Jaunākais izdevums

Mūsu valstī dzimstība rūk, jo samazinās jaunu sieviešu skaits.

Kā liecina Pasaules Bankas apkopotā demogrāfiskā statistika par visām pasaules valstīm, 2023. gadā Latvijā bija vismazākais jaunu sieviešu (starp 20 un 29 gadu vecumu) īpatsvars pret kopējo sieviešu skaitu starp visām pasaules valstīm. Latvijā ir vislielākais dzemdēt spējīgu jaunu sieviešu iztrūkums no visām pasaules valstīm.

Latvijas katastrofāli zemie dzimstības rādītāji būtiski nevar uzlaboties, jo Latvijā jaunu sieviešu skaits, kuras varētu dzemdēt bērnus, ir izteikti nepietiekams normālai paaudžu nomaiņai. Neatkarīgi no tā, kas tiek vai tiks ierakstīts Latvijas vai citu valstu satversmēs par dzimumu skaitu, bērnu dzemdēšana ir un paliek tikai un vienīgi sieviešu privilēģija, atbilstoši dzimuma definīcijai, kāda ir noteikta bioloģijā. Turklāt sievietes var dzemdēt bērnus tikai vecumā pēc dzimumgatavības sasniegšanas un līdz menopauzei.

Vislielākais bērnu īpatsvars Latvijā un būtībā visās Eiropas valstīs sievietēm piedzimst starp 20. un 40. mūža gadu. Aplūkosim jaundzimušo skaitu pēc mātes vecuma. Atbilstoši Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) datiem 2023. gadā Latvijā piedzima aptuveni 14,5 tūkstoši bērnu. 2,6% no visiem jaundzimušajiem piedzima māmiņām, kuru vecums bija 19 gadu vai jaunākas, 5,7% jaundzimušo bija māmiņām, kurām bija 40 gadu vai vairāk. Savukārt māmiņām vecumā starp 20 un 39 gadiem piedzima 91,3% no visiem Latvijā 2023. gadā dzimušajiem bērniem. Kā zināms, Latvijā ir ievērojami samazinājusies bērnu dzimstība, bet tā ir cieši saistīta ar sieviešu skaitu fertilajā vecumā, bet jo īpaši ar sieviešu skaitu 20 līdz 40 gadu vecumā. Ja ir nepietiekams sieviešu skaits šajā vecumā, tad liels bērnu skaits nevar rasties.

Vienkārša matemātika

Salīdzinot šos rādītājus, var rasties jautājums, cik lielai vajadzētu būt normālai jaunu sieviešu proporcijai no kopējā sieviešu skaita? Matemātika ir ļoti vienkārša. Ikvienas gan vīriešu, gan sieviešu vecuma grupas proporcija ir cieši atkarīga no vidējā dzīves ilguma. Gadījumā, ja vidējais sieviešu dzīves ilgums ir aptuveni 80 gadu, ja sieviešu mirstība un dzimstība ilgstoši ir bijusi vienāda (dabiskais pieaugums bija nulle), ja nav bijusi ievērojama noteikta vecuma grupu sieviešu aizceļošana un ieceļošana un ja līdz 60–70 gadu vecumam sieviešu mirstība bija nenozīmīga, bet strauji sāk palielināties tikai pēc 60 gadu vecuma, tad ikvienas 10 gadu lielas vecuma grupas īpatsvaram (līdz 60 gadu vecumam) vajadzētu būt aptuveni 12,5% pret kopējo sieviešu skaitu. Tātad – ja vidējais dzīves ilgums ir aptuveni 80 gadu (Latvijas sieviešu prognozējamais vidējais dzīves ilgums 2012. gadā bija 79 gadi, 2023. gadā – 81 gads), tad sievietēm vecumā starp 20 un 29 gadiem vajadzētu būt 12,5% no kopējā sieviešu skaita. 2012. gadā Latvijas jaunu sieviešu īpatsvars (13%) gandrīz precīzi atbilda šādam teorētiski paredzētajam.

Latvijā starp 2012. un 2023. gadu jaunu sieviešu īpatsvars vecumā starp 20 un 29 gadiem pret kopējo sieviešu skaitu samazinājās par 35%. Pārmaiņu rezultātā jaunu sieviešu īpatsvars pret kopējo sieviešu skaitu Latvijā 2023. gadā bija vairs tikai 8,5%, un pēc šī rādītāja Latvija bija vissliktākā valsts pasaulē. Nedaudz labāki rādītāji nekā Latvijai 2023. gadā bija Bulgārijai (8,8%), Ukrainai (8,9%), Monako (9,0%) un Baltkrievijai (9,1%). Igaunija ar 9,2% bija sestajā vietā pasaulē. Labāki rādītāji nekā Igaunijai bija Krievijai (9,3%), Japānai (9,3%), Grieķijai (9,4%), Slovēnijai (9,5%) Polijai (10,2%) un Vācijai (10,2%).

