1. jūlijā atklāti eksperimentāli sabiedriskā transporta maršruti starp Latviju un Igauniju: Valka–Valga un Ikla–Ainaži–Salacgrīva, kas darbosies 12 mēnešus.
Pasākumā pie Valkas autoostas pulcējās abu valstu institūciju pārstāvji, lai kopā ar dvīņu pilsētas iedzīvotājiem atzīmētu vēsturisku brīdi – pēc vairāk nekā trīsdesmit gadiem atjaunojot regulāru sabiedrisko transportu starp pierobežas pilsētām. Klātesošie uzsvēra, ka šis ir nozīmīgs solis ceļā uz ciešāku pārrobežu sadarbību un vienlīdzīgām mobilitātes iespējām iedzīvotājiem.
Pasākuma dalībniekus uzrunāja šī projekta iniciators, Pērnavas apriņķa sabiedriskā transporta centra vadītājs Andrus Karpuks, kurš tēlaini salīdzināja pārrobežu satiksmes atjaunošanu ar leģendu par Stikla kalnu un snaudošo princesi, kas simbolizē gadiem ilgi pārtraukto autobusu kustību. To beidzot pamodinājuši pieci varoņi - projekta partneri.
Latvijas Satiksmes ministrijas parlamentārais sekretārs Ģirts Dubkēvičs, norādīja: "Ja šie eksperimentālie maršruti pierādīs savu nozīmību iedzīvotāju ikdienā, Satiksmes ministrija būs gatava veicināt to pastāvīgu darbību nākotnē."
Vidzemes plānošanas reģiona Attīstības padomes priekšsēdētājs Guntis Gladkins, uzsvēra, ka šīs nav vienīgās vēsturiski pastāvējušās sabiedriskā transporta līnijas starp Latviju un Igauniju. "Jaunās līnijas ir būtisks solis ceļā uz pārrobežu mobilitātes atjaunošanu un cerams – arī paplašināšanu nākotnē," viņš teica.
Projekta partneri analizēs pasažieru plūsmu un atsauksmes, lai pēc 12 mēnešiem izdarītu secinājumus par iespēju ieviest pastāvīgus maršrutus Latvijas-Igaunijas pierobežā.
Projekts “Igaunijas-Latvijas pārrobežu publiskā transporta savienojums” (ROCC) tiek īstenots no 2023. gada 15. novembra līdz 2026. gada 14. novembrim ar Interreg Igaunijas-Latvijas programmas 2021-2027 atbalstu. Kopējās projekta izmaksas ir 235 000 eiro, no kuriem 80% jeb 188 000 eiro finansē Eiropas Reģionālās attīstības fonds (ERAF). Partneru līdzfinansējums veido 47 000 eiro.
Projekta vadošais partneris ir Pērnavas sabiedriskā transporta centrs (PÜTK), un partnerībā piedalās Dienvidaustrumu Igaunijas, Valgas un Vīlandes sabiedriskā transporta centri, kā arī Vidzemes plānošanas reģions, kas atbild par aktivitāšu īstenošanu Latvijas pusē. Projektā aktīvi iesaistās arī Igaunijas Reģionālo lietu un lauksaimniecības ministrija, Igaunijas Klimata ministrija, kā arī Autotransporta direkcija.Finansē Eiropas Savienība (ES).