ka atlikušajā vecuma grupā no 71 gada līdz 99 gadiem desmit gadu laikā ir iedzīvotāju skaita kritums par 2193 cilvēkiem. No naudas viedokļa raugoties, būtu izdevīgi palielināt pensionēšanās vecumu jau rīt. Par sociālo budžetu patiesi nebūtu satraukuma.

Kādēļ vispār maksā VSAOI?

Tieši šogad noslēdzās iepriekšējais pensionēšanās vecuma palielināšanas termiņš un ļaudis pensijā dodas no 65 gadiem, tādēļ arī 2024. gada dati ir vissvaigākie un vienīgie patiesie pašreizējā pensionēšanās vecuma apspriešanai. Līdz šim pensionēšanās vecuma palielinājumu izjuta cilvēki, kuri darba gaitas uzsāka PSRS. Proti, solījumu par pensionēšanos bija devusi cita valsts un vismaz juridiski šie ļaudis Latvijas valstij tieši pārmest nevarēja. Savukārt tie, kuri varētu, tie kuri uzsāka strādāt pēc 1990. gada, protestēt varētu sākt vien ap 2030. gadu. Ja runājam par jaunu palielinājumu, kas, visticamāk, sāksies nevis rīt, bet 2030. gadā, ja tiks nolemts, tad tas skars cilvēkus, kuriem Latvijas valsts ir solījusi, ka viņi maksā valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (VSAOI) un pretī saņem konkrētu pensionēšanās vecumu. Katra izmaiņa totāli grauj jebkādu paļāvību uz valsti, un loģiski, ka tam ir sekas. Cilvēki uzdod jautājumu ‒ kādēļ vispār maksāt VSAOI?

Turklāt šis jautājums par pensionēšanās vecumu no 70 gadiem būtu visnotaļ loģisks lielai daļai cilvēku. Vidējo dzīves ilgumu šobrīd vairs necenšas publiskot nevienā Eiropas valstī, nedz Eiropas Savienībā kopumā. Ir jēdziens «vidējais sagaidāmais dzīves ilgums» cilvēkiem, kas ir nedaudz lielāks par reālo vidējo dzīves ilgumu. Proti, no pašreizējiem datiem pēc zināmas metodoloģijas tiek aprēķināts iespējamais dzīves ilgums nākotnē, ja viss rit, kā ir ierasts līdz šim. Arī ar šo lielumu mums nav spoži. Tātad 2023. gada beigās jaundzimušo zēnu vidējais paredzamais mūža ilgums bija 70,4 gadi, kas nozīmē, ka pie pensionēšanās vecuma no 70 gadiem vairums vīriešu pensijā pavadītu nepilnu gadu. Sievietēm paredzamais mūža ilgums ir 80,4 gadi, un, visticamāk, viņas vēl piekristu palielinājumam, cerot nodzīvot solīto vidējo. 2024. gadā jaundzimušo paredzamais mūža ilgums par gadu pieaug. Saprotams, ka patieso mūža ilgumu uz doto brīdi katrs var ieraudzīt, paskatoties attēlā.

Bažas par sociālo budžetu

Ir saprotamas bažas par sociālo budžetu nākotnē, jo patiesībā pensijas maksā strādājošie, un visi tie stāsti par uzkrāšanu ir mazliet melīgi. Pensiju sistēma Latvijā reāli darbojas citādi. Darbaspējīgie maksā pensijas esošajiem pensionāriem, un tas, ko viņi iemaksā, kalpo par aprēķinu, cik viņi saņems nākotnē, ja vien būs pietiekama nākamā paaudze. Tādēļ nav brīnums, ka vienīgo glābiņu deputāti saskata pensionēšanās vecuma palielināšanā. Tomēr praktiski redzams, ka šobrīd galvenais smagums ir vecuma grupā no 65 līdz 70 gadiem, un tā tas turpināsies vēl kādu laiku. Atstājot šo grupu bez pensijām, sabiedrība caurmērā neredzēs vajadzību pēc pensijām vispār. No otras puses, var izrādīties, ka pie pašreizējā apjoma indeksācija vairs nav iespējama un pensijas ir tik niecīgas, ka no tām nav iespējams iztikt. Faktu kopums liek domāt par iespēju problēmu risināt citādi.

Kādas ir citas iespējas?