Mazāks jaunu sieviešu īpatsvars pret kopējo sieviešu skaitu nozīmē, ka šī paaudze radīs krietni mazāk bērnu, salīdzinot ar laika posmu, kad jaunu sieviešu īpatsvars bija tuvu matemātiski sagaidāmajam lielumam. Savukārt liels jaunu sieviešu īpatsvars no kopējā sieviešu skaita var liecināt par mazāku vidējo sieviešu dzīves ilgumu, un tas nozīmē, ka šīs paaudzes sievietes, visticamāk, radīs vairāk bērnu nekā iepriekšējās paaudzes sievietes, ja vien laika gaitā nebūs mainījusies iedzīvotāju demogrāfiskā uzvedība.

Jaunu sieviešu īpatsvars pret kopējo sieviešu skaitu Latvijā pēdējās desmitgades laikā ievērojami samazinājās, savukārt vidēja vecuma sieviešu (vecuma grupā starp 30–39 gadiem) īpatsvars Latvijā pēdējos divdesmit gadus ir stabils. 2023. gadā sieviešu īpatsvars vecuma grupā starp 30 un 39 gadiem Latvijā (12,8%) bija atbilstoši matemātiski sagaidāmajam šīs grupas sieviešu īpatsvaram (12,5%), ja vidējais sieviešu vecums ir 80 gadi. Latvijā starp 2012. un 2013. gadu bija ievērojams sieviešu īpatsvara samazinājums vecuma grupā starp 20 un 29 gadiem. Savukārt sieviešu īpatsvars vecuma grupā starp 30 un 39 gadiem būtiski nemainījās. Līdz ar to kopējais sieviešu īpatsvara samazinājums Latvijā vecuma grupā starp 20 un 39 gadiem no 2012. līdz 2023. gadam nav iespaidīgs. 2012. gadā Latvijā sieviešu īpatsvars vecuma grupā starp 20 un 39 gadiem – 25,2% – bija atbilstošs matemātiski sagaidāmajam lielumam un atbilstoši sieviešu vidējam mūža ilgumam (aptuveni 80 gadi). Savukārt 2023. gadā tas bija samazinājies līdz 21,2%.

Latvijā vērojamais jaunu sieviešu (vecuma grupā no 20 līdz 29 gadiem) sarukums ar katru gadu atstās arvien lielāku iespaidu uz kopējo sieviešu fertilā vecuma sieviešu īpatsvaru, jo katru gadu vecuma grupā iekļautās sievietes kļūst par vienu gadu vecākas. Tā sieviešu kopa, kurai šobrīd ir starp 20 un 29 gadiem, pēc 10 gadiem nonāks vecuma grupā starp 30 un 39 gadiem.

Latvijā bija vērojams jaunu sieviešu (vecuma grupā no 20 līdz 29 gadiem) skaita samazinājums par 8,1%, kas bija ievērojami augstāks par mirstības radītajām sekām, tas nozīmē, ka migrācijas rezultātā starp 2013. un 2203. gadu Latviju pameta 7,5–7,7% no visām jaunajām fertilā vecumā esošajām sievietēm. Nākamajos 7–10 gados Latvijā kopumā būtiski saruks to sieviešu skaits, kas ir vecumā, kad sievietes parasti dzemdē bērnus, un līdz ar to strauji un būtiski dzimstības uzlabojumi Latvijā tuvākajā laikā nav iespējami.

Vai iespējams uzlabot dzimstību?

Pēdējos gados Latvijā vērojamās dramatiskās dzimstības samazināšanās cēlonis ir jaunu sieviešu skaita sarukums. Cēlonis vairāk ir demogrāfisko parametru sekas, un tas ir mazāk saistīts ar dzīvesveida un vērtību pārmaiņām pēdējo desmit gadu laikā. Latvijas sievietes nav atteikušās dzemdēt un audzināt bērnus. Latvijā uz 1000 sievietēm vecumā no 20 līdz 40 gadiem 2013. gadā piedzima 68 jaundzimušie, bet 2023. gadā – 60 jaundzimušie. Samazinājums nav dramatisks.

Dramatiski samazinājās jaunu sieviešu skaits, jo fertilajā vecumā «iesoļoja» sievietes, kas piedzima deviņdesmitajos gados, kad bija ļoti zema dzimstība. Turklāt vismaz 7,5% jauno sieviešu pēc pilngadības sasniegšanas Latviju pameta.2024. gadā katastrofāli zemie dzimstības rezultāti, kad Latvijā piedzima tikai 12,6 tūkstoši bērnu, kas bija vismazākais jaundzimušo skaits Latvijas vēsturē, pārspējot pat pasaules karu laiku, ir jaunu sieviešu iztrūkuma sekas. Dzimstību Latvijā var paaugstināt, panākot, lai sieviete pēc pilngadības sasniegšanas Latviju nepamet, un veicināt, lai turpmākajos gados Latvijā uz 1000 fertilā vecuma sievietēm jaundzimušo skaits būtu vismaz tāds pats, cik 2013. gadā.

Pie pašreizējā jauno sieviešu skaita Latvijā tuvākajā laikā reālistiski sasniedzamais vislabākais dzimstības rezultāts un mērķis būtu panākt, ka Latvijā katru gadu piedzimst aptuveni 15 tūkstoši bērnu. Šādam vajadzētu būt dzimstības veicināšanas politikas mērķim.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ja valstī bērnu nav pietiekami daudz tāpēc, ka viņus nevar pabarot, šāda valsts beidzas iedzīvotāju trūkuma dēļ.

Tieši ar šādu Arhimēda cienīgu izsaucienu, kāds lasāms virsrakstā, varam nākt Latvijas politiķu un valdības priekšā, jo patlaban ģimene ar diviem bērniem un vienu apgādnieku pārtikai tērē vairāk nekā pusi no mājsaimniecības ienākumiem, un tas ir otrais lielākais rādītājs Eiropas Savienībā.

55,7% pārtikai divu bērnu ģimenē

Eurostat piedāvā datus par izdevumiem pārtikai procentos no visiem izdevumiem ģimenei ar diviem bērniem, kurai ir viens apgādnieks un kuras apgādnieka ienākumi veido 67% no vidējiem ienākumiem valstī. Šajā kategorijā Latvija ierindojas otrajā vietā pēc Bulgārijas. Proti, Latvijā šāda ģimene pārtikai tērē 55,7% no visiem ienākumiem. Precizēsim, cik ir 67% no vidējā ieņēmuma valstī. 2024. gada 3. ceturksnī vidējā alga bruto valstī bija 1703 eiro, bet neto, aptuveni noapaļojot, – 1250 eiro. Proti, divu bērnu ģimenes apgādnieks uz rokas saņem 837,5 eiro un no šīs summas aptuveni 467 eiro iztērē pārtikai, lai pabarotu ģimeni. Par atlikušajiem 370,5 eiro šai divu bērnu ģimenei ir jāspēj samaksāt mājokļa, transporta un higiēnas izdevumus un jāspēj domāt par trešo bērnu, lai valsts kļūtu plaukstoša un nācija stipra.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šobrīd pensionējas krietni vairāk cilvēku, nekā darba tirgū ienāk jauni.

«Ir neizbēgami, ka pavisam drīz nāksies celt pensionēšanās vecumu no 70 gadiem. Šo jautājumu gadiem neviens nerisina un negrib risināt, jo vieglu un ātru zāļu tam nav, bet politikā domāšana ir tikai uz četriem gadiem,» pēc Latvijas demogrāfijas datu publiskošanas sociālajā tīklā X paziņoja Saeimas deputāts no Apvienotā saraksta Andris Kulbergs. Pēc būtības jaunākie Latvijas demogrāfijas dati no Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) nav nekas jauns un pārsteidzošs. Tas, par ko šobrīd runā deputāts un pirmsākumā paziņoja Latvijas Darba devēju konfederācijas finanšu un nodokļu eksperts Jānis Hermanis, ir fakts, ka šobrīd pensionējas krietni vairāk cilvēku, nekā darba tirgū ienāk jauni.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

SIA Lursoft IT pētījums liecina, ka biznesa demogrāfija, proti, jaundibinātie uzņēmumi, gadu no gada Latvijā ir teju vienā un tajā pašā līmenī, turpretī Lietuvā un Igaunijā aug.