No vecuma piramīdas redzams, ka lielākais iedzīvotāju zudums ir vecuma grupā no 19 līdz 32 gadiem. Desmit gadu laikā tieši šajā vecuma grupā ir pazaudēti 127 tūkstoši cilvēku, kuriem varētu būt bērni Latvijā turpmākajos desmit gados. Proti, zaudētie jaunie vecāki laikā no 2025. gada līdz 2034. gadam dotu Latvijai vismaz 60 tūkstošus bērnu, kurus šobrīd saprotam kā dzimstības kritumu. Īsi sakot, problēmas risinājums pēc 20 gadiem būtu tāds, ka šodien paturam jaunatni mājās, ierādām viņiem vietu dzīvē šeit, Latvijā, mēģinām savus jauniešus paturēt pie sevis, jo darbaspēka trūkst visur. Jāņem vērā, ka uz šo grupu nestrādā atbalsts jaunajām ģimenēm. Tie ir jaunie vecāki, kuri vēl nav satikušies, un Latvijā par viņiem nedomā. Kuram tas rūp? Kuram rūp 60 tūkstoši bērnu desmit gados?

Otra problēma ir izdienas pensijas, kas rada papildu slogu pensiju sistēmai. Proti, ir virkne profesiju, kurās ir saglabājušās izdienas pensijas, un nav īsti skaidrs, vai šodien vecā sistēma vēl ir aktuāla pilnīgi visās jomās. Visbeidzot ir vēlreiz iespēja domāt par reemigrāciju, jo tie 127 tūkstoši jauniešu, kuri izbraukuši pēdējos desmit gados, vēl ir atgūstami. Tikai būtu jāparāda iespēja šeit, Latvijā, audzināt tos piecgadniekus, sešgadniekus, pirmklasniekus, kuri piedzimuši kaut kur Vācijā, Norvēģijā, Spānijā vai Itālijā. Skaļi un pārliecinoši pateikt, ka mums vajag cilvēkus, ka viņus šeit gaida un būs vieta. Nevis vienreizējs pabalsts par atbraukšanu mājās, bet reāla politika visiem Latvijas iedzīvotājiem, kas pateiktu, ka šeit ir nepieciešami iedzīvotāji.

Noslēdzošā lieta ir pensionāri, kuri vai nu dzīvo ārvalstīs, vai arī atgriežas dzīvot Latvijā, kā arī ārvalstu pensionāru statuss Latvijā. Visu šo speciālo gadījumu ir pietiekami daudz, un nav īsti skaidrs, vai šī sistēma ir sakārtota.Īsumā ‒ Latvijas valsts rīcībā vēl ir virkne iespēju, pirms izziņot lielo skriešanos ar nāvi vai nākamo pakaļdzīšanos pensijas vecumam.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ja valstī bērnu nav pietiekami daudz tāpēc, ka viņus nevar pabarot, šāda valsts beidzas iedzīvotāju trūkuma dēļ.

Tieši ar šādu Arhimēda cienīgu izsaucienu, kāds lasāms virsrakstā, varam nākt Latvijas politiķu un valdības priekšā, jo patlaban ģimene ar diviem bērniem un vienu apgādnieku pārtikai tērē vairāk nekā pusi no mājsaimniecības ienākumiem, un tas ir otrais lielākais rādītājs Eiropas Savienībā.

55,7% pārtikai divu bērnu ģimenē

Eurostat piedāvā datus par izdevumiem pārtikai procentos no visiem izdevumiem ģimenei ar diviem bērniem, kurai ir viens apgādnieks un kuras apgādnieka ienākumi veido 67% no vidējiem ienākumiem valstī. Šajā kategorijā Latvija ierindojas otrajā vietā pēc Bulgārijas. Proti, Latvijā šāda ģimene pārtikai tērē 55,7% no visiem ienākumiem. Precizēsim, cik ir 67% no vidējā ieņēmuma valstī. 2024. gada 3. ceturksnī vidējā alga bruto valstī bija 1703 eiro, bet neto, aptuveni noapaļojot, – 1250 eiro. Proti, divu bērnu ģimenes apgādnieks uz rokas saņem 837,5 eiro un no šīs summas aptuveni 467 eiro iztērē pārtikai, lai pabarotu ģimeni. Par atlikušajiem 370,5 eiro šai divu bērnu ģimenei ir jāspēj samaksāt mājokļa, transporta un higiēnas izdevumus un jāspēj domāt par trešo bērnu, lai valsts kļūtu plaukstoša un nācija stipra.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

SIA Lursoft IT pētījums liecina, ka biznesa demogrāfija, proti, jaundibinātie uzņēmumi, gadu no gada Latvijā ir teju vienā un tajā pašā līmenī, turpretī Lietuvā un Igaunijā aug.

Igaunijā, lai gan pēdējos gados tur tiek paaugstinātas nodokļu likmes, biznesa demogrāfija ir izcila. Pēc iedzīvotāju skaita Igaunija ir mazākā no Baltijas valstīm, toties jaunus uzņēmumus pēdējo deviņu gadu laikā tajā reģistrē 1,5–3 reizes biežāk nekā ar cilvēkiem bagātākajās Lietuvā un Latvijā. To parāda SIA Lursoft IT pētījums pēc Latvijas, Igaunijas un Lietuvas uzņēmumu reģistru datiem.

Faktiski Igaunijā pēdējos gados dzimst visvairāk jauno potenciālo nodokļu maksātāju, kuri nākotnē varētu kļūt par nozīmīgu ekonomikas dzinējspēku.2024. gads parāda skarbāku ainu. Igaunijā reģistrēti 23 503 jauni uzņēmumi, kamēr Lietuvā – 16 078, bet Latvijā – tikai 9320, kas gan ir nedaudz vairāk nekā gadu iepriekš, bet mazāk nekā 2022. gadā. Kopumā jaundibināto uzņēmumu skaits Latvijā rūk.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lēmumu pieņēmējiem jāsaprot objektīvā realitāte – nodokļi dzimst uzņēmumos, nevis Excel tabulās.

Ik pa brīdim izskan skaļas atziņas, ka pietrūkst naudas šādai un tādai labai lietai, ka šis projekts ir kļuvis dārgāks, tam pakalpojumam pieaugušas izmaksas un arī cenas, tāpēc vajadzīga papildu «piešprice» no valsts budžeta. To, ka visu laiku ir par maz, jau zina teju vai visi, bet kur rodas nauda? Vai tiešām valsts budžetā tā rodas no zila gaisa, varbūt tā aug kokos? Nebūt ne, jo Latvijā ir tieši tāda pati sociāli ekonomiskā sistēma, kāda ir visā Eiropā vai pat teju vai visā pasaulē, kur valsts budžets ir sava veida nodokļu (vai cita veida maksājumu – nodevu u. tml.) krājkase, no kuras tad pie varas esošie arī sadala naudu. Būtiskākais, ka pirmreizējais nodokļu ģenerators ir komercsektors, kurš rada preces un pakalpojumus, ko pārdod tirgū, un kopproduktu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ņemt no turīgākā un dot trūcīgākajam – tas nestrādā īsti labi, jo beigās donors arī kļūst par plukatu.

Rīgas pašvaldības īpašumā esošā zeme un ēkas, attiecinot pret pilsētas IKP, ik gadu sarūk vērtībā, samazinās arī pilsētas ilgtermiņa saistības, toties nemainīgi aug līdzmaksājumu Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fondā absolūtie lielumi. Pētījumā tiek izmantoti pētnieka, ģeogrāfijas zinātņu doktora Jura Paidera apkopotie dati par pašvaldību saistību, zemes un ēku vērtību izmaiņām atbilstoši Valsts kases informācijai, kā arī Rīgas pilsētas līdzmaksājumu dinamika Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fondā atbilstoši pilsētas ikgadējiem konsolidētajiem budžetiem.

Puse Rīgas īpašumu pagaisuši

2009. gadā Rīgas pilsētas īpašumā bija ēkas un zeme par aptuveni 1,88 miljardiem eiro, bet 2024. gadā Rīgas nekustamo īpašumu vērtība bija 1,84 miljardi eiro. Ievērojot, ka inflācija 2009. gadā bija vien 9,7%, 2010. gadā – 2,5% un tad jau nedaudz nomierinājās, lai «trakot» atsāktu 2022. gadā. Caurmērā varam droši apgalvot, ka, absolūtajai vērtībai praktiski nemainoties, Rīgas īpašumu vērtība ir samazinājusies par aptuveni 50% vai divas reizes. CSP inflācijas kalkulators, salīdzinot 2009. gada 1. janvāri ar 2025. gada 1. janvāri, preču un pakalpojumu cenu ziņā apgalvo, ka inflācija ir 55,8%. Vienkāršībai un noapaļojot – izmantojam divas reizes, jo nekustamo īpašumu cena ir atkarīga no pārdošanas iespējas un zemi vai nekustamo īpašumu nevaram gluži vērtēt tikai pēc naudas skalas. Tajā pašā laikā vērtējums ir uzskatāms par samērā drošu, jo zemes un namu īpašumu vērtība parādās Rīgas bilancē, bet no tās pazūd atsavināto īpašumu cena. Proti, ar laiku īpašumi tiek pārdoti, bet pēc absolūtās vērtības atlikušie maksā tikpat, un no pirmā acu uzmetiena šķiet, ka nekas nemainās. Patiesībā Rīgas rāte, rēķinot 2009. gada cenās, ir zaudējusi vismaz pusi no īpašumu vērtības. Vai nu tie ir atsavināti, vai arī totāli zaudējuši vērtību, nonākot avārijas stāvoklī. Visticamāk, skaitot īpašumus, proporciju neiegūsim, jo atsavināti ir vērtīgie vai likvīdie īpašumi, bet palikuši tādi, kurus pārdot ir grūti. Daļa no tiem stāv un bojājas.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ik gadu kopš 2016. gada Latvijā samazinās potenciālo jauno vecāku skaits, turklāt par 4% līdz 5% gadā.