Igaunijā, lai gan pēdējos gados tur tiek paaugstinātas nodokļu likmes, biznesa demogrāfija ir izcila. Pēc iedzīvotāju skaita Igaunija ir mazākā no Baltijas valstīm, toties jaunus uzņēmumus pēdējo deviņu gadu laikā tajā reģistrē 1,5–3 reizes biežāk nekā ar cilvēkiem bagātākajās Lietuvā un Latvijā. To parāda SIA Lursoft IT pētījums pēc Latvijas, Igaunijas un Lietuvas uzņēmumu reģistru datiem.

Faktiski Igaunijā pēdējos gados dzimst visvairāk jauno potenciālo nodokļu maksātāju, kuri nākotnē varētu kļūt par nozīmīgu ekonomikas dzinējspēku.2024. gads parāda skarbāku ainu. Igaunijā reģistrēti 23 503 jauni uzņēmumi, kamēr Lietuvā – 16 078, bet Latvijā – tikai 9320, kas gan ir nedaudz vairāk nekā gadu iepriekš, bet mazāk nekā 2022. gadā. Kopumā jaundibināto uzņēmumu skaits Latvijā rūk.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lēmumu pieņēmējiem jāsaprot objektīvā realitāte – nodokļi dzimst uzņēmumos, nevis Excel tabulās.

Ik pa brīdim izskan skaļas atziņas, ka pietrūkst naudas šādai un tādai labai lietai, ka šis projekts ir kļuvis dārgāks, tam pakalpojumam pieaugušas izmaksas un arī cenas, tāpēc vajadzīga papildu «piešprice» no valsts budžeta. To, ka visu laiku ir par maz, jau zina teju vai visi, bet kur rodas nauda? Vai tiešām valsts budžetā tā rodas no zila gaisa, varbūt tā aug kokos? Nebūt ne, jo Latvijā ir tieši tāda pati sociāli ekonomiskā sistēma, kāda ir visā Eiropā vai pat teju vai visā pasaulē, kur valsts budžets ir sava veida nodokļu (vai cita veida maksājumu – nodevu u. tml.) krājkase, no kuras tad pie varas esošie arī sadala naudu. Būtiskākais, ka pirmreizējais nodokļu ģenerators ir komercsektors, kurš rada preces un pakalpojumus, ko pārdod tirgū, un kopproduktu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ņemt no turīgākā un dot trūcīgākajam – tas nestrādā īsti labi, jo beigās donors arī kļūst par plukatu.

Rīgas pašvaldības īpašumā esošā zeme un ēkas, attiecinot pret pilsētas IKP, ik gadu sarūk vērtībā, samazinās arī pilsētas ilgtermiņa saistības, toties nemainīgi aug līdzmaksājumu Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fondā absolūtie lielumi. Pētījumā tiek izmantoti pētnieka, ģeogrāfijas zinātņu doktora Jura Paidera apkopotie dati par pašvaldību saistību, zemes un ēku vērtību izmaiņām atbilstoši Valsts kases informācijai, kā arī Rīgas pilsētas līdzmaksājumu dinamika Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fondā atbilstoši pilsētas ikgadējiem konsolidētajiem budžetiem.

Puse Rīgas īpašumu pagaisuši

2009. gadā Rīgas pilsētas īpašumā bija ēkas un zeme par aptuveni 1,88 miljardiem eiro, bet 2024. gadā Rīgas nekustamo īpašumu vērtība bija 1,84 miljardi eiro. Ievērojot, ka inflācija 2009. gadā bija vien 9,7%, 2010. gadā – 2,5% un tad jau nedaudz nomierinājās, lai «trakot» atsāktu 2022. gadā. Caurmērā varam droši apgalvot, ka, absolūtajai vērtībai praktiski nemainoties, Rīgas īpašumu vērtība ir samazinājusies par aptuveni 50% vai divas reizes. CSP inflācijas kalkulators, salīdzinot 2009. gada 1. janvāri ar 2025. gada 1. janvāri, preču un pakalpojumu cenu ziņā apgalvo, ka inflācija ir 55,8%. Vienkāršībai un noapaļojot – izmantojam divas reizes, jo nekustamo īpašumu cena ir atkarīga no pārdošanas iespējas un zemi vai nekustamo īpašumu nevaram gluži vērtēt tikai pēc naudas skalas. Tajā pašā laikā vērtējums ir uzskatāms par samērā drošu, jo zemes un namu īpašumu vērtība parādās Rīgas bilancē, bet no tās pazūd atsavināto īpašumu cena. Proti, ar laiku īpašumi tiek pārdoti, bet pēc absolūtās vērtības atlikušie maksā tikpat, un no pirmā acu uzmetiena šķiet, ka nekas nemainās. Patiesībā Rīgas rāte, rēķinot 2009. gada cenās, ir zaudējusi vismaz pusi no īpašumu vērtības. Vai nu tie ir atsavināti, vai arī totāli zaudējuši vērtību, nonākot avārijas stāvoklī. Visticamāk, skaitot īpašumus, proporciju neiegūsim, jo atsavināti ir vērtīgie vai likvīdie īpašumi, bet palikuši tādi, kurus pārdot ir grūti. Daļa no tiem stāv un bojājas.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ik gadu kopš 2016. gada Latvijā samazinās potenciālo jauno vecāku skaits, turklāt par 4% līdz 5% gadā.

Demogrāfijas krīzes galvenais iemesls ir potenciālo jauno vecāku regulāra un sistemātiska izbraukšana no valsts, kas pilnībā izskaidro demogrāfiskos procesus Latvijā pēdējo gadu laikā. No 2014. līdz 2024. gadam cilvēku skaits vecumā no 21 līdz 30 gadiem ir sarucis par 34% jeb 116 tūkstošiem, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati.Ja neskaitām notikumus pēc 2008. gada krīzes, tad vēl 2015. gadā atbilstoši CSP datiem bija 21 674 cilvēki, kuru vecums nepārsniedza 12 mēnešus – tas bija par 6,18% vairāk nekā gadu iepriekš. 2016. gadā pieaugums pret iepriekšējo gadu ir nepilns procents, un kopš 2017. gada tas bijis negatīvs visu laiku bez izmaiņām. Proti, tas norāda uz fundamentālu un sistemātisku problēmu, ja apskatām pieaugumu no gada uz gadu. Ja viens gads bijis neveiksmīgs neatkarīgi no iemesliem, tad gadu vēlāk situācija var mainīties un procentuāli redzēsim pieaugumu, bet tā nenotiek. Proti, ķeza nav vienas krīzes notikumos, kādās demogrāfiskajās bedrēs tālā pagātnē pirms 20 gadiem, pandēmijas ietekmē, jo visi šie notikumi ir pārejoši, bet kritums ir pastāvīgs, tā dēļ arī ir pamats uzskatīt, ka pašreizējo notikumu cēlonis ir pastāvīgs un nepārtraukts.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējos gados novērotais straujais publisko tēriņu pieaugums komplektā ar ekonomiskās izaugsmes stagnāciju spiedīs meklēt risinājums.

Publisko tēriņu turpmāks straujš kāpums nozīmē, ka jāsāk domāt par izdevumu samazināšanu, rīkojot lietderības revīzijas un institūciju auditus. Alternatīva ir celt nodokļus, samazināt birokrātiskās prasības un atteikties no kādu sabiedrībai vajadzīgu pakalpojumu sniegšanas vai samazināt to kvalitāti, pieejamību. Kod, kurā pirkstā gribi, visi sāp! Diemžēl, visticamāk, visi minētie būs kā komplekss risinājums.

Kāpēc? Tā, kā bija, vairs nebūs, pasaulē sākusies, iespējams, lielākā pārbūve kopš PSRS sabrukuma, tās pamatā būs ASV noteiktie ievedmuitas tarifi, uz kuriem savu atbildi jau sniegusi Ķīna un arī ES parādā nepaliks. Līdz šim par tarifu tirdzniecības kariem runāja kā par vēsturisku reliktu, tagad jāsecina – viss jaunais ir labi aizmirsts vecais. Var patikt, var nepatikt, bet tarifu karš nozīmē gan tiešus triecienus ES dalībvalstu, tostarp Latvijas, ekonomikām, gan arī netiešu ietekmi. Cik liela būs ietekme – tas pašlaik ir kā kopsumma vienādojumam ar vairākiem nezināmajiem, tāpēc cerēt uz būtisku tautsaimniecības izaugsmi ir samērā naivi, būs labi, ja tā būs kaut vai neliela, turklāt budžeta deficīta maģiskie 3% tiks tik un tā «pārkāpti». Sliktākajā scenārijā – recesija. Šādos apstākļos par būtiskiem valsts izdevumu palielinājumiem bez kādas ārējās piešprices ir jāaizmirst.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mūsu valstī ir viens no lielākajiem krīzes riskiem zemu algu saņēmējām ģimenēm ar bērniem.

Latvijā, Igaunijā, ASV, Maltā un Nīderlandē diviem ģimenes apgādniekiem, kuriem ir divi bērni un kuri saņem minimālo atalgojumu, paliekot bez darba un saņemot visus iespējamos pabalstus, jāstrādā vēl 80 stundas nedēļā, lai nenokļūtu zem nabadzības sliekšņa, liecina Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) apkopotie dati par organizācijas dalībvalstīm.

Pēc OECD datiem, Latvijā ir viens no sliktākajiem sociālajiem nodrošinājumiem zemu algu saņēmējām ģimenēm ar bērniem – divu minimālo algu saņēmējiem – divu bērnu vecākiem pēc darba zaudējuma, lai nenokļūtu zem nabadzības sliekšņa, jāstrādā vēl 80 stundas nedēļā par minimālo stundas likmi, kas ir nepilnas 12 stundas dienā vienam no ģimenes locekļiem, turklāt septiņas dienas nedēļā, vai pilna darba nedēļa abiem. Proti, fiziski tas iespējams vien blēdoties. Vai arī valstij jālemj par pabalstu palielināšanu.

Ekonomika

Darba devējam izdevīgāka ir Lietuva, darba ņēmējam – Igaunija, Latvija – pa vidu

Māris Ķirsons,19.03.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2025. gadā Lietuvā ir vislielākā minimālā darba alga Baltijā, tomēr darba devējiem šajā valstī ir zemākās darbaspēka nodokļu izmaksas, savukārt darba ņēmējiem visvairāk makā iekrīt Igaunijā.

Tā liecina a/s BDO Latvija pētījums, kurā tika vērtētas darba devēja kopējās izmaksas pie bruto algas 2000 eiro mēnesī, kā arī tas, cik liela summa no tās pēc visa veida nodokļu maksājumiem ienāk darba ņēmēja kontā.

Lietuva interesantāka darba devējiem

Ja raugās tikai uz minimālas algas izmaiņu dinamiku, tad 10 gadu laikā Lietuva no Baltijas arjergarda ir kļuvusi par līderi, jo 2025. gadā tieši Lietuvā ir vislielākā minimālā alga pirms nodokļu nomaksas. Lai arī lielās algas var vērtēt kā šķērsli ekonomiskai attīstībai un konkurētspējai, jāpiebilst, ka šajā valstī strādājošajiem darba devējiem darbaspēka izmaksas ir ievērojami zemākas nekā analogu algu maksājošajiem darba devējiem Igaunijā vai Latvijā. Proti, tāda ir nodokļu politika – salīdzinoši liela minimālā alga, bet faktiski zems nodokļu slogs darba devējam. Tieši šis paradokss varētu būt viens no iemesliem dienvidu kaimiņvalsts pēdējo gadu straujajai ekonomiskajai attīstībai.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Farmaceitiskās aprūpes un zāļu apgādes nozares pārstāvji uzsver, ka Veselības ministrijas (VM) un veselības ministra Hosama Abu Meri īstenotās zāļu tirgus reformas pašreizējās sekas ir nevis ieguvums pacientiem, tostarp zāļu cenu samazinājums, bet gan haoss ar pāreju uz jauno sistēmu, ražotāju cenu pieaugums un neskaidrība par nākotni, tostarp visu iedzīvotājiem nepieciešamo medikamentu pieejamību kā tādu jebkurā Latvijas reģionā.

No šā gada 1. janvāra spēkā stājušies grozījumi vairākos normatīvajos aktos, kas nosaka principus zāļu cenu veidošanai un pieejamībai Latvijas pacientiem. Vienlaikus līdz pat decembra pēdējām darba dienām VM un tās padotības iestādes nebija nodrošinājušas visu nepieciešamo, lai aptiekas un citi tirgus dalībnieki varētu savlaicīgi un bez pārrāvumiem to darbībā nodrošināt pāreju uz jauno modeli un sistēmu. Reformas politiskais uzstādījums bija pazemināt recepšu medikamentu cenas, taču janvāra pirmās dienas jau skaidri parāda, ka realitātē Veselības ministrija ministra Hosama Abu Meri vadībā būs panākusi pretēju efektu, jo daudzas zāles šīs reformas dēļ iedzīvotājiem izmaksās dārgāk, piektdien preses konferencē norādīja aptieku un zāļu apgādes uzņēmumu pārstāvji.