Demogrāfijas krīzes galvenais iemesls ir potenciālo jauno vecāku regulāra un sistemātiska izbraukšana no valsts, kas pilnībā izskaidro demogrāfiskos procesus Latvijā pēdējo gadu laikā. No 2014. līdz 2024. gadam cilvēku skaits vecumā no 21 līdz 30 gadiem ir sarucis par 34% jeb 116 tūkstošiem, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati.Ja neskaitām notikumus pēc 2008. gada krīzes, tad vēl 2015. gadā atbilstoši CSP datiem bija 21 674 cilvēki, kuru vecums nepārsniedza 12 mēnešus – tas bija par 6,18% vairāk nekā gadu iepriekš. 2016. gadā pieaugums pret iepriekšējo gadu ir nepilns procents, un kopš 2017. gada tas bijis negatīvs visu laiku bez izmaiņām. Proti, tas norāda uz fundamentālu un sistemātisku problēmu, ja apskatām pieaugumu no gada uz gadu. Ja viens gads bijis neveiksmīgs neatkarīgi no iemesliem, tad gadu vēlāk situācija var mainīties un procentuāli redzēsim pieaugumu, bet tā nenotiek. Proti, ķeza nav vienas krīzes notikumos, kādās demogrāfiskajās bedrēs tālā pagātnē pirms 20 gadiem, pandēmijas ietekmē, jo visi šie notikumi ir pārejoši, bet kritums ir pastāvīgs, tā dēļ arī ir pamats uzskatīt, ka pašreizējo notikumu cēlonis ir pastāvīgs un nepārtraukts.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējos gados novērotais straujais publisko tēriņu pieaugums komplektā ar ekonomiskās izaugsmes stagnāciju spiedīs meklēt risinājums.

Publisko tēriņu turpmāks straujš kāpums nozīmē, ka jāsāk domāt par izdevumu samazināšanu, rīkojot lietderības revīzijas un institūciju auditus. Alternatīva ir celt nodokļus, samazināt birokrātiskās prasības un atteikties no kādu sabiedrībai vajadzīgu pakalpojumu sniegšanas vai samazināt to kvalitāti, pieejamību. Kod, kurā pirkstā gribi, visi sāp! Diemžēl, visticamāk, visi minētie būs kā komplekss risinājums.

Kāpēc? Tā, kā bija, vairs nebūs, pasaulē sākusies, iespējams, lielākā pārbūve kopš PSRS sabrukuma, tās pamatā būs ASV noteiktie ievedmuitas tarifi, uz kuriem savu atbildi jau sniegusi Ķīna un arī ES parādā nepaliks. Līdz šim par tarifu tirdzniecības kariem runāja kā par vēsturisku reliktu, tagad jāsecina – viss jaunais ir labi aizmirsts vecais. Var patikt, var nepatikt, bet tarifu karš nozīmē gan tiešus triecienus ES dalībvalstu, tostarp Latvijas, ekonomikām, gan arī netiešu ietekmi. Cik liela būs ietekme – tas pašlaik ir kā kopsumma vienādojumam ar vairākiem nezināmajiem, tāpēc cerēt uz būtisku tautsaimniecības izaugsmi ir samērā naivi, būs labi, ja tā būs kaut vai neliela, turklāt budžeta deficīta maģiskie 3% tiks tik un tā «pārkāpti». Sliktākajā scenārijā – recesija. Šādos apstākļos par būtiskiem valsts izdevumu palielinājumiem bez kādas ārējās piešprices ir jāaizmirst.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mūsu valstī ir viens no lielākajiem krīzes riskiem zemu algu saņēmējām ģimenēm ar bērniem.

Latvijā, Igaunijā, ASV, Maltā un Nīderlandē diviem ģimenes apgādniekiem, kuriem ir divi bērni un kuri saņem minimālo atalgojumu, paliekot bez darba un saņemot visus iespējamos pabalstus, jāstrādā vēl 80 stundas nedēļā, lai nenokļūtu zem nabadzības sliekšņa, liecina Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) apkopotie dati par organizācijas dalībvalstīm.

Pēc OECD datiem, Latvijā ir viens no sliktākajiem sociālajiem nodrošinājumiem zemu algu saņēmējām ģimenēm ar bērniem – divu minimālo algu saņēmējiem – divu bērnu vecākiem pēc darba zaudējuma, lai nenokļūtu zem nabadzības sliekšņa, jāstrādā vēl 80 stundas nedēļā par minimālo stundas likmi, kas ir nepilnas 12 stundas dienā vienam no ģimenes locekļiem, turklāt septiņas dienas nedēļā, vai pilna darba nedēļa abiem. Proti, fiziski tas iespējams vien blēdoties. Vai arī valstij jālemj par pabalstu palielināšanu.

Ekonomika

Darba devējam izdevīgāka ir Lietuva, darba ņēmējam – Igaunija, Latvija – pa vidu

Māris Ķirsons,19.03.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2025. gadā Lietuvā ir vislielākā minimālā darba alga Baltijā, tomēr darba devējiem šajā valstī ir zemākās darbaspēka nodokļu izmaksas, savukārt darba ņēmējiem visvairāk makā iekrīt Igaunijā.

Tā liecina a/s BDO Latvija pētījums, kurā tika vērtētas darba devēja kopējās izmaksas pie bruto algas 2000 eiro mēnesī, kā arī tas, cik liela summa no tās pēc visa veida nodokļu maksājumiem ienāk darba ņēmēja kontā.

Lietuva interesantāka darba devējiem

Ja raugās tikai uz minimālas algas izmaiņu dinamiku, tad 10 gadu laikā Lietuva no Baltijas arjergarda ir kļuvusi par līderi, jo 2025. gadā tieši Lietuvā ir vislielākā minimālā alga pirms nodokļu nomaksas. Lai arī lielās algas var vērtēt kā šķērsli ekonomiskai attīstībai un konkurētspējai, jāpiebilst, ka šajā valstī strādājošajiem darba devējiem darbaspēka izmaksas ir ievērojami zemākas nekā analogu algu maksājošajiem darba devējiem Igaunijā vai Latvijā. Proti, tāda ir nodokļu politika – salīdzinoši liela minimālā alga, bet faktiski zems nodokļu slogs darba devējam. Tieši šis paradokss varētu būt viens no iemesliem dienvidu kaimiņvalsts pēdējo gadu straujajai ekonomiskajai attīstībai.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Farmaceitiskās aprūpes un zāļu apgādes nozares pārstāvji uzsver, ka Veselības ministrijas (VM) un veselības ministra Hosama Abu Meri īstenotās zāļu tirgus reformas pašreizējās sekas ir nevis ieguvums pacientiem, tostarp zāļu cenu samazinājums, bet gan haoss ar pāreju uz jauno sistēmu, ražotāju cenu pieaugums un neskaidrība par nākotni, tostarp visu iedzīvotājiem nepieciešamo medikamentu pieejamību kā tādu jebkurā Latvijas reģionā.

No šā gada 1. janvāra spēkā stājušies grozījumi vairākos normatīvajos aktos, kas nosaka principus zāļu cenu veidošanai un pieejamībai Latvijas pacientiem. Vienlaikus līdz pat decembra pēdējām darba dienām VM un tās padotības iestādes nebija nodrošinājušas visu nepieciešamo, lai aptiekas un citi tirgus dalībnieki varētu savlaicīgi un bez pārrāvumiem to darbībā nodrošināt pāreju uz jauno modeli un sistēmu. Reformas politiskais uzstādījums bija pazemināt recepšu medikamentu cenas, taču janvāra pirmās dienas jau skaidri parāda, ka realitātē Veselības ministrija ministra Hosama Abu Meri vadībā būs panākusi pretēju efektu, jo daudzas zāles šīs reformas dēļ iedzīvotājiem izmaksās dārgāk, piektdien preses konferencē norādīja aptieku un zāļu apgādes uzņēmumu pārstāvji